| Tämä näkymä voi olla ensi kesänä vähän toisenlainen... :( |
![]() |
| Tässä pieni osa pelastettavista monivuotisista kasveista. Oikeassa reunassa kärhö, vasemmalla vähän perennoja. |
![]() |
| Onneksi on parveke 😊 |
| Tämä näkymä voi olla ensi kesänä vähän toisenlainen... :( |
![]() |
| Tässä pieni osa pelastettavista monivuotisista kasveista. Oikeassa reunassa kärhö, vasemmalla vähän perennoja. |
![]() |
| Onneksi on parveke 😊 |
![]() |
| Lumikärhöllä on niin sievät pienet kukat, ja sen nuputkin on koristeellisia. Se jaksaa kukkia pitkään, vielä näin loppukesäpainotteisesti, kun ei ole enää niin runsaasti muita kukkijoita. |
![]() |
| Lumikärhö ja aronia viihtyvät mainiosti yhdessä. Niiden juurella kasvaa raparperi. |
![]() |
| Lumikärhö kiipeilee vasemmalta harajateräskaarta pitkin. Taaempana on toinen kaari, jota pitkin kiipeilee loistokärhö. Pihamme mukavan vaahteran runko pilkottaa taka-alalla. |
![]() |
| Kärhöä on mukava katsella myös yläilmoista parvekkeelta. |
![]() |
| Tässä myös koko hienon alueen kartta, joka unohtui edellisestä postauksesta. |
![]() |
![]() |
| Hauska säleikköomenapuu verkkoaidassa. |
![]() |
| Aronian kukatkin ovat tosi kauniita. |
![]() |
| Rivaripihamme pikku aidanteesta tuli jo vallan mukava määrä marjoja. Olivat hauskasti saman näköisiä mustien tomaattien kanssa, niin piti kuvata nämä yhdessä 😊 |
![]() |
| Nami, mustikkapehmis ihan oikeista mustikoista. |
![]() |
| Etualalla kasvaa köynnöskasveja, jotka muodostavat jopa vähän näkösuojaseinämää terassille. Taaempana näkyy erilaisia koristekasveja, ja myös mm. vähän perunaa. |
![]() |
| Tämän rehevän mysteeritomaatin (piti olla Tiny tim, mutta ei kyllä ole) yksi oksa päätti lösähtää penkille. Annoin sen sitten jäädä siihen. |
![]() |
| Terassin aidalta lähtee köynnöskrassi, joka saa rauhassa levittäytyä muiden kasvien joukkoon. |
![]() |
| Köynnöspavut ja herneet hakevat tukea toisistaan. |
![]() |
| Saviruukussa kasvava laventeli alkaa kukkia ihan just 😊 Takana näkyy vaahteranrunko, joka tuo pihaan hiukan "ryhtiä". |
Aiempaan keijunkukkapostaukseeni tulleet kommentit innoittivat kirjoittamaan tämän jutun.
Viime talvessa tuntuu olleen jotain merkillistä, vaikka olikin minusta monella tapaa aika "normaali", runsasluminen talvi.
Mutta tuon talven jälkeen tuntuu tulleen hyvin monenlaisia kasvikuolemia yhdellä jos toisella.
![]() |
| Tässä yksi onneton keijunkukka, jolla ei liene selviytymisen mahdollisuuksia. |
Tuossa aiemmassa postauksessani kerroin keijunkukkien talvituhoista/selviytymisistä.
![]() |
| Tämä kuunliljanrääpäle on vain muutaman sentin korkuinen - heinäkuussa. |
![]() |
| Eikä näilläkään kuunliljoilla juuri paremmin mene, ehdin jo kesäkuussa luulla, että ovat kokonaan kuolleet, kun ei mitään näkyvyt. |
Kuolleiden keijunkukkien lisäksi olen hämmästellyt myös sitä, että viime kesänä istuttamani kuunliljat ovat lähestulkoon kaikki kuolleet. Tämä on minusta ollut hyvin erikoista, kun ajattelisin että kuunlilja jos mikä on aika superkestävä kasvi. Kasvupaikan pitäisi olla kuunliljalle varsin sopiva, melko varjoinen.
![]() |
| Kovin kuolleelta vaikttaa tämä kirsikkapuu, tuskin se tästä enää lähtee kasvamaan. |
Näiden lisäksi meillä kuoli vanhasta puutarhastamme suuri kirsikkapuu, jolla on ikää lähemmäs parikymmentä vuotta. Eli näin monta talvea se on selviytynyt ongelmitta.
Sen vieressä kasvaa toinen, aivan samanlainen kirsikkapuu. Se taas selviytyi, joskaan sekään ei näytä olevan ihan täysin voimissaan, lehtiä on ehkä puolet tavanomaisesta.
On myös ollut paljon puhetta erilaisten havupuiden ja tujien talvituhoista, ja ruskettuneita puita saakin nähdä ihan tuon tuosta.
