Näytetään tekstit, joissa on tunniste siivous. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste siivous. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 21. joulukuuta 2025

Joulu tulee - siivoten 😊

ja vähän kokkaillen...

En todellakaan ole (ollut) mikään himosiivoaja. Siivoaminen on usein ollut prioriteeteissani aikalailla häntäpäässä. 

Mutta niin voi asiat muuttua, nyt kun lapset eivät asu enää kotona, imuroin mielelläni päivittäin (koska meillä on koira), ja muutoinkin kaikenlainen siivoaminen on varsin mukavaa puuhaa. Etenkin lopputulos, mikä syntyy 😊

Olin viime viikonlopun itsekseni kotona, niin tuli jynssäiltyä ja raivailtua vähän kaikenlaista - tietysti jouluradion säestäessä 😊

Aloitin sulattamalla suuren kaappipakastimen, kun ulkona oli vähän pakkasta. Kaikennäköisiä pieniä löytöjä tuli takaosasta, ja vähän myös vanhaa pois heitettävää. Marjoja on enemmän kuin oletin. Vähän haastava aika sulattaa pakastin, kun se on melkoisen täysi. Mutta jäätä oli todella runsaasti, joten oli kyllä korkea aika!
Nyt kelpaa taas kokkailla 😊 Ennen-kuvat tahtoo
 aina jäädä ottamatta. Ensimmäisenä puhtaaseen 
uuniin pääsi lipeäkala - se on harvinaisuus, josta 
 tykkään päästä nauttimaan ainakin kerran vuodessa.
Ymmärrän kyllä hyvin, ettei se ole kaikkien makuun 😊

Seuraavaksi kävin uunin kimppuun. Siinäkin oli tehtävää, vaikkei tuo aivan kamalassa kunnossa ollutkaan. 

Tekoälyä tarvittiin avuksi kolmen uuninlasin irrottamiseen. Käytin puhdistukseen ensimmäistä kertaa taikasientä, se toimikin aika hyvin. Lopputuloksesta tuli suorastaan säihkyvä 😊 Tytär tosin vinkkasi sen jälkeen kuulemma vielä paremman, Scrub Daddy ja Mummy -sienet. Onko sinulla kokemusta näistä?
Ihana jouluruukku on yksi lemppareitani jo
vuosikymmenten ajalta.

Uunijuurekset ovat aina yhtä herkullisia 😊
Puhtaassa uunissa saattoi ryhtyä kokkailemaan. Tein pitkästä aikaa vähän juuresjuttuja, ihania uunijuureksia ja lemppariani herkullista jouluruukkua. Niistä riittikin syötävää useammaksi päiväksi. 
Havu-jouluvalo -viritelmä tuo vähän 
valoa ulko-oven pieleen. 




Virittelin myös vähän lisää jouluvaloja, nyt nimittäin keksin niihin viimein vähän lisää ideaa. Hankin pari tuollaista vähän kookkaampaa havua, ja virittelin niihin valot. 

Valohavu on kivan tunnelmallinen 
parvekkeella - ja näkyy aamulla 
ensimmäisenä makuuhuoneen ikkunasta 😊

Toisen laitoin etupihalle ulko-ovelle ja toinen pääsi parvekkeelle.

Etupihalle keksin vielä tehdä tuollaisen rykelmän erilaisista lyhdyistä. Nyt on ainakin pikkuisen jouluisempaa 😊

Kun joulu on jo niin lähellä, linkkaanpa tässä myös vanhan joulun kauppalistani, jonka kaivan esiin aina joka vuosi 😊

#joulu #valo #jouluruukku #lyhty

lauantai 7. lokakuuta 2023

Aika sanoa heippa kesälle

Ihanan pitkä ja lämmin syksy on vaihtumassa pakkasöiksi. Tuli siis aika laittaa pillit pussiin, eli kerätä loppusato, korjata kaikki kasvinjäänteet pihalta ja parvekkeelta sekä nostella kalusteet talviteloilleen. Vähän kukkasipuleitakin istuttelin - ja suunnittelin jo hiukan ensi kesän kuvioita tämän ensimmäisen rivarikesän pohjalta 😊

Koko eilinen päivä siinä hurahti, eikä aivan kaikkeen riittänytkään.

Viimeisiä, vähän keskenkasvuisia pikkukurkkuja
tuli vielä pitkälti toistakymmentä.
Täytynee tehdä niistä vielä etikkakurkkuja.
Silti homma tuntui huomattavan helpolta ja kepeältä verrattuna aiempaan suureen puutarhaan, jossa on tuntunut, että syystöistä ei tahdo tulla ollenkaan loppua. Purkkeja ja purnukoita jäi tosin vielä pesemättä, siihen ei aika riittänyt.
Tomaatteja tuli jälleen kypsymään melkoinen määrä. Mukana on myös vanhassa puutarhassa kasvattamani kymmenen tomaatintaimen sato.

Kasvijätettä kertyi pois vietäväksi runsaasti, peräkärry oli ihan tarpeen 😊 Siitä ja vetoautosta on tarkoitus jatkossa luopua, saa nähdä miten sitten pärjään?

Viimeiset kukkijat jaksavat vieläkin ilahduttaa.
Päivä oli ihanan aurinkoinen ja kuiva, juuri sopiva ulkosiivouspäiväksi - ennen viime yön runsasta vesisadetta.

