Näytetään tekstit, joissa on tunniste sadonkorjuu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sadonkorjuu. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 22. lokakuuta 2025

Herkuttelemaan omilla paprikoilla 😊

Tämä on kyllä tosi mukava juttu. Tähän aikaan vuodesta,  kun ei ole enää oikein itse kasvatettuja tuoreita kasviksia nautittavaksi, niin yhtä lajia löytyy minulla nyt kuitenkin runsaasti - ihanan oransseja paprikoita 😊

Paprikat olivat tämän kesän hupikokeiluni, Minulla ei ollut minkäänlaisia odotuksia niiden suhteen, semminkin kun kylvö jäi kovin myöhäiseen.

Senpä takia myös paprikat ovat nyt varsin myöhäisiä, kypsytellen vasta satoaan. Onneksi makuuhuoneen ikkunalla oli hyvin tilaa nostaa kaikki kolme kolme komeaa paprikakasvia suojaan kylmältä ulkoilmalta.

Varsin mukavilta ja houkuttelevilta näyttivät.
Ensimmäistä paprikaa maistaessani vähän jännitti, ovatko ne kuten paparikankasvattelujeni tuotokset joskus aiemmin, hieman kitkerän makuisia ja sellaisia aika ohutmaltoisia ja vähän kuivakoita, ei siis kovin meheviä kuten "kaupan paprikat".

Sisuksissakaan ei ollut moittimista. 
Jännä juttu, vastaus oli sekä että 😊 Yhden paprikakasvin tuotos oli tuollainen "kuin kaupan", siis oikein mehevä ja hyvänmakuinen, se oli tosi mukava yllätys. Mutta toinen olikin huomattavasti huonompi, ei lainkaan niin makea ja mehukas. Mielenkiintoista, että kahdesta samoista siemenistä kasvatetusta kasvista voi tulla näin erilainen lopputulos. Kasvuolosuhteet on kuitenkin olleet aikalailla samanlaiset. 

On kyllä todella mahtavaa, että tähän aikaan vuodesta on saatavilla runsain mitoin oman puutarhan luomupaprikaa 😊 Ja että olen nyt onnistunut kasvattamaan elämäni ensimmäiset kerrassaan herkulliset paprikat 😊 - joita on vielä tulossa runsaasti lisää...

maanantai 15. syyskuuta 2025

Lautasella oman pihan satoa ja muita mukavia juttuja

Näissä mukavissa hetkissä tuntuu aina, että on todellakin kannattanut nähdä vaivaa puutarhahommien eteen.

Tämän alkuun liian kylmän ja sitten liian helteisen kesän sadossa ei ole ollut hurraamista. 

Niinpä on sitäkin mukavampi hetki, kun saa koota lautaselle annoksen oman rivaripihan perunoista, pavuista, maissista ja tomaateista.
Tai kun saa kerättyä oman pihan viimeisistä kukkijoista kauniin kimpun vietäväksi tuttavalle.
Tai kun saa työskennellä lämpöisenä syyspäivänä parvekkeella etätyössä  mukavan vehreää näkymää ihaillen.


lauantai 23. elokuuta 2025

Vihannesten kypsyminen pahasti vaiheessa

On kyllä ollut melkoisen haastava tämä puutarhakesä, ennen muuta alkukesän kylmyyden vuoksi, kun mikään puutarhassa ei juuri edennyt.
Kurkkuja on tullut tänä kesänä harmillisen 
huonosti, vain muutama.
Eivät päässeet vauhtiin alkukesän kylmyydessä,
myös pölyttäjien niukkuus on ollut ongelma 😞

Loppukesän helteet tekivät kuitenkin hyvää kasveille, mutta pahemman kerran ne ovat edelleen myöhässä. 

Suurin osa erilaisista tomaateista on vielä
kypsymättä, niin ylhäällä parvekkeella...
Ja nyt kun kelit, etenkin yöt, muuttuivat kovin kylmiksi, niin saapa nähdä miten käy papujen, paprikoiden, maissien ja valtaosan tomaateista, jaksavatko ne vielä jatkaa kasvuaan? Toivottavasti!
kuin alhaalla terassilakin.

