Näytetään tekstit, joissa on tunniste valo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste valo. Näytä kaikki tekstit

lauantai 7. helmikuuta 2026

Jäädyttelyhommia

Huh, kun on alkuvuosi humpsahtanut työ- ja muissa kiireissä. Mutta puutarhahommatkin alkaa jo pyöriä vahvasti mielessä...

Joskus yöllä kun herään, eikä uni tahdo tulla, tulee aina keksittyä kaikenlaisia ideoita

Nyt kun on ollut kunnon pakkasia, mieleeni putkahti eräänä yönä jäälyhdyt 😊

Olin varsin tyytyväinen näihin lopputuloksiin 
Mikä mukavinta, näillä keleillä jäälyhdyt myös
säilyvät pitkään.
Olen jo jonkin aikaa haaveillut pyöreän pallon muotoisista jäälyhdyistä, niistä mitä tehdään ilmapallojen avulla. En ole kuitenkaan viitsinyt hankkia ilmapalloja vain näiden vuoksi.

Yöllä mieleeni tulivat puolipyöreät metallikulhot - jos niissä saisi jäädytettyä palloja, aina puolikaan kerrallaan?

Ei auttanut kuin ryhtyä saman tien yöllä tuumasta toimeen 😊

Sopivasti jäätynyt lyhdynpuolikas, jonka pääsee
kovertamaan puukolla auki päältä.

Seuraavana päivänä jo odottivat ensimmäiset jäätyneet versiot. Sain kuitenkin heti huomata, että jäätyvä astia tarvitsee päälleen kannen.

Ilman kantta pallonpuolikkaat jäätyivät päältä päin aivan liian paksuun umpijäähän, eikä niihin saanut koverrettua päältä reikää kynttilää varten ja ylimääräisen veden poistamiseksi lyhdyn sisältä.

Ei siis muuta kuin seuraavat versiot jäätymään,  nyt kannet kulhojen päällä. Ne onnistuivatkin varsin täydellisesti.

Valmiiksi koverrettu lyhdynpuolikas
ennen sen irrottamista kulhosta.
Minulla on kaksi eri kokoista kulhoa, joten kerralla saa jäädytettyä aina yhdet pallonpuolikkaat. Kun molemmat pallonpuolikkaat on valmiiksi jäätyneet ja koverretut, ne laitetaan päällekkäin. 

Kaksi puolikasta päällekkäin laitettuina, saattavat
vielä hyvällä tuurilla jäätyä kiinni toisiinsa. 
Hyvällä tuurilla puolikkaat jäätyvät vielä toisiinsa kiinni niin, että ne pysyvät yhtenä.pallona, eikä pallo muodostu kahdesta irrallisesta puolikkaasta toistensa päällä. Tällä ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä.










Sitten ei kuin ihailemaan lopputuloksia... 😊






#jääkoriste #jäälyhty #pyöreä






Jos haluat kokeilla vähän yksinkertaisempia jääkoristeita, löydät tästä yhden aiemman vinkkini: ihanat jäätähdet.

sunnuntai 21. joulukuuta 2025

Joulu tulee - siivoten 😊

ja vähän kokkaillen...

En todellakaan ole (ollut) mikään himosiivoaja. Siivoaminen on usein ollut prioriteeteissani aikalailla häntäpäässä. 

Mutta niin voi asiat muuttua, nyt kun lapset eivät asu enää kotona, imuroin mielelläni päivittäin (koska meillä on koira), ja muutoinkin kaikenlainen siivoaminen on varsin mukavaa puuhaa. Etenkin lopputulos, mikä syntyy 😊

Olin viime viikonlopun itsekseni kotona, niin tuli jynssäiltyä ja raivailtua vähän kaikenlaista - tietysti jouluradion säestäessä 😊

Aloitin sulattamalla suuren kaappipakastimen, kun ulkona oli vähän pakkasta. Kaikennäköisiä pieniä löytöjä tuli takaosasta, ja vähän myös vanhaa pois heitettävää. Marjoja on enemmän kuin oletin. Vähän haastava aika sulattaa pakastin, kun se on melkoisen täysi. Mutta jäätä oli todella runsaasti, joten oli kyllä korkea aika!
Nyt kelpaa taas kokkailla 😊 Ennen-kuvat tahtoo
 aina jäädä ottamatta. Ensimmäisenä puhtaaseen 
uuniin pääsi lipeäkala - se on harvinaisuus, josta 
 tykkään päästä nauttimaan ainakin kerran vuodessa.
Ymmärrän kyllä hyvin, ettei se ole kaikkien makuun 😊

Seuraavaksi kävin uunin kimppuun. Siinäkin oli tehtävää, vaikkei tuo aivan kamalassa kunnossa ollutkaan. 

