Näytetään tekstit, joissa on tunniste parveke. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste parveke. Näytä kaikki tekstit

lauantai 18. huhtikuuta 2026

Nyt on taimilla lokoisat oltavat 😊

Näinä aurinkoisina ja melko lämpöisinä päivinä
Alimpana paprikantaimet, jotka ovat jo
hyvässä vaiheessa, toisin kuin viime vuonna, 
kun niiden kylvö vähän myöhästyi.
olisi mukava ulkoiluttaa taimia. Jonkinlainen suoja olisi kuitenkin vielä hyvä, totesin olevani vailla pikkukasvihuoneita parvekkeelle. 

Mieleeni tuli IKEAn metalliset Hyllis-hyllyt, joita minulla on useampi muihin puutarhatarkoituksiin kesällä. 

Niihinhän saa ostettua muoviset suojahuput, joiden avulla kätevät pikkukasvihuoneet olivatkin hetkessä valmiit 😊

Ei muuta kuin taimet ulkoilemaan päiviksi parvekkeelle. Nyt öiden ollessa vielä tosi kylmiä, pienemmän hyllyn saa nostettua helposti taimineen päivineen sisälle suojaan. Aika näppärää 😊

torstai 16. lokakuuta 2025

Viimeiset sinnittelijät

Se alkaa olla jälleen aika sanoa heippa tälle kesälle, kun lämpötila alkaa painua pakkasen puolelle. 

Millään ei malttaisi riisua pois kaikkea ihanaa kesästä vielä muistuttavaa vehreän vihreää.

Onneksi viimeisiä sinnittelijöitäkin vielä riittää.

Turhan myöhään kylvämäni hauskat erikoisauringonkukat ehtivät kuin ehtivätkin kukkaan ja ilahduttavat nyt parvekkeella. 

Lehtikaalia ruukussa.
Nostin pihalta parvekkeelle myös kivan lehtikaåaliruukun. Siihenkin keksin kylvää lehtikaalit vasta kovin myöhään heinä-elokuun vaihteessa. Mukavasti ne on kuitenkin ehtineet. Näiden lisäksi parvekkeelta löytyy vielä vähän persiljaa.

Lokakuiset tomaatinvarret.
Alhaalta pihan terassilta en raatsinut millään vielä raivata pois kaikkia viimeisiä tomaatinvarsia. Ne muodostavat vielä iloisenvihreän seinämän terassille. Kyllä tulee varmaan vähän aution ja ankean näköistä, kun nuokin pitää raivata pian pois, ei mahda mitään. 
Kuvassa näkyy vasemmalla marja-aroniaa,
keskivaiheilla vihreänä ihana lumikärhö, jossa näkyy vielä joku kukkakin 😊
Sen oikealla puolella jalokärhö, ja aivan oikeassa laidassa maa-artisokkia.
Marja-aroniaa tuli tänä vuonna pienistä pensaista niin runsaasti, etten saanut
kerättyä kaikkia talteen.
Liisa muistutti kuitenkin kommentissaan ruskan väreistä, se onkin aivan totta, tänä vuonna minusta onkin oikein kaunis ruska. Minulla sattuikin olemaan valmiina vähän aikaa sitten otettu ruskakuva pihasta, niin lisäsinpä sen vielä tähän loppuun 😊


lauantai 4. lokakuuta 2025

Paprikat pääsivät sisälle - ja kuinkas sitten kävikään... 😊

Tämän kesän paprikankasvatteluni on ollut melkoisen pitkää pinnaa vaativa koettelemus.

Olen näistä joskus aiemmin kertonut, että nappasin keväällä Lidlistä ostamistani söpön oranssesista ja todella hyvän makuisista pienehköistä paprikoista siemeniä kasvatettavaksi (näinhän ei kyllä saisi tehdä!).

En ole koskaan aiemmin onnistunut paprikankasvatuksessa, joten tämä on ollut hyvin mielenkiintoinen kokemus. 

Paprikat kasvoivatkin todella komeasti. Kaikki kolme kasvia ovat tukevia ja hyväkuntoisia, liki metrin korkuisia. 

Jokaisessa kasvissa on ollut jo pitkän aikaa lähemmäs kymmenkunta suunnilleen täysikokoista paprikaa - mutta paprikoiden kypsyminen on ollut todella hidasta.

