Tämä oli positiivinen ylläri, joka pitää jakaa täälläkin.
Meillä on nimittäin yhden vanhan ikkunan kanssa vähän ongelmaa; kittaukset on rapistuneet, enkä ole ehtinyt niitä vielä kunnostamaan, sillä se on ihan törkeän hidasta puuhaa.
Tämän vuoksi ongelmana on se, että ikkunan väliin kertyy talvisin melko runsaasti kosteutta, joka sitten jäätyy sinänsä kauniiksi jääkukkasiksi. Ikkunalle tuo kosteus on kuitenkin iso ongelma, se ei tee lainkaan hyvää, ja pahimmillaan ikkunanväliin alkaa kertyä jopa hometta.
Mietin, olisikohan tähän ongelmaan mitään ensiapua, ennenkuin kerkiää korjaamaan varsinaisen syyn. Tutkin erilaisia kaupoissa myytäviä kosteudenpoistajia, josko niistä voisi olla apua. Löysinkin sopivan pitkulaisenmallisen rasian, joka kävi juuri sopivasti ikkunanväliin.

Ostin ensin kokeeksi vain yhden kappaleen yhteen noista kolmesta ikkunanvälistä, sillä en oikein uskonut, että tuo voisi todella toimia.
Hämmästykseni oli suuri, kun kosteus todellakin katosi ikkunanvälistä kertyäkseen vedeksi tuon rasian pohjalle.
Niinpä hankin samanlaiset kosteudenpoistajat kaikkiin kolmeen ikkunanväliin. Olen nyt tyhjentänyt niistä jokaisesta noin kerran kuussa desin verran kertynyttä vettä, mielestäni aika hurja määrä!
Rasioissa on jotain kosteutta keräävää "jauhetta", ehkä samantapaista kuin kissanhiekka. En ole jaksanut sitä tarkemmin tutkia, pääasia että toimii. Tuskin se mitään pahaa myrkkyäkään on. Tuo aine pitää myös aika ajoin vaihtaa uuteen, suunnilleen samoin välein kuin vesi pitää tyhjentää pois.
 |
Ylhäällä rei´itetyssä osassa on kosteutta imevä jauhe,
rasian pohjalla näkyy sinne kertynyttä vettä. |
Kustannus näistä ei ole mahdottoman suuri, ja olen tosi tyytyväinen tähän ensiapuun. Kovin kauniita nuo eivät toki ole, onneksi kyseessä on yläkerran makuuhuoneen ikkuna, joka ei ole ihan niin näkösällä.