Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruoka. Näytä kaikki tekstit

maanantai 23. joulukuuta 2024

Jotain uutta joulupöytään 😊

Ajatus kaikista perinteisistä joulusyötävistä on tuntunut minusta - ja muistakin joulunviettäjistämme nyt jotenkin hiukan raskaalta. 

Teki mieli keksiä joulupöytään ainakin osin jotain uutta ja ehkä vähän keveämpää.

Tuntuu, että koko ruokakulttuuri elää nyt jonkinlaista murrosvaihetta muun muassa tuoreiden ravitsemussuositusten myötä. Lihan ja muun kuluttavan käyttöä pitäisi vähentää, mutta tilalle ei ole oikein ehtinyt vielä syntyä mitään uusia traditioita. 

Perinteinen kinkku ei tunnu nyt erityisen houkuttelevalta ajatukselta. Jouluseurueeseemme kuuluu yksi kokonaan kasvissyöjä, ja kinkkumme onkin vuosi vuodelta pienentynyt, tänä vuonna se jää kokonaan pois.

Myöskään perinteiset joululaatikot eivät tunnu nyt erityisen innostavilta, joten tilalle piti kehitellä jotain uutta.
Mukavasti onnistuivat gluteenittomat tuulihatut. 


Yhtenä yönä mieleeni putkahti jostain tuulihatut😊 Nehän voisivat hyvin sopia vähän erilaisin täyttein - aurajuustoa, sienisalaattia, kenties poroa tai lohta jossain muodossa? 

Mikä hauskaa, tämän keksittyäni sain huomata, että tuulihatut taitavatkin nyt olla jonkinlainen trendijuttu 😊 Helsingistä kuulemma löytyy jopa tuulihattukahvila!
Mielestäni en ole niihin kuitenkaan viime aikoina aiemmin törmännyt, joten ehkä tämä idea syntyi ihan sattumalta "omasta päästä".

Eipä siis muuta kuin tuumasta toimeen ja tuulihattujen valmistamiseen! Hyvin onnistuivat, vaikken ole niitä "sataan vuoteen" tehnyt.
Pikkelöity punakaaliraaste oli 
herkullista ja sopii mielestäni hyvin jouluun 😊
Satuin hiljlaittain tekemään myös yksinkertaista, nopeasti pikkelöityä punakaaliraastetta. Laitoin raasteen joukkoon hiukan öljyä ja makeutettua sushiviinietikkaa. Tämä voisi myös sopia hyvin jouluun.

Haudutettu punakaalihan on yksi perinteisiä jouluruokia. Se ei ole kuitenkaan kuulunut meidän joulupöytäämme.
Tällaiset ihanat täytetyt savupororullat ovat
kuuluneet joulupöytäämme jo 
vuosikymmenten ajan.
Löytyy toki myös sellaisia jouluruokia, jotka ovat ihan "must". Näihin kuuluvat muun muassa erilaiset kalat, kuten graavilohi ja lasimestarinsilli, mäti, sienisalaatti sekä ihana waldorfin salaatti.  On myös yksi pakollinen ihan "oma" jouluherkkumme, kylmäsavupororullat, jotka on täytetty piparjuurituorejuustolla. Erilaisia juustoja löytyy myös joulupöydästämme.

Meillä on myös ensimmäinen vuosi kun ei ole lainkaan kuusta, eikä mitään sen korvikettakaan, eikä kukaan ole sitä kaipaillut. Olen iloinen, kun ei tarvitse huolehtia varisevista kuusenneulasista 😊

Mitä kuuluu sinun jouluvalmisteluille? Menetkö perinteisillä linjoilla, vai onko tiedossa jotain uutta?

Näillä mietteillå, oikein hyvää ja rauhallista joulua itse kullekin!

#joulu #ruoka #liha #kasvis #tuulihatut

sunnuntai 16. lokakuuta 2022

Pykälää parempi marjarahka

Kävin suolla, löysin karpaloita. Niitä olikin tänä vuonna aika mukavasti, ja ne olivat osin ihanan suurikokoisia.

Teki mieli tehdä karpaloista marjarahkaa. 

Tuli mieleen kokeilla vähän tavanomaista parempaa versiota, karamellisoidulla kondensoidulla maidolla höystettyä. Tiedäthän tuotteen, sellaista ihanan tahmeaa, yltiömakeaa ruskehtavaa tahnaa.

Ajatukseni oli, että levitän karamellitahnaa jonkinlaisiksi raidoiksi rahkan pintaan. 







Matkan varrella suunnitelmani kuitenkin muuttui, päätin sittenkin sekoittaa kondensoitua maitoa jo suoraan rahkan joukkoon. Tämä toikin herkkuun tarvittavan makeuden, eikä sokeria tarvittu lainkaan. Lisäksi se antoi marjarahkaan ihanan täyteläisen maun, nam!

