Näytetään tekstit, joissa on tunniste lumi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lumi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 1. marraskuuta 2024

Viimeiset pihan raivailut...

ensimmäisten lumihiutaleiden jo leijaillessa näin sopivasti marraskuun alkajaisiksi. Millään en olisi raatsinut luopua edelleen kukkivista kukkasista. Mukavan kimpun niistä sai vielä kerättyä.




Myös rivaripihan mini-pottusadon nostin viimein maasta ja parista ruukusta, eipä tuolla kovin isoa komppaniaa ruokita 😊

Rakastan punajuuria, kokeilin nyt niiden kasvattamista
parvekelaatikossa.

Punajuurikokeiluni onnistui ihan kohtuullisesti, varsin mukavasti olivat kasvaneet parvekelaatikossa. Tätä täytyy yrittää jälleen ensi kesänä uudelleen, sillä punajuuri on yksi lempparikasviksiani 😊

Hiljattain kävi myös toteen yksi ehdottomasti pitkäaikaisimmista pienistä puutarhahaaveistani 😊

Tässä täytyy palata niinkin kauas taaksepäin kuin 1980-luvun alkupuolelle, jolloin aloitin opiskelijana itsenäisen elämän.

Asuin tuolloin Espoon keskuspuistossa vanhassa puutalossa. Paikka oli toiminut aiemmin puutarhatilana. Siitä ei ollut kuitenkaan jäljellä juuri muuta kuin umpeenkasvanut kasvimaa sekä valtava, paikoilleen romahtanut vanha lasikasvihuone - ja pihassa upeasti kukkiva vanha iso jasmike. Ihastuin tuolloin tähän viehättävään kasviin, enkä olisi todellakaan voinut arvata, millainen elämänpolkuni sen kanssa tulee olemaan. 

Muutettuamme edelliseen asuinpaikkaamme 30 vuotta sitten istutin pihaan, yllätys, ensimmäisten joukossa jasmikkeen. Sen lajikkeesta ei ole mitään mielikuvaa. Se ei kuitenkaan menestynyt, vaan kuoli aika pian pois. Ehkä minulla ei ollut tuolloin vielä riittävästi taitoa kasvattamiseen?

Jasmike (edessä) pääsi pihan takaosassa
kasvavan hortensian viereen. 

Nyt olen ehtinyt jo jonkin aikaa haaveilemaan jasmikkeesta rivariasuntomme pihaan. 

Jonkin aikaa sitten sain viimein hankittua ja istutettua pikkujasmikkeen 😊 Toivotaan, että tämä nyt menestyisi, ja kertoisi myös osaltaan siitä, että olen nyt viimein asettunut oikeaan paikkaan 😊 Saa nähdä, missä vaiheessa pääsisi nauttimaan ihanan tuoksuvista jasmikkeenkukista.

Jasmikkeen lisäksi haaveilen, että saisin pihan takareunaan sille kaveriksi vielä lumipalloheisin ja sihteerikkömagnolian. Kumpaakaan en ehtinyt hankkimaan nyt tämän syksyn alennusmyynneistä, joten niiden osalta mennee ensi vuoteen.

Mukavaa talvenodotusta tai -alkua ja pyhäinpäivää!

#rivitalo #piha #puutarha #punajuuri #peruna #jasmike

keskiviikko 27. joulukuuta 2023

Vielä yhdet jouluvalot 😊

Hetki vielä nautitaan keskitalven hämärän hyssystä ja joulu- tai kausivalojen tuomista pehmeistä valonpilkahduksista.

Etupihallamme on ollut jo pidemmän aikaa yksi valosarja isossa lyhdyssä, joka tuo mukavasti valoa pihaan.

Etupihan kaksi riippahernepensasta ovat myös jo pitkään "huutaneet" omia jouluvalojaan. En vain ehtinyt niitä joulunaluskiireissä virittelemään.

Nyt joulunpyhät tarjosivat ihanaa ylimääräistä aikaa, ja sain viimein viriteltyä valot paikoilleen.
Valot näyttävät niin mukavilta kotiin tullessa. Etenkin nyt, kun luntakin on runsaasti.