Tekoälyä tarvittiin avuksi kolmen uuninlasin irrottamiseen. Käytin puhdistukseen ensimmäistä kertaa taikasientä, se toimikin aika hyvin. Lopputuloksesta tuli suorastaan säihkyvä 😊 Tytär tosin vinkkasi sen jälkeen kuulemma vielä paremman, Scrub Daddy ja Mummy -sienet. Onko sinulla kokemusta näistä?
Ihana jouluruukku on yksi lemppareitani jo
vuosikymmenten ajalta.

Uunijuurekset ovat aina yhtä herkullisia 😊
Puhtaassa uunissa saattoi ryhtyä kokkailemaan. Tein pitkästä aikaa vähän juuresjuttuja, ihania uunijuureksia ja lemppariani herkullista jouluruukkua. Niistä riittikin syötävää useammaksi päiväksi. 
Havu-jouluvalo -viritelmä tuo vähän 
valoa ulko-oven pieleen. 




Virittelin myös vähän lisää jouluvaloja, nyt nimittäin keksin niihin viimein vähän lisää ideaa. Hankin pari tuollaista vähän kookkaampaa havua, ja virittelin niihin valot. 

Valohavu on kivan tunnelmallinen 
parvekkeella - ja näkyy aamulla 
ensimmäisenä makuuhuoneen ikkunasta 😊

Toisen laitoin etupihalle ulko-ovelle ja toinen pääsi parvekkeelle.

Etupihalle keksin vielä tehdä tuollaisen rykelmän erilaisista lyhdyistä. Nyt on ainakin pikkuisen jouluisempaa 😊

Kun joulu on jo niin lähellä, linkkaanpa tässä myös vanhan joulun kauppalistani, jonka kaivan esiin aina joka vuosi 😊

#joulu #valo #jouluruukku #lyhty

lauantai 6. joulukuuta 2025

Elämäni eka tekokuusi ja muita jouluisia mietteitä

Ajatukset alkaa jo ihanasti pyöriä jouluisissa tunnelmissa, mikäs sen mukavampaa näinä vähän ankeina maailmanaikoina 😊

Nyt kuunneltavissa oleva jouluradio on ihan parasta 😊 Tulee niin levollinen olo ja ajantaju häviää, kun avaa jouluradion ja kauniit joululaulut alkavat soimaan. Hommat sujuvat ihanassa flow-tilassa tuosta vain - olin sitten ajelemassa autolla, tekemässä ei-niin mieluisia tietsikahommia, mitä vain! Tätä kirjoittaessani soi parhaillaan ihana Kodin kynttilät.
Sain juuri viritettyä valotkin
paikalleen kuuseen. Mulla on sellainen 
"vika", että haluaisin joka vuosi laittaa 
jouluvalot jollain vähän uudella tavalla.
En ole nyt keksinyt tätä uutta tapaa,
niin ei ole ollut tässä juuri
valoja - mutta nyt on tämä kuusi 😊 
Jos joku olisi muutama vuosi sitten ehdottanut minulle tekokuusen hankkimista, vastaus olisi ollut ehdoton nou-nou. Niin ne ajat muuttuvat!

Olen täysin kyllästynyt kuusisouviin neulasineen, ehkä muistattekin, ettei meillä ole ollut moneen vuoteen minkäänlaista kuusta. Kerran oli joulumänty, se oli tosi kiva.

No nyt minua harmitti kun jouduin kesän päätteeksi raivaamaan terassilta pois ihanan vehreät tomaatinvarret. Tuli jotenkin niin autiota, minkä vuoksi siirsin poisto-operaation mahdollisimman myöhäiseen. Silloin jo päätin, että hommaan terassille tekokuusen täyttämään tyhjyyttä. Ei siis sentään sisätiloihin, ainakaan vielä, mutta saapa nähdä...
Kuusi näkyy kivasti heti
ulko-ovelta.
En vain ole tahtonut löytää mieluista kuusta, tai hyvännäköiset on olleet tosi hintavia. Vaan nyt löysin lopulta Torista kympillä mieluisan 😊 Tänään huomasin, miten kuusi näkyy heti kotiin tullessa kivasti läpi asunnon, siinä hetkessä näyttää ihan siltä kuin se olisi sisäpuolella. Jospa selvittäisiin joulusta tällä terassikuusella - lapsilla on vähän vaatimuksia kuusenhankinnan suuntaan...

