Näytetään tekstit, joissa on tunniste kurkku. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kurkku. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 2. heinäkuuta 2025

Mitä kaikkea rivaripihassa kasvaa tänä kesänä?

Tein huviksi listauksen niistä syötävistä kasveista, jotka minulla on tänä vuonna kasvamassa pienellä rivaripihallamme ja parvekkeella. Tämä onkin hyvä muistilista myös tuleviin vuosiin, harmi kun en ole hoksannut tehdä vastaavaa aiemmin. 

Tähdellä merkityt ovat uusia kasvilajeja, joita en ole tässä paikassa aiemmin kasvattanut.

Yhteensä parisenkymmentä syötävää kasvilajia siis, mielestäni varsin mukavasti tällaiselle muutaman neliön pikkupihalle ja parvekkeelle.

Ensimmäiset tomaatit alkavat olla parvekkeella jo mukavan kokoisia,
mutta satoa saa vielä odottaa...













Istutin kokeeksi maahan pieneen pussillisen 
istukassipuleita, sillä tykkäisin saada omia sipuleita.
Istukkaita jäi vähän yli, niin istutin 
loput parvekelaatikkoon.
Saapa nähdä, jaksavatko miten kasvaa tässä?

Näistä härkäpavuista tykkään kovasti.
Kasvavat nyt tänä vuonna hyvällä paikalla ja
 ovat kukkiessaan tosi kauniin näköisiä.
 Kylvin tyhjään koloon härkäpapujen välissä
 vähän aikaa sitten hieman tilliä,
saapa nähdä selviävätkö ne?











Pihassa ja terassilla 

- Vähän varhaisperunaa

- 8 tomaatintaimea ruukuissa terassilla

- Avomaankurkkua kolmen taimen verran

- Pari kesäkurpitsaa 

- Muutama köynnöspapu

- Yksi maissintaimi (muut eivät itäneet) 😊

- Persiljaa, basilikaa, tilliä, rucolaa, korianteria

- Punajuuria *

- Sipuleita *, muutama valkosipuli

- Muutama härkäpapu

- Salaattia

- Vähän herneitä (jos itävät)

- Maa-artisokkaa *

- Syötäviä kukkia (krassi, ruiskaunokki, kehäkukka)

Ekat omat perunat tuli nautittua ihan vasta juuri,
olivat niin puhtoisia ja kauniita 😊











Parvekkeella 

- 4 runkotomaattia plus yksi amppelitomaatti

- Kolme paprikaa

Lisäksi sitten vielä monivuotiset raparperi, pensasmustikat, marja-aroniat ja luumupuu sekä muita kuin syötäviä koristekasveja: kesäkukat, monet perennat ja koristeköynnökset.

Punajuuri on yksi lempikasvejani
Saapa nähdä, onnistuuko sen kasvattaminen rivaripihassa?
Avomaankurkussa on jo mukavan kokoisia alkuja, vaikka kurkkukasvitkin ovat tänä vuonna jotenkin vähän kärsivän näköisiä ja hidaskasvuisia.


Tämä vihreäpalkoinen köynnöspapulajike on minulle uusi. Ei tahdo millään päästä kasvun alkuun, saapa nähdä miten tämän kanssa käy. Vanha violettipalkoinen lajike huitelee jo korkealla.





Viimeisiä pelastuksia vanhasta puutarhastamme oli
maa-artisokka. Olen nyt niin tyytyväinen, että nappasin sitäkin mukaan, kun uudesta pihasta löytyi sopiva kasvupaikka perennojen kyljestä.

Ruskoliljat tuntuvat viihtyvän oikein hyvin uudessa kasvupaikassaan.
#piha #puutarha #rivitalo #hyötykasvi

lauantai 11. tammikuuta 2025

Pienimuotoinen puutarhakesä?

Puutarhailuni on tässä pienentynyt kuin pyy maailmanlopun edellä, ennen muuta parin vuoden takaisen muuttomme myötä.

