Näytetään tekstit, joissa on tunniste diy. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste diy. Näytä kaikki tekstit

lauantai 18. huhtikuuta 2026

Nyt on taimilla lokoisat oltavat 😊

Näinä aurinkoisina ja melko lämpöisinä päivinä
Alimpana paprikantaimet, jotka ovat jo
hyvässä vaiheessa, toisin kuin viime vuonna, 
kun niiden kylvö vähän myöhästyi.
olisi mukava ulkoiluttaa taimia. Jonkinlainen suoja olisi kuitenkin vielä hyvä, totesin olevani vailla pikkukasvihuoneita parvekkeelle. 

Mieleeni tuli IKEAn metalliset Hyllis-hyllyt, joita minulla on useampi muihin puutarhatarkoituksiin kesällä. 

Niihinhän saa ostettua muoviset suojahuput, joiden avulla kätevät pikkukasvihuoneet olivatkin hetkessä valmiit 😊

Ei muuta kuin taimet ulkoilemaan päiviksi parvekkeelle. Nyt öiden ollessa vielä tosi kylmiä, pienemmän hyllyn saa nostettua helposti taimineen päivineen sisälle suojaan. Aika näppärää 😊

lauantai 7. helmikuuta 2026

Jäädyttelyhommia

Huh, kun on alkuvuosi humpsahtanut työ- ja muissa kiireissä. Mutta puutarhahommatkin alkaa jo pyöriä vahvasti mielessä...

Joskus yöllä kun herään, eikä uni tahdo tulla, tulee aina keksittyä kaikenlaisia ideoita

Nyt kun on ollut kunnon pakkasia, mieleeni putkahti eräänä yönä jäälyhdyt 😊

Olin varsin tyytyväinen näihin lopputuloksiin 
Mikä mukavinta, näillä keleillä jäälyhdyt myös
säilyvät pitkään.
Olen jo jonkin aikaa haaveillut pyöreän pallon muotoisista jäälyhdyistä, niistä mitä tehdään ilmapallojen avulla. En ole kuitenkaan viitsinyt hankkia ilmapalloja vain näiden vuoksi.

Yöllä mieleeni tulivat puolipyöreät metallikulhot - jos niissä saisi jäädytettyä palloja, aina puolikaan kerrallaan?

Ei auttanut kuin ryhtyä saman tien yöllä tuumasta toimeen 😊

Sopivasti jäätynyt lyhdynpuolikas, jonka pääsee
kovertamaan puukolla auki päältä.

Seuraavana päivänä jo odottivat ensimmäiset jäätyneet versiot. Sain kuitenkin heti huomata, että jäätyvä astia tarvitsee päälleen kannen.

Ilman kantta pallonpuolikkaat jäätyivät päältä päin aivan liian paksuun umpijäähän, eikä niihin saanut koverrettua päältä reikää kynttilää varten ja ylimääräisen veden poistamiseksi lyhdyn sisältä.

Ei siis muuta kuin seuraavat versiot jäätymään,  nyt kannet kulhojen päällä. Ne onnistuivatkin varsin täydellisesti.

Valmiiksi koverrettu lyhdynpuolikas
ennen sen irrottamista kulhosta.
Minulla on kaksi eri kokoista kulhoa, joten kerralla saa jäädytettyä aina yhdet pallonpuolikkaat. Kun molemmat pallonpuolikkaat on valmiiksi jäätyneet ja koverretut, ne laitetaan päällekkäin. 

Kaksi puolikasta päällekkäin laitettuina, saattavat
vielä hyvällä tuurilla jäätyä kiinni toisiinsa. 
Hyvällä tuurilla puolikkaat jäätyvät vielä toisiinsa kiinni niin, että ne pysyvät yhtenä.pallona, eikä pallo muodostu kahdesta irrallisesta puolikkaasta toistensa päällä. Tällä ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä.










