Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kerttuli. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kerttuli. Näytä kaikki tekstit

maanantai 10. syyskuuta 2018

Syksy on uusien avausten aikaa!

Vähän reilut viisi vuotta olen kirjoitellut tätä Parasta puutarhasta -blogia.

Aika paljon on tullut tässä ajassa sanottua puutarhanhoidosta, vaikkei varmasti läheskään kaikkea.

Jo jonkin aikaa olen miettinyt, olisiko aika jollekin uudelle avaukselle, ja nyt se on viimein kiteytynyt. Olen tainnut aiemminkin kertoa, että valokuvaus on yksi suuria intohimojani puutarhanhoidon lisäksi, ja sinne suuntaan tie on nyt viemässä.

Olen juuri aloittanut valokuvablogin - aika monta bloggauskokemusta rikkaampana ja viisaampana kuin silloin, kun tämän puutarhablogin aikanaan aloitin. Oli kyllä hiukan tuskainen urakka kaikkine teknisine säätöineen, ei voi kuin ihmetellä, miten olen siitä aikanaan tämän kanssa selvinnyt?

Uusi avaus ei tarkoita suinkaan sitä, että jättäisin tämän blogin. Oikeastaan voi olla, että nämä kaksi blogia jopa tukevat toisiaan. Ehkä sieltä uuden blogin puolelta tulee myös uutta virtaa tänne, saas nähdä!

Ja toki täällä pysyvät myös luettavissa noin 500 aiempaa blogipostaustani lähinnä erilaisten hyötykasvien kasvattamisesta luomumenetelmin. Minut onkin yllättänyt se, kuinka paljon vanhempiakin juttuja käydään ihan päivittäin lukemassa.

Joku saattaa nyt miettiä, mikä se uusi blogi on, ja mistä se löytyisi. Linkkaan sen nyt tähän, vaikkakin olen samalla tekemässä myös pienen linjanmuutoksen; tätä "harjoitus"blogianihan olen kirjoittanut nimimerkillä. Uudessa blogissani esiinnyn kuitenkin ihan omalla nimelläni :)

Se uusi blogi on nimeltään Valon vuosi - photos

Saa toki myös mielellään liittyä lukijaksi tuohon uuteen blogiini, sinnekin tulee varmasti jossain vaiheessa arvontoja ja muuta kivaa :)

Mukavaa viikonalkua!

sunnuntai 3. toukokuuta 2015

Kiva haaste Salaisen Puutarhan Teijalta :)

Olen iloissani, sain juuri Salaisista Puutarhoista blogihistoriani ensimmäisen haasteen, sopivasti näin vappuviikonloppuna. Ja miten mukavia kysymyksiä, näihin vastaa mielellään! Haasteen tarkoitus on tehdä tunnetuksi blogeja, joissa on alle tuhat lukijaa. Ideana on, että vastaat 11 kysymykseen, keksit itse seuraavat 11 ja laitat eteenpäin (5-) 11 blogille.  

Tässä nyt ensinnä omat vastaukseni ja lopuksi sitten haastetta eteenpäin:

1. Mitä blogin pito sinulle merkitsee?
Merkitsee yllättävänkin paljon. Aloitin blogin pitämisen ihan hetken mielijohteesta 1,5 v sitten, asiasta yhtään mitään tietämättä. Ja miten hauskaksi, opettavaiseksi ja inspiroivaksi tämä on osoittautunutkaan, niin minun juttuni :D 

On vienyt minua sellaisiin paikkoihin ja sellaisten asioiden äärelle, minne en olisi muutoin päätynyt (mm. ihanat Tukholman puutarhamessut). Koko ajan tuntuu myös mukavasti siltä, että minulla on muillekin annettavaa tällä puutarhahoidon saralla, uusia jutunaiheita pyörii jatkuvasti mielessä enemmän kuin on järkevää julkaista!  

2. Paras vuodenaika puutarhassasi, miksi? 
Kyllähän se kesä on, kun puutarhassa tapahtuu paljon ja puutarha tuottaa monenlaista satoa.