Uusi vihreä köynnöspapulajike on osoittautunut
oikein hyväksi, mutta silläkin on
satokausi vasta aluilllaan. 
Käynnöspavut saivat kylmäksi yöksi harsoa suojaksi.

Muutama härkäpavuntaimi on tuottanut
kivasti satoa.
Härkäpapusato muutamasta taimesta. Pölytys jäi vähän vajavaiseksi,
muutoin olisi varmaan tullut vieläkin runsaammin. 

Basilikat on kasvaneet tänä kesänä
aivan erityisen hyvin, se on ollut mukavaa :)


Tuli vasta aika hiljattain mieleen kylvää vähän 
lehtikaalia ja istuttaa taimet ruukkuun.

Tämä on kesän suurin ilonaiheeni, en ole aiemmin onnistunut paprikan kasvatuksessa, joten en ole sitä viime vuosina juuri harrastanut. Nyt kuitenkin kylvin ihanan oranssin, pienehkön lajikkeen siemeniä, ja kasvit on kasvaneet todella hyvin.  

Vihreitä ovat kuitenkin paprikat edelleen, saa nähdä ehtivätkö kypsyä. Ensi keväänä laitan ehdottomasti näitä samoja paprikoita kasvamaan vähän aiemmin. 

Periaatteessa hyvin helpolla ja yleensä runsassatoisalla kesäkurpitsalla ei ole mennyt tänä kesänä kovin hyvin, saattaa olla että tulee tämä yksi ainoa kesäkurpitsa :) 

Aronianmarjoja on tulossa erittäin runsaasti hyvin pieneltä alalta.

perjantai 28. maaliskuuta 2025

Mikä tomaatinkasvatuksessa on kaikkein mukavinta?

Tuli edellisen tomaatintaimipostaukseni ja siihen tulleiden kommenttien pohjalta mieleen miettiä tomaattien kasvattamista ihan kokonaisuudessaan, vaihe vaiheelta.

Pienet tomaatintaimet ovat aika
syötävän söpöjä.
Mitäs kaikkia vaiheita tomaatinkasvatukseen sisältyykään, ja onko joku näistä vaiheista jotenkin erityisen mukava, ylitse muiden? Näitä vaiheitahan löytyy:

- suunnittelu, lajikkeiden mietintä, vanhojen siementen läpikäynti ja mahdollisesti uusien hankinta
- siementen kylvö
- siementen itämisen odotus ja pikku taimien ihastelu
- pikkutaimien ensimmäinen koulinta
- taimien kastelua, lannoitusta, karaisua ulkoilmaan
- mahdollisesti toinen koulinta, tässä tahdon itse olla laiska
- taimien istutus lopullisille kasvupaikoilleen, taimien tuenta
- taimien hoitoa: kastelua, lannoitusta, varkaiden poistoa, tukemista, nuppujen ja niiden aukeamisen odottelua...
- kukinnan ihastelua, avustamista pölytyksessä, alalehtien karsintaa
- ensimmäisten raakileiden odotusta ja niiden kasvun seurantaa
- mahdollisten tuholaisten tarkkailua ja tarvittaessa niiden torjuntatoimia
- ensimmäisten tomaattien kypsymisen odottelua...
- ja sitten vihdoin, ensimmäisen kypsän tomaatin poiminta ja nauttiminen
- taimien hoitotoimia, kypsien tomaattien poimintaa ja säilöntää
- mahdollisesti siementen keräämistä talteen seuraavaa vuotta varten, itse en ole tätä juuri tehnyt
- mahdollisuuksien mukaan suojaamista kylmältä esim. harsoilla tai lämmittimin
- lopulta säiden kylmetessä viimeistenkin vielä vihreiden tomaattien kerääminen sisälle kypsymään ja taimien raivaaminen pois
- vihoviimeisen, sisällä valmiiksi kypsyneen tomaatin nauttiminen, ja seuraavan kasvukauden odottelu...
Iloisenkeltaiset tomaatinkukat ja söpön karvaiset nuput ovat
kauniita. Ihan voi kuvaa katsoessa tuntea niiden hyvin omintakeisen tuoksun :)

Olihan siinä vaiheita, ja tosiaan vain yksi kasvilaji, lisäksi sitten vielä kaikki muut puutarhan kasvit kaikkine vaiheineen!