Ensin kerma vaahdoksi, sitten joukkoon
rahka ja maun mukaan kondensoitua maitoa, lopuksi
mukaan marjat. Helppoa.
Herkullista sunnuntaita!

#rahka #marjarahka #hyvä #helppo #yksinkertainen #parempi #paras #jalkiruoka #nopea #herkullinen #kondensoitumaito

tiistai 12. heinäkuuta 2022

Ah, kesäkurpitsaa helposti aasialaisittain!

Tätä hetkeä olen odottanut! Että ensimmäinen kesäkurpitsa kypsyy, ja pääsen testaamaan siihen aasialaistyyppistä maustekastiketta, johon olen talven mittaan ihastunut.   

Ensimmäinen kesäkurpitsa oli kasvanut
juuri ja juuri sen kokoiseksi,
että ratsin sen nyppäistä.

Olin ajatellut, että kastikkeen vähän voimakkaammat maut voisivat sopia mainiosti miedon kesäkurpitsan liittolaiseksi, eikä mennyt tämä arvelu pahasti pieleen. 





Kastikkeeseen tulee:

1 valkosipulin kynsi hienonnettuna

1 rkl soijakastiketta

1 rkl riisiviinietikkaa

1/2 tl seesamiöljyä (hätätapauksessa muukin ruokaöly käy, mutta seesamiöljy antaa juuri sen oikean maun)

Ripaus sokeria 

Sekoita kastikkeen ainekset keskenään.

Lisäksi maun mukaan rapeaa valkosipulia chili-seesamiöljyssä


Pilko kesäkurpitsa esim. pieniksi suikaleiksi tai ohuiksi siivuiksi, ja sekoita kastike joukkoon. Sekoittele makusi mukaan joukkoon tämän hetken hittituotetta, rapeaa valkosipulia chili-seesamiöljyssä. 

Olen aiemmin käyttänyt tätä kastiketta muun muassa kurkun, hienoksi silputun kukkakaalin ja porkkanoiden kanssa. Se sopii oikein mainiosti näiden kaikkien kanssa. Eri kasviksia voi myös sekoittaa keskenään ja käännellä sitten kastikkeen niiden joukkoon.

Tämä ihana herkku on hetkessä valmis nautittavaksi - ja häviää myös hetkessä :) 

Täytyykin lisätä tämä ohje listalleni, josta löytyy vinkkejä siihen, mitä kaikkea kesäkurpitsasta voi valmistaa.

Voisi kuvitella, että tämä kastike sopisi mainiosti myös sienten kera, tässä ensimmäisiä kantarelleja odotellessa... 

keskiviikko 25. elokuuta 2021

Ihanat punajuuripihvit

Nyt tuli mielestäni ihan älyttömän hyvää punajuuresta, tein raastepihvejä seuraavasti:

Juurekset ovat nyt parhaimmillaan!
Pari isohkoa punajuurta tai 5 pientä
Paketti halloumi-juustoa (200 g)
1 kananmuna
3/4 korppujauhoa
halutessasi vähän valkopippuria

Kuori ja raasta punajuuret. Suurimman osan voi raastaa karkeaksi raasteeksi, pienemmän osan voi raastaa hienommalla terällä. Raasta myös halloumi-juusto karkeaksi raasteeksi.

Puristele punajuuriraastetta kädessä, jotta ylimääräinen neste irtoaa pois. Sekoita kaikki ainekset keskenään. Jos kerkiää, voi massan antaa turvota jonkin aikaa.

Muotoile massasta ohuehkoja pihvejä ja paista pannulla kypsiksi.


Muotoilin pihvit noin vajaan sentin paksuisiksi, jolloin ne myös kypsyivät varsin nopeasti. Halloumista tulee sopivasti suolaa, joten mausteitakaan ei ole välttämätöntä lisätä.

Pihveistä tuli tosi rapeapintaisia ja aivan uskomattoman herkullisen makuisia, parasta mitä olen punajuuresta koskaan tehnyt. Punajuuri ja halloumi ovat loistava pari!

Vielä vinkki, punajuuri kannattaa raastaa tiskialtaan pohjalla,
niin ei tule  sotkua pitkin keittiötä!

Jos haluat vähän miedompaa makua, voi osan punajuuriraasteesta korvata esim. kesäkurpitsa- tai porkkanaraasteella.

#punajuuri #pihvi #raastepihvi #hyvä #herkulliset #kasvisruoka #juures #vinkki #niksi

sunnuntai 19. huhtikuuta 2020

Ruokanäpertelyä viikonlopuksi

Ihanan juhlava creme ninon -hernesosekeitto.
Vinkkasin aiemmin tähän poikkeustilanteeseen hyvin sopivia, nopeita, edullisia ja hyviä arkiruokia, joissa monissa pystyy myös hyödyntämään viimekesäisen sadon jämiä.