Puut ovat myös suoraan keittiön ikkunan alla, joten niitä pääsee ihailemaan heti aamukahvia keitellessä 😊

Riippahernepuista on siis iloa ympäri vuoden 😊

#joulu #jouluvalo #valo #riippaherne

torstai 19. lokakuuta 2023

Syksyn viimeiset sinnittelijät saivat lumihatun

Eilen juuri vielä kuvailin syksyä iloisesti uhmaavia viimeisiä kukkasia. Enpä olisi arvannut, että heti tänään ne saivatkin ylleen lumikuorrutteen.
Tuttavalta saadun punavaulan ehdin onneksi pelastamaan sisätiloihin. Jospa sen saisi vaikka säilymään ensi kesään asti!

Ja tänään:

#ensilumi #lokakuu #kukka #kasvi #kukkiva

tiistai 11. huhtikuuta 2023

Pienen pihan ensimmäiset löydöt...

Täällä kovasti odotellaan, mitä kaikkea uudesta pihastamme paljastuu hangen alta. Mitään kovin isoja ihmeitä en kuitenkaan odota, pienetkin yllärit on ihan tervetulleita.

Krookuksia ainakin näyttää olevan, ehkä joitain muitakin sipulikukkia on nousemassa.

Sieltä ensimmäiset piipat pilkistävät.

Lähellä talon seinää näyttäisi olevan jonkinlainen vanha, pikkukivien reunustama vihannespenkki. On kuitenkin aika rikkaruohottunut eikä muutenkaan kovin edustava, joten saa kyllä purkutuomion.

Tässä on nähtävästi ollut jotain vihannespenkkimeininkiä.
Ei kuitenkaan oikein minun makuuni, pitää katsoa parempi paikka.

Pihasta löytyi yksi lempikasvejani 😊

Toistaiseksi paras ylläri on maassa luikerteleva, talven yli selvinnyt muratti. Olen aina ihaillut muratteja, etenkin siellä, missä ne viihtyvät luonnossa. Se on toisaalta vähän eksoottisempi, mutta toisaalta jotenkin aika kotoisa kasvi. Se tuo mieleen monet mukavat reissut naapurimaihin, missä muratit kiipeilevät pitkin metsien puita.

Olen joskus yrittänyt muratin ympärivuotista kasvatusta ulkona, mutten ole onnistunut löytämään lajiketta, joka olisi pärjännyt talven yli. Loistojuttu, että sellainen näyttäisi nyt kasvavan omassa kotipihassa 😊

Onko sinulla kokemuksia muratista?

Pääsiäisenä tehdyn vaahterankarsimisoperaation jälkeen pihaamme ilmestyi varsin runsaslukuisesti kevään ensimmäisiä perhosia. Vaahterasta valuva mahla toimii varmaan houkuttimena.

Tämä postaus näyttää olevan blogini 700., jonkinlainen pieni etappi sekin 😊 

#pieni #piha #rivari #rivitalo #pikkupiha #muratti #puutarha #perhonen #huhtikuu #kevat

perjantai 11. helmikuuta 2022

Oletko pudotellut lumia kasvihuoneen katolta?

On vihdoin aika heräillä talvihorroksesta tähän uuteen puuterhavuoteen. Joskin kaikki on vielä hyvin paksun lumivaipan - tai sanoisinko jopa -vuoren peitossa.

Eka homma oli pudotella lumet kasvarin katolta, aikamoinen kerros sinne olikin hetkessä kertynyt.




Sain kahlailla reittiä myöten hangessa päästäkseni kasvihuoneelle, ja jopa meidän suomenlapinkoiramme sai tehdä kunnolla töitä päästäkseen etenemään.

Valokate oli jo yhdestä kohtaa aikalailla taipunut, mutta suoristui oitis, kun raskas taakka päältä katosi.

Meillä on tuollainen hyvin yksinkertainen, talon edellisen asukkaan jättämä "kola", joka sopii mainiosti juuri tähän tarkoitukseen. Lapa on tehty lastulevystä, jolloin se on kevyt, eikä ole vaaraa, että tekisi tuhoa. Ihmeen hyvin tuo on kestänyt, jo monta kymmentä vuotta.







Aamu oli todella kaunis, aurinko paistoi, hanget hohti.
Tekisi niin mieli tallentaa jollain konstin tätä ihmeen runsaslumista talvea.
Tuntuu kuitenkin, ettei se tahdo millään näyttää kuvissa samalta kuin todellisuudessa.
Tämä hangen päältä juuri pilkistävä puutarhakoriste on noin metrin korkuinen. 

Lumihommien jälkeen lähdin työmatkalle.
Oli niin kauniin näköistä, että vain kilometrin verran ajettuani
piti jo pysähtyä kuvaamaan 🙂

Oletko sinä pudotellut lumia, tai miten vuosi on muutoin lähtenyt liikkeelle?

maanantai 11. toukokuuta 2020

Lunta tupaan!