Itselleni näistä tomaatin vaiheista ehkä mieluisinta on kaikkinainen odottelu. Jokaisessa vaiheessa juuri odottelussa on aina oma kiva pieni jännityksensä, on se sitten nuppujen, kukinnan tai vaikka ensimmäisen pienen tomaatinalun odottamista. Ja sitten vielä ne mukavat hetket kun odotus lopulta palkitaan 😊
Mukavannäköisiä ovat myös pienet tomaatinalut.
Välttämättä varsinainen sato, kauden ensimmäinen tomaatti ei ole minulle niin isosti yli muiden, vaikka onhan sekin toki tärkeä. Kaikki nuo odotusvaiheet ovat minusta kuitenkin ihan yhtälailla kivoja. Minulle taitaakin nykyään olla jopa merkityksellisempää eri kasvien kasvattaminen kuin se sato mitä ne lopulta tuottavat 😊

Tämä vaiheittainen lista olikin aika hauska koota, voisinkin tehdä vastaavia myös muista syötävistä kasveista.

#tomaatti #kasvatus #kasvattaminen #taimikasvatus #vaiheet #tomaatinkasvatus #taimi #hoito #tomaatintaimi #hoitaminen

lauantai 31. elokuuta 2024

Vanha puutarha antoi vielä yhden jättitomaatin

Alkaa olla aika hyvästellä lopullisesti vanha puutarha. Uudet asukkaat ovat ottaneet sen haltuunsa, ja olen tästä oikein iloinen ja tyytyväinen. 

Hoidin vielä tämän kesän jollain tavoin vanhan, myynnissä olleen kodin puutarhaa,
joskin aivan minimaalisesti, vasemmalla kädellä - olen tosin vasenkätinen 😅
Melkoiseksi yllätykseksi kaikki kasvoi olemattomasta hoidosta huolimatta aivan käsittämättömän superhyvin, lannoitus ym. osui todellakin kohdilleen. Oli kiva ilahduttaa näillä uusia asukkaita 😊

Ehdin itsekin vielä saamaan puutarhaltani kuin läksiäislahjana aika mielettömän, elämäni ehdottomasti suurimman tomaatin!

Jättitomaatin lajike lienee Canestrino.
En ole kyllä koskaan aiemmin kasvattanut lähellrkään tämän kokoista tomaattia 😊

#Tomaatti #iso #suuri #lajike

sunnuntai 30. kesäkuuta 2024

Pottusatoa rivaripihasta

Istutin tänä vuonna rivaripihaamme myös muutaman perunan. On niin kiva saada omia, tuoreita pottuja ja toisekseen en malttanut millään luopua meidän vanhoista, rakkaista siemenperunoista.
Varhaisperunasatoa rivitalopihasta.
Varhaisperunana on vähän harvinaisempaa Barima-lajiketta. Se on tosi aikainen. Niinpä sain jo juhannukseksi muutaman uuden perunan. Alkukesän kova kuumuus kuitenkin selvästi kutisti perunoiden määrää. Samoin maa taitaa olla vähän turhan voimakkaasti lannoitettu, kun perunanvarret on kasvaneet hyvinkin kookkaiksi ja reheviksi. Se myöskin verottaa satoa. Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen tähän varhaispottukokeiluun.
Rehevät perunanvarret haluaisivat venyttäytyä naapurinkin puolelle,
niissä on vähän pitelemistä 😊



Lisäksi istutin toiseen kohtaan maahan muutaman Matilda-perunan. Ja kun siemenperunoita jäi vieläkin yli, laitoin vielä muutaman ruukkuihin.