Nyt viikonloppuna, kun on ehkä vähän paremmin aikaa, voikin sitten ruokahifistellä vähän enemmän ja tehdä jotain hiukan monimutkaisempaa. Eivät nämäkään mitään huippuhankalia tai -vaativia ole, lähinnä valmistamiseen menee vähän enemmän aikaa.

Monet näistä ovat lähiruokaa, joissa pystyy hyödyntämään viime kesäisen sadon rippeitä, juureksia tai perunoita kellarista.

Nyt kannattaa erityisesti auttaa perunankasvattajia, sillä perunan menekki on nyt romahtanut, kun suurkeittiöt kouluissa ja muualla on poikkeustilan vuoksi suljettu tai ne ovat pienentäneet toimintaansa.

Uhkana on, että varastoissa olevat viimevuotiset perunat jäävät käyttämättä, ja ne joudutaan lopulta hävittämään. Nyt pitäisi siis kaikkien ryhtyä potunkäyttötalkoisiin!

Alta löytyy linkit tarkempiin valmistusohjeisiin blogissani.

Uunijuurekset
Ihana juuresruukku
Peruna monessa eri muodossa
Kasviskroketit
Pizza
Ranskalainen pizza
Sushikulho, sushi
Risotto maa-artisokasta
Juustofondue
Ihana Creme Ninon -keitto tuoreherneistä
Erilaiset salaatit
 
Punajuuresta syntyy älyttömän herkulliset
kasviskroketit.
Mukavaa sunnuntaita!

perjantai 17. huhtikuuta 2020

Tule mukaan pottuhaasteeseen!

Kuulin juuri radiosta, että nyt onkin käsillä harmillinen ongelma. Perunan menekki on romahtanut, kun suurkeittiöt kouluissa ja muualla on poikkeustilan vuoksi suljettu tai ne ovat pienentäneet toimintaansa.

Uhkana on, että varastoissa olevat viimevuotiset perunat jäävät käyttämättä, ja ne joudutaan loputa hävittämään. Nyt pitäisi siis kaikkien ryhtyä potunkäyttötalkoisiin!

Meillä syödään suht paljon perunaa, kun niitä löytyy helposti omasta kellarista, varmaan huomattavasti enenmmän kuin keskivertoperheessä.

Perunahan on tosi monikäyttöistä, sitä voi keittää, paistaa, muusata ja siitä saa myös vaikkapa laatikkoruokia.

Se on myös hyvää lähiruokaa ja perunan hiilijalanjälkikin on vain noin kymmenesosa vaikkapa riisin vastaavasta. Nyt pääset vielä ehkäisemään ruokahävikkiä, kun perunaa käyttämällä varmistat, etteivät jo varastossa olevat potut jää käyttämättä.

Koska peruna on kaikin puolin hyvää, olen jo kauan sitten kirjoittanut blogissani tällaisen postauksen, missä on yli kymmenen erilaista perunaruokavinkkiä. (pahoittelut, huomasin että linkki oli jäänyt ensi alkuun puuttumaan tästä :( )

Nyt ajattelin laittaa tällaisen haastepostauksen, missä voit kertoa, missä muodossa teillä syödään tänään perunaa?

Meillä tehdään tänään aurajuustoperunoita, ne olivat ruokalistalla jo ennen tuota aamuista radiojuttua.

#perunahaaste

perjantai 10. huhtikuuta 2020

Tämän helpompaa ei voi sushi olla!

Sopinee tämä näin pääsiäiseenkin, vaikkei ihan perinteisin pääsiäisruoka olekaan. Mutta väriensä puolesta ainakin, ja myös vähän kevyemmäksi vaihtoehdoksi tuhtien pääasiäisherkkujen lomaan.

Aika ajoin kun nimittäin alkaa tehdä kovasti mieli sushia. Nyt korona-aikaan ei kuitenkaan oikein houkuttele käydä noutamassa sushia vaikka irtomyynnistä, mahtaako sitä tällä hetkellä olla tarjollakaan?

Itse taas ei viitsisi kovin usein ruveta sushia vääntämään, sen verran suuritöisiä ne ovat. Mikä siis ratkaisuksi?

Sushikulho on loistava keksintö, siihen tulee sushin ainekset helposti päällekkäin kasattuna, ei tarvitse muotoilla eikä rullailla.

Sushiriisipussin ohjeen mukaan keitetty, maustettu ja jäähdytetty sushiriisi kipataan kulhon pohjalle. Hätätapauksessa myös tavallinen puuroriisi toimii vallan hyvin.