Viime viikonloppuna kävimme tyttären kanssa pienellä pikkujoulupyörähdyksellä, reittinä suunnilleen Salo - Turku - Nummi - Sipoo -Espoo.
Diandran ääni soi todella kauniisti
komeassa vanhassa kivikirkossa.
Turnee alkoi Diandran upealla joulukonsertilla hienossa Salon Uskelan kirkossa.

Turustakin löytyi nättiä joulutunnelmaa.


Turussa pyörittiin joulutunnelmallisilla toreilla ja muutamissa muissa joulutapahtumissa. 




Heräteostosmekko odottaa sopivia juhlia...












Turusta tarttui heräteostoksena mukaan aika ihana mekko, kotimaisen ompelijan tuotantoa 😊 Tällä reissulla kävin myös kätevästi hakemassa tuon tekokuuseni Raisiosta.
Kasvihuoneilmiön pihassa oli vastassa
hauska jouluvaloidea.

Nummella sijaitseva Kasvihuoneilmiö 
on melkoinen nähtävyys ja tavarataivas.
Halusin sen erikoisuuden tyttärelle näyttää 😊

Matkalle sattui myös sopivasti eksoottinen, Nummella sijaitseva Kasvihuoneilmiö, joten siellä piti tietysti poiketa.

Glögiä on myös tullut siemailtua, ja työpaikan pikkujoulut vietettyä.

Joko sinulla alkaa olla jouluista tunnelmaa?

#joulu #tekokuusi #terassi

keskiviikko 27. joulukuuta 2023

Vielä yhdet jouluvalot 😊

Hetki vielä nautitaan keskitalven hämärän hyssystä ja joulu- tai kausivalojen tuomista pehmeistä valonpilkahduksista.

Etupihallamme on ollut jo pidemmän aikaa yksi valosarja isossa lyhdyssä, joka tuo mukavasti valoa pihaan.

Etupihan kaksi riippahernepensasta ovat myös jo pitkään "huutaneet" omia jouluvalojaan. En vain ehtinyt niitä joulunaluskiireissä virittelemään.

Nyt joulunpyhät tarjosivat ihanaa ylimääräistä aikaa, ja sain viimein viriteltyä valot paikoilleen.
Valot näyttävät niin mukavilta kotiin tullessa. Etenkin nyt, kun luntakin on runsaasti.





Puut ovat myös suoraan keittiön ikkunan alla, joten niitä pääsee ihailemaan heti aamukahvia keitellessä 😊

Riippahernepuista on siis iloa ympäri vuoden 😊

#joulu #jouluvalo #valo #riippaherne

sunnuntai 12. marraskuuta 2023

Valoa, valoa...

Tykkään kovasti viritellä kausivaloja tuikkimaan marraskuun pimeyteen. Ja varsinkin nyt uudessa kodissa 😊 

Vajaa vuosi sitten muuttaessamme kaikki oli vielä niin uutta ja outoa, ettei oikein oivaltanut, miten ja minne valoja voisi sijoitella.

Nyt kun uuden kodin puitteet on vajaan vuoden asumisen jälkeen tulleet tutummiksi, ovat valotkin löytäneet jälleen paikkansa.

Kun olin saanut viriteltyä valot illalla,
jo seuraavana aamuna paksu lumikerros
verhosikin koko pihan 😊 Valosarja voisi olla
isompikin, mutta tämä oli minulla valmiiksi.
Karsimme pihan suurta vaahteraa jälleen vähän muutama viikko sitten (viime hetkellä ennen lumen tuloa), lähinnä oksia jotka osuivat vielä taloon. Sen jälkeen virittelin runkoon ja vieressä olevaan köynnöstukeen valot, joista olin haaveillut jo jonkin aikaa.

Parvekkeella on perinteinen lyhty valosarjalla ja ajastimella. Tykkään siitä, miten kivan pehmeästi se valaisee aamulla herätessä koko parvekkeen, jonne on käynti makuuhuoneesta 😊



Etupihalle virittelin perinteisen kynttilälyhdyn, jonka ripustin tuollaiseen maailman yksinkertaisimpaan, harjateräksenpätkästä väännettyyn ja maahan tökättyyn pidikkeeseen.

Yöpöydälläni on valosarja metallisessa lyhdyssä. Tässäkin on ajastin. Valo syttyy hiukan ennen herätyskellon soittoa, ja herättelee lempeänpehmeästi uuteen päivään.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

#valo #lyhty #pidike #puutarha #parveke #rivitalo #herätys #aamu #marraskuu


keskiviikko 11. elokuuta 2021

Ehtii, ehtii!

Puutarhan loppukesä on pientä jännitysnäytelmää taistelussa aikaa vastaan.