Toimin perunannostossa samoin kuin entisessä elämässäni isommassa puutarhassa: istutan nostamani perunanvarren takaisin maahan.

Varsiin jää aina pieniä mukulan alkuja, joista kasvaa lisää perunoita. Tällä tavoin saa ainakin tuplattua perunasadon.
Matilda-perunan varret nousemassa ruukustaan.
#rivitalo #piha #puutarha #peruna #perunankasvatus

tiistai 17. lokakuuta 2023

Summa summarum: pienen pihan 1. kesän sato

Tämä on aika jännittävää, summata yhteen, minkä verran satoa pieni rivaripiha ja -parveke ovat tuottaneet ensimmäisenä viljelykesänäni.

Kurkut olivat tämän kesän iloisin yllättäjä.
Neljä avomaankurkuntainta tuotti valtavan
määrän kurkkuja. Tässä lokakuun alkupuolella
kerättyjä kurkkuja.



En yleensä kirjaa kasvimaan satoa ylös juuri millään lailla. Nyt uudet kuviot innostivat kuitenkin pitämään ainakin jonkinlaista kirjaa sadon määrästä. 








Tällainen oli tämän ensimmäisen kesän saldo:

Kesäkurpitsoita, kolme taimea: noin 25 kpl
Avomaankurkkuja, neljä taimea: 74 kpl + lopuksi parikymmentä keskenkasvuista pikkukurkkua
Herneenpalkoja: n litra 
Kirsikkatomaatteja,7 taimea: noin 5 litraa
Isompia tomaatteja, 8 taimea: reilu 100 kpl
Papuja, neljä köynnöspapua: muutama litra palkoja
Pensasmustikkaa: vajaa litra
Maissintähkiä, neljä (turhan myöhäistä) taimea: 5 kpl
Salaattia: runsaasti
Raparperia riittävästi 
Monenlaisia yrttejä, rucolaa, persiljaa, ruohosipulia ja kukkia

Tomaattien määrät ovat karkeita arvioita, niitä ei tullut laskettua. Muutama kurkuntaimi tuotti satoa jopa vähän liiankin kanssa, ne kasvoivat tässä uudessa pihassa aivan ennätyksellisen hyvin.

Rivaripihan elokuista rehevyyttä. Takana 
vasemmalla pilkottaa hieman köynnöskesä-
kurpitsa, takana keskellä rehevät kurkut ja
oikealla köynnöspavut. Edessä koristekasveja,
joista osa syötäviä.
Varsin tyytyväinen olen tilanteeseen, en lähtisi tekemään ensi kesäksi mitään isompia muutoksia. Varhaisperunoita jäin kaipaamaan, niille taidan varata ensi vuonna hiukan tilaa. Kuin myös muutamalle härkäpavuntaimelle.




















Parvekkeelta ei näytä löytyvän kuin
alkukesän kuva. Loppukesästä oli 
vähän rehevämpää :)
Parvekkeelle voisi laittaa kasvamaan vähän enemmänkin tomaatteja, ja vastaavasti pihaan vähän vähemmän. Nyt parvekkeella oli yhteensä neljä taimea, kaksi isossa ruukussa ja pari amppeleissa. Sinne voisi laittaa vielä toisenkin ison ruukun.
Vielä lokakuun alussakin sai kerätä
kesäkurpitsa- ja maissisatoa 😊

#sato #pieni #kasvimaa #tomaatti #piha #puutarha #rivitalo #rivari #kesakurpitsa

lauantai 7. lokakuuta 2023

Aika sanoa heippa kesälle

Ihanan pitkä ja lämmin syksy on vaihtumassa pakkasöiksi. Tuli siis aika laittaa pillit pussiin, eli kerätä loppusato, korjata kaikki kasvinjäänteet pihalta ja parvekkeelta sekä nostella kalusteet talviteloilleen. Vähän kukkasipuleitakin istuttelin - ja suunnittelin jo hiukan ensi kesän kuvioita tämän ensimmäisen rivarikesän pohjalta 😊

Koko eilinen päivä siinä hurahti, eikä aivan kaikkeen riittänytkään.