Riisin päälle voi lorauttaa kastiketta, joka on tavanomaisen sushikastikkeen kaltainen, eli wasabitahnaa ja soijakastiketta sekoitettuna, lisäksi mukaan sekoitetaan vielä reilu loraus ruokaöljyä.

Osan kastikkeesta voi säästää siten, että ruokailijat voivat vielä itse lisätä sitä lautaselleen annoksen päälle.

Riisin päälle kulhoon kasataan muut ainekset: esimerkiksi kalaa ja erilaisia kasviksia. Pinnalle voi vielä ripotella vähän (paahdettuja) seesaminsiemeniä ja pieneksi silpuksi hienonnettua kuivattua merilevää.

Nautitaan tavanomaisten sushilisukkeiden, hillotun inkiväärin ja edellä mainitun kastikkeen kanssa.

Nam, niin nopeaa ja helppoa!

Ihanaa, aurinkoista pääsiäistä!

sunnuntai 29. maaliskuuta 2020

Hyvää, helppoa, halpaa ja nopeaa kotiruokaa

Arki muuttui yhdessä hujauksessa.

Vanhemmista tuli yhtäkkiä kokopäiväisiä opettajia, siivoojia, keittäjiä, valmentajia, lohduttajia, etätyöntekijöitä...

Monen tuntuu yllättäneen se, miten työlästä päivittäisen ruokarumban pyörittäminen on etätyönteon ja muun ohessa.

Niinpä ajattelin, että kokoan tähän pienen vinkkilistan hyvistä, helpoista ja vieläpä aika edullisista ruokalajeista, joista iso osa syntyy myös hyvin yksinkertaisista raaka-aineista. Nyt on myös hyvä aika hyödyntää kellarista viime kesän viimeiset juurekset, potut ja sipulit sekä pakastimesta marjat, vihannekset ja sienet.

Suurin osa näistä on varsin nopeita valmistaa. Osan valmisteluun menee vähän enemmän aikaa, mutta ruoka kypsyy sitten itsekseen uunissa.

Useimmat näistä on myös sellaisia, mitä voi valmistaa isomman määrän vaikka viikonloppuna ja lämmittää sitten viikon varrella.

Laitoin linkit niihin, joihin blogistani löytyy tarkempia vinkkejä tai valmistusohje. Ja tosiaan, tässä blogissa kaikkiruokaohjeet ja -vinkit on gluteenittomia.

Monenlaiset sosekeitot
Uunijuurekset
Munakasrulla
Munakkaat erilaisin täyttein
Superhelppo ja nopea omaatti-papumuhennos
Ihana italialainen papusoppa
Raastesalaatit (kaali, lanttu, porkkana...)
Erilaiset saaatit
Puurot, uunipuurot mm. uuniriisipuuro
Perunaa monessa muodossa
Lämpimät voileivät

Jämistä:
Perunasalaatti
Pikkupiiraat

Lopuksi vähän jotain hyvää:

Pannukakku ja pikahillo
Kiisselit
Vispipuuro











Seuraava postaukseni tulee olemaan puutarhakirja-arvonta. Kannattaa pysyä linjoilla, jos kaipaat mukavaa luettavaa ja katseltavaa!

sunnuntai 23. helmikuuta 2020

Viimeinen selleri uunista ulos!

Kellarista löytyi vielä yksi viimekesäinen juuriselleri. Mietin kovasti, millä tavoin tämän aarteen nauttisin.

Juuriselleri on yksi lempikasviksistani, harmillisesti niiden kasvatus ei viime kesän surkeissa säissä oikein onnistunut.

Tuli myös kylvettyä sellerit silloin vähän turhan myöhään, siemenet olivat hiukan vanhoja ja itivät huonosti. Tänä vuonna asiat ovat nyt onneksi paremmin, pienet sellerintaimet nököttävät jo terhakkaina odottamassa koulimista. Juuri nyt onkin sopiva ja oikeastaan viimeinen hetki kylvää juurisellerit.

Mutta sitten siihen viimekesäiseen selleriin. Tuli mieleen kokeilla sen valmistamista hasselbackan perunoiden tapaan. Niinpä selleri pääsi kuorittuna ja melkein pohjaan asti siivutettuna kypsymään perunoiden joukkoon. Hyvää siitä tuli, mutta jäi kyllä samassa ajassa perunoiden kanssa hiukan turhan kovaksi, se olisi vaatinut vähän pidemmän kypsennysajan.

Ensi kesänä pääsee sitten toivottavasti kokeilemaan näitä enemmänkin.

Jos kaipaat vinkkejä juurisellerin kasvatukseen, löydät niitä tästä postauksestani.
 
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!