3. Mikä on inhottavin työ, mitä puutarhassasi joudut/saat tehdä? ;)
Mielenkiintoinen kysymys! Puutarhanhoito on kaikkineen niin mieluisaa, että mitään ihan tosi-inhottavaa siihen ei taida kyllä kuulua? Ja aika vapaasti niitä hommia voi valikoidakin, tekee sitä mikä tuo mielihyvää! Ehkä rikkaruohojen kitkeminen ei aina ole ihan mieluisimmasta päästä, varsinkin jos tilanne on päässyt kovin pahaksi. Mutta joskus sekin on aika mukavaa ja terapeuttista puuhaa :)

4. Mikä puutarhanhoidossa tuo suurinta tyydytystä elämääsi?
Näin hyötypuutarhurina kyllä se on se sato, mitä puutarha tuottaa. Kaikki ihanat vihannekset ja muut kasvikset, minkä veroisia ei kaupasta löydy. Ja toki kaikki kasvun ihme ihan kokonaisuudessaan, erilaiset onnistumiset monenlaisten kasvien kanssa.

5. Millä perusteella valitset kasveja puutarhaasi? 
Kuten aiemmin on tullut ilmi, olen ennen muuta hyötypuutarhuri, nautin siis monenlaisista syötävää satoa tuottavista kasveista. Enimmäkseen tulee pitäydyttyä erilaisissa peruskasviksissa: perunat, porkkanat, lantut, tomaatit sun muut. Mutta aina pitää kuitenkin kokeilla myös jotain uutta, viimeisimpinä vaikkapa butternut-kurpitsa ja kurkkumeloni, kukkapuolella ihanat jaloleinikit.

6. Parasta puutarhassasi?
Varmaan moninaisuus, vaihtelevuus, puutarha sisältää vähän kaikenlaista :D Myös jatkuva uudistuminen, aina voi kokeilla uutta niin kasvien kuin rakennelmien sun muiden suhteen. Välillä onnistuu paremmin, aina ei niin hyvin. Isoja epäonnistumisia ei puutarhassa kuitenkaan voi tapahtua. Viime aikoina hyötykasvien lisäksi myös vähän jotain kaunistuksia, kukkia ja pieni perennapenkkikin. 

7. Oletko "kevätpuutarhuri", vai "tosipuutarhuri", jonka mieleen ei muuta paljon mahdukaan? (lue hieman pilke silmäkulmassa...) 
Jaa-a, ei tuo kyllä ainakaan pelkästään kevääseen ja kesään näytä rajoittuvan. Talvisin tulee hyödynnettyä puutarhan satoa, joten puutarha pyörii sen vuoksi mielessä. Ja toki myös tämä bloggaaminen tuo osaltaan jonkinlaista ympärivuotisuutta tähän hommaan, joten eiköhän tuo enemmän tuonne "tosipuutarhurin" puolelle mene! 

8. Mieleenpainuvin asia vuosien varrelta puutarhanhoidossa? (esim. erityisen onnistunut/ epäonnistunut kasvivalinta, jokin tuoksu tai kukinnan väri, yllätyskasvi, puutarhavierailu, ihan mikä vaan mikä on vaikuttanut ajatusmaailmaasi voimakkaasti?)

Positiivisessa mielessä, kyllä tämä oli ehdottomasti ihan hiljattain Tukholman Nordiska Trädgårdar -messut, missä kävin ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Tulen aina hyvälle tuulelle, kun mietin sitä tunnelmaa ja kaikkea kauneutta, mitä siellä oli!
Niistä vähemmän mukavista mieleen on jäänyt ennen muuta erilaisten tuholaisten hyökkäykset kasvihuoneeseen, pahimpana ansarijauhiaiset, jotka tuhosivat yhtenä vuonna lähes koko tomaattisadon. Luomupuutarhuri oli tuossa tilanteessa aika kädetön :( 

9. Mistä hankit kasveja, parhaimmat taimistot?
Meillä oli vielä hiljattain tässä ihan lähellä aivan mahtava perennataimisto, jota pyörittänyt pariskunta jäi eläkkeelle, eikä jatkajaa harmi kyllä löytynyt. He järjestivät taimistolla myös mukavia tapahtumia kahvi- ja muine tarjoiluineen, siellä oli aina kiva käydä pyörähtämässä vaikka ihan muuten vain. Lakkauttaminen oli iso menetys.
Nyttemmin teen hankintoja vähän "sieltä sun täältä", keväällä mm. erilaisilta messuilta. Siemenkauppana tässä mainittakoon upea ruotsalainen Impact, silläkin uhalla että menee nyt vähän mainonnan puolelle!

