![]() |
| Alimpana paprikantaimet, jotka ovat jo hyvässä vaiheessa, toisin kuin viime vuonna, kun niiden kylvö vähän myöhästyi. |
lauantai 18. huhtikuuta 2026
Nyt on taimilla lokoisat oltavat 😊
torstai 16. lokakuuta 2025
Viimeiset sinnittelijät
![]() |
| Lehtikaalia ruukussa. |
![]() |
| Lokakuiset tomaatinvarret. |
lauantai 4. lokakuuta 2025
Paprikat pääsivät sisälle - ja kuinkas sitten kävikään... 😊
![]() |
| Ilo oli suuri, kun todella pitkään vihreänä olleen paprikan kyljessä oli selvästi havaittavissa jotain oranssinkellertävää... 😊 |
![]() |
| Oranssin määrä lisääntyi ensi alkuun hyvää vauhtia, mutta sitten sekin tuntuu tyssänneen... Saa nähdä, miten pitkään joutuu vielä odottamaan ensimmäistä kypsää paprikaa 😊 |
![]() |
| Paprikat peittävät ison osan makuuhuoneen ikkunasta 😊 |
torstai 25. syyskuuta 2025
Hullunkurisia tomaatteja ja kesän viimeisiä kukkijoita
![]() |
| Tomaatti kasvatti hassun hatun tai "kruunun", tai miksi tuota sanoisi? Ei mielestäni erityisen edustavan näköinen 😊 |
![]() |
| Kerro, kerro kuvastin... Kellä on komein koristus? :) |
Ihana tuoksuherne jaksaa vielä kukkia parvekkeella kauniisti vanhassa kuparisessa puuhellan vesisäiliössä. Onneksi tulin ottaneeksi sen matkaan vanhasta asunnostamme. Keksin vielä tänä kesänä taivuttaa siihen harjateräksenpätkän tuoksuherneen tueksi. Tykkään 😊![]() |
| Jaksaa, jaksaa... Vähän jo raottelee ihana auringonkukannuppu, jospa se tästä vielä aukeaa... |
Sitä tässä vielä jännitän, ehtivätkö kauniin vaaleankeltaiset erikoisauringonkukat avaamaan nuppunsa. Niiden kylvö jäi minulla vähän turhan myöhäiseen, samoin kävi viime vuonna.
En meinannut keväällä millään keksiä, mitä kivaa kukkaa laittaisin kasvamaan parvekkeelle, kunnes viimein muistin näiden auringonkukan siementen olemassaolon.
Katsoin juuri, että viime vuonna nuput olivat avautuneet 28.9. Vielä olisi siis pieni hetki aikaa siihen!
maanantai 15. syyskuuta 2025
Lautasella oman pihan satoa ja muita mukavia juttuja
perjantai 5. syyskuuta 2025
Pika-minikasvihuone parvekkeen nurkkaan
![]() |
| Jos ei muuta suurempaa hyötyä, niin ainakin tämä minikasvihuone on varsin mukavan näköinen parvekkeen nurkassa 😊 |
![]() |
| Tässä vielä vähän toisesta vinkkelistä, ennen kuin mahdutin pari paprikaakin tomaattiruukun viereen. |
Paprikoita kuskasinkin kaikkein kylmimpinä öinä sisälle. Kun yöt vähän lämpenivät, en jaksanut sitä enää tehdä, niin piti saada niille jonkinlaista suojaa.