Yöt viilenevät, valon määrä vähenee. Miten käy eri kasvien, ehtivätkö ne tuottaa satonsa valmiiksi asti?

Tämä lämpöinen kesä on ollut mitä suotuisin monien kasvien kannalta. Silti muutamat lajit antavat edelleen odottaa itseään, kuten kasvihuoneessa ensimmäistä kertaa kokeilemani parsapapu eli pitkäpapu, jonka hämmentävän hitaasta edistymisestä olen aiemminkin kertonut.

Siinäpä yksi heistä. Tässä vaiheessa vielä vähän säälittävän näköinen ruikale, 
mutta ehkäpä tuo vielä tästä...

Nyt on papu päässyt viimein siihen vaiheeseen, että selkeitä palonalkuja on lopulta ilmaantunut! Pölyttyminen on siis jotenkin onnistunut kasvarissa, vaikkei pörriäisiä enää juuri lentele. Mutta mahtavatko palot ehtiä valmiiksi asti, kun niiden pitäisi vielä kasvaa ohuiksi ja jättipitkiksi 30-40 sentin mittaan? 

Tällä hetkellä pisimmät palot ovat kymmensenttisiä, joten hieman on niillä vielä matkaa, toivottavasti ehtivät! Edelleen olen toiveikas, jos nuo vaikka tässä kaiken hidastelun jälkeen yllättäisivät ja ottaisivat kunnon loppuspurtin - ehkä pieniä viitteitä siihen suuntaan on 🙂 

Kieli pitkällä odotan pääseväni maistamaan näiden ylistettyä upean pähkinäistä makua. Vaikkakin jotkut ovat sitä mieltä, ettei maku juuri poikkea muista pavuista. Mene ja tiedä?

Muiden kasvien osalta tilanne on varsin hyvä. Pensaspavut ovat jo tuottaneet suurimman osan herkullisista paloistaan, ja niitä on tullut paljon! Myös maisseja on jo päästy nauttimaan. Kurkkuja valmistuu tällä hetkellä useampi päivässä, ja tomaattejakin mukavasti.

Juuresten osalta ei ole vielä hätäpäivää, vaikka olisivat vielä pienenpuoleisia. Niitä voi odotella kaikessa rauhassa. Ne kasvattelevat ensin naattejaan, ja vasta tässä elo-syyskuulla alkaa itse syötävän juuren kasvu. Moni ei malta odotella, vaan harmittelee, kun porkkanat, punajuuret, juurisellerit tai lantut jäävät niin pieniksi. Se on vielä tässä vaiheessa ihan normaalia.

Toivotaan lämmintä ja aurinkoista syksynalkua kaikille kasveille ja puutarhureille!   

sunnuntai 8. syyskuuta 2019

Vähän sai odotella näiden kukintaa!

Hyvää kannattaa odottaa, eikö - vaikka 25 vuotta!

Näiden liljojen kohdalla on todellakin odotettu, mutta sitkeitä sissejä ovat myös olleet.

Hankin nämä tosiaan noin neljännesvuosisata sitten, kun muutimme nykyiseen asuinpaikkaamme.

Silloin istutin liljantaimet varmaankin turhan varjoisaan paikkaan talon pohjoispuolella olleeseen kukkapenkkiin.

Eivät ne siinä kukkineet, eivätkä juuri kasvaneet, mutta säilyivät kuitenkin hengissä. Sittemmin tuo kukkapenkki purettiin, ja siirsin liljat uuteen paikkaan. Siellä ne jäivät nuoren, kasvavan kirsikkapuun varjoon. Sama juttu, ei kukintaa, ei juuri kasvua, muttei myöskään kuolemaa.

Minulla ei oikein ollut tarkkaa muistikuvaa siitäkään, millaisin kukkasin nämä ovat varustettuja. Sen muistin, että useampaa väriä, varmaan ainakin keltaista ja oranssia.

Tänä keväänä pelastin liljat viimein kirsikkapuun alta vähän valoisampaan paikkaan puun toiselle puolen. Tämäpä olikin niille mieleen, ja ensimmäinen liljoista paljasti nyt viimein kauneutensa, aika kivan värinen tuo onkin.

Muut olivat ujompia, eivät ole vielä näyttäneet sulojaan, kasvattaneet vain lehtiä. Toivottavasti "jo" ensi vuonna... 



torstai 4. toukokuuta 2017

Tomaatintaimien eka ulkoiluvuoro

Jipii, nyt näyttää viimein vähän paremmalta, kun kurkistaa ikkunasta ulos. Maanpinnan valkoinen peite on vaihtunut ainakin toistaiseksi kauniiseen auringonpaisteeseen, ja lämpömittarikin pysyttelee ainakin päivisin nollan yläpuolella.