Nyt olen ajatellut, josko malttaisin pitäytyä ensi kesänä täällä rivaripihassa ja parvekkeella vieläkin pienimuotoisemmassa kuin parina viime kesänä. Ehtisi tehdä vähän muutakin kuin hoitaa kasveja, sillä minulla on kesälle hiukan muitakin suunnitelmia.
Erilaiset tomaatit viihtyivät viime kesänä mainiosti parvekkeella.
Kokonaan ilman puutarhailua en kuitenkaan pystyisi elämään 😊
Mutta jos laittaisi aiempien noin parinkymmenen tomaatintaimen sijaan terassille/parvekkeelle vain max. kymmenkunta tainta, eikä pystyttäisi minkäänlaista pientäkään kasvihuonetta?

Maisseja haluaisin kuitenkin kasvattaa muutaman, sekä kokeilla pienesti lemppareitani punajuuria ja sipuleita, joita en ole täällä rivaripihassa vielä lainkaan kasvattanut. 

Ehdottomasti myös muutama salkopapu ja kurkku sekä vähän salaattia, herneitä ja perunaa.
Kurkut kukoistivat aurinkoisessa rivaripihassa. 
Lisäksi vähän yrttejä, ja vain pikkuisen kukkia. Erilaisia ruukkukasvatuksia aiempien reilun parinkymmenen sijaan vain muutama.

- Ai niin, toki myös pari kesäkurpitsaa pitää ehdottomasti olla 😊

Ja tietysti tällä hetkellä sisällä ruukussa olevat lehtikaalit, jos ne selviävät yli talven.

Ei tämäkään ehkä ihan minipieneltä kuulosta, mutta kuitenkin hyvin maltilliselta verrattuna aiempiin kasvatteluhini. Voisi olla jännä kokeilla, miten tällainen minipuutarhailu luonnistuisi, miltä se tuntuisi? Mihin kaikkeen siitä liikenevän ajan käyttäisikään?

Ainahan on toki vaaransa, että homma lähtee jossain kohtaa lapasesta, mutta jos nyt ainakin yrittäisi 😊

Kävin juuri läpi kaikki tomaatinsiemenpussukkani. Päädyin vajaaseen kymmeneen lajikkeeseen, ja yritän laittaa vain yhden tai kaksi siementä kutakin! Ehkä tämä suunnitelma saattaa onnistua?

#piha #puutarha #rivitalo #parveke #pieni #hyötykasvi #tomaatti #kurkku

perjantai 2. elokuuta 2024

Rakastan tätä sekamelskaa 😊

Niin hassua, miten voikaan mieltymykset äkkiä muuttua. Vanhassa puutarhassamme, erityisesti hyötykasvimaalla, minulle oli tärkeää, että kasvit kasvoivat hyvässä järjestyksessä, suorissa selkeissä riveissä.
Etualalla kasvaa köynnöskasveja, jotka muodostavat jopa vähän näkösuojaseinämää terassille.
Taaempana näkyy erilaisia koristekasveja, ja myös mm. vähän perunaa.
Mutta nyt täällä rivaripihassa olen yhtäkkiä antanut kaiken "räjähtää" melko vapaasti. Herneet, kurkut, köynnöpavut ja kesäkurpitsat saavat kasvaa iloisessa sekamelskassa  kietoutuen ja takertuen toisiinsa. Ja tätä erilaisten kasvien tukeutumista toisiinsa on ollut minusta vain ja ainoastaan hauska seurata. 

Tämän rehevän mysteeritomaatin (piti 
olla Tiny tim, mutta ei kyllä ole) yksi oksa
päätti lösähtää penkille. Annoin sen sitten 
jäädä siihen. 
Samoin tomaatit ovat saaneet kasvatella melko rauhassa varkaita, ja tuuheutua rehevän pensasmaisiksi. Aiemmin tällainen ei olisi tullut kuuloonkaan 😊
Myös koristekasveja, kesäkukkia ja perennoja kasvaa vinksin vonksin limittäin, lomittain ja kerroksittain hyötykasvien joukossa. Ai miten kivoilta ja hauskoilta ne näyttävätkään 😊

Terassin aidalta lähtee köynnöskrassi,
joka saa rauhassa levittäytyä
muiden kasvien joukkoon.
Näin voi siis puutarha-ajatus hetkessä täysin muuttua. Toki sanoisin, että kyse on kuitenkin jonkinlaisesta hallitusta hoitamattomuudesta, ja ennen muuta siitä, että koska kasvutila on niin kovin rajallinen, niin tällainen "viidakkokin" on kuitenkin mahdollista pitää jollain tavoin hallittuna.