Kylvö jäi keväällä vähän myöhäiseen, ja siitä varmaan kärsin nyt 😞

Paprikat ovat olleet lähes samanlaisia, isoja ja iloisenvihreitä jo pian parin kuukauden ajan. Olen sitä tässä kovasti odotellut, että onko niillä lainkaan aikomusta vaihtaa  väriä oranssin suuntaan?

Paprikat olivat syyskuun loppupuolille saakka ulkosalla, mutta sään muututtua huomattavasti kylmemmäksi pelastin ne sisälle. Jännittäen, saisiko sisätiloihin siirto vähän vipinää niiden kypsymiseen?
Ilo oli suuri, kun todella pitkään vihreänä
olleen paprikan kyljessä oli selvästi 
havaittavissa jotain oranssinkellertävää... 😊

Oranssin määrä lisääntyi ensi alkuun hyvää
vauhtia, mutta sitten sekin tuntuu tyssänneen...
Saa nähdä, miten pitkään joutuu vielä odottamaan
ensimmäistä kypsää paprikaa 😊
Kuinka ollakaan, ei mennyt kuin hetki, kun ensimmäisen paprikan kylki alkoi odotetusti vaihtaa väriä!

Nyt näyttää siis lupaavalta, ainakin viiden paprikan kyljessä on jo havaittavissa iloisen oranssia sävyä 😊

Tosin kehittyminen näyttää nyt taas hieman tyssänneen. Yksi paprikoista on ollut jo jonkin aikaa lähes kypsän näköinen, mutta toinen pää pysyttelee kuitenkin aivan vihreänä, jospa se siitä...

Kaikkineen siis äärimmäisen mielenkiintoinen ja hauska kokeilu! Nyt vielä viimeiseksi jännitän millainen on paprikoiden maku, kunhan ne joskus kypsyvät, toivottavasti olisi hyvä 😊

Olen myös miettinyt, voisikohan olla mahdollista, että joku kasveista säilyisi sisällä ensi kevääseen saakka, sehän olisi vallan mahtavaa 😊
Paprikat peittävät ison osan makuuhuoneen ikkunasta 😊
Loistavinta olisi, jos onnistuisin saamaan edes jonkin noista kolmesta kasvista selviämään ensi kesään asti. Silloin luulisi paprikan tuottavan satoa jo huomattavasti aiemmin kuin nyt.

Niin tai näin, täytynee kuitenkin myös ensi keväänä kylvää jokunen siemen. Täytyy vain muistaa olla silloin liikkeellä huomattavasti aiemmin kuin tänä vuonna. 

torstai 25. syyskuuta 2025

Hullunkurisia tomaatteja ja kesän viimeisiä kukkijoita

Tomaatti kasvatti hassun hatun tai "kruunun", 
tai miksi tuota sanoisi? Ei mielestäni erityisen 
edustavan näköinen 😊


Tämä säiden puolesta vaihteleva kesä on myös kasvattanut vaihtelevia tomaatteja, eipä ole aiemmin näkynyt tällaisia 😀 Lajikkeesta en nyt ole aivan varma, niin parempi etten veikkaa sen suhteen mitään. 



Kerro, kerro kuvastin... Kellä on 
komein koristus? :)
Ihana tuoksuherne jaksaa vielä kukkia parvekkeella kauniisti vanhassa kuparisessa puuhellan vesisäiliössä. Onneksi tulin ottaneeksi sen matkaan vanhasta asunnostamme. Keksin vielä tänä kesänä taivuttaa siihen  harjateräksenpätkän tuoksuherneen tueksi. Tykkään 😊



Jaksaa, jaksaa... Vähän jo raottelee ihana auringonkukannuppu, jospa se tästä vielä aukeaa...

Sitä tässä vielä jännitän, ehtivätkö kauniin vaaleankeltaiset erikoisauringonkukat avaamaan nuppunsa. Niiden kylvö jäi minulla vähän turhan myöhäiseen, samoin kävi viime vuonna. 

En meinannut keväällä millään keksiä, mitä kivaa kukkaa laittaisin kasvamaan parvekkeelle, kunnes viimein muistin näiden auringonkukan siementen olemassaolon.

