Kun uuteen kesään on vielä matkaa eikä luntakaan näytä saapuvan, on mukava muistella menneen kesän aurinkoisia ja lämpöisiä hetkiä. Päärynäpuun varjossa -blogin Eija heitti kaikille blogeissa kiertäneen kesäkuvahaasteen. Päätinpä siis tarttua haasteeseen, vaikka kesän monista ihanista jutuista ei olekaan ihan helppoa poimia vain kuutta kuvaa.
Ihan ensimmäisenä täytyy nostaa koko kesään kohokohta, joka oli myös jopa yksi elämäni huippujuttuja, ihana lomamatka Kroatiaan, minne olin niin pitkään haaveillut pääseväni. Jostain syystä nämä hassut, ilmassa keikkuneet päivänvarjot ovat jääneet muistiin niin, että ne ovat tulleet mieleen unissakin.
Olimme jo lähdössä kaikkine tavaroinemme kovassa helteessä pois ihanalta Korculan saarelta, kun törmäsimme näihin varjoihin. Meinasin ensin kävellä ohi, mutta onneksi tuli kuitenkin pysähdyttyä kuvaamaan.
Kukkia pitää tietenkin olla, niistä mukaan pääsee lempparini hajuherne, joka ilahdutti mökillä mainion syvänpunaisilla kukillaan.
Kesän ensimmäisen kesäkurpitsan valmistuminen on aina pikkuisen juhlava hetki ja kuvan paikka. Tällä kertaa astiassa kasvanut ensimmäinen kesäkurpitsa valmistui jo hyvissä ajoin ennen juhannusta.
Tämän kesän uutuus ja erikoisuus oli butternut-kurpitsa, jonka kasvattamista nyt ensimmäistä kertaa kokeilin. Muutama kurpitsa ehti jopa valmiiksi asti, vaikkakin kesäkuun viileä sää taisi haitata vähän niiden kasvua. Vielä on yksi keittiön pöydällä odottamassa päätyäkseen laatikkona joulupöytään. Ensi kesänä yritetään kasvattamista uudestaan!
Mustikkasato ei ollut kovin runsas, mutta paikoitellen mustikoita löytyi kuitenkin ihan mukavasti niin, että nyt niistä päästään nauttimaan pakastettuina. Mutta voi, miten herkullisen houkuttelevilta tuoreet mustikat näyttävätkään kuvassa!
Pitkästä aikaa tuli tehtyä muutama heinäseiväs maisemaa koristamaan.
Kaikin puolin kelpo kesä siis! Saas nähdä, millainen tulee seuraavasta? Jos haluat, poimi kesäkuvahaaste tästä itsellesi.
Ja tervetuloa teille uusille lukijoille, toivottavasti viihdytte blogini parissa!
Näytetään tekstit, joissa on tunniste muisto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste muisto. Näytä kaikki tekstit
tiistai 2. joulukuuta 2014
keskiviikko 9. lokakuuta 2013
Lempikasvini
Näin kun kesä on enää muisto vain, on mukava muistella kesäjuttuja. Niin kuin vaikkapa erilaisia kasveja.
Suosikkikasvini ovat pysyneet suunnilleen samoina kautta vuosien.
Hyötykasveista parsakaali on ehdoton ykkönen. Kaunis silmälle, sopii moneen eikä siihen kyllästy koskaan. Ravintoarvoltaankin erinomainen.
Parsakaali onnistuu useimmiten, mutta tarjoaa myös hiukan haastetta. On myös monta mahdollisuutta epäonnistua sen kanssa, kun on herkkä tuholaisille ja epäsuotuisalle säälle.
Tomaatit ovat myös tärkeitä, suunnilleen samoista syistä. Lemppareihin kuuluvat lisäksi ainakin maissi, herneet, pavut ja porkkanat.
