Näytetään tekstit, joissa on tunniste puutarhablogi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste puutarhablogi. Näytä kaikki tekstit

maanantai 10. syyskuuta 2018

Syksy on uusien avausten aikaa!

Vähän reilut viisi vuotta olen kirjoitellut tätä Parasta puutarhasta -blogia.

Aika paljon on tullut tässä ajassa sanottua puutarhanhoidosta, vaikkei varmasti läheskään kaikkea.

Jo jonkin aikaa olen miettinyt, olisiko aika jollekin uudelle avaukselle, ja nyt se on viimein kiteytynyt. Olen tainnut aiemminkin kertoa, että valokuvaus on yksi suuria intohimojani puutarhanhoidon lisäksi, ja sinne suuntaan tie on nyt viemässä.

Olen juuri aloittanut valokuvablogin - aika monta bloggauskokemusta rikkaampana ja viisaampana kuin silloin, kun tämän puutarhablogin aikanaan aloitin. Oli kyllä hiukan tuskainen urakka kaikkine teknisine säätöineen, ei voi kuin ihmetellä, miten olen siitä aikanaan tämän kanssa selvinnyt?

Uusi avaus ei tarkoita suinkaan sitä, että jättäisin tämän blogin. Oikeastaan voi olla, että nämä kaksi blogia jopa tukevat toisiaan. Ehkä sieltä uuden blogin puolelta tulee myös uutta virtaa tänne, saas nähdä!

Ja toki täällä pysyvät myös luettavissa noin 500 aiempaa blogipostaustani lähinnä erilaisten hyötykasvien kasvattamisesta luomumenetelmin. Minut onkin yllättänyt se, kuinka paljon vanhempiakin juttuja käydään ihan päivittäin lukemassa.

Joku saattaa nyt miettiä, mikä se uusi blogi on, ja mistä se löytyisi. Linkkaan sen nyt tähän, vaikkakin olen samalla tekemässä myös pienen linjanmuutoksen; tätä "harjoitus"blogianihan olen kirjoittanut nimimerkillä. Uudessa blogissani esiinnyn kuitenkin ihan omalla nimelläni :)

Se uusi blogi on nimeltään Valon vuosi - photos

Saa toki myös mielellään liittyä lukijaksi tuohon uuteen blogiini, sinnekin tulee varmasti jossain vaiheessa arvontoja ja muuta kivaa :)

Mukavaa viikonalkua!

tiistai 4. syyskuuta 2018

Oksasahan ja muiden palkintojen voittajat selvillä!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä

Blogissani oli arvonta, jossa oli palkintona laadukas oksasaha sekä siemeniä.

Arvonta-aikana osallistuneita oli yhteensä 63. Arvoin voittajat random.org:n avulla, ja tulos oli seuraava:

Pääpalkinnon, Viherpalvelu Ettalan lahjoittaman oksasahan voittonumero on 12, joten voittaja on klaara!! Onneksi olkoon! 

Toisen ja kolmannen palkinnon, Hortex Oy:n lahjoittamien siementen
voittonumeroiksi arpoutui 10 ja 44,
joten näiden voittajat ovat Saili Moilanen ja Ismo Tervonen! Onnea myös teille!

Keskellä pääpalkinto, kovakromattu Ars-oksasaha, sen vieressä
toisena ja kolmantena palkintona arvotut siemenet.













Ilmoitattehan postiosoitteenne minulle (parastapuutarhasta(at)gmail.com), niin saan palkinnot matkaan! Laitan teille vielä myös viestit asiasta.

Kiitokset kaikille arvontaan osallistumisesta - sekä mukavista kesäkuulumisistanne!

sunnuntai 2. syyskuuta 2018

Olethan osallistunut blogiarvontaani!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä
Vielä tämän päivän ajan ehdit osallistua arvontaan, jossa on pääpalkintona Viherpalvelu Ettalan lahjoittama hyvälaatuinen, japanilaisvalmisteinen ARS-sarjan GR-17 -oksasaha. Kahvansa sisään taittuva näppärä saha kulkee kätevästi mukana kaikkialle. Pääpalkinnon arvo on noin 50 euroa.

Toisena ja kolmantena palkintona on Hortex Oy:n lahjoittamia ihastuttavia siemeniä, joilla on jo hyvä varustautua valmiiksi ensi kesään :) Yhteen palkintoon kuuluu yhteensä neljä siemenpussia, yrtti-iison ja daalian siemeniä.