Ehkä tässä vaikuttaa hiukan sekin, kun olen saanut muuton vuoksi käytyä vuosikymmenten jälkeen läpi kaikki omat tavarani, järjesteltyä ja karsittua ne, niin puutarhassa voi sitten vähän rönsyillä, kun muu elämä on jotensakin hallinnassa - tai niin ainakin kuvittelen 😀
Köynnöspavut ja herneet hakevat tukea toisistaan.
Saviruukussa kasvava laventeli alkaa kukkia ihan just 😊 
Takana näkyy vaahteranrunko, joka tuo pihaan hiukan "ryhtiä". 

Erivärisistä kukista muodostuu kiva "ilotulitus".
Eipä olisi tällainenkaan ollut aiemmin niin mieleeni 😀
Tänään muuten juuri huomasin, että alkukesästä
kukkinut ihana tulikellukka on juuri alkanut kukkia toiseen kertaan (vasemmassa reunassa).
Kivaa viikonloppua, puutarha"räjähdyksillä" tai ilman! 😊



perjantai 19. huhtikuuta 2024

Kylän paras puutarhakauppa 😊

Tällaisia postauksia harvemmin teen, mutta nyt en malta olla tätä kirjoittamatta.

Vähän erikoista kyllä, meidän kylän ehdottomasti parhaaksi puutarhakaupaksi on osoittautunut sen suuren saksalaisen ruokakauppaketjun myymälä 😀 Tämä on tullut todetuksi useaan otteeseen yhdessä paikkakunnan muiden puutarhanaisten kanssa. 

Niinpä ajattelin vähän kertoa, mitä kaikkia löytöjä olen tuosta kaupasta tehnyt. 

Ensinnä isot ruukut. Niissä on hinta-laatusuhde todella kohdillaan, kuten monissa muissakin tämän ketjun tuotteissa.

Lähinnä ongelma on se, että monia tuotteita on saatavilla kausiluontoisesti vain hyvin lyhyen aikaa, ja juuri silloin pitää tietää tarvitsevansa juuri kyseistä asiaa. 

Tomaatit kasvoivat hyvin tässä
isossa muoviruukussa.
Viime keväänä ostin parvekkeelle varsin ihanan ison harmaan muoviruukun, jossa kaksi tomaatintainta viihtyi erinomaisesti. 

Harkitsin silloin toisenkin samanlaisen ruukun ostamista, mutten ollut aivan varma tarvitsisinko kahta. Nyt kovasti odottelen, tuleeko noita samoja ruukkuja vielä myyntiin, sillä mielelläni hankkisin toisen kaveriksi parvekkeen toiseen nurkkaan.
Kuvassa oikeanpuoleinen varsin pätevä 
muoviruukku on hankittu edullisesti
samalta hovihankkijaltani 😊 Tytär tosin
halusi nyt takaisin minulla lainassa olleet ruukkunsa.









Samoin minulla oli aiemmin lainassa tyttäreltäni kaksi varsin hyvää, isoa ruskeaa muoviruukkua, joissa myös tomaatit tykkäsivät kasvaa. Näissä ruukuissa oli pohjassa reiät ja mukana aluslautaset. Nyt tytärkin innostui kasvattelemaan, ja halusi ruukkunsa takaisin. Niinpä odottelen nyt näidenkin ruukkujen tuloa myyntiin, niitä on mielestäni ollut useampana vuonna, joten toivottavasti niitä nytkin tulee. 
Lempi-avomaankurkkulajikkeeni Konsa ja Akito
 
ovat molemmat varmoja,
runsassatoisia ja hyvänmakuisia.
Ihan erityisesti tykkään pitkiä,
sileäpintaisia kurkkuja tuottavasta Konsasta. 
Kurkut ovat kuin kasvihuonekurkkuja,
vaikka on avomaanlajike. 
















Sitten tämän samaisen kaupan siemenvalikoima, joka on varsin monipuolinen, ja ainakin minulle yksi tämän kaupan puutarhatarjonnan parhaita valtteja. Joukossa on mielenkiintoisia lajikkeita, joita en ole onnistunut muualta löytämään. Hinta on kohdillaan myös siemenissä.