Onko sinulla tapahtunut kasvituhoja viime talvena, tai onko sinulla ajatusta, mikä viime talvessa voisi olla syynä näihin tuhoihin?
#talvituho #kasvi #puutarhakasvi #koristekasvi #kuunlilja
![]() |
| Oma hortensiani näyttää olevan tällaista hieman vihertäväkukkaista lajiketta. |
![]() |
| Vielä on hortensiani kovin pieni. |
![]() |
| Mitä tarkemmin hortensiankukkia tutkii, sitä lumoavammilta ne tuntuvat. |
Kerroin aiemmin, mitä kaikkia puutarhatarvikkeita muuttokuormaan lähti mukaan muuttaessani maalta rivitaloon keskustan tuntumaan.
Tarvikkeita olikin aikamoinen joukko. Siinä eivät kuitenkaan olleet vielä mukana ne tärkeät kasvit, jotka otin mukaani vanhasta asuinpaikastamme uuteen rivitalopihaan. Niistä nyt juttua tässä.
Mukaan lähti sekä joitain hyötykasveja että muutamia koristekasveja.
Kaivoin useimmat kasvit maasta jo viime syksynä, ja ne joutuivat viettämään talven erilaisissa astioissa. Tämä heikensi vähän niistä osan selviytymistä.
Hyötykasveista kyytiin pääsivät ihana, voimakaskasvuinen raparperi, pari nuorta luumupuuta, pensasmustikat sekä ruohosipuli.
![]() |
| Pensasmustikka ja sen takana kasvava raparperi ovat kotiutuneet erinomaisesti uudelle kasvupaikalleen. |
Koristekasvien puolelta nappasin mukaan pari ihanaa kärhöä, joista toinen sievä nuori lumikärhö. Se ei kuitenkaan selvinnyt muutosta, joten jouduin hankkimaan tilalle uuden.
Samoin luumupuut eivät selvinneet muutosta. Toinen kuoli jo talvisäilytyksen aikana ja toinen myöhemmin.
![]() |
| Vanha jalokärhö näyttää myös selviytyneen kasvupaikan vaihdosta hyvin, ensimmäisiä nuppuja pukkaa. |
Valtaosa koristekasveista sai jäädä pois matkasta, kun niille ei ole oikein tilaa uudessa paikassa, ja haluan keskittyä erityisesti hyötykasveihin. Pois jääneitä ovat esim. muutama pioni, arovuokot, akileijat, auringontähdet, kurjenmiekat, isokokoiset kuunliljat sekä kotkansiipi-saniaiset. Osaan näistä olen myös hiukan kyllästynyt, kuten vaikka viimeksi mainittuihin. Tämä olikin siis myös loistava tilaisuus hankkiutua eroon ei-niin-mieluisista kasveista :)
Alun perin ajatukseni oli jättää siirtämättä myös tulikellukat, tähtiputket, päivänliljat ja kevätvuohenjuuret. Näiden suhteen tilanne kuitenkin muuttui kun sain huomata, että pieneen rivaripihaan saakin mahtumaan yllättävän paljon kasveja, huomattavasti enemmän kuin mitä olin alun perin ajatellut. Niinpä nämä kasvit pääsivät vielä jälkijunassa mukaan.
![]() |
| Päivänliljojen jälkierään pääsi mukaan myös tulikellukoita ja kevätvuohenjuuria. |
Viime metreillä mukaan lähti myös muutama vanha mansikantaimi. Ne ovat jo kovin tuholaisten vaivaamia, mutta aloin vielä miettimään, jospa tuholaiset eivät viihtyisikään uudessa ympäristössä?
![]() |
| Mansikat päätyivät parvekkeelle laatikkoon, joka oli juuri sattunut tyhjentymään kukkimaan lähteneistä kiinankaaleista. |
![]() |
| Nähtäväksi jää, saavatko mansikat jäädä pidemmän päälle. Jos alkavat viihtymään, niin mikä ettei? |
Olen kovin iloinen siitä, että sain otettua mukaan kaikki ihanimmat ja minulle tärkeimmät kasvit.
Pienessä harkinnassa on vielä ruskolilja. Olen kertonut, etten oikein tiedä, pidänkö siitä vai en. Sillä on ennen muuta edesmenneeseen isoäitiini liittyvää tunnearvoa. Pitäisiköhän se sittenkin vielä napata mukaan, vaikkei sopivaa paikkaakaan tahdo oikein olla? Jos vaikka alkaa myöhemmin kaduttamaan?
![]() |
| Tässä lähtötilanne, valitettavasti tuunaamani kohta on enimmäkseen lumikasan alla, surkea nurmikko pilkistää vain vähän etureunastaan. |
![]() |
| Vanhoille, huonoille saksille on käyttöä puutarhahommissa |
![]() |
| Maaperä paljastui ohuen savikerroksen alta yllättäen hienoksi hiekaksi. |
![]() |
| Tässä kohtaa savimaat suuntaavat auton perässä takaisinpäin alkuperäiselle paikalleen 😊 |
![]() |
| Ihania keijunkukkia. |