Sitten ei kuin ihailemaan lopputuloksia... 😊






#jääkoriste #jäälyhty #pyöreä






Jos haluat kokeilla vähän yksinkertaisempia jääkoristeita, löydät tästä yhden aiemman vinkkini: ihanat jäätähdet.

perjantai 5. syyskuuta 2025

Pika-minikasvihuone parvekkeen nurkkaan

Elokuun kylminä öinä kyhäsin parista ylimääräisestä ikkunaruudusta parvekkeelle pikaisen suojan tomaateille ja parille paprikalle. Säälitti jättää niitä ihan sellaisinaan ulkosalle. 
Jos ei muuta suurempaa hyötyä, niin ainakin 
tämä minikasvihuone on varsin mukavan näköinen
parvekkeen nurkassa 😊
Tässä vielä vähän toisesta vinkkelistä, 
ennen kuin mahdutin pari paprikaakin
tomaattiruukun viereen.

Paprikoita kuskasinkin kaikkein kylmimpinä öinä sisälle. Kun yöt vähän lämpenivät, en jaksanut sitä enää tehdä, niin piti saada niille jonkinlaista suojaa. 
Vähän on ruuhkaista "minikasvarissa", jospa sopu sijaa antaa 😊 Ja saisivat kyllä alkaa paprikat jo saamaan väriä...
Nyt on kyllä jälleen ihanaa, kun kylmyys helpotti. Lämpö tekee niin hyvää kylmän alkukesän vastineeksi, niin minä kuin erityisesti kasvit nautimme. Juuri luin, että viime vuonna oli syyskuussa kokonaista kahdeksan hellepäivää 😊

Jospa vielä aivan vihreät paprikani ehtisivät kypsyä ihanan oransseiksi 😊

maanantai 5. toukokuuta 2025

Viikonlopun penkinpuolitushomma

Päädyin tässä vapun ansiosta pidempänä viikonloppuna vähän nikkaroimaan. 

Mulla on ollut parvekkeella melko kätevä puinen penkki. Se on siirtynyt meille alun perin puolivahingossa äitini parvekkeelta. Siitä minulla ei ole tietoa, mistä tuo on mahtanut äidille ilmestyä?
Penkki oli leveydeltään n 140 cm. Vasemmassa 
reunassa on "parvekelasina" toimiva vanha
ikkunaruutu, joka lepää penkin päällä.
Penkki on toiminut isompien ruukkujen alusena, ja nyt se kannattelee myös vanhaa ikkunaa, joka toimii "parvekelasina".

Penkki on kuitenkin vähän turhan pitkä, se tahtoo olla aina vähän tiellä, ja estää parvekkeen muuta sisustamista.

Niinpä keksin nyt, että yritin kokeilla penkin puolittamista, jolloin saisin siitä kaksi kätevää pikkupenkkiä 😊

Ei muuta kuin pyörösaha laulamaan ja penkki puoliksi. Penkin katkaisu onnistui yllättävän hyvin. Isompi homma oli nikkaroida penkinpuolikkaisiin uudet jalat varastosta löytyneistä jämälaudoista.
Penkinpuolikkaiden päälle sattui vielä
löytymään varastosta juuri sopivan
kokoiset laatat 😊
Eipä muuta kuin tomaatit ruukkuun
kunhan säät vähän lämpiää, ja penkin
voisi vielä käsitellä puunsuojaöljyllä.
Sekin onnistui, ja niin penkistä tuli kaksi, yksi parvekkeen kumpaakin ulkonurkkaan. 

lauantai 22. kesäkuuta 2024

Juhannus kuin Strömsössä 😊

Olen tällä kertaa juhannuksenvietossa Länsi-Suomen rannikolla.

Matkan varrelle osui Strömsön puutarha, missä pääsin piipahtamaan juhannusaattona.

Merenrannassa sijaitsevan Strömsön pihapiirissä pääsee vierailemaan vapaasti milloin vain.

Alue ei ole kovin suuri, mutta jonkin verran sieltä löytyy erilaisia kivoja ideoita ja niksejä puutarhaan.
Tämä hauskasti koristeltu käytävä
oli yksi lemppareitani.







Huvimajan lattiassa on kivasti koristellut betonilaatat.

Kiva köynnöstuki-idea.

Strömsö osallistui miljoona linnunpönttöä -kampanjaan.

