Pensaiden juurille oli kasvanut yhtäkkiä kunnon sammalkerros, mitä suuresti ihmettelen, sillä heittelen kuitenkin aina silloin tällöin pensaiden juureen tuhkaa uuneistamme. Liekö runsaiden sateiden syytä?
Lisäksi pensaat olivat leikkauksen tarpeessa, edellisestä kerrasta on vierähtänyt varmaan lähemmäs kymmenen vuotta.
Harmillisesti jäivät ottamatta ennen-jälkeen kuvat niin kuin monissa projekteissa tahtoo käydä. Ja varsinkin, kun tämä ei ollut millään lailla suunniteltu juttu 🙂
Ajattelin kuitenkin kokeilla, miltä valmiiksi hoidetut pensaat näyttäisivät yläilmoista käsin, ja kokeilin kuvata niitä dronella eli kuvauskopterilla, jonka olen saanut tässä talven aikana.
Olen ajatellut, että drone voisi sopia erityisen hyvin puutarhan kuvaamiseen. Niinpä tuskin maltan odottaa, että puutarhassa alkaisi pian vihertää ja tapahtua jotain, jotta pääsisin lentelemään sen ylle 🙂
Pensaat saivat lopuksi hiukan lannoitetta, tuhkaa ja kompostia sekä osa vielä juurilleen vähän haravoituja lehtiä.
Lisäksi asettelin takaisin paikoilleen harjateräksestä taivuttamani pensaiden tuet, siellä missä ne kaipasivat vähän kohentamista. Enimmäkseen olivat kuitenkin pysyneet varsin hyvin paikoillaan. Nuo kätevät ja kestävät tuet eivät tässä kuvassa kovin hyvin näy, niistä voit halutessasi lukea tarkemmin tästä.
Hauska sattuma muuten, huomasin ihan vasta myös Kantasenmäki-blogissa vähän samantapaisen marjapensasjutun, jossa kuvakin näytti kuin se olisi voinut olla yhtä hyvin meiltä 🙂 Se on nyt tällaisten hommien aikaa!
![]() |
| Piti napata vielä tänä aamuna uusi kuva, hyvä kun tuli tehtyä homma hyvän sään aikaan 🙂 Tässä kuvassa näkyykin myös tuollainen harjateräksestä tehty pensastuki. |