Tänään tuli aika "ulkoiluttaa" ekan kerran tomaatintaimia. Ei nyt sentään ihan taivasalla, vaan kasvihuoneessa. Koska kasvarimme on lämmittämätön, kuskaan ulkoilevat taimet sieltä toistaiseksi varmuuden vuoksi aina yöksi sisätiloihin.

Arkiaamuni ovat sen verran kiireisiä, etten kuitenkaan millään kerkiä kiikuttaa pihalle koko taimikatrasta. Niinpä taimilla on ulkoiluvuorot; puolet pääsee ulos joka toinen ja toinen puolisko sitten joka toinen päivä.

Ensimmäinen ulkoiluryhmä.
Huomattavan hyvä asia kuitenkin tämäkin, sillä vaikka nyt on aika hyvä turbo-taimivalaisin, niin kyllä ihka oikea auringonvalo on taimille silti ihan toinen juttu.

Jos taimet eivät ole varttuneet kovin tehokkaiden valaisinten alla, voi siirto koko päiväksi auringonpaisteeseen olla niille jopa aikamoista sokkihoitoa. Silloin kannattaa olla vähän varovainen, ja varmuuden vuoksi varjostaa hentoisia taimia pahimmalta paahteelta. Jos taimien lehdet alkavat muuttua valkoisiksi, kertoo tämä niiden saaneen yhtäkkisesti vähän liikaa valoa. Jos lehdet pääsevät muuttumaan valkoisiksi vain osittain, taimi pystyy siitä kyllä toipumaan.

Erityisen herkkiä yhtäkkiselle auringonvalolle tuntuvat olevan hajuherneentaimet. Niiden kanssa kannattaa olla erityisen varovainen.
Laatikkokin sattui ihan vahingossa
aivan kohdilleen :)

Tomaattien kylvö jäi minulla tänä vuonna hiukan myöhäiseksi, joten taimet ovat vielä vähän pienenpuoleisia. Vaan eivätköhän nuo tuosta vahvistu, ja varmaan jossain vaiheessa jotain tomaattejakin toivottavasti tuottavat. Mutta siihen on vielä vähän matkaa...

Jos tomaattiasiat kiinnostavat enemmänkin, pääset tästä uudelle sivulle, jolle kokosin juuri kaikki tomaattijuttuni.

sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

Vihdoinkin riittämiin valoa taimille :)

Uuden valaisimen alla kasvaneita
mukavan terhakoita salaatintaimia.
Kerroin aiemmin tilanneeni taimikasvatukseen uuden valonlähteen, jota innoissani odotin.

Nyt parin kuukauden kokemuksella täytyy kyllä sanoa, että olen supertyytyväinen tähän ostokseeni.

Aiemmin erilaisten lamppuviritysten alla kasvatetut taimet eivät ole koskaan olleet niin tanakoita ja vahvoja kuin mitä taimeni nyt ovat.

Erityisen helposti eron huomaa vaikkapa salaatintaimista, jotka ovat olleet aina aiemmin vaaleita, hentoja hujoppeja, vaikka niitä olisi kuinka yrittänyt siirrellä kirkkaimman valon alle. Nyt nämäkin taimet näyttävät varsin vahvoilta ja hyväkuntoisilta.

Tästä turbovalaisimesta riittää tasaisesti valoa varsin isolle alueelle, eikä tarvitse koko ajan käännellä ja siirrellä taimia runsaamman valon suuntaan.

Ainoa pieni miinus on se, että tämä led-valaisin on niin tehokas ja valo sen verran erikoisen väristä, ettei sen lähellä kovin mielellään oleile. Tarkoittaa siis, että yksi huone on tähän aikaan vuodesta pyhitetty lähinnä taimien käyttöön :)

Kivan pinkki keväthuone :)
Varsin pienestä koostaan huolimatta valaisimessa on
poweria kuin pienessä kylässä.
Tältä se näyttää ohikulkijoille... :)
Toinen mielenkiintoinen juttu on se, että tämän talon päädyssä olevan yläkerran huoneen ikkuna antaa suoraan viereiselle valtatielle.

On siellä saattanut kuski jos toinenkin hämmästellä kirkkaan violettina hehkuvaa valoa.

sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Kasvivalaisin tilauksessa :)

Ai että, innoissani kuin ilmapallo, tilasin juuri pitkään haaveilemani supertehokkaan kasvivalaisimen! Tästä ei pitäisi valonlähteen juuri parantua.

