Näytetään tekstit, joissa on tunniste herukka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste herukka. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 29. huhtikuuta 2020

Marjapuskien keväthuolto

Mainitsin jo tuossa aiemmin, miten sain muutama päivä sitten jonkun merkillisen tarmonpuuskan ja raivasin hetkessä kaikki kymmenkunta herukkapensastamme, vaikken ollut mitään tällaista tälle keväälle suunnitellut.

Pensaiden juurille oli kasvanut yhtäkkiä kunnon sammalkerros, mitä suuresti ihmettelen, sillä heittelen kuitenkin aina silloin tällöin pensaiden juureen tuhkaa uuneistamme. Liekö runsaiden sateiden syytä?

Lisäksi pensaat olivat leikkauksen tarpeessa, edellisestä kerrasta on vierähtänyt varmaan lähemmäs kymmenen vuotta.

Harmillisesti jäivät ottamatta ennen-jälkeen kuvat niin kuin monissa projekteissa tahtoo käydä. Ja varsinkin, kun tämä ei ollut millään lailla suunniteltu juttu 🙂

Ajattelin kuitenkin kokeilla, miltä valmiiksi hoidetut pensaat näyttäisivät yläilmoista käsin, ja kokeilin kuvata niitä dronella eli kuvauskopterilla, jonka olen saanut tässä talven aikana.

Olen ajatellut, että drone voisi sopia erityisen hyvin puutarhan kuvaamiseen. Niinpä tuskin maltan odottaa, että puutarhassa alkaisi pian vihertää ja tapahtua jotain, jotta pääsisin lentelemään sen ylle 🙂


Pensaat saivat lopuksi hiukan lannoitetta, tuhkaa ja kompostia sekä osa vielä juurilleen vähän haravoituja lehtiä.

Lisäksi asettelin takaisin paikoilleen harjateräksestä taivuttamani pensaiden tuet, siellä missä ne kaipasivat vähän kohentamista. Enimmäkseen olivat kuitenkin pysyneet varsin hyvin paikoillaan. Nuo kätevät ja kestävät tuet eivät tässä kuvassa kovin hyvin näy, niistä voit halutessasi lukea tarkemmin tästä.

Hauska sattuma muuten, huomasin ihan vasta myös Kantasenmäki-blogissa vähän samantapaisen marjapensasjutun, jossa kuvakin näytti kuin se olisi voinut olla yhtä hyvin meiltä 🙂 Se on nyt tällaisten hommien aikaa!

Piti napata vielä tänä aamuna uusi kuva, hyvä kun tuli tehtyä homma hyvän sään aikaan 🙂
Tässä kuvassa näkyykin myös tuollainen harjateräksestä tehty pensastuki.

torstai 29. toukokuuta 2014

Marjapensaan tuki harjateräksestä, yksinkertaisempi malli

Moni näyttää tähän aikaan hakevan tietoa marjapensaan tuista. Laitanpa tähän aiemman postaukseni lisäksi vielä toisen, vähän yksinkertaisemman ja helpomman harjateräksestä tehdyn mallin.

Tähän tarvitaan korkeaksi pystytueksi pensaan keskelle 8-millisestä harjateräksestä yksi n. 2,5 m:n pätkä (riippuen halutusta korkeudesta ja siitä, kuinka paljon pätkää saa upotettua maahan).

Lisäksi tarvitaan pensaan ympärille taivutettavaksi renkaaksi 6-millistä harjaterästä. Jos pensaat ovat pienehköjä, yhdestä täysmittaisesta pätkästä saa puoliksi leikkaamalla renkaan kahteen pensaaseen.

Pystytuen päähän tavutetaan silmukka (täältä vinkkejä taivutteluun) ja pystytuki työnnetään tukevasti maahan pensaan keskelle. Renkaaksi tulevaa teräksenpätkää taivutellaan renkaan muotoon, pujotetaan se (alakautta) pensaan ympärille ja kiedotaan päät toistensa ympärille renkaaksi.

Rengas ripustetaan sopivalle korkeudelle tekemällä vahvasta narusta tai rautalangasta muutama ripustin eri puolille rengasta ja kiinnittämällä ne ylhäällä olevaan silmukkaan.

Molemmat pensastuet ovat toimivia ja huolettomia, kestävät paikallaan kesät - talvet. Meillä on kummastakin mallista jo useamman vuoden kokemus.

Tämän yksinkertaisemman mallin etuna on se, että pensaan ympärillä ei ole maassa lainkaan pystytukia, jotka voivat olla vähän tiellä, jos esim. joutuu niittämään marjapensaiden ympäristön, kuten meillä.

maanantai 23. syyskuuta 2013

Ah, semifreddoa!

Italialainen semifreddo on yksi parhaita jälkkäreitä, aika helppo ja niin hyvää!