Taidan lisätä tämänkin kohteen kotimaisten puutarhakohteiden listalleni, jolta löytyy kymmeniä mielenkiintoisia kohteita eri puolilta Suomea. 

#Strömsö #puutarha

maanantai 15. huhtikuuta 2024

Viikonlopputuunailuja 😊

Nyt tuli aika kivoja, vaikka itse sanonkin 😊 Tuunailin vähän poistolaatoista, joita löysin yhden laattaliikkeen poistopisteestä. 

Sain tyttäreltä aiemmin pois heitettäväksi metallirunkoisen pikkupöydän, jonka lastulevypäällys oli tullut tiensä päähän. Älysin siinä kohtaa onneksi ottaa talteen pöydän metallisen rungon. Nyt satuin löytämään sen päälle tismalleen oikean kokoisen laatan, pöydästä tuli jopa parempi kuin alkuperäinen 😊













Terassille taas sijoitin ison, upean veronanvihreän laatan (lempivärini, ei valitettavasti oikein toistu kuvassa) istutuspöydäksi kahden metallihyllyn varaan.

Minulla ei ole ollut koskaan istutuspöytää, mutta nyt on 😊
Tähän saakka olen tehnyt istutus- ja muut hommat aina maassa. Kyllä nyt kelpaa!

#diy #istutuspöytä #pöytä #parveke #puutarha #laatta #kierrätys #uusiokäyttö

Iso tomaattiruukku pääsee pikkupöydän päälle 
nostettuna vähän paremmin valoon.
Aiemmin parvekkeen lattialla ruukku oli turhan varjossa.

torstai 12. lokakuuta 2023

Uusia nimikylttejä

Kukkasipuleita istuttaessani teki mieli kokeilla uudenlaisia nimikylttejä, jotta vielä keväälläkin muistan, mitä olen minnekin kätkenyt 😊
Tämä kylttiajatus on ollut minulla suunnitteilla jo jonkin aikaa. Meillä on tuollaisia ohuehkoja kivenpalasia, joista olen leikannut rälläkällä (joka naisen perustyökalu😊) pienempiä, vähän eri muotoisia palasia.
Kasvien nimet kirjoitin valkoisella maalilla. Kirjoittamiseen käytin puutikkua, se osoittautui lopulta parhaaksi. Jännä nähdä, miten hyvin tekstit kestävät. Kyltit itsessään ainakin ovat ikuisia 😊

#kestävä #kyltti #nimikyltti #kivi #puutarha #kasvi

sunnuntai 21. toukokuuta 2023

Lantahara - puutarha-aarteeni

Olen maininnut niin monesti lempipuutarhatyökaluni lantaharan, että on syytä kertoa siitä tarkemmin tässä ihan omassa jutussa.

Kunnon kookas lantahara on ihan paras puutarhatyökalu, se on jykevämpi kuin mikään muu tavallinen puutarhahara.

Pitkä- ja teräväpiikkinen, tukeva lantahara toimii erityisen hyvin kovemmassa maassa. Aiemmin savimaassamme ja nyt pahoin rikkaruohottuneessa ja suurten juurten valtaamassa rivaripihassa. 

Haran pitkät piikit ulottuvat syvälle maahan ja kuohkeuttavat näin maata syvempää. Kuin myös rikkaruohot saa tuolla kiskottua pois mukavan syvältä, nopeasti ja tehokkaasti.

Vasemmalla alkuperäinen, viisipiikkinen lantahara. Sen vieressä tuunaamani, kolmipiikkiseksi kaventamani hara.

Joskus viisipiikkinen lantahara on kuitenkin turhankin suuri ja leveä, sillä ei esimerkiksi mahdu haraamaan rivivälejä. Niinpä hankin toisen kappaleen, ja tein siitä haran "pikkusiskon" poistamalla reunimmaiset piikit rälläkällä - joka muuten taas on joka naisen ihan paras työkalu. Sillä sujuu kätevästi mm. valokatteen ja harjateräksen leikkaaminen 😊

Tämä kaventamani hara on aivan loistava tähän uuteen pikkupihaan.