Olen aiemmin valaissut taimia erilaisilla useammasta eri valaisimesta koostuvilla virityksillä. Paras valonlähde on ollut Philipsin 18 W:n suuruinen kasvivalaisin, mistä olen kertonut tarkemmin muutamassa eri jutussa. Sen teho ei kuitenkaan yksinään riitä sille taimimäärälle, mitä kasvattelen. Nyt ajattelin, josko tämä yksi ainoa valaisin voisi ratkaista koko valaistusongelman.
Philipsin 18 W:n ledilamppu riittää hyvin
valaisemaan vähän pienemmän taimimäärän.

Tämän uuden valaisimen teho on ihan toista luokkaa, kokonaiset 300 wattia. Toki on myös valaisimen hinta, mutta onhan tämä pitkäaikainen investointi. Valaisimen sähkönkulus on siis myös kohtalaisen suuri, ajattelinkin että ehkä vähän säästelen ja käytän tuota tehovalaisinta vasta sitten, kun taimia on niin runsaasti, ettei mikään muu tunnu enää riittävän.

Ja toisaalta, nämä uudenaikaiset ledivalaisimet ovat kuitenkin hyvin energiatehokkaita verrattuna vanhanajan supersähkösyöppöihin valaisimiin.
Näitä odotellessa... :)



Tästä uudesta turbovalosta pitäisi riittää valaistusta kokonaiselle kuuden neliön alalle - sen enempää en kyllä tule koskaan tarvitsemaan.

Nyt vain odotellaan, että valaisin saapuu, ja että tänä keväänä tulee oikein supertaimia - ainakin jos se valaistuksesta kiinni :) Jos haluat kurkata, niin Saaristopuutarha-blogista löytyy juttu, missä kerrotaan tästä valaisimesta, se on noista jutussa esitellyistä valaisimista viimeisin.

Valaisintilauksestani intoutuneena kylvin jo nyt muutaman ensimmäisen tomaatinsiemenen, enpä ole koskaan aiemmin aloittanut taimikasvatusta vielä tammikuun puolella.

Mukavaa sunnuntaipäivää, ja tervetuloa mukaan teille uusille lukijoille!

lauantai 7. tammikuuta 2017

Erilainen uusivuosi

Vietimme tällä kertaa uudenvuoden vähän uudenlaisissa ympyröissä - naapurissa Tallinnan puolella. Etukäteen pikkuisen jännitti mitähän tuleman pitää, onkohan siellä kovinkin villi meno.

Varmuuden vuoksi varasin majoituksemmekin kilometrin verran vanhankaupungin ulkopuolelta, jottemme olisi aivan pahimman juhlinnan keskellä. Toinen syy oli se, että aivan keskustan majoitushinnoissa tuntui olevan aika posketon uudenvuodenlisä.

Vanhankaupungin muurien tornit oli puettu ihanaan jouluasuun. Tykkäsin :)
Vaan mitä vielä, kaikki etukäteishuolehtimiseni oli vallan turhaa. Kaikkialla oli mukavan rauhallista, niin laivalla kuin itse kaupungissakin.

Emme tosin jääneet odottamaan vuoden vaihtumista aivan keskustan humuun, vaan ihailimme ilotulitusta majapaikkamme ikkunasta, minne se näkyi vallan hyvin. Onneksi ikkuna sattui olemaan juuri keskustan suuntaan.

Samalla pääsimme mukavasti osallisiksi Vapaudenaukiolla järjestetystä keskiyön ulkoilmakonsertista - musiikki kuului mainiosti majapaikkaamme asti. Varsinkin kun avasi ikkunan ulos, mikä oli täysin mahdollista ulkolämpötilan ollessa reilusti plussan puolella.

Tallinnan-matkaan kuuluu aina hyvinsyöminen. Nyt en onnistunut millään löytämään etukäteen erilaisiin ruokarajoitteisiimme sopivia ravintoloita. Niinpä kävelimme vain Vanhankaupugin kaduilta sisään pariin eri paikkaan - toiseen aattona ja toiseen uudenvuodenpäivänä.

Molemmat ravintolat, Tre kronor sekä uutukainen Kvartal, olivat tosi positiivisia yllätyksiä. Nautimme mm. ankanrintaa ja muita herkkuja.

Yllättävä plussa oli myös se, että majapaikkamme sattuikin sijaitsemaan aivan Tallinnan keskustorin, Keskturgin, vieressä.