Keskellä pääpalkinto, kovakromattu Ars-oksasaha, sen vieressä
toisena ja kolmantena palkintona arvottavat siemenet.

Tässä linkki arvontaan, kannattaa osallistua! Huomenna sitten selviää, ketkä ovat onnekkaat voittajat...

lauantai 1. syyskuuta 2018

Voiko tomaatteihin hukkua... ;)

- tai kurkkuihin - tai...?

Tämä on ollut oikea superkesä, helteet räjäyttivät sellaiset satomäärät, joista ei parhaalla mielikuvituksellakaan olisi voinut uneksia. Tällaista siis olisi, jos asustaisi jossain Välimeren rannalla, olisivathan nämä puutarhahommat näemmä huomattavasti tuottoisampia, niin kauan kuin vain kasteluvettä riittäisi.

Tomaatteja pukkaa edelleen riittämiin... Ja mikä erityistä, kasvit ovat edelleen aivan täydellisiä,
niissä ei ole mikäänlaisia viotuksia, ei rutonalkua eikä muuta, kuten yleensä jo tähän aikaan. 
Tomaatteja kypsyi parhaimpaan aikaan noin 30 taimestani melkein kilon verran joka päivä, kurkkuja tuli päivittäin useita, ja kesäkurpitsoita ja pavunpalkoja ja... Aikas runsaasti tällä hetkellä kolmihenkiselle perheellemme :) Mutta aivan mahtavan ihanaahan tämä on!

Päivän kurkkusaalis, kaksi kpl/nuppi :)
Eikä kyse kuitenkaan ole mistään suuruudenhulluudesta, mielestäni en keväällä mitenkään ylenpalttisesti kylvänyt ja istuttanut.

Kesäkurpitsantaimia tuli onneksi laitettua maltillisesti vain ihan muutamia, niiden tuotannon kanssa on juuri ja juuri selvitty, kun on vähän lahjoitettu ystäville ja tuttaville.

Luvassa herkullista Jimbee-melonia!
Toisaalta, onneksi tuli pistettyä vähäsen kasvamaan myös hiukan vaateliaampia kasveja. Aiemmin ylistämäni Jimbee-meloni kypsyttää kasvihuoneessa parhaillaan useampaa meloninpalleroa.

Tämän kohdalla ylituotantovaaraa ei kuitenkaan näyttäisi olevan ;) Mutta tekeepähän nyt ainakin jotain satoa, sillä aiemminhan lupasin, että jos melonisatoa ei tämän kesän helteissä tule, jää meloninkasvatukseni tähän.

Näyttää siis siltä, että vähän turhanpäiväinen, mutta sitäkin hauskempi meloninkasvatus jatkuu myös tulevina vuosina :)



Myös ihanat butternut- eli myskikurpitsat pukkaavat hauskanmuotoisia hedelmiään siinä määrin, ettei niistä taida tulla ensi talvena pulaa. Onneksi butternutinpallerot säilyvät ihan sellaisinaan huoneenlämmössä kuukausitolkulla, aikamoinen ja helppo ekokasvis siis. Ei tarvitse kuin vaivautua noukkimaan kurpitsanpullukat talteen, kunhan kypsyvät valmiiksi.

Butternutinpalleroissa on jotain kovin sympaattista.
Butternutit saavat kiipeillä rauhassa harjateräskaaressaan. Yhdestä taimesta näyttää
tulevan yli kymmenen pulskaa butternuttia.
Ps. olethan jo osallistunut blogiarvontaani, vielä huomiseen saakka kerkiää!

lauantai 25. elokuuta 2018

Hip hei, 500. blogiteksti - ja arvonta!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä
Vihdoista viimein, tämäkin bloggari on herännyt helteistä, ja nyt on aika lupaamani 500. blogitekstin - ja sehän tietää tietysti arvontaa!

Viisi vuotta on kulunut siitä, kun sain kesän 2013 lopulla jonkin päähänpiston puutarhablogin aloittamisesta, tietämättä bloggaamisesta yhtään mitään.

Oikein ihana, antoisa ja opettavainen matka on ollut teidän mukavien lukijoiden kanssa. Näiden viiden vuoden aikana on siis kertynyt yhteensä 500 erilaista puutarha- ja vähän muutakin juttua, eli keskimäärin sata vuodessa :)

Kulunut kesä on ollut mitä mahtavin. Aika on mennyt ihan pihalla, nauttien lämmöstä, auringosta ja huimasta kasvien kasvusta. Ja nyttemmin ennätyssadon korjuun parissa.