Olen kokeillut sitä varmaan kaikista mahdollisista eri marjoista ja kaikkein parhaan makuiseksi on tähän mennessä osoittautunut punaherukka sopivan kirpeänä ja voimakkaana. Vaan tyttäreni keksi tuossa hiljattain, että voisi kokeilla myös eri marjojen sekoituksia - äidin semifreddoinnostukselle ei siis näy loppua :)

Nytpä semifreddoon laitettiinkin mustaherukka-mustikkasekoitusta ja toiseen puoleen tuota aiemmin tekemääni omenahilloketta. Molemmat maistuivat mainioilta, omaan makuuni oli erityisesti ihanan kanelinen omena-semifreddo.


Nimensä mukaisesti semifreddo tarkoittaa puolijäistä, eli tämä jäätelön tyyppinen herkku tarjoillaan pehmeän puoliksi jäätyneenä.

Oikea ajoitus onkin tärkeää, milloin valmistaa, jos vaikka vierasvaraksi tarjoaa. Jos herkku pääsee jäätymään umpijäähän, niin kyllähän sen toki voi sulatella, mutta lopputulos ei ole aivan yhtä hyvä kuin vasta jäätymässä oleva.





Ois kiva päästä joskus maistamaan ihan "oikeaa" semifreddoa. Monen ekoottisemman ruoan niksit olen oppinut sitten, kun olen päässyt maistamaan jossain alkuperäistä versiota ja saanut huomata, millaista lopputuloksen pitäisi tarkalleen olla (vaikkapa risotto).

Kuulemma ainakin Kuopion kauppahallissa on jäätelöpaikka, josta semifreddoa pitäisi saaman.

Ja näin se semifreddo menee:

2 dl marjoja (esim. punaherukoita tai eri marjojen sekoitusta)
1/2 dl vettä
1-1 1/2 dl sokeria
3 munaa
2,5 dl kermaa
2 tl vaniljasokeria

Laita kattilaan marjat, vesi ja puolet sokerista ja keitä sekoitellen 5-10 min kunnes marjat ovat soseutuneet. Painele siivilän läpi ja anna jäähtyä.

Erottele munanvalkuaiset ja keltuaiset toisistaan ja vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää vatkaamisen lopulla joukkoon puolet jäljellä olevasta sokerista. Vatkaa keltuaiset vaahdoksi lopun sokerin kera. Vatkaa myös kerma vaahdoksi.

Sekoita 1,5 dl marjaseosta keltuaisvaahtoon. Kääntele valkuais- ja kermavaahto joukkoon ja kaada seos pakastamisen kestävään astiaan. Pakasta kolmisen tuntia, kunnes seos on puolijäistä. Sekoita pakastamisen aikana kerran-pari, jotta jäätyy tasaisemmin ja hiukan nopeamminkin. Valuta loppu marjaseos koristeeksi pintaan.

Tässä vielä linkki seuraavaan semifreddo-postaukseen, mistä löytyy ihana halva-semifreddo.
Ja tässä taas linkki jouluiseen piparkakku-semifreddoon.

VINKKI: Jos haluat hienostella tai muuten vaan juhlavamman version, voit sekoittaa joukkoon ennen pakastamista vaikkapa valkosuklaata rouhittuna tai mascarponea.

tiistai 20. elokuuta 2013

Kestävät marjapensaiden tuet

Harjateräksestä voi tehdä hyvät marjapensaiden tuet seuraavasti: leikkaa pystytukia varten 8 mm:n harjateräs n. 120-140 cm:n pätkiin (pituus haluamasi tuen korkeuden mukaan). Lisäksi tarvitaan toinen kahteen yhtä pitkään osaan leikattu harjateräs (6 metrin pätkä kahtia, tästä tulee rengas kahteen pienehköön pensaaseen).

Taivuta lyhyempien pätkien toinen pää silmukaksi ja työnnä pätkät maahan pensaan ympärille, n. 4 kpl/pensas. Taivuta pidempi pätkä pensaan ympärille tulevaksi renkaaksi ja pujota se tukikeppien silmukoiden läpi.

Näitä tukia voi väkerrellä pikkuhiljaa, meillä näistä on jo useamman vuoden kokemus, hyvin ovat toimineet.

Päivitys: vinkiksi vielä, kun moni näyttää keskikesällä hakevan tietoa marjapensaiden tuista. Nämä tuet (kuten moni muukin malli) on helpointa asettaa paikalleen silloin, kun pensaissa ei ole juurikaan lehtiä, eli loppusyksystä tai keväällä, nyt keskikesällä se on huomattavasti hankalampaa. Näin etenenkin siinä tapauksessa, jos pensaat ovat kookkaita. Kannattaa siis yrittää pärjätä vielä tämä kesä ja odottaa syksyyn, ennen kuin alkaa asetella tukia paikoilleen.

Tästä löytyy ohje toiseen, vähän yksinkertaisempaan pensastuen malliin.

Muita vinkkejä harjateräksen ja teräsverkon käyttöön puutarhassa.


keskiviikko 14. elokuuta 2013

Värillä on väliä

Tapaan tehdä herukoista pakastimeen tällaisia houkuttelevia, monenvärisiä marjakimaroita.
Marjat tekevät kauppaansa paljon paremmin, kuin jos eri väriset marjat olisivat erikseen. Aika helppoa menekin-edistämistä!
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!