Katsoin juuri, että viime vuonna nuput olivat avautuneet 28.9. Vielä olisi siis pieni hetki aikaa siihen!


maanantai 15. syyskuuta 2025

Lautasella oman pihan satoa ja muita mukavia juttuja

Näissä mukavissa hetkissä tuntuu aina, että on todellakin kannattanut nähdä vaivaa puutarhahommien eteen.

Tämän alkuun liian kylmän ja sitten liian helteisen kesän sadossa ei ole ollut hurraamista. 

Niinpä on sitäkin mukavampi hetki, kun saa koota lautaselle annoksen oman rivaripihan perunoista, pavuista, maissista ja tomaateista.
Tai kun saa kerättyä oman pihan viimeisistä kukkijoista kauniin kimpun vietäväksi tuttavalle.
Tai kun saa työskennellä lämpöisenä syyspäivänä parvekkeella etätyössä  mukavan vehreää näkymää ihaillen.


perjantai 5. syyskuuta 2025

Pika-minikasvihuone parvekkeen nurkkaan

Elokuun kylminä öinä kyhäsin parista ylimääräisestä ikkunaruudusta parvekkeelle pikaisen suojan tomaateille ja parille paprikalle. Säälitti jättää niitä ihan sellaisinaan ulkosalle. 
Jos ei muuta suurempaa hyötyä, niin ainakin 
tämä minikasvihuone on varsin mukavan näköinen
parvekkeen nurkassa 😊
Tässä vielä vähän toisesta vinkkelistä, 
ennen kuin mahdutin pari paprikaakin
tomaattiruukun viereen.

Paprikoita kuskasinkin kaikkein kylmimpinä öinä sisälle. Kun yöt vähän lämpenivät, en jaksanut sitä enää tehdä, niin piti saada niille jonkinlaista suojaa. 
Vähän on ruuhkaista "minikasvarissa", jospa sopu sijaa antaa 😊 Ja saisivat kyllä alkaa paprikat jo saamaan väriä...
Nyt on kyllä jälleen ihanaa, kun kylmyys helpotti. Lämpö tekee niin hyvää kylmän alkukesän vastineeksi, niin minä kuin erityisesti kasvit nautimme. Juuri luin, että viime vuonna oli syyskuussa kokonaista kahdeksan hellepäivää 😊

Jospa vielä aivan vihreät paprikani ehtisivät kypsyä ihanan oransseiksi 😊

lauantai 23. elokuuta 2025

Vihannesten kypsyminen pahasti vaiheessa

On kyllä ollut melkoisen haastava tämä puutarhakesä, ennen muuta alkukesän kylmyyden vuoksi, kun mikään puutarhassa ei juuri edennyt.
Kurkkuja on tullut tänä kesänä harmillisen 
huonosti, vain muutama.
Eivät päässeet vauhtiin alkukesän kylmyydessä,
myös pölyttäjien niukkuus on ollut ongelma 😞

Loppukesän helteet tekivät kuitenkin hyvää kasveille, mutta pahemman kerran ne ovat edelleen myöhässä. 

Suurin osa erilaisista tomaateista on vielä
kypsymättä, niin ylhäällä parvekkeella...
Ja nyt kun kelit, etenkin yöt, muuttuivat kovin kylmiksi, niin saapa nähdä miten käy papujen, paprikoiden, maissien ja valtaosan tomaateista, jaksavatko ne vielä jatkaa kasvuaan? Toivottavasti!
kuin alhaalla terassilakin.

Uusi vihreä köynnöspapulajike on osoittautunut
oikein hyväksi, mutta silläkin on
satokausi vasta aluilllaan. 
Käynnöspavut saivat kylmäksi yöksi harsoa suojaksi.

Muutama härkäpavuntaimi on tuottanut
kivasti satoa.
Härkäpapusato muutamasta taimesta. Pölytys jäi vähän vajavaiseksi,
muutoin olisi varmaan tullut vieläkin runsaammin. 

Basilikat on kasvaneet tänä kesänä
aivan erityisen hyvin, se on ollut mukavaa :)


Tuli vasta aika hiljattain mieleen kylvää vähän 
lehtikaalia ja istuttaa taimet ruukkuun.

Tämä on kesän suurin ilonaiheeni, en ole aiemmin onnistunut paprikan kasvatuksessa, joten en ole sitä viime vuosina juuri harrastanut. Nyt kuitenkin kylvin ihanan oranssin, pienehkön lajikkeen siemeniä, ja kasvit on kasvaneet todella hyvin.  