Kiva keväinen orvokki-istutus :)
Ei nyt onneksi tupaan asti kumminkaan, mutta viikonloppuna rohkeasti tekemilleni ensimmäisille kylvöksille kylläkin, jo osaa olla kevät!

Monena vuonna on kylvöhommiin päässyt jo hyvinkin huhtikuun lopulla, tai ihan viimeistään toukokuun alussa. Nyt joutui kylmien öiden vuoksi odottamaan harvinaisen pitkään, kunnes eilen äitienpäivänä kylvin ensimmäiset porkkanansiemenet.

Eilinen porkkanakylvös.
Nehän eivät sinänsä ole lainkaan herkkiä kylmyydelle, porkkanan voi jopa kylvää valmiiksi jo ennen talven tuloa! Tästä pääset lukemaan aiemman juttuni porkkanankasvatuksesta.

Paljon muutakin olisi tehnyt mieli jo kylvää, onneksi maltoin mieleni. Edelleen luvassa on useampia pakkasöitä, joten ei auta kuin yrittää edelleen pidätellä.

Toivottavasti kevät sitten jossain vaiheessa lähtee tästä oikein räjähtämällä, useinhan kylmää alkukevättä on seurannut kunnon lämpöaalto. Saa nähdä, miten tänä vuonna käy!


Nurmikko.

Eilen istutetut talvivalkosipulit.


lauantai 20. tammikuuta 2018

Joko olet päässyt siemenluetteloita pläräämään?

Johan se on taas aika hurahtanut. Joulut ja uudetvuodet meni, ja siinä samassa Suomi 100-v itsenäisyyspäiväkin. Ihan mukavissa merkeissä kaikki.

Puutarha nukkuu talviuntaan, ja tämä bloggari on pyörinyt vähän muilla foorumeilla - ennen muuta siellä hiihtoladulla, ihanaa kun on ollut näilläkin korkeuksilla hiihtokelit jo joulukuun puolivälistä alkaen.

Viime vuonna kylvin mm. näitä.
Mutta nyt, postilootaan kolahti ensimmäinen siemenluettelo! Johan lähti taas puutarhuriveri virtaamaan... Ensimmäisenä hyökkäsin tomaattisivuille, ainakin Sweet million, Rentita ja Sweet aperitif houkuttelisivat.

Sen jälkeen siirryinkin sitten jo olemassa olevien siemenpussien pariin - sieltäkin löytyy ainakin 20 tomaattilajiketta, ja paljon muuta. Siispä jäitä hattuun tilaamisen suhteen!

On se muuten niin mukavaa, että näitä paperisia luetteloita edelleen tulee, on ihan eri asia pläräillä rauhassa edestakaisin paperisia sivuja kuin seikkailla netin syövereissä. Houkuttelevien lajikkkeiden merkiksi voi piirrellä rinkuloita ja taittaa kiinnostavien sivujen kulmat merkiksi. Enpä olisi varmasti tullut menneeksi tämänkään firman verkkosivuille, jos tätä luetteloa ei olisi tullut.

Aloin suunnitella, josko kylväisi jo nyt kerrankin hyvissä ajoin kokeeksi ihan muutamia tomaatteja - superaikaisen kevään varalta... :) Kaivelin samatien esiin tykötarpeet; taimipurkit, viime vuonna hankkimani ihanan tehokkaan kasvivalaisimen ja kellarista löytyvän multapussin. Tästä se taas lähtee!
Monta sorttia löytyykin jo valmiiksi...

Tästä löydät aiemman juttuni, jossa on vähän järkevämpiä kylvöajankohtia eri kasveille.

Mutta nyt kuitenkin ensin hiihtämään, onneksi on viikonloppu!

Mukavaa lauantaipäivää sinullekin!

perjantai 13. tammikuuta 2017

12 juttua edessä olevaan vuoteen

Puutarhablogeissa on kiertänyt tiiviisti haaste, jossa on muisteltu viime vuoden kuukausia 12 kuvalla. Koska tuo haaste on jo kiertänyt sen verran runsaasti, ajattelin tehdä tällaisen "tulevaisuusmuistelon" ja pohtia etukäteen tätä edessä olevaa vuotta. Saas nähdä sitten vuoden päätteeksi, miten asiat toteutuvat!