Viime viikonloppuna poikkesin jälleen ihanassa Lepaan näyttelyssä. Kirjoittelen näistä muista puutarhan kesäjutuista - jättipunajuurista ja muusta - myöhemmin erikseen, kerrottavaa on kertynyt aikalailla!

Mutta sieltä Lepaalta sain mukavat blogipalkinnot arvottavaksi teidän lukijoiden kesken.

Pääpalkinnoksi Viherpalvelu Ettala lahjoitti erittäin hyvälaatuisen, japanilaisvalmisteisen ARS-sarjan GR-17 -oksasahan. Kahvansa sisään taittuva näppärä saha kulkee kätevästi mukana kaikkialle. Pääpalkinnon arvo on noin 50 euroa.

Toisena ja kolmantena palkintona on Hortex Oy:n lahjoittamia ihastuttavia siemeniä, joilla on jo hyvä varustautua valmiiksi ensi kesään :) Yhteen palkintoon kuuluu yhteensä neljä siemenpussia, yrtti-iison ja daalian siemeniä.

Keskellä pääpalkinto, kovakromattu Ars-oksasaha, sen vieressä
toisena ja kolmantena palkintona arvottavat siemenet.
Osallistu arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentti siitä, miten sinun kesäsi on mennyt? Laitathan kommenttiin myös jonkin yhteystietosi.

Saat toisen arvan, mikäli linkität oikealla ylhäällä olevan arvontamainoksen omaan blogiisi, mainitsethan kommentissasi tästä!

Pistetään arvonta-aikaa viikon verran, ensi sunnuntaihin 2.9. klo 24 saakka. Jos en tavoita jotakin voittajista viikon sisällä, arvon tilalle uuden.

Ihanaa elokuun viimeistä viikonloppua ja onnea arvontaan!

Osallistumisaika on päättynyt, kerron voittajat kohtapuolin.


tiistai 22. toukokuuta 2018

Pian 500 blogitekstiä :)

Mietin tuossa, keksisinkö jonkin sopivan "syyn" blogiarvonnan järjestämiseksi, edellisestä kun on kulunut jo tovi.

Huomasinkin, että viiden vuoden bloggari"urallani" on ihan pian tulossa täyteen 500 blogitekstiä. Siinähän on vallan loistava syy arvonnan järjestämiseen!

Vuotta kohti on siis tullut kirjoitettua keskimäärin sata tekstiä - tai viikossa kaksi, miten tuota haluaa laskeskella.

Valtaosa jutuista liittyy jollain tavoin puutarhaan. Tomaatti, yksi lempikasveistani, on mukana yli 60 tekstissä.


Tomaatteihin taas liittyy olennaisesti kasvihuone, joka esiintyy yli 40 postauksessa.


Puutarhajuttujen lisäksi blogissani kokkaillaan pääasiassa oman puutarhan antimista, ajatuksella yksinkertaista, helppoa ja hyvää.

Semifreddo on helppo ja herkullinen kesäjälkkäri!
Tämä teksti on nyt 497., joten muutama juttu vielä, ja sitten on arvonnan aika :) Onkin muuten tiedossa ainakin omasta mielestäni varsin mielenkiintoinen palkinto, kannattaa pysyä kuulolla!

Millaiset asiat sinua kiinnostavat blogissani erityisesti?

lauantai 24. helmikuuta 2018

Osallistu siemenarvontaan!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä
Nyt on taas puutarhureilla SE aika vilkkaimmillaan, ja niinpä on myös aiheellista pistää pystyyn siemenarvonta, että olisi jotain mitä sinne mullan sekaan kätkeä... :)

Korpikankaan siemenkauppa lahjoitti mukavan kuuden siemenpussin pakkauksen, jonka jaan kahteen palkintoon: toinen setti sopii esteetikolle, siinä on ihanan oranssia samettikukkaa, kirjavaa kosmoskukkaseosta ja vielä ananaskirsikkaa.

Toinen on hyötykasvi-ihmisen pakkaus, siihen kuuluu chiliä, paprikaa ja ihanan muotoista kesäkurpitsaa.


Nämä odottavat kylväjäänsä; vasemmalla esteetikolle sopiva kolmikko
ja oikealla hyötykasvi-ihmisen pakkaus.

