Vispipuuro on loistava, helppo ja herkullinen tapa päästä eroon vanhoista marjoista.
![]() |
| Mustikkavispipuuro on värikästä. |
Vispipuuroon voi käyttää lähes mitä marjoja vain. Perinteisen puolukan lisäksi esimerkiksi karpaloa, mustikkaa, karviaisia kirsikkaa, vadelmia, ja tietysti myös herukoita. Sekä näiden kaikkien yhdistelmiä.
Myös mansikka sopii hyvin vispipuuroon etenkin jonkin muun, vähän kirpeämmän marjan lisäksi. Ja varmasti myös marja-aronia sekä trendikäs saskatoon, näistä kummastakaan minulla ei ole kokemusta.
Marjaliemen voi siivilöidä ennen varsinaisen puuroaineksen lisäämistä, tai jättää marjojen kuoretkin mukaan vispipuuroon. Itse olen alkanut viime aikoina suosia jälkimmäistä. Eipä kuorista juuri haittaa ole, sinne ne sotkeentuvat vispatessa joukkoon. Terveellisempääkin kai näin, eikä tule turhaa hävikkiä.
![]() |
| Jäähtynyt puuro vatkataan sähkövatkaimella ihanan kuohkeaksi ja vaaleaksi. Käytän gluteenittomaan versioon karkeaa riisijauhoa. |
![]() |
| Mansikka-raparperi-vispipuuro on namia! |
Erilaisten marjojen lisäksi vispipuuroon sopii hyvin esimerkiksi raparperi ja omena.
Eipä tule kovin helposti mieleen sellaista kotimaista marjaa tai hedelmää, jota vispipuuroon ei voisi käyttää. Ehkä päärynästä en lähtisi sitä tekemään, enkä ole aivan varma myöskään lakan sopivuudesta, tyrnikin voisi pelkästään olla aika voimakkaan makuista ja hapanta.
Onko sinulla mielessä vielä jotain muuta, mistä vispipuuron voisi tehdä?
Toinen hyvä vaihtoehto jämämarjoille on erilaiset kiisselit. Tuleeko sinulle mieleen vielä muita hyviä käyttötarkoituksia?
#vispipuuro #marja #marjat #edellisvuoden #edellisvuotinen #ylivuotinen #pakastemarja






