Kivaa viikonloppua!





keskiviikko 2. elokuuta 2023

Terassi suitsait puhtaaksi koivunsiemenistä!

Meille "sataa" tänä vuonna aivan järjettömästi koivunsiemeniä.

Olen kyllästynyt harjaamaan niitä useita kertoja päivässä pois terasseilta ja parvekkeelta, jotteivät kulkeudu sisään. Harjalla ei myöskään tahdo saada niitä pois kaikista kolosista ja väleistä.

Mietin, että lehtipuhallin voisi olla tarkoitukseen hyvä, mutta sellaista en tällä hetkellä omista. Enkä viitsisi turhaan hankkia, käyttö varmaan jäisi aika pieneksi.

Lopulta keksin ratkaisun: fööni 😊 Föönillä puhaltelemalla siemenet lähtevät suitsait kaikista kuivana olevista paikoista. 

Vedellä suihkuttelu olisi yksi mahdollisuus, mutta ei viitsisi kastella katoksen alla kuivana olevia paikkoja. Enkä esim. parvekkeelle saisikaan viritettyä vesiletkua. Toki imurointikin olisi mahdollista, muttei viitsisi täyttää imuria siemenillä. Ja föönillä suhauttaa huomattavasti nopeammin kuin imurilla. 

Sadeveden kastelemat paikat voi sitten suihkutella vesiletkulla.

Tilanne ennen.

Muutaman sekunnin föönaus...

Jess!
Ei muuta kuin kaikki föönailemaan, on taas vähän ohjelmaa naapureille 😀

#Koivunsiemen #siivous #puhallus #terassi #parveke #niksi #vinkki #fööni #idea
#siivoaminen #puhdistus
#koivunsiemenet
#puhdistaminen #puhdas
#hiustenkuivain

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Multajuurekset keittiössä

Yhden sosesopan kuorisaldo.
Meillä ruoanvalmistus alkaa usein siitä, että kellarista haetaan itse kasvatetut ihanat, mutta multaiset juurekset. Ne pitää kuoria, huuhtoa ja paloitella. Ja sitten siivotaan keittiö ;(

Koska siivous ei kuulu lempiharrastuksiini, pistän juureksia käsitellessäni toiseen tiskialtaaseen alkajaisiksi muutaman arkin sanomalehteä.

Sitten tuon nuo multajuurekset lehden päälle ja kuorin ja käsittelen ne siinä. Lopuksi viimeistelyhuuhtelu viereisessä altaassa.

Homman päätyttyä sanomalehti kuorineen ja multineen kääräistään siistiksi nyytiksi ja kiikutetaan kompostoriin (muista ottaa toi kuorimaveitsi pois, niitä ei kannata kompostoida ;)

Ja voilá, alta paljastuu täysin siisti allas. Luulisin, että viemärikin kiittää, sekään ei varmaan tykkää saada määrättömästi multaa ja muuta moskaa sisuksiinsa.

keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Reseptiaarteita

Sadepäivän ratoksi selasin rakkaita, paperisia :) reseptikokoelmiani. Sillä ajatuksella, jos jotain voisi vaikka heittää pois. Toinen toistaan erikoisempia ja innostavampia juttuja löytyi, pois heitettävää ei valitettavasti sen sijaan niinkään.

Olikin monia ohjeita, joita ei ole tullut vielä koskaan kokeiltua. Niin kuin vaikka erikoisen kuuloiset viipalekurkut, joiden liemeen tulee reippaanlaisesti kivennäisvettä. Minkähän vuoksi näihin laitetaan kivennäisvettä, olisi kiva tietää! Eipä löytynyt vastausta googlailemallakaan.

Näin sitä saa huomata, että tulee jumiutuneeksi säilönnässä ja muussa tiettyihin samoihin ohjeisiin vuodesta toiseen. Tähän ohjeeseen täytyy palata, myös täällä blogissa, kunhan kurkkuaika koittaa!

Houkuttelevia kakkureseptejä oli myös runsaanlaisesti, varmasti enemmän kuin yksi ihminen kerkiää elämänsä aikana leipoa! Varoittelinkin jo lapsia, että reseptiperintöä tulee... Löytyi ohje vaikkapa ihanan kuuloiseen vadelma-juustokakkuun. Vattuaikaan lienee vielä reilu kuukausi, voihan harmi.

Myös luonnonkasvien hyödyntämiseen näytti olevan monenlaista ohjetta. Muun muassa voikukkamehu. Tätä pitääkin tehdä nyt saman tien, sillä pakastimessa on hiukan alkukesällä keräämiäni voikukan terälehtiä. Olisin halunnut kokeilla voikukkasiman tekemistä, mutta siihen noita terälehtiä olisi tarvittu useampi litra! Ihan ei riittänyt aika tuon määrän keräämiseen, mutta mehua keräämistäni terälehdistä jo ohjeen mukaan syntyy.

Sen verran vanhanaikainen olen, että kyllä nämä paperiset reseptit kuvineen sytyttävät ainakin minussa ihan erilaisen kipinän kuin nettireseptien selailu. Toki nettikin on kätevä silloin, jos etsii vaikkapa jotain tietynlaista ohjetta tai vaikka ohjetta joidenkin tiettyjen, kaapista löytyvien raaka-aineiden pohjalta.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!