Koska kevät etenee vauhdilla, tehdään tästä tällainen nopea arvonta, aikaa osallistua on tämän kuun loppuun eli keskiviikkoon 28.2.

Osallistu kertomalla kommentissa, kumpi pakkaus olisi sinulle mieluisampi. Lisäarvan saat, jos olet blogini kirjautunut lukija (Blogini lukijat oikeassa reunassa, klikkaa Lue-linkkiä jos et ole vielä lukija), mainitsethan tästä kommentissasi.

Laita myös kommenttiisi jokin tunnistetieto, vähintään erottuva nimimerkki.

Arvonta on päättynyt, kiitokset kaikille osallistuneille, kerron voittajat pian!

tiistai 17. tammikuuta 2017

Eikä, mitä puutarhablogeja :D

Sorruin pitkästä aikaa lukemaan lempi-ruotsi-blogejani, tietysti puutarha-sellaisia. Olen "kieltänyt" itseltäni niiden lukemisen, ettei uhkaavasti nousemassa oleva Ruotsi-kuumeeni vain enää kasvaisi ;)

Mutta nyt ei enää mahtanut mitään. Ja voi että, mitä ihanuuksia sieltä taas löytyikään! Muutaman kuukauden lukutaukoon mahtui jälleen vaikka mitä. Kaikkeen en edes kyennyt oikein ajatuksella syventymään, lähinnä ihastelin nyt ensivaiheessa kuvia.

Nämä muutamat suosikkiblogini ovat ihastuttavat Naturliga tingLinda Schilénin blogi sekä Isas trädgård. Viimeksi mainitussa kerrottiin mm. Etelä-Ruotsissa sijaitsevasta upean kuuloisesta Mandelmannin puutarhasta. Monissa postauksissa mainittu Sofiero on myös varmasti vastustamaton paikka.

Näihin kolmeen blogiin löytyy linkit myös blogistani tuolta oikeanpuoleisesta palkista alhaalta, jos haluat aina silloin tällöin käydä vilkuilemassa naapurimaan tunnelmia! Vaikkei ruotsinkieltä niin osaisikaan, jo pelkästään kuvia katsomalla pääsee hyvin tunnelmaan.

Näistä palautui myös elävästi mieleeni viimekesäiset ihanat matkat. Kävin nimittäin useampaankin otteeseen pyörimässä sekä Tukholmassa että Tallinnassa ajellen polkupyörällä ympäriinsä.

Polkupyörä on molemmissa kaupungeissa näppärä kulkuväline, pyöräillen pääsee nopeasti monenlaisiin paikkoihin. Molemmat kaupungit ovat kooltaan juuri sopivia pyöräilyyn, niissä on mukava pyöräilykulttuuri ja hyvät pyöräilyreititstöt.

Tukholmasta on jäänyt erityisesti mieleen syyskuun lopulla tekemämme reissu. Tuolloin sattui olemaan vielä ihanan lämmintä ja aurinkoista, lähes helteistä.

Viiletin toppi päällä onnellisena pitkin poikin kaupunkia ihastellen merenrantoja, kauniita vanhoja rakennuksia kahviloineen ja pikkuputiikkeineen, houkuttelevia saaria, maanläheisiä puutarhoja sekä tunnelmallisia syksyisiä hautuumaita...
Hauskoja minitaloja Astrid Lindgrens världissä Vimmerbyssä.

Tarkoitukseni on kirjoittaa vielä jossain vaiheessa blogipostauksiakin näistä pyöräreissuista. Ovat vain vähän työläitä kirjoitettavia kaikkine kuvineen ja muine yksityiskohtineen. Mutta yritän tässä keväämpänä, kunhan kunnon pyöräilykelit taas lähestyvät.

Tämän postauksen kuvat ovat kuviani eri puolilta Ruotsia, enimmäkseen huhtikuisilta Nordiska trädgårdar -messuilta Tukholmasta.

maanantai 4. huhtikuuta 2016

Arvonta suoritettu, Hanna pääsee messuilemaan!

Arvontaan sisältyy kaupallista yhteistyötä
Arvoin blogissani kaksi Messukeskuksen lahjoittamaa pääsylippua Helsingin kevätmessuille, jotka ovat jo ensi viikonloppuna 7.-10.4. 