Nyt kun myös kukat ovat saaneet puutarhassa sijansa, parhaimmistoa ovat yksinkertaisuudessaan mutta samalla näyttävyydessään auringonkukka sekä tsinnia, joka löytyy yllä olevasta kuvasta (upeita värejä!) - ja unikot muistuttamassa mukavista reissuista Ruotsiin Gotlannin saarelle.
Eri väriset tuoksuherneet ovat herkkyydessään ihan välttämättömiä; alkuun päästyään ovat aika huolettomia ja yhdestä ainoasta kasvista kasvaa todella näyttävä pehko.
Myös jaloleinikit ovat kauniita, niitä en ole kyllä saanut oikein kunnolla onnistumaan. Krasseja ja kehäkukkia pitää myös olla, ne onneksi kylväytyvät aikalailla itsestään.
Mistä kasveista sinä pidät?
Suosikkikasvini ovat pysyneet suunnilleen samoina kautta vuosien.
Hyötykasveista parsakaali on ehdoton ykkönen. Kaunis silmälle, sopii moneen eikä siihen kyllästy koskaan. Ravintoarvoltaankin erinomainen.
Parsakaali onnistuu useimmiten, mutta tarjoaa myös hiukan haastetta. On myös monta mahdollisuutta epäonnistua sen kanssa, kun on herkkä tuholaisille ja epäsuotuisalle säälle.
Tomaatit ovat myös tärkeitä, suunnilleen samoista syistä. Lemppareihin kuuluvat lisäksi ainakin maissi, herneet, pavut ja porkkanat.
Nyt kun myös kukat ovat saaneet puutarhassa sijansa, parhaimmistoa ovat yksinkertaisuudessaan mutta samalla näyttävyydessään auringonkukka sekä tsinnia, joka löytyy yllä olevasta kuvasta (upeita värejä!) - ja unikot muistuttamassa mukavista reissuista Ruotsiin Gotlannin saarelle.
Eri väriset tuoksuherneet ovat herkkyydessään ihan välttämättömiä; alkuun päästyään ovat aika huolettomia ja yhdestä ainoasta kasvista kasvaa todella näyttävä pehko.
Myös jaloleinikit ovat kauniita, niitä en ole kyllä saanut oikein kunnolla onnistumaan. Krasseja ja kehäkukkia pitää myös olla, ne onneksi kylväytyvät aikalailla itsestään.
Mistä kasveista sinä pidät?
lauantai 21. syyskuuta 2013
Heikkona pikkukiviin
Rannoilta kerätyt pikkukivet ovat suuri heikkouteni ja intohimoni. Kiviä on tarttunut matkamuistona mukaan pieniä määriä sieltä täältä, muistuttavat sisällä ja ulkona eri paikkoihin ripoteltuina mukavasti menneistä reissuista.
Joskus olen miettinyt, onkohan tällainen kivienkeruu sallittua, kun sitten tänä kesänä juuri uutisoitiinkin, ettei ole. Paitsi kuulemma sellaisia ihan pieniä määriä voi ottaa, mitä nyt pikkupojat taskuihinsa keräävät. Toivottavasti tämä harrastukseni menee vielä tähän kiintiöön :)
Joskus olen miettinyt, onkohan tällainen kivienkeruu sallittua, kun sitten tänä kesänä juuri uutisoitiinkin, ettei ole. Paitsi kuulemma sellaisia ihan pieniä määriä voi ottaa, mitä nyt pikkupojat taskuihinsa keräävät. Toivottavasti tämä harrastukseni menee vielä tähän kiintiöön :)
Sisällä pikkukivet ovat melkoisia pölynkerääjiä. Laitoin kivet pölyongelman vähentämiseksi tällaisiin kapeisiin lasipurkkeihin, missä ne ovat mukavasti esillä. Pikkukivet sopivat myös kauniiksi somisteeksi kattauksiin. Kun joskus myöhemmin postaan kylppäriremontistamme, saatte huomata, että kiviä tuli kiinniteltyä sinnekin ;)
Tilaa:
Blogitekstit
(
Atom
)
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!




.jpg)