Lempi-avomaankurkkulajikkeeni ovat erittäin runsassatoisat ja varmat Akito ja Konsa

Lupaava "Vihreä kone" ja samanvärinen köynnöspapu
pääsevät kokeiluun tänä vuonna. 



Löysin tämän vuoden valikoimasta myös hauskankuuloisen kesäkurpitsalajikkeen Green machine, joka menee nyt kokeiluun. Lisäksi tein tosin hyvin mielenkiintoisen löydön, vihreäpalkoisen köynnöspavun, jota lähti myös matkaan. Innoissani odotan, että päääsen kasvattamaan näitä minulle uusia lajikkeita.

Samaisessa kaupassa on myös usein tarjolla mielenkiintoisia kasveja, niin huonekasveja kuin perennojen ja hyötykasvien taimia sekä erilaisia kukkamukuloita.

Monia muitakin puutarhatarvikkeita tuolta löytyy, kuten erilaisia pieniä kasvihuoneita, lannoitteita ja muita tarvikkeita. Näihin en ole tutustunut kovin tarkasti.

Nytpä sai tämä kylän paras puutarhakauppa kyllä enemmän kuin tarpeeksi ilmaista mainosta 😊

#siemenkauppa #puutarhakauppa #edullinen #lajike #tomaatti #kurkku

lauantai 7. lokakuuta 2023

Aika sanoa heippa kesälle

Ihanan pitkä ja lämmin syksy on vaihtumassa pakkasöiksi. Tuli siis aika laittaa pillit pussiin, eli kerätä loppusato, korjata kaikki kasvinjäänteet pihalta ja parvekkeelta sekä nostella kalusteet talviteloilleen. Vähän kukkasipuleitakin istuttelin - ja suunnittelin jo hiukan ensi kesän kuvioita tämän ensimmäisen rivarikesän pohjalta 😊

Koko eilinen päivä siinä hurahti, eikä aivan kaikkeen riittänytkään.

Viimeisiä, vähän keskenkasvuisia pikkukurkkuja
tuli vielä pitkälti toistakymmentä.
Täytynee tehdä niistä vielä etikkakurkkuja.
Silti homma tuntui huomattavan helpolta ja kepeältä verrattuna aiempaan suureen puutarhaan, jossa on tuntunut, että syystöistä ei tahdo tulla ollenkaan loppua. Purkkeja ja purnukoita jäi tosin vielä pesemättä, siihen ei aika riittänyt.
Tomaatteja tuli jälleen kypsymään melkoinen määrä. Mukana on myös vanhassa puutarhassa kasvattamani kymmenen tomaatintaimen sato.

Kasvijätettä kertyi pois vietäväksi runsaasti, peräkärry oli ihan tarpeen 😊 Siitä ja vetoautosta on tarkoitus jatkossa luopua, saa nähdä miten sitten pärjään?

Viimeiset kukkijat jaksavat vieläkin ilahduttaa.
Päivä oli ihanan aurinkoinen ja kuiva, juuri sopiva ulkosiivouspäiväksi - ennen viime yön runsasta vesisadetta.

Kivaa viikonloppua!





keskiviikko 27. syyskuuta 2023

Ihana kylmänkukka putkahti kukkaan 😊

On lämpimyydessään aika erikoislaatuinen syksy, ja kasvitkin näyttävät olevan vähän sekaisin. 

Normaalisti keväällä kukkiva ihana kylmänkukka otti ja pukkasi nupun, joka ehti vielä auetakin.

Tämä on minulle erityisen mieluisa tapaus, sillä hankin kylmänkukat uuteen kukkapenkkiin vasta tänä vuonna. En ole siis vielä päässyt näkemään niiden kukintaa, joten tämä oli sikäli oikein mukava yllätys.
 

Jo aamukasteinen kylmänkukan nuppu
oli kaunis ilmestys.



Myös hyvälaatuisia tomaatteja, kurkkuja ja kesäkurpitsoita on saanut poimia ihan täysillä vielä näin syyskuun lopussa, hyvin harvinaislaatuista.

Kylmänkukkien (etualalla) kaverina kasvaa 
erivärisiä keijunkukkia, jotka tuntuvat myös viihtyvän
oikein hyvin tässä uudessa kasvupaikassaan.


Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!