Näytetään tekstit, joissa on tunniste kierrätys. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kierrätys. Näytä kaikki tekstit

maanantai 15. huhtikuuta 2024

Viikonlopputuunailuja 😊

Nyt tuli aika kivoja, vaikka itse sanonkin 😊 Tuunailin vähän poistolaatoista, joita löysin yhden laattaliikkeen poistopisteestä. 

Sain tyttäreltä aiemmin pois heitettäväksi metallirunkoisen pikkupöydän, jonka lastulevypäällys oli tullut tiensä päähän. Älysin siinä kohtaa onneksi ottaa talteen pöydän metallisen rungon. Nyt satuin löytämään sen päälle tismalleen oikean kokoisen laatan, pöydästä tuli jopa parempi kuin alkuperäinen 😊













Terassille taas sijoitin ison, upean veronanvihreän laatan (lempivärini, ei valitettavasti oikein toistu kuvassa) istutuspöydäksi kahden metallihyllyn varaan.

Minulla ei ole ollut koskaan istutuspöytää, mutta nyt on 😊
Tähän saakka olen tehnyt istutus- ja muut hommat aina maassa. Kyllä nyt kelpaa!

#diy #istutuspöytä #pöytä #parveke #puutarha #laatta #kierrätys #uusiokäyttö

Iso tomaattiruukku pääsee pikkupöydän päälle 
nostettuna vähän paremmin valoon.
Aiemmin parvekkeen lattialla ruukku oli turhan varjossa.

torstai 24. maaliskuuta 2022

Se on taas maitotölkkien sesonkiaika!

Puolitetut maitotölkit ovat minusta ihan parhaita taimiastioita. Sopivan kokoisia, -muotoisia ja juuri sopivan kestäviä - ja vielä käytännössä ilmainen kierrätystuote. 

Meillä kuluu nykyisessä kahden hengen taloudessa sen verran vähän maitoa, että tyhjentyneitä purkkeja pitää muistaa kerätä jo pidemmän aikaa, jotta niitä on riittävästi tähän sesonkiaikaan.

Noin puolivälistä poikkaistut tölkit soveltuvat mielestäni erityisen hyvin tomaatintaimille, vähän matalammaksi leikatut taas kurkuntaimien esikasvatukseen. 

Tästä pääset aiempaan juttuuni, jossa kerron vähän tarkempia vinkkejä maitotölkkien hyödyntämiseen taimikasvatuksessa. 


tiistai 18. heinäkuuta 2017

Namuinen kierrätyskasvihuone :)

Kerroin edellisessä postauksessani ihastuttavasta puutarhakahvilasta, jonka sattumalta löysimme Ahvenanmaan-reissullamme.

Stickstugan-niminen käsityömyymälä-puutarhakahvila sijaitsee Järsön saarella, kymmenisen kilometriä Maarianhaminasta etelään.

Kaikkein hienointa muutoinkin kaikin puolin upeassa paikassa oli kokonaan kierrätysmateriaalista rakennettu suuri, aika sietämättömän ihanaksi sisustettu kasvihuone.

Kerroin edellisessä postauksessani tuosta puutarhasta muutoin, mutta lupasin säästää nämä herkulliset kasvihuonekuvat tähän seuraavaan juttuun. Siispä tässä, olkaa hyvät :)

Kiva jutttu oli se, että kasvari oli "läpikuljettava", sen läpi pääsi kulkemaan toisesta päästä avautuvaan puutarhaan.
Lämmönlähteenä toimii pieni valurautakamiina, jota varten kasvarin keskelle oli muurattu punatiilinen hormi.

Jokainen kasvarin neljästä nurkasta oli sisustettu omanlaisekseen; ensimmäinen oli kasvien, lähinnä tomaattien. Kahteen perimmäiseen oli loihdittu tunnelmalliset oleskelualueet ja neljäs nurkka oli erotettu kanaverkko"seinin" työskentelyalueeksi; kylvöihin, istutukseen ja ruukutukseen. Se pilkistää hiukan takana edellisessä kuvasta, siitä en tullutkaan ottaneeksi erikseen kuvia.

Lattia oli verhottu kokonaan jykevillä lankuilla. Koko käsityöhenkisen paikan "punaisena lankana" oli se, että sisustuksessa oli hyödynnetty runsaasti vanhoja polkuompelukoneita ja etenkin niiden metallisia jalkaosia, etsipä niitä kuvista :)

Rakennusmateriaalit selvinnevät kuvista, joten muilta osin kuvat puhukoon puolestaan! Nyt kyllä pikkuisen kasvoi nälkä omaksi uudeksi kasvihuoneeksi, jonka rakentaminen on edessä vielä jossain vaiheessa!







Matkamme jatkui Ahvenanmaalta edelleen Tukholmaan, missä myös törmäsimme kaikenlaiseen kiinnostavaan, laitan niistä vielä myöhemmin oman juttunsa!


Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!