Arvonnassa oli yhteensä 33 osallistujaa, lisäksi muutama ylimääräinen kommentti, joilla ei päässyt mukaan arvontaan. Arvonnan hoiteli Random.org, antaen seuraavanlaisen tuloksen:

True Random Number Generator  28Powered by RANDOM.ORG
Näin ollen voittaja on anonyyminä kommentoinut, jonka s-p osoite alkaa hannahirn - liekö voittaja siis nimeltään Hanna? Jos huomaat tämän, laitapa postiosoitteesi pikapikaa minulle (parastapuutarhasta@gmail.com), niin saan laitettua liput postiin. Laitan sinulle myös s-p viestin.

Onnittelut voittajalle ja kiitokset kaikille osallistuneille!

Tällä Kerttulilla on valitettavasti ollut niin kiirusta, yksi isompi projekti meneillä, että blogipäivitykset ovat harmi kyllä jääneet nyt vähän vähemmälle. Hyvä kun on hädin tuskin saanut pideltyä taimet hengissä :(

Ideoita kyllä olisi roppakaupalla, kunpa vuorokauteen saisi vaikka muutaman tunnin lisää! Loppuviikosta on minullakin tiedossa ainakin messumatkailua Pääkaupunkiin :) Kuulemisiin pian!

lauantai 26. maaliskuuta 2016

Mitkäs sulla on puutarhamessusuunnitelmat? Plus arvonta!

Arvontaan sisältyy kaupallista yhteistyötä

Kun sää alkaa hiljalleen lämmetä ja aurinko paistaa päivä päivältä keväisemmin, alkaa myös tihkua tarkempia yksityiskohtia monista kevään puutarhamessutapahtumista.

Minua polttelisi niistä eniten Nordiska Trädgårdar -messut Tukholmassa, mitkä pidetään vajaan kuukauden päästä 21.-24.4. Olen nyt kaikesta huolimatta aikeissa pitää välivuoden niiden suhteen. Jospa sitten vuoden päästä sitäkin suuremmalla innolla. Hyvää kannattaa odottaa, eikö?

Hyvää pääsiäistä!
Suomalaisten messujen suhteen minulla ei alunperin ollut suurempia suunnitelmia. Nyt kuitenkin Helsingissä järjestettävät Kevätmessut onnistui tekemään meille bloggareille sellaisen markkinointijipon, että eihän noita voi jättää väliin!

Messuillehan on kutsuttu neljä bloggaria sisustamaan unelmiensa kasvihuone. Pakkohan nuo on käydä katsomassa ihan pelkästään uteliaisuudesta - tässä kun on blogien kautta päässyt jo seuraamaan noiden kasvareiden suunnittelua. Ehkäpä messuilta löytyy samalla jotain muutakin mielenkiintoista :)  

Tampereella messuilemaan pääsisi 15.-17.4. Tähän mennessä nämä messut ovat kuitenkin valitettavasti olleet enemmäkin hienoinen pettymys. Joten luultavasti ne jäävät minulta väliin,ellei nyt sitten satu tapahtumaan jotain erityistä ylläriä niiden suhteen.

Viime ajat on meikäläisellä hurahtaneet vähän muualla kuin täällä blogimaailmassa. Meilläpäin on päässyt vielä nyt pääsiäisenä hiihtelemään kun on lähtenyt varhain liikkeelle, mikä nautinto!

Ja toisekseen, valokuvat ja valokuvaaminen ovat vieneet vähän mennessään - siitä ehkä joskus myöhemmin vähän tarkemmin. Kävin myös hiljattain kuvankäsittelyohjelman viikonloppukurssin. Mikä nautinto, kun asiansa loistavasti osaava, mainio pedagogi jakaa oppiaan muille! Vietimme koneen ääressä kaksi pitkää päivää, ja silti olo oli niiden jälkeen vain ja ainoastaan erittäin virkistynyt :)

Ja sitten vielä tärkeimpään, lupasin teille jälleen arvonnankin :) Sain kaksi lippua arvottavaksi noille Helsingin kevätmessuille, jotka ovat 7.-10.4. Voit osallistua arvontaan pistämällä tähän postaukseen kommentin siitä, mitä sinulle kuuluu näin pääsiäisen aikoihin? Laita myös jokin tunnistetieto, minkä avulla tavoitan sinut - mielellään s-p osoite jossain muodossa. Jos en tavoita voittajaa parissa päivässä, arvon uudelleen.

Tällä kertaa jokaiselle kommentin jättäneelle yksi arpa. Arvon yhden voittajan, joka saa molemmat liput. Suoritan arvonnan su 3.4., niin lippujen pitäisi ehtiä ajoissa perille. Yhden lipun arvo on ovelta ostettuna 18 e.