Tammikuu
Vielä odottelua puutarhahommien suhteen. Hyviä suunnitelmia voi toki jo tehdä. Ja siemenostoksia. Ja muita ostoksia. Minä haaveilen uudesta, entistäkin tehokkaammasta taimivalaisimesta.
Ja blogissani on meneillä kevätgallup, käythän osallistumassa!

Helmikuu
Ensimmäisten taimikylvöjen aika, ellei sitten malta odottaa vielä maaliskuun alkupuolille. Ensimmäisenä multaan pääsevät juurisellerin ja purjon siemenet sekä muutama ensimmäinen tomaatti.

Maaliskuu
Taimikylvöjen ruuhka-aikaa. Kuun alkupuolella loput tomaatit, loppukuusta ehkä ensimmäisiä yrttejä.

Huhtikuu
Kuukausista julmin, sanotaan. No jaa, puutarhurille ei kai kuitenkaan. Aika työntäyteinen silti. Taimikylvöt jatkuvat, kuun puolivälissä erilaiset kurkkukasvit ja kaalit, sekä vähän kesäkukkia, mahdollisesti myös ensimmäisiä varhaissalaatteja.

Huhtikuun alkupuolella olisi myös suuri houkutus, Nordiska trädgårdar-messut Tukholmassa. Kävin toissavuonna ihastumassa, nyt messut taas polttelisivat.

Minä kyllä myös toivoisin, että kävisi niin hyvin, että hiihtokelit jatkuisivat vielä reippaasti huhtikuun puolelle, mielellään vaikka pääsiäisen pyhiin asti. Niin on monina viime vuosina käynyt, talvi tuntuu siirtyneen jotenkin vähän myöhemmäs.

Toukokuu
Tulisipa sitten äkkiä lämmin ja aikainen kevät! Parhaina vuosina ensimmäisiä salaatti- ja muita avomaankylvöjä on päässyt meilläpäin hyvinkin tekemään vapun aikoihin, tai jopa vähän aiemmin. Kuin myös istuttamaan maahan ensimmäiset, purkeissa esikasvatetut perunat sekä ensimmäiset tomaatintaimet lämmittämättömään kasvihuoneeseemme.

Toukokuussa olisi myös Tallinnassa ja muualla Virossa tarjolla useampia aika vastustamattomia tapahtumia, vaikkapa Türin kukkamarkkinat sekä Tallinnan kukkaisfestivaali. Toukokuun lopussa on vielä viikon mittaiset Tallinnan vanhankaupungin päivät monine tapahtumineen.

Kesäkuu
Veikkaukseni on, että kesäkuu on enimmäkseen aika viileä - pessimisti ei pety :) Sekään ei haittaisi, jos ei olisi lisäksi kovin sateista. Kylmässä ja märässä on kurja tehdä kylvöjä, eivätkä kasvit tahdo päästä millään vauhtiin, rikkaruohot rehottavat. Mielellään siis ei kuitenkaan sellaista, kiitos!

Heinäkuu
Ah, koko kuukausi kesälomaa ja aikaa itselle, perheelle, puutarhalle... Ei ainakaan vielä kummempia suunnitelmia.

Lämpö ja aurinko ois kivaa, mutta kesä on kuitenkin aina kesä, oli sää mikä hyvänsä. Miten se menikään; Suomen kesä, lyhyt, mutta vähäluminen... ;)

Heinäkuun puolivälistä alkaa myös odotettu marja-aika, ensinnä pääsee herkuttelemaan mansikoilla ja lakoilla ja vähän myöhemmin makoisilla mustikoilla. Lähempänä elokuuta sitten vielä herukoilla ja vadelmilla.

Elokuu
Back to business, töihinpaluu voi taas olla loman jälkeen vähän vaikeaa. Varsinkin, kun puutarhakausi sadonkorjuineen jatkuu parhaimmillaan.

Tästäkin huolimatta elokuu on mielestäni yksi kesän parhaita kuukausia. On toivottavasti vielä hyvinkin lämmintä, iltaisin töiden jälkeen ehtii, näkee ja jaksaa yleensä vielä monenmoista.

Kaikki kasvaa kohisten, tässä vaiheessa jopa aika vähällä hoidolla. Puutarhakasvit on saaneet ylivoiman rikkaruohoista, eikä vaarana ole että taimet tukehtuisivat jokaiseen pieneen vesiheinänalkuun.