Tori on yksi lempipaikkojani Tallinnassa iloisenkirjavine säilykepurkkirivistöineen, valtavine hapankaalipäniköineen ja monenlaisine muine elintarvikkeineen ja erilaisine tavaroineen. Sen eksoottisessa tunnelmassa voisi vaellella vaikka kuinka pitkään. Harmi kyllä valokuvaus on torilla kielletty.

Tällä kertaa huomasin torin laidalla myös runsaan näköisen siemenkaupan, joka ei nyt kuitenkaan ollut auki, kenties uudenvuoden johdosta. Tuonne pitää siis päästä uudelleen :)

Uudenvuodenpäivänä suuntasimme kaupungin ulkopuolelle Keila-Joan upealle vesiputoukselle, minne onnistuimme seikkailemaan vajaan tunnin matkan aivan tavallisilla paikallisbusseilla.

Keila-Joan putoukset, Tallinnasta 25 kilometriä länteen.
Aattona taas painuimme Vanhassakaupungissa maan alle Bastionin tunneleihin opastetulle kierrokselle. Molemmat olivat, kumpikin omalla laillaan, hyvin vaikuttavia kokemuksia.
Tallinnan ruokakaupoista löytyy paljon sellaista,
mitä ei täälläpäin kaupoissa näy!

Tallinnasta tarttuu aina mukaan myös ruokatuliaisia - jotain sellaista, mitä meiltä Suomesta ei ainakaan kovin helpolla löydä.

Tällä kertaa Intia-teemaista; paneer-juustoa ja linssijauhoista tehtyä ohutta Pappadums-leipää. Näistä valmistui kotona herkullinen Palak paneer - kasviscurry.
Currya, kurkumaa, korianteria... kun on oikeat ainekset,
syntyy maukas intialainen Palak paneer helposti kotonakin.
















Uusivuosi Tallinnassa oli kaikkineen niin mukava kokemus, että sitä voisi harkita toistekin.

Oikein mainiota alkanutta vuotta kaikille lukijoille!

torstai 24. marraskuuta 2016

Kahdeksantoista askelta joulunodotusta

Tasan kuukausi jouluun! Sieltä se alkaa hiljalleen hiipiä, aina yksi pieni uusi palanen kerrallaan.


1. Kynttiläuinti

Odotettu tapahtuma, kiva että uimahallit järjestävät näitä. Tunnelmallista, kaunista ja rauhallista lilluttelua joulumusiikin soidessa. Ei tulisi mieleenkään vetää hengästyttävää uintitreeniä.    

2. Joulukalenterin hankinta

Tärkeä tapahtuma, vaikka lapset eivät ole enää pieniä. Tiukka valinta, millainen kalenteri tänä vuonna johdattaa jouluun? Kaunis sen ainakin pitää olla, ja mielellään tuotto johonkin hyvään tarkoitukseen.

3. Vettä sataa, joulu tulee?

Tämä kai se nykyään on varma joulun merkki! Marraskuussa lumi käväisee, mutta joulukuun puolella ruohot viheriöivät ja vettä vihmoo. Ulkona on niin lämpöistäkin, ettei edes palella, outoa! Eikös pari vuotta sitten jouluna ollut melkein lämpimäpää kuin saman vuoden juhannuksena.

4. Jouluvalot

Minulle vähän kaksijakoinen asia. Kauniita katsella, tuovat valoa pimeään - mutta, energiaa palaa taivaan tuuliin! Kuinkahan paljon yhteensä kaikkiin Suomen jouluvaloihin? Onneksi on tullut myös energiaa säästävämpiä lediratkaisuja.

Itse kaipaisin myös lunta jouluvalojen kaveriksi. Vielä en ole saanut ripustettua yksiäkään, mutta eiköhän se tästä vielä lähde, kun sopiva inspiraatio iskee!

5. Joulupukki vesisateessa

Vähän surkea näky, tähän se on kai totuttava? Oli sää mikä hyvänsä, joulunavaukset toki pidetään, ja kyllä se joulukin sieltä on aina tullut ;)

6. Pimeää!

Puoliltapäivin saa ihmetellä, miten näin pimeää voikaan olla, iltapäivällä ei näe enää puuhata ulkosalla yhtikäs mitään. Onneksi pian ollaan taas menossa valoa kohti! Ja eihän se valoisa aikakaan tuntuisi lainkaan samalta, jos ei olisi tätä pimeyttä vastapainona.


7. Kuusen katselua

Sitä huomaa myös katselevansa pihapiirin kuusia "sillä silmällä" - vai otettaisiiko kuitenkin joulumänty kuten viime vuonna? Se olikin aika mukava ja kätevä.

