Näytetään tekstit, joissa on tunniste lähiuoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lähiuoka. Näytä kaikki tekstit

perjantai 9. toukokuuta 2014

Suunnitellen vai tuosta vain?

Sain juuri käänneltyä ja muokkailtua lähes valmiiksi pienemmän kasvimaan osan - voisiko sitä sanoa keittiöpuutarhaksi.

Nyt pitäisi keksiä, mitä ja miten siihen laitetaan kasvamaan. Yleensä olen tehnyt jonkinlaisen suunnitelman paperille. Nyt kuitenkin tuntui siltä, ettei tarkka suunnittelu huvittanut, kunhan miettisi vain siinä paikan päällä miten eri kasvit asettelisi.

Jos tuohon keskelle lämpimimpään kohtaan laittaisi nyt papuja, viime vuonna siinä kasvoivat lantut. Ja se viimevuotinen herneaidan paikka, siihen voisi nyt laittaa kesäkurpitsat kaarevaan riviin. Luulisi niiden kasvavan siinä hyvin. Eri lajikkeiset ja eri näköiset kesäkurpitsat voisivat näyttää hauskalta rivissä, aiemmin ne ovat kasvaneet siellä täällä kukin yksinään. Kesäkurpitsantaimia on kasvamassa kolme, niistä pitäisi tulla satoa riittämiin. Lisäksi yksi köynnöskurpitsa kiipeilemään tuonne kauemmas ja vielä yksi varhainen yksilö saa jäädä kasvamaan isoon astiaan.

Varhaisperunat voisi istuttaa keskellä olevan pienen oleskelualueen viereen, kolmeen - neljään riviin. Siihen mahtuu sopivasti purkeissa esikasvavat 20 perunantainta. Milloinhan ne uskaltaisi laittaa, varmaan aika pian kun pakkasyöt näyttäisivät nyt viimein väistyvän.

Saman sorttinen herneaita kuin viime vuonna pitää ehdottomasti laittaa kasvamaan, voi kun sen saisi kasvamaan yhtä hyvin. Lajikkeena jälleen Alderman, jonka siemenpussin mukaan pitäisi kasvaa 100 -150 cm korkeaksi. Viime kesänä korkeutta tuli 250 cm!

Herneaita pitää sijoittaa niin, että herneitä pääsee poimimaan aidan molemmilta puolin. Se taitaa tulla tuohon oleskelualueen toiselle puolelle, vastapäätä perunoita. Parin vierekkäisen Alderman-rivin viereen kylvän vielä kummallekin puolen yhden rivin matalampaa hernesorttia. Tästä pitäisi riittää hernettä ensi hätään.

Tähän pikkumaahan pitää saada mahtumaan vielä vähän varhaisporkkanaa, salaatteja sekä mausteista persiljaa ja tilliä. Jokunen pinaattikin voisi minulle uutena kasvina olla kiva lisä. Näille on sopivasti tilaa tuossa, missä viime vuonna kasvoivat pavut ja kurkut. Siihen reunaan olenkin jo istuttanut talvivalkosipulit pitkään riviin. Porkkana ja valkosipulihan tykkäävät kasvaa lähekkäin.

Pikkukasvimaan laidassa on kasvihuone. Sen eteläseinustalle laitan nyt kasvamaan vesimelonin ja hunajamelonin taimet, jos ne viihtyisivät siinä lämmössä. Melonien viereen tulevat kurkut.

Ai niin, kukat, lantut ja punajuuret meinasivat kokonaan unohtua. Olen kokenut lantut ja punajuuret vähän haastaviksi kasvatettaviksi, laitan niitä sen vuoksi kasvamaan pariin eri paikkaan. Sekä tähän pikkukasvimaahan että varsinaiseen isompaan maahan. Jos ainakin jommassa kummassa onnistuisi. Niille on vielä sopiva pieni kolo tuolla reunassa, missä viimeksi kasvoi kesäkurpitsoita sekä tomaatteja muovisen "hökötyksen" alla.

Tällä kertaa en taida laittaa tomaatteja muualle kuin kasvihuoneeseen. Kun tomaatintaimet ovat nyt niin hyväkuntoisia, luulisi niistä tulevan satoa aiempaa enemmän.

Lopuksi vielä vähän kukkia sinne tänne, mihin sattuu mahtumaan.

Tämä vaikuttaa hyvältä suunnitelmalta, kynää ja paperia ei taideta tällä kertaa tarvita.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!