Syyskuu
Aletaan jännätä ensimmäisiä hallaöitä. Toivotaan, ettei niitä tulisi ainakaan aivan alkukuusta, niin kesäkurpitsat ja muut jaksaisivat vielä puskea ilolla satoa.

Lokakuu
Voi olla vielä lämmintä ja kaunista, tai sitten jotain aivan muuta. Yleensä purjot sekä juurekset, porkkanat, lantut, sellerit ja maa-artisokat nostetaan meillä maasta jossain vaiheessa lokakuuta. Joskus on menty marraskuun puolellekin.

Marraskuu
Huhtikuun "tittelin" antaisin mieluummin tälle. Oikeastaan vähän turha kuukausi. Minua ei haittaisi vaikka jäisi kokonaan väliin - mitenkähän tuo poisto voisi onnistua - voisko vaikka EU tai joku auttaa?

Joulukuu
Ensin aikamoista huisketta, joka sitten lopulta johtaa aivan päinvastaiseen - suureen joulurauhaan, toivottavasti.

Joulukuun alussa on myös tietysti yksi tämän vuoden huippukohtia, Suomi100 v, huuuikea juttu!!! Aivan mahdotonta etukäteen kuvitella mitä kaikkea tuo päivä lopulta tulee sisällään pitämään. Paljon monenlaista etukäteispöhinää on meneillä jo nyt, mihinkähän tämä huipentuukaan?


Näiden jotenkin odotettavissa olevien asioiden lisäksi joukkoon mahtuu varmasti vielä monenlaisia isompia ja pienempiä ylläreitä. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään kovin kurjia sellaisia!

Mitä sinä odotat tältä vuodelta?

torstai 24. marraskuuta 2016

Kahdeksantoista askelta joulunodotusta

Tasan kuukausi jouluun! Sieltä se alkaa hiljalleen hiipiä, aina yksi pieni uusi palanen kerrallaan.


1. Kynttiläuinti

Odotettu tapahtuma, kiva että uimahallit järjestävät näitä. Tunnelmallista, kaunista ja rauhallista lilluttelua joulumusiikin soidessa. Ei tulisi mieleenkään vetää hengästyttävää uintitreeniä.    

2. Joulukalenterin hankinta

Tärkeä tapahtuma, vaikka lapset eivät ole enää pieniä. Tiukka valinta, millainen kalenteri tänä vuonna johdattaa jouluun? Kaunis sen ainakin pitää olla, ja mielellään tuotto johonkin hyvään tarkoitukseen.

3. Vettä sataa, joulu tulee?

Tämä kai se nykyään on varma joulun merkki! Marraskuussa lumi käväisee, mutta joulukuun puolella ruohot viheriöivät ja vettä vihmoo. Ulkona on niin lämpöistäkin, ettei edes palella, outoa! Eikös pari vuotta sitten jouluna ollut melkein lämpimäpää kuin saman vuoden juhannuksena.

4. Jouluvalot

Minulle vähän kaksijakoinen asia. Kauniita katsella, tuovat valoa pimeään - mutta, energiaa palaa taivaan tuuliin! Kuinkahan paljon yhteensä kaikkiin Suomen jouluvaloihin? Onneksi on tullut myös energiaa säästävämpiä lediratkaisuja.

Itse kaipaisin myös lunta jouluvalojen kaveriksi. Vielä en ole saanut ripustettua yksiäkään, mutta eiköhän se tästä vielä lähde, kun sopiva inspiraatio iskee!

5. Joulupukki vesisateessa

Vähän surkea näky, tähän se on kai totuttava? Oli sää mikä hyvänsä, joulunavaukset toki pidetään, ja kyllä se joulukin sieltä on aina tullut ;)

6. Pimeää!

Puoliltapäivin saa ihmetellä, miten näin pimeää voikaan olla, iltapäivällä ei näe enää puuhata ulkosalla yhtikäs mitään. Onneksi pian ollaan taas menossa valoa kohti! Ja eihän se valoisa aikakaan tuntuisi lainkaan samalta, jos ei olisi tätä pimeyttä vastapainona.


7. Kuusen katselua

Sitä huomaa myös katselevansa pihapiirin kuusia "sillä silmällä" - vai otettaisiiko kuitenkin joulumänty kuten viime vuonna? Se olikin aika mukava ja kätevä.

8. Lahjapohdintoja

Hankitko lahjoja hyvissä ajoin pitkin vuotta, vai pääsetkö vauhtiin vasta viime hetkillä? Itse olen ollut aiemmin enemmänkin jälkimmäistä, mutta nyttemmin olen oppinut kuuntelemaan toiveita vähitellen pitkin vuotta, ja tekemään hankintoja sen mukaan.

