Näytetään tekstit, joissa on tunniste kahvila. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kahvila. Näytä kaikki tekstit

torstai 23. kesäkuuta 2022

Piipahdus Pohjanmaalle: Jokilaakson matkailupuutarha

Yksi pitkäaikaisia haaveitani on ollut päästä käymään Lapualla Jokilaakson matkailupuutarhassa.



Matka sinne on kuitenkin sen verran pitkä, ettei ole tullut ihan varta vasten lähdettyä käväisemään. Nyt haaveeni viimein toteutui, kun oli vähän muutakin asiaa samoille suunnille.

Puutarha on kaunis ja varsin monipuolinen, muutamia kivoja ideoita tuli vastaan. Puutarha koostuu useammasta alueesta, meikäläistä hyötytarhuria viehätti erityisesti erilaisten syötävien kasvien runsaus. Alueella on myös pieni kahvila, ja vähän kotieläimiäkin löytyy.

Kasvit oli varsin hyvin merkitty. Nimikyltti kuitenkin puuttui juuri niiltä muutamilta kasveilta, jotka olivat minulle vallan outoja. Nämä löytyvät viimeisistä kuvista, jos joku tunnistaisi?


Hyvä muistutus!
Kiva, todella yksinkertainen idea! 
Voisi myös kenties hiukan auttaa lehtokotiloiden suhteen?



Erikoisen näköinen, mikä kumma? Ehkä joku rohdoskasvi?

Sama juttu, hyvin erikoisen näköinen, mutta mikä?

Jokilaakson matkailupuutarha löytyy myös kotimaisten puutarhakohteiden listaltani, jonne olen kerännyt noin 50 kiinnostavaa kohdetta eri puolilta Suomea. Voit etsiä sieltä vinkkejä sopivista kohteista kesäreissuillesi!

Ihanaa juhannusaaton aattoa :)

#puutarha #matkailu #puutarhamatkailu #puutarhakohde #matkailukohde #Lapua #Jokilaakson #matkailupuutarha #Jokilaaksonmatkailupuutarha #kotimaanmatkailu #Suomi #Visitlapua


lauantai 19. maaliskuuta 2022

Mikä on lempi-puutarhakohteesi?

Kun kotimaanmatkailu on nyt sattuneista syistä in, kävin huviksi läpi kotimaisten puutarhakohteiden listaani. Sain todeta, että olen tähän mennessä käynyt vasta noin kymmenessä listan noin 50 kohteesta. Koluttavaa siis riittää!

Mietin myös, mikä olisi oma suosituimmusjärjestykseni niille kohteille, joissa olen käynyt, ja mistä syistä. Eipä näitä ollut ihan helppo asettaa tärkeysjärjestykseen. Huomasin, että sijoitusta nosti selkeästi yllätyksellisyys, persoonallisuus, rosoisuus ja kohteen uutuusarvo.



Tällaiseen järjestykseen päädyin (kuvat eivät välttämättä ole juuri oikean kohteen kohdalla):

Stickstugan, Ahvenanmaa. Ihana, yllätyksellinen, monipuolinen. Upein itse rakennettu kasvihuone, jonka olen nähnyt. Mukava kahvila.

Pölkinvuoren kasvimaailma, Urjala. Upea, monipuolinen ja yllättävä "yhden miehen projekti". Kiva, erikoinen kahvila. En ole vielä päässyt käymään Pölkinvuoressa sen huippuhetkenä, sipulikasvien kukkiessa alkukesästä. Ajoittain runsaasti vierailijoita, alue kuitenkin varsin iso. Sijainti syrjäinen.

Arboretum Frick, Kangasala. Uutuusarvo (avautui yleisölle kesällä -21), hieno paikka, kahvila. Avoinna rajoitetusti (2 iltapäivää/vko), vierailijoita välillä varsin runsaasti.



Viherpaja, Vantaa. Hyvin erikoinen ja yllättävä, monipuolinen, uudistuva. Tästä ei tule juuri miinusta mieleen. Jonkun mielestä voi ehkä olla turhankin "räjähtänyt". 



Hörtsänän arboretum, Orivesi. Pieni, viehättävä, sympaattinen, hyvin rauhallinen. Voi poiketa milloin vain. Tähän on kuitenkin pakko laittaa pienenä miinuksena se, että omistajat eivät valitettavasti ole aivan parhaita asiakaspalvelijoita, jos heihin sattuu törmäämään :(


Arboretum Magnolia. Hieno, varsin laaja alue, paljon kasveja, myös erikoisuuksia. Kahvila. Minun makuuni jopa vähän turhankin "laitettu"/puistomainen. Sijaitsee hieman syrjässä.

Lepaan puutarhaoppilaitos, Hattula. Klassikko, puistomainen. Laaja hedelmä- ja marjatarha, kiva hyötykasvien näytemaa. Elokuinen Lepaan näyttely -tapahtuma on jokavuotinen must. Nyt se on ollut valitettavasti koronan vuoksi katkolla. Tälle vuodelle on kuitenkin taas näyttely luvassa 🙂

Helsingin kaupungin talvipuutarha. Klassikko, kaupunkilaisten keidas.


Mikä tai mitkä ovat sinun suosikkikohteitasi? Entä onko sinulla suunnitelmia ensi kesän puutarhavierailuille? 


Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!