Onnea arvontaan ja mukavaa pääsiäistä!

Arvonta on päättynyt, tieto voittajasta löytyy täältä

keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Siemenpaketin arvonta suoritettu!

Tämänkertaisessa blogini siemenarvonnassa ylittyi sadan arvan raja. Arvontaan osallistui sunnuntai-iltaan mennessä 60 henkilöä yhteensä 101 arvalla.

Arvonnan suoritti random.org, ja tulokseksi tuli seuraava:

True Random Number Generator  29Powered by RANDOM.ORG
Tämän mukaan Hyötykasviyhdistyksen lahjoittaman siemenpaketin voitti Miukkis.

Parhaat onnentoivotukset Miukkikselle ja kiitoksia teille kaikille osallistuneille kivoista luomuviljely-kommenteista!

Ilmoittele Miukkis minulle postiosoitteesi (parastapuutarhasta@gmail.com), niin pääset pian kylvämään kehäkukkia, porkkanaa, salaattia ja muuta :)

ps. sain muuten juuri tiedon, että olen saanut Kevätmessuille arvottavaksi pari lippua, joten uusi arvonta tulossa ihan pian!

perjantai 18. maaliskuuta 2016

Ihanaiset Puutarhanaiset :)

Tässä tuleekin nyt sattumalta vähän enemmänkin tällaista yhdistyssettiä - ja mikä jottei täällä yhdistysten luvatussa maassamme :) Kerroin tuossa aiemmin arvonnan yhteydessä Hyötykasviyhdistyksestä, ja nyt tulee toinen:

Törmäsin nimittäin jokin aika sitten netissä surffaillessani varsin erikoisen kuuloiseen yhdistykseen, joka herätti oitis mielenkiintoni - mikä kumma mahtaa olla Puutarhanaiset?

Eipä muuta kuin ottamaan selvää asiasta. Ensinnä ajattelin, että kyseessä täytyy varmaan olla varsin tuore yhdistys, kun en ollut tuosta koskaan aiemmin mitään kuullut.

Vaan eipä suinkaan, Puutarhanaisilla onkin jo pitkä historia, yhdistys on perustettu vuonna 1949 - netistä löytyvän tiedon mukaan "levittämään puutarha-alan propagandaa". Tämähän alkoi kuulostaa yhä vain mielenkiintoisemmalta!

Tällaisiin eriskummallisiin järjestöihinhän pitää liittyä jo ihan huvin vuoksi, siispä liityin Puutarhanaisiin saman tien. Puutarhanaiset kuulostaa niin ihanan 1940-lukulaiselta - mitähän jos joku miespuoleinen yrittäisi liittyä jäseneksi?

Jäseniä on yhteensä n. 170, viime vuonna uusia liittyi vain kaksi - taisin siis olla toinen heistä :) Pistettäisiinkö tänä vuonna paremmaksi!

Puutarhanaisilla on omat nettisivut, joilta löytyy järjestöstä vähän enemmänkin tietoa. Naiset järjestävät mm. erilaisia puutarha-aiheisia tapahtumia sekä retkiä ja matkoja. Lisäksi heillä on erilaisia jäsenalennuksia.

Jäsenmaksu on parinkympin paikkeilla (oli ainakin v. 2014...). Myös Puutarhanaiset on yksi Puutarhaliiton jäsenjärjestöistä, kuten Hyötykasviyhdistyskin.

Puutarhanaisilla on myös kansainvälistä auttamistoimintaa Tansaniaan suuntautuvien kehitysyhteistyön kummiprojektien myötä.

Tähän mennessä en ole vielä valitettavasti päässyt osallistumaan yhteenkään Puutarhanaisten tapahtumaan, vaan nytpä olen menossa heidän vuosikokoukseensa. Kokouksen yhteydessä on myös pari kiinnostavaa luentoa, näistä toinen Puutarhaliiton toimitusjohtajan. Innolla odotan näitä, toivottavasti sieltä tulee mielenkiintoista kerrottavaa!

Vielä muuten ehtii hetken osallistua keväiseen siemenarvontaani, joka päättyy sunnuntaina :) 
Kivaa viikonloppua!

perjantai 11. maaliskuuta 2016

Hyötykasviyhdistys - hyötyä ja huvia - plus arvonta

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä

Suomen reilun 100 000 yhdistyksen joukkoon mahtuu myös roppakaupalla erilaisia puutarhayhdistyksiä. Vaikkapa Puutarhaliittoon kuuluu yli 60 erilaista alan yhdistystä, enimmäkseen erilaisia alueellisia paikallisyhdistyksiä.