10. Luetuin blogitekstisi?
Tässä epäilen ulkomaisilla roboteilla olevan osansa, sillä tuolta amerikanmantereelta pommitetaan tosi paljon sosekeiton valmistuksesta kertovaa tekstiäni, mistä olen ollut kovasti ihmeissäni, mikä siinä oikein houkuttaa? "Oikeista" osumista luetuin teksti on harjateräksestä kertova juttu, mistä olen mielissäni, sillä harjateräksen käyttö puutarhassa on niin "minun juttuni".  

11. Mikä on puutarhaunelmasi?
Ajan puute rajoittaa ikävästi puutarhaharrastusta, puutarhalle pitäisi ehdottomasti olla nykyistä enemmän aikaa. Vielä en ole keksinyt, miten tätä saisi järjestettyä :D 


Nyt päästäänkin haasteen hauskimpaan osaan, esittämään kysymyksiä uusille haastettaville :) Pääsen siis kysymään asioita, joiden suhteen olen monasti miettinyt, mitähän muut bloggarit mahtavat näistä tuumata?

1. Mikä sai sinut innostumaan puutarhanhoidosta?
2. Mitä puutarhanhoito merkitsee sinulle?
3. Mikä on sinulle tärkeintä puutarhassasi?
4. Mikä on lempikasvisi ja minkä vuoksi?
5. Mitä muuta puutarhassa tulee olla kuin kasveja?
6. Millainen on puutarhafilosofiasi (jos sinulla sellaista on, ei mielestäni ole mitenkään välttämätön...)? Tykkäätkö kokeilla, vai turvaudutko mielummin hyväksi havaittuun ja toimivaan? Tai oletko vaikkapa järjestelmällinen vai enemmänkin vähän "sinne päin" ;)
7. Mitä puutarhabloggaaminen merkitsee sinulle?
8. Minkälaisia ja kuinka monta blogia itse luet?
9. Suunnitteletko blogin juttuja miten pitkäksi aikaa eteenpäin, vai syntyvätkö jutut "ihan itsestään"?
10. Aiheuttaako blogin pitäminen sinulle koskaan "paineita", tuntuuko, että blogijuttujen aiheita on aina helppo keksiä?
11. Millä mielin odotat tulevaa kesää?

Haasteeni lähtee seuraaville blogeille:
Taajamafarmari
Nettimartan pihapiiri
Päärynäpuun varjossa
Puutarhassa
(olen) ihan pihalla
Marin puutarhassa
Garden of my dreams

Mutta hei, nyt täytyy vielä lähteä kipinkapin kylvämään ensimmäiset porkkanat, hyvää sunnuntaiehtoota!

sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

No ny kävi hauska juttu, puutarhabloggaus uusille urille!

Kerttuli.
Yksi viime aikojen erityisen mukavia asioita on ollut se, kun Klingelin Naistenhaku-sivustolta kävi kutsu ryhtyä heidän puutarhabloggaajakseen!

Miten olinkaan tästä riemastunut, vastasin kutsuun oitis myöntävästi. Viime ajat on vaihdettu ajatuksia asiasta, tehty sopimuksia ja nyt ollaan viimein siinä pisteessä, että alkaa tapahtua!

Täältä löydät vastauksiani Naistenhaun tekemiin haastattelukysymyksiin. Ensimmäinen blogitekstini ilmestynee lähipäivinä. Paljastettakoon jo, että kerron siinä kokemuksiani haitallisten vieraskasvien, etenkin ikävien jättiputkien hävittämisestä. On sovittu, että kirjoitan heille postauksen kerran - kaksi kuussa.

sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Vaarilla oli saari...