Viimeisiä, vähän keskenkasvuisia pikkukurkkuja
tuli vielä pitkälti toistakymmentä.
Täytynee tehdä niistä vielä etikkakurkkuja.
Silti homma tuntui huomattavan helpolta ja kepeältä verrattuna aiempaan suureen puutarhaan, jossa on tuntunut, että syystöistä ei tahdo tulla ollenkaan loppua. Purkkeja ja purnukoita jäi tosin vielä pesemättä, siihen ei aika riittänyt.
Tomaatteja tuli jälleen kypsymään melkoinen määrä. Mukana on myös vanhassa puutarhassa kasvattamani kymmenen tomaatintaimen sato.

Kasvijätettä kertyi pois vietäväksi runsaasti, peräkärry oli ihan tarpeen 😊 Siitä ja vetoautosta on tarkoitus jatkossa luopua, saa nähdä miten sitten pärjään?

Viimeiset kukkijat jaksavat vieläkin ilahduttaa.
Päivä oli ihanan aurinkoinen ja kuiva, juuri sopiva ulkosiivouspäiväksi - ennen viime yön runsasta vesisadetta.

Kivaa viikonloppua!





sunnuntai 10. syyskuuta 2023

Maailman hitain Tiikeri?

Odottavan aika on pitkä, ei voi muuta sanoa. Joka ikinen päivä tulee useamman kerran tarkistettua tämän maailman hitaimmin kypsyvän Tiger-kirsikkatomaatin tilanne, josko alkaisi jo viimein osoittaa kypsän tomaatin merkkejä?

Odotusarvo on erityisen suuri siksi, että tämä on yksi tämän vuoden kolmesta uutuustomaattilajikkeestani. Haluaisin jo kovasti päästä maistelemaan tämän söpön raidallisen uutuuden makua.
Aika mukavan ruskeansävyisiltä
näyttävät Tigerin tomaatit tässä vaiheessa.
Hyvin pitkissä kantimissa on kuitenkin ollut kypsyminen, eipä ole tullut vastaan toista näin hidasta tomaattilajiketta, jännä juttu. Maaliskuussa tapahtuneesta kylvöstä olen nyt puoli vuotta odottanut Tigerin valmistumista.

Kaikesta huolimatta tämän seuraaminen on ollut  hyvin mukavaa. Sanoisinkin, että puutarhailun suola ovat juuri tällaiset pienet yksityiskohdat; kun saa tarkkailla vaikkapa yhden itselle uuden kasvilajikkeen kasvua, kehittymistä ja lopulta sadon valmistumista.
Ei vaikuta Tiger kovin runsassatoiseltakaan.
Mut ei se mitään, paljon saa anteeksi, kun on
muutoin söpö 😊
Olen edelleen toiveikas, että Tiikeri ehtii vielä kypsyttää tomaattinsa, semminkin kun luvassa on vielä hetken lämmintä ja aurinkoista päivä, luulisi sen laittavan vauhtia Tiikeriin 😊

Tämän kesän kaksi muuta uutuuslajikettani ovat ihanan oranssinkeltainen, suurensuuria tomaatteja tuottava Golden jubilee sekä italialainen, hauskan poimupintainen ja jauhoinen Canestrino-pihvitomaatti.

Hauska Canestrino-pihvitomaatti.

#tomaatti #lajike #raidallinen

perjantai 8. syyskuuta 2023

Kurkku yli (l)aidan!

Tämän vuoden suuri ilo on ollut kurkut, jotka ovat todella villiintyneet ja viihtyneet täällä uudessa rivaripihassa.