Se on ollut yllättävän vapauttavaa, sitä paitsi hyvä lahjahankinta tuo aina itsellekin hyvän ja vähän jouluisen mielen.

9. Ulkomaiset joulutorit

Lehdet ja netti pullistelevat tunnelmallisia matkamainoksia; lähtisitkö Tukholmaan, Berliiniin, Budapestiin vaiko Tallinnaan? Ihanan näköistä, haluaisin noihin kaikkiin! Onneksi olen vielä menossa piipahtamaan Tallinnassa.

Ja hei, onhan joulutoreja nykyään jo meilläkin, tosin eivät valitettavasti oikein vedä tunnelmallisuudessa vertaa ulkomaisille kilpakumppaneilleen. Paremman puutteessa niilläkin voi kuitenkin hyvin piipahtaa hakemassa joulutunnelmaa.

10. Kynttilänvaloa

Pitkin päivää tekee mieli sytytellä kynttilöitä - töissä, kotona, kaikkialla.

Ja sitten kun tulee pakkasta - tehdä jäälyhtyjä :)

11. Joulunamusia

Milloin saa avata ensimmäisen suklaarasian? Pitkään niitä on jo saanut kaupassa katsella, mutta ihan vielä ole niiden aika, siellä ne onneksi kaupassa kiltisti odottavat :) Nämäkin saattaisivat kyllä auttaa kohdassa 13.


Viime vuonna väkerrettiin tällaisia sieviä pieniä
paperitähtiä. Mitähän tänä vuonna keksitään?
12. Ensimmäiset joulukoristeet

Milloin voisi laittaa ensimmäiset joulukoristeet - ja mitä ja minne ne tällä kertaa tulisivat? Ei missään nimessä liian aikaisin.

13. Joulusiivous

Huh :( ! Olisi kai parempi aloittaa pieninä paloina jo nyt heti. Jospa otettaisiin kuitenkin ensin seuraava kohta ja palataan sitten asiaan :) Ja kuinkas tälle sattuikaan juuri tämä numero?

Ihanat kristallipiparit. Nämä eivät ole ihan niin jouluisia,
että näillä voi startata jo hyvissä ajoin!
14. Glögiä ja pipareita :) 

Juniori leipoi ekan piparitaikinan jo ainakin viikko sitten - no kun se on niin namia :) Silloin tuli nautittua ekat glögitkin, lämmittää mukavasti tässä pimeydessä.

15. Joulumusaa

Alkaa hiljalleen soida, yleensä liian aikaisin. Paitsi että tänä vuonna en jostain kumman syystä ole juuri vielä kuullut. Ehkä ei ole tullut niin pyörittyä tuolla kaupoilla? Kaunista joulumusiikkia on kuitenkin kiva kuunnella vähän pidempäänkin. Lumiukko ja ensimmäinen joulu on kuitenkin jo soinut jossain, oikein hyviä avauksia kumpikin!

Perheen pikkupianisti on jo aloittanut jouluharjoitukset, ja sitä kyllä kuuntelee ihan ilolla!

16. Mitä joulupöytään?

Tämäkin alkaa pyöriä mielessä hiljalleen, meillä mietintä lähtee aina jälkiruoasta :) Se vaihtelee eniten joulusta toiseen. Muilta osin joulupöydän antimet ovat vuodesta toiseen aika samanlaisia, ja pitkälti oman puutarhan antimista tehtyjä. Jo aikaa sitten kuului toive - tai oikeastaan käsky - waldorffin salaattia ja perunalaatikkoa on ainakin oltava - ja minulle sienisalaattia.

Sitten vähän lähempänä joulua voi olla apua blogistani löytyvästä joulun ruokaostoslistasta kauppaan.

17. Joulukortit

Vähän kuin siivous, huh. Minkälaiset kortit tänä vuonna, ja missäs ne osoitteet taas olivatkaan?

Huonekuusikin toimittaa koristeltuna
mainiosti pienen joulupuun virkaa,
vaikkapa pikkujoulu-sellaisen.
Pienet jouluvalot sopisivat myös hyvin.
18. Kukkaset

Vielä viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä. Jos haluaa itse kasvatella joulukukkia, niin ihan pian on syytä laittaa sipulit multaan!

Oikein ihanaa joulunodotusta sinulle!
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!