Yritänpä tällä kertaa tällaista etukäteen ajastettua postausta, toivottavasti ilmestyy ajallaan pyhäaamuna. Sijaitsen nimittäin nyt itse hiukan etelämpänä. Ei ihan siellä, missä palmuja kasvaa, mutta lentomatkan päässä kumminkin. Jos täältä jotain kerrottavaa, niin niitä sitten kun palaan, mutta asiaan:

Nimimerkkini sai minut pohtimaan tärkeitä, jo edesmenneitä sukulaisia. Piti ihan tarkistaa, milloin olisikaan isoäitini Kertun - tai Kerttulin nimipäivä. Maaliskuusta löytyy, 17.3. Samaisen kuukauden alussa juhlittiin myös isoäitini puolison, isoisä Rudolfin nimppareita - mikä nimi!

Vaan tänäänpä on aika muistella äidin puolen sukua. Siellä mummoni nimeä juhlittaisiin tänään, Sivin päivänä. Paitsi että mummon nimi oli tarkalleen ottaen Siviä, mitä hän syvästi inhosi. Sivi olisi vielä kelvannut, mutta Siviä oli liikaa.

Siviän puoliso taas oli ukkini Paavo, melkoinen tapaus. Vannoutunut ateisti ja Pelle Peloton, värkkäili jatkuvasti ihan mitä vaan. Kun ei ollut vaarilla mökkijärvessä saarta, Paavohan otti ja rakensi sinne pienen saunan kokoisen saaren ja saarelle saunan, josta hypättiin suoraan järveen. Saarelle tietysti kuljettiin Paavon rakentamaa pitkää riippusiltaa pitkin, wau. Sitä oli muksuna mukava eestaas juoksennella. Eikä ollut Paavo mikään rakennusinsinööri, vaan ihan itseoppinut.

Sittemmin saari ja sauna herätti muissa niin paljon kateutta, että määrättiin purettaviksi. Eiväthän ne järven tilaakaan varmasti ainakaan parantaneet, eikä mitään lupia ollut, tietenkään. Vaan tämähän ei Paavoa lannistanut, pisti saunamökin kasaan ja siirsi sen sellaisenaan mantereen puolelle.

maanantai 29. heinäkuuta 2013

Kerttulista

Lainasin nimimerkkini hieman muunneltuna jo edesmenneeltä isoäidiltäni, kiitokset hänelle siitä! Helsingin laitamilla asuneen isoäidin puutarhaharrastuksista minulla ei ole kovin tarkkaa kuvaa. Mutta kyllähän hänen aikansa Suomessa jokainen ainakin keittiöpuutarhan vihanneksia kasvatti - ja lampaita sekä kanoja tiedän heillä myös olleen.

Viimeiset vuosikymmenet isoäiti asui Helsingin keskustassa. Sieltä muistankin hyvin hänen kaikkien ihailemat kukoistavat viherkasvit - erityisesti rehevät suutarinkielot ja mahtavankokoiset, kukkia täynnä olleet joulukaktukset. Ihan isoäidin vuoksi minullakin on suutarinkielo, tosin huomattavasti huonommalla menestyksellä. Kasvi on juronut samanlaisena muutaman lehden kokoisena, vähän kärsivän näköisenä vuosikaudet, ei muutu siitä suuntaan eikä toiseen. Mikä lie vikana?

Isäni taas oli innokas palstaviljelijä. Pieni vuokrapalastamme, "plantaasi", oli tärkeä erityisesti isälle. Myös meidät lapset sinne aina enemmän tai vähemmän innokkaina raahattiin. Välillä oli ihan kivaakin, mutta pakolla kitkeminen ei yllättäin oikein innostanut. Ehkä ongelmana oli myös vuokra-alueen keskinäinen sanaton kilpailu; kitkeä piti ennen muuta siksi, että oma palsta näyttäisi vähintään yhtä hyvältä, tai mieluiten paremmalta kuin naapurin ;)

Mutta jonkinlainen puutarhakipinä siitä kuitenkin jäi. Enpä ollut kuin parinkymmenen kun perustin ensimmäisen oman kasvimaani.
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!