8. Lahjapohdintoja

Hankitko lahjoja hyvissä ajoin pitkin vuotta, vai pääsetkö vauhtiin vasta viime hetkillä? Itse olen ollut aiemmin enemmänkin jälkimmäistä, mutta nyttemmin olen oppinut kuuntelemaan toiveita vähitellen pitkin vuotta, ja tekemään hankintoja sen mukaan.

Se on ollut yllättävän vapauttavaa, sitä paitsi hyvä lahjahankinta tuo aina itsellekin hyvän ja vähän jouluisen mielen.

9. Ulkomaiset joulutorit

Lehdet ja netti pullistelevat tunnelmallisia matkamainoksia; lähtisitkö Tukholmaan, Berliiniin, Budapestiin vaiko Tallinnaan? Ihanan näköistä, haluaisin noihin kaikkiin! Onneksi olen vielä menossa piipahtamaan Tallinnassa.

Ja hei, onhan joulutoreja nykyään jo meilläkin, tosin eivät valitettavasti oikein vedä tunnelmallisuudessa vertaa ulkomaisille kilpakumppaneilleen. Paremman puutteessa niilläkin voi kuitenkin hyvin piipahtaa hakemassa joulutunnelmaa.

10. Kynttilänvaloa

Pitkin päivää tekee mieli sytytellä kynttilöitä - töissä, kotona, kaikkialla.

Ja sitten kun tulee pakkasta - tehdä jäälyhtyjä :)

11. Joulunamusia

Milloin saa avata ensimmäisen suklaarasian? Pitkään niitä on jo saanut kaupassa katsella, mutta ihan vielä ole niiden aika, siellä ne onneksi kaupassa kiltisti odottavat :) Nämäkin saattaisivat kyllä auttaa kohdassa 13.


Viime vuonna väkerrettiin tällaisia sieviä pieniä
paperitähtiä. Mitähän tänä vuonna keksitään?
12. Ensimmäiset joulukoristeet

Milloin voisi laittaa ensimmäiset joulukoristeet - ja mitä ja minne ne tällä kertaa tulisivat? Ei missään nimessä liian aikaisin.

13. Joulusiivous

Huh :( ! Olisi kai parempi aloittaa pieninä paloina jo nyt heti. Jospa otettaisiin kuitenkin ensin seuraava kohta ja palataan sitten asiaan :) Ja kuinkas tälle sattuikaan juuri tämä numero?

Ihanat kristallipiparit. Nämä eivät ole ihan niin jouluisia,
että näillä voi startata jo hyvissä ajoin!
14. Glögiä ja pipareita :) 

Juniori leipoi ekan piparitaikinan jo ainakin viikko sitten - no kun se on niin namia :) Silloin tuli nautittua ekat glögitkin, lämmittää mukavasti tässä pimeydessä.

15. Joulumusaa

Alkaa hiljalleen soida, yleensä liian aikaisin. Paitsi että tänä vuonna en jostain kumman syystä ole juuri vielä kuullut. Ehkä ei ole tullut niin pyörittyä tuolla kaupoilla? Kaunista joulumusiikkia on kuitenkin kiva kuunnella vähän pidempäänkin. Lumiukko ja ensimmäinen joulu on kuitenkin jo soinut jossain, oikein hyviä avauksia kumpikin!

Perheen pikkupianisti on jo aloittanut jouluharjoitukset, ja sitä kyllä kuuntelee ihan ilolla!

16. Mitä joulupöytään?

Tämäkin alkaa pyöriä mielessä hiljalleen, meillä mietintä lähtee aina jälkiruoasta :) Se vaihtelee eniten joulusta toiseen. Muilta osin joulupöydän antimet ovat vuodesta toiseen aika samanlaisia, ja pitkälti oman puutarhan antimista tehtyjä. Jo aikaa sitten kuului toive - tai oikeastaan käsky - waldorffin salaattia ja perunalaatikkoa on ainakin oltava - ja minulle sienisalaattia.

Sitten vähän lähempänä joulua voi olla apua blogistani löytyvästä joulun ruokaostoslistasta kauppaan.

17. Joulukortit

Vähän kuin siivous, huh. Minkälaiset kortit tänä vuonna, ja missäs ne osoitteet taas olivatkaan?

Huonekuusikin toimittaa koristeltuna
mainiosti pienen joulupuun virkaa,
vaikkapa pikkujoulu-sellaisen.
Pienet jouluvalot sopisivat myös hyvin.
18. Kukkaset

Vielä viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä. Jos haluaa itse kasvatella joulukukkia, niin ihan pian on syytä laittaa sipulit multaan!

Oikein ihanaa joulunodotusta sinulle!
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!