Yksi tässä joukossa on vuonna 1978 perustettu Hyötykasviyhdistys, joka toisaalta myös erottuu joukosta omanlaisellaan, luonnonmukaisuutta kunnioittavalla ideologiallaan.

Minkä hyvänsä yhdistyksen ytimessä ovat yleensä jäsenet, yhdistysten päätarkoituksena on useimmiten toimia eri tavoin jäsentensä hyväksi. Hyötykasviyhdistykseen kuuluu noin 7 000 jäsentä, ja se onkin tällä jäsenmäärällään Suomen suurin puutarhayhdistys!

Hyötykasviyhdistys toimii monin eri tavoin edistäen luonnonmukaista harrastusviljelyä ja kasvien monipuolista käyttöä. Yhdistyksellä on mm. Helsingissä oma puutarhakauppa, missä on myynnissä monipuolinen valikoima huolella valittuja siemeniä, joista monia ei muualta saa. Yhdistyksellä on yli 100-sivuinen, vuosittain päivitettävä siemenluettelo, johon voi tutustua tästä.
Hyötykasviyhdistyksen siemenet on pakattu persoonallisiin,
piirroskuvitettuihin kuoriin.
Yhdistys mm:

- järjestää monenlaisia kursseja, koulutuksia sekä puutarharetkiä ja -matkoja
- vuokraa ja ylläpitää viljelypalstoja
- julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Pähkylä-jäsenlehteä
- järjestää talkoita sekä
- tarjoaa laajan siemenvalikoiman, jonka pääpainona ovat monipuolisuus, perinteiset kulttuurikasvit ja luomu

Palstaviljelijän aari -siemenseos.
Puutarhuria helpottamaan eri kasvien siemenistä on myös koottu erilaisia valmiita kokonaisuuksia. Tämän kevään uutuus on esim. palstaviljelijän aari -pakkaus. Siihen on valittu kymmenen eri vihanneksen kokoelma aarin suuruisella palstalla kasvatettavaksi. Joukossa on mm. kaaleja, juureksia ja palkokasveja.

Lisäksi yhdistys ylläpitää Annalan puutarhassa Helsingin Vanhassakaupungissa aina avointa teemapuutarha-aluetta. Kannattaa käydä tutustumassa!

Pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin on mahdollisuus osallistua Hyötykasviyhdistyksen toimintaan, sillä on nimittäin useita alaosastoja, jotka toimivat isommilla paikkakunnilla eri puolilla Suomea.

Nettisivujen lisäksi Hyötykasviyhdistyksen toimintaa voi seurata yhdistyksen raikkaiden ja houkuttelevien Facebook-sivujen kautta.

Kuulutko sinä johonkin puutarhayhdistykseen?

p.s. Blogissani on parhaillaan meneillä arvonta, jossa palkintona on kattava kymmenen pussin valikoima erilaisia Hyötykasviyhdistyksen siemeniä, kannattaa osallistua! Ja kiitoksia teille jo tähän mennessä arvontaan osallistuneille mainioista kommenteistanne luomuviljelystä :)

tiistai 8. maaliskuuta 2016

Keväinen siemenarvonta blogissani

Arvontaan sisältyy kaupallista yhteistyötä

Tätä on nyt syytä pikkuisen juhlistaa, tämä on nimittäin 400. blogipostaukseni! Muutaman tekstin verran on siis tullut näitä puutarha- ja muita juttuja pyöriteltyä :) Ja kiva asia on se, että te lukijat olette pysyneet mukana!

Nyt on jälleen aika muistaa teitä, tällä kertaa Hyötykasviyhdistyksen lahjoittamalla runsaalla siemenpalkinnolla.

Arvon yhden palkinnon, johon kuuluu yhteensä kymmenen pussia erilaisten hyötykasvien siemeniä -mm. tilliä, avomaankurkkua, kesäkurpitsaa, mangoldia ja vihersipulia. Monet näistä ovat luomusiemeniä.

Arvontapalkintoon kuuluu nämä kymmenen siemenpussia.
Hyötykasviyhdistys edistää luonnonmukaista harrastusviljelyä ja kasvien monipuolista hyötykäyttöä. Kerron yhdistyksen toiminnasta tarkemmin seuraavassa postauksessa, kun se ei oikein mahdu tähän arvontajuttuun.