![]() |
| Vähän on ruuhkaista "minikasvarissa", jospa sopu sijaa antaa 😊 Ja saisivat kyllä alkaa paprikat jo saamaan väriä... |
lauantai 23. elokuuta 2025
Vihannesten kypsyminen pahasti vaiheessa
![]() |
| Kurkkuja on tullut tänä kesänä harmillisen huonosti, vain muutama. Eivät päässeet vauhtiin alkukesän kylmyydessä, myös pölyttäjien niukkuus on ollut ongelma 😞 |
![]() |
| Suurin osa erilaisista tomaateista on vielä kypsymättä, niin ylhäällä parvekkeella... |
![]() |
| kuin alhaalla terassilakin. |
![]() |
| Uusi vihreä köynnöspapulajike on osoittautunut oikein hyväksi, mutta silläkin on satokausi vasta aluilllaan. |
![]() |
| Muutama härkäpavuntaimi on tuottanut kivasti satoa. |
![]() |
| Härkäpapusato muutamasta taimesta. Pölytys jäi vähän vajavaiseksi, muutoin olisi varmaan tullut vieläkin runsaammin. |
![]() |
| Basilikat on kasvaneet tänä kesänä aivan erityisen hyvin, se on ollut mukavaa :) |
![]() |
| Tuli vasta aika hiljattain mieleen kylvää vähän lehtikaalia ja istuttaa taimet ruukkuun. |
![]() |
| Vihreitä ovat kuitenkin paprikat edelleen, saa nähdä ehtivätkö kypsyä. Ensi keväänä laitan ehdottomasti näitä samoja paprikoita kasvamaan vähän aiemmin. |
![]() |
| Periaatteessa hyvin helpolla ja yleensä runsassatoisalla kesäkurpitsalla ei ole mennyt tänä kesänä kovin hyvin, saattaa olla että tulee tämä yksi ainoa kesäkurpitsa :) |
![]() |
| Aronianmarjoja on tulossa erittäin runsaasti hyvin pieneltä alalta. |
keskiviikko 2. heinäkuuta 2025
Mitä kaikkea rivaripihassa kasvaa tänä kesänä?
Tein huviksi listauksen niistä syötävistä kasveista, jotka minulla on tänä vuonna kasvamassa pienellä rivaripihallamme ja parvekkeella. Tämä onkin hyvä muistilista myös tuleviin vuosiin, harmi kun en ole hoksannut tehdä vastaavaa aiemmin.
Tähdellä merkityt ovat uusia kasvilajeja, joita en ole tässä paikassa aiemmin kasvattanut.
Yhteensä parisenkymmentä syötävää kasvilajia siis, mielestäni varsin mukavasti tällaiselle muutaman neliön pikkupihalle ja parvekkeelle.
![]() |
| Ensimmäiset tomaatit alkavat olla parvekkeella jo mukavan kokoisia, mutta satoa saa vielä odottaa... |
Pihassa ja terassilla
- Vähän varhaisperunaa
- 8 tomaatintaimea ruukuissa terassilla
- Avomaankurkkua kolmen taimen verran
- Pari kesäkurpitsaa
- Muutama köynnöspapu
- Yksi maissintaimi (muut eivät itäneet) 😊
- Persiljaa, basilikaa, tilliä, rucolaa, korianteria
- Punajuuria *
- Sipuleita *, muutama valkosipuli
- Muutama härkäpapu
- Salaattia
- Vähän herneitä (jos itävät)
- Maa-artisokkaa *
- Syötäviä kukkia (krassi, ruiskaunokki, kehäkukka)
![]() |
| Ekat omat perunat tuli nautittua ihan vasta juuri, olivat niin puhtoisia ja kauniita 😊 |
Parvekkeella
- 4 runkotomaattia plus yksi amppelitomaatti
- Kolme paprikaa
Lisäksi sitten vielä monivuotiset raparperi, pensasmustikat, marja-aroniat ja luumupuu sekä muita kuin syötäviä koristekasveja: kesäkukat, monet perennat ja koristeköynnökset.
![]() |
| Punajuuri on yksi lempikasvejani Saapa nähdä, onnistuuko sen kasvattaminen rivaripihassa? |
![]() |
| Avomaankurkussa on jo mukavan kokoisia alkuja, vaikka kurkkukasvitkin ovat tänä vuonna jotenkin vähän kärsivän näköisiä ja hidaskasvuisia. |
![]() |
| Tämä vihreäpalkoinen köynnöspapulajike on minulle uusi. Ei tahdo millään päästä kasvun alkuun, saapa nähdä miten tämän kanssa käy. Vanha violettipalkoinen lajike huitelee jo korkealla. |
![]() |
| Viimeisiä pelastuksia vanhasta puutarhastamme oli maa-artisokka. Olen nyt niin tyytyväinen, että nappasin sitäkin mukaan, kun uudesta pihasta löytyi sopiva kasvupaikka perennojen kyljestä. |
![]() |
| Ruskoliljat tuntuvat viihtyvän oikein hyvin uudessa kasvupaikassaan. |

















