Lantaharan pitkät, vajaa 20-senttiset piikit ulottuvat syvälle maahan. Myös varsi on pitkä, minkä ansiosta työskentelyyn saa mukavasti voimaa 

Myös lantaharan varressa on mukavasti pituutta, reilusti yli metrin. Työskentelyasento on tämän ansiosta varsin hyvä, eikä selkä rasitu.

En keksi lantaharasta yhtään  mitään negatiivista sanottavaa. Ainoa asia on se, että sen vahvojen piikkien kanssa pitää olla erityisen varovainen. Haraa ei saa missään nimessä jättää maahan piikit ylöspäin, ettei satu vahinkoa.


Lantaharalla on useita nimityksiä kuin rakkaalla lapsella - ainakin ojakopra ja pirunkoura. Tiedätkö sinä sille vielä muita nimityksiä?

#hara #haraaminen #haraus #hyvä #paras #työkalu #puutarhahara #puutarhatyökalu #lantahara

lauantai 22. huhtikuuta 2023

Pihan ja parvekkeen tuunailua

Uuden kodin pihan ja parvekkeen laittoa on ollut mukava edistää aurinkoisessa ja kuivassa säässä. Tässä vähän tilannekatsausta niistä.

Pihasta karsimamme vaahteran oksantynkään ripustin ensi alkuun kevätkukka-amppelin.


Terassille raijasin vanhasta asunnostamme pari suurinta ruukkuani. Ajattelin, jos tomaatti tai pari tulisi näihin kumpaankin.


Tuotiin myös vanha keinumme, joka on tuollainen vähän pienempi, ja mahtui siksi suht hyvin terassille.

Katoksen laittoa vaille valmis.

Parvekkeelle viritin tuollaiset minusta aika mukavat valoverhot ajatuksella, että antavat vähän näkö- ja auringonsuojaa.

Yläreunassa on verhovaijeria. Alas kiinnitin painoksi lyijynauhaa.

Löysin poistomyynnistä pari kivaa tuolia, vitosen kappale 😊 Maalasin niiden seuraksi samanväriseksi vanhan, aiemmin vaaleansinisen puutarhapöytämme.

Kalusteiden harmaa väri sointuu täydellisesti tiiliseinän harmaaseen rappaukseen.

Olen niin onnellinen tästä parvekkeesta, jonne on käynti suoraan makuuhuoneestani. On ihanaa avata verhot aamulla ja ihailla näkymää parvekkeelle 😊 Ja edessä on vielä sekin ihanuus, kun pääsee tuomaan ja istuttamaan kasveja!

Pihasta raivailin eilen paikan pienelle kasvihuoneelle, ainakin ensi alkuun sellaiselle muovihökötykselle. Lähinnä poistaen maasta runsaan määrän suikeroalpia ja vähän rikkaruohoja ja muuta. 

Multa vaikutti varsin hyvältä. Tähän pitäisi tuleman pikimmiten pieni  muovikasvihuone.

Olen jo pidemmän aikaa kaivannut kovasti talventähteä, se voisi olla tosi kiva tähän uuteen pihaan. Oikein missään ei kuitenkaan näy olevan sitä myynnissä. Osaisitko vinkata, mistä sitä voisi hankkia?

Etupihan puolella odotan vielä mielenkiinnolla, mitä lumiröykkiöiden alta paljastuu. Etupiha on pohjoiseen ja hyvin varjoinen, joten se tulee varmasti olemaan kasvien kannalta haastava.

Etupihan puoli on kovasti varjoinen. Mitähän lumen alta paljastuukaan?

Vuorenkilpeä ainakin näyttää olevan. Se ei kuulu lempikasveihini, joten voi olla, että ne vaihtuvat  kuunliljoihin, joista taas tykkään kovasti.

Sitten on pari tuollaista riippamallista, hauskan näköistä pikkupuuta. Mitähän nuo ovatkaan, kun en ole kovin hyvä näissä koristekasveissa? Jotenkin tutun näköisiä kyllä ovat.

Ihanaa viikonloppua!

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!