Voit osallistua arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin siitä, mitä sinä ajattelet luomuviljelystä?

Kommentilla saa yhden arvan, toisen saat jos olet liittynyt tai liityt blogini lukijaksi (Google-käyttäjäraati blogin oikeassa laidassa). Kolmannen arvan saat julkaisemalla oikealla olevan arvontamainoksen blogissasi. Mainitsethan kommentissasi, montako arpaa sinulla on, sekä jonkin tunnistetietosi.

Arvonta päättyy su 20.3. Mikäli en tavoita voittajaa maaliskuun loppuun mennessä, arvon tilalle uuden.

Arvonta on päättynyt. Kerron voittajan tiistaina 22.3.

torstai 3. maaliskuuta 2016

Tasapainoilua kevään ja talven välillä



Tämä on hassu vuodenaika. Tekisi mieli vain keskittyä nauttimaan täysillä talvesta, joka on nyt viimein näyttänyt hiihtolomalaisten iloksi parhaat puolensa.

Ja toisaalta olisi syytä suunnata ajatukset vahvasti tulevaan kesään - kylvää, koulia ja tehdä vähän puutarhasuunnitelmiakin.

Vaan kun nämä kaksi palikkaa eivät oikein tunnu sopivan yhteen niin millään.
Hajuherneentaimet olivat jo pari viikkoa
sitten tämän kokoisia - tulikohan 
kylvettyä vähän turhan varhain?






Minun kohdallani tässä käy niin, että päivät kuluvat tiiviisti hiihtoladulla, ja jossain välissä pitää sitten yrittää vähän edistää noita taimihommiakin.

Onneksi taimet sentään kasvavat aika itsestään, kun vain saa kylvökset tehtyä. Ja onhan niiden kehittymistä toki tosi mukava seurailla.

Tyttären valmistama lämpimän
mausteinen pho -keitto 
maistui taivaalliselta hiihtolenkin
 jälkeen, kiitos :)
Huomasinpa tässä muuten, että ihan pian on tulossa 400. blogipostaukseni, ja senpä vuoksi pistän tässä piakkoin pystyyn kivan kevätarvonnan. Kannattaa siis pysyä maisemissa :) Palkinnotkin saapuivat juuri postissa, tuossa alla niistä jo pieni vihjekuva - joku saattaa tunnistaa!

Vihjettä tulevasta arvontapalkinnosta -
tässä näkyvillä vain pieni osanen siitä,
mitä palkintoon kuuluu...
p.s. tämä on nyt 398. postaus, joten yksi juttu vielä - ja sitten!

torstai 18. helmikuuta 2016

Pieni puutarhablogiseikkailu naapurimaahan

Kuvat Nordiska Trädgårdar -messuilta 2015.
Minulle harva asia on netissä niin virkistävää kuin käynti kurkkaamassa muutamia läntisen naapurimaamme puutarhablogeja.

Jos jonkin maan puutarhatyyli on erityisesti mieleeni, niin se on Ruotsin. Maanläheistä, kaunista, jotenkin yksinkertaista ja harmonista. Paljon käsittelemättömiä luonnonmateriaaleja; puuta, sinkkiä, pellavaa, juuttia...

Kolme ruotsalaista lempiblogiani ovat Isan ihana Isas Trädgård, sundbybergiläisen puutarha-ammattilaisen Lindan Uterummet-blogi sekä skånelaisen Annikan viehättävä Naturliga Ting-blogi. Ai että, miten ihastuttavia juttuja noissa oli nytkin, varsinkin tuossa Uterummet-blogissa :) Linkit näihin löytyvät myös blogini oikean laidan linkkilistan alaosasta.

Samalla kun vierailee näissä blogeissa viihtymässä, tulee myös vähän virkistettyä turhan ruostunutta ruotsinkielentaitoa. Ja vaikkei niin kieltä ymmärtäisikään, aina voi ihastella upeita kuvia.

Blogeista löytyy myös kivoja vinkkejä kiinnostaviin ruotsalaisiin puutarhakohteisiin ja muihin paikkoihin. Näitä lukiessa tulee aina niin ikävä Ruotsiin!

Näissä on vielä sekin hauska puoli, että kun Ruotsissa kasvukausi on ainakin kuukauden verran edellä siitä mitä meillä, niin blogien kautta pääsee jo