Vihreitä ovat kuitenkin paprikat edelleen, saa nähdä ehtivätkö kypsyä. Ensi keväänä laitan ehdottomasti näitä samoja paprikoita kasvamaan vähän aiemmin. 

Periaatteessa hyvin helpolla ja yleensä runsassatoisalla kesäkurpitsalla ei ole mennyt tänä kesänä kovin hyvin, saattaa olla että tulee tämä yksi ainoa kesäkurpitsa :) 

Aronianmarjoja on tulossa erittäin runsaasti hyvin pieneltä alalta.

keskiviikko 2. heinäkuuta 2025

Mitä kaikkea rivaripihassa kasvaa tänä kesänä?

Tein huviksi listauksen niistä syötävistä kasveista, jotka minulla on tänä vuonna kasvamassa pienellä rivaripihallamme ja parvekkeella. Tämä onkin hyvä muistilista myös tuleviin vuosiin, harmi kun en ole hoksannut tehdä vastaavaa aiemmin. 

Tähdellä merkityt ovat uusia kasvilajeja, joita en ole tässä paikassa aiemmin kasvattanut.

Yhteensä parisenkymmentä syötävää kasvilajia siis, mielestäni varsin mukavasti tällaiselle muutaman neliön pikkupihalle ja parvekkeelle.

Ensimmäiset tomaatit alkavat olla parvekkeella jo mukavan kokoisia,
mutta satoa saa vielä odottaa...













Istutin kokeeksi maahan pieneen pussillisen 
istukassipuleita, sillä tykkäisin saada omia sipuleita.
Istukkaita jäi vähän yli, niin istutin 
loput parvekelaatikkoon.
Saapa nähdä, jaksavatko miten kasvaa tässä?

Näistä härkäpavuista tykkään kovasti.
Kasvavat nyt tänä vuonna hyvällä paikalla ja
 ovat kukkiessaan tosi kauniin näköisiä.
 Kylvin tyhjään koloon härkäpapujen välissä
 vähän aikaa sitten hieman tilliä,
saapa nähdä selviävätkö ne?











Pihassa ja terassilla 

- Vähän varhaisperunaa

- 8 tomaatintaimea ruukuissa terassilla

- Avomaankurkkua kolmen taimen verran

- Pari kesäkurpitsaa 

- Muutama köynnöspapu

- Yksi maissintaimi (muut eivät itäneet) 😊

- Persiljaa, basilikaa, tilliä, rucolaa, korianteria

- Punajuuria *

- Sipuleita *, muutama valkosipuli

- Muutama härkäpapu

- Salaattia

- Vähän herneitä (jos itävät)

- Maa-artisokkaa *

- Syötäviä kukkia (krassi, ruiskaunokki, kehäkukka)

Ekat omat perunat tuli nautittua ihan vasta juuri,
olivat niin puhtoisia ja kauniita 😊











Parvekkeella 

- 4 runkotomaattia plus yksi amppelitomaatti

- Kolme paprikaa

Lisäksi sitten vielä monivuotiset raparperi, pensasmustikat, marja-aroniat ja luumupuu sekä muita kuin syötäviä koristekasveja: kesäkukat, monet perennat ja koristeköynnökset.

Punajuuri on yksi lempikasvejani
Saapa nähdä, onnistuuko sen kasvattaminen rivaripihassa?
Avomaankurkussa on jo mukavan kokoisia alkuja, vaikka kurkkukasvitkin ovat tänä vuonna jotenkin vähän kärsivän näköisiä ja hidaskasvuisia.


Tämä vihreäpalkoinen köynnöspapulajike on minulle uusi. Ei tahdo millään päästä kasvun alkuun, saapa nähdä miten tämän kanssa käy. Vanha violettipalkoinen lajike huitelee jo korkealla.





Viimeisiä pelastuksia vanhasta puutarhastamme oli
maa-artisokka. Olen nyt niin tyytyväinen, että nappasin sitäkin mukaan, kun uudesta pihasta löytyi sopiva kasvupaikka perennojen kyljestä.

Ruskoliljat tuntuvat viihtyvän oikein hyvin uudessa kasvupaikassaan.
#piha #puutarha #rivitalo #hyötykasvi
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!