Neljä kurkuntaimea on tuottanut tähän mennessä jo lähes 40 erittäin hyvänmakuista pitkähköä avomaankurkkua, joten kurkkua on päästy nauttimaan riittämiin 😊



Terassiaidan takaa lähtevät kurkuntaimet
ovat kivunneet mukavan rehevinä yli aidan.
Kurkut kasvavat kivillä rajaamassani penkissä terassin aitaa vasten, mutta eivät ole malttaneet pysytellä penkissään. 

Ne ovat kiipeilleet harjateräksisiä tukia pitkin reilusti yli metrin korkeuteen, ja nyt nopeimmat ovat jatkaneet matkaansa terassin aidan yli synnyttäen hauskannäköisen kurkkuviidakon.

Kurkut ovat Akito-lajiketta. Toinen lempi-avomaankurkkujaikkeeni on Konsa.
Valmiita kurkkuja on kätevä ja helppo poimia
molemmilta puolin terassiaitaa.

Vähän aikaa päästäneen vielä nauttimaan ihanista, tuoreista kurkuista 😊

#Kurkku #rivitalo #piha #puutarha #terassi #rehevä #avomaankurkku #runsassatoinen #sadonkorjuu





torstai 31. elokuuta 2023

Hei tomaatit, väriä kiitos!

Viimein alkavat tomaatit näyttää mukavan värikkäiltä, siltä miltä niiden tähän aikaan vuodesta pitäisi.

Cereza amarilla ja Tiny tim yrittävät näyttää
Tigerille mallia siitä, mitä pitäisi tapahtua...



Alkaa olla kauniin keltaista, mukavan punaista ja iloisenoranssia tomaatinkylkeä, niin terassilla kuin parvekkeellakin.
















Niin vihreää Tigeria... Ei vielä puhettakaan kauniin 
viininpunaisista raidoista.





Vaan kaikkein odotetuin lajike antaa vain sinnikkäästi edelleen odottaa itseään. Se on yksi tämän vuoden uutuuskokeilujani, kaikin puolin ihanalta vaikuttava, viininpunaraidallinen kirsikkatomaatti Tiger. Mutta miten ihmeen myöhäinen lajike tuo onkaan, kun ei vielä elokuun lopullakaan näy minkäänlaisia merkkejä kypsymisestä? Tomaatit sinnittelevät iloisen vihreinä kuin Käärijän bolero. Kunhan nyt edes jokusen tomaatin ehtisivät kypsyttämään, jotta pääsisi maistelemaan.

Ja lisää vihreää. Tulee jo mieleen, kuvitteleeko tämä 
olevansa Green envyä, joka on kypsyttyäänkin vihreä?
Sitä en kyllä takuuvarmasti ole tänä vuonna kylvänyt.
Jos maku on ok, luulen että annan tälle Hämeen hitaimmalle vielä uuden mahdollisuuden ensi vuonna. Mutta silloin pitää kyllä kylvää siemenet aivan superaikaisin, jokohan nyt kohta alkaisi olla sopiva ajankohta siihen 😂

#tomaatti #lajike #kypsyminen #raidallinen



perjantai 18. elokuuta 2023

Mukavasti pukkaa satoa rivaripihasta

Vihdoin on uuden rivaripihan vihannestuotanto päässyt kunnolla vauhtiin.

Arki-illan pikaisen sadonkorjuun tulos.

Pieni piha alkaa vähitellen tuottaa syötävää jopa vähän enemmän kuin mitä sitä pystyy nauttimaan, joten osa pitää säilöä käytettäväksi myöhemmin.

Terassilla kasvaa kahdessa isossa ruukussa
yhteensä neljä tomaatintaimea.

Vaikuttaa myös siltä, että paras satoaika on edelleen vielä edessäpäin, kovasti paljon näkyy kesäkurpitsoissa ja kurkuissa uusia alkuja, ja tomaatintaimet notkuvat vielä vihreitä tomaatteja.

Kun vain edelleen pitelisi lämpöistä säätä, jotta kaikki alut jaksavat kypsyä 😊

#sato #sadonkorjuu #rivitalo #piha #kesäkurpitsa #kurkku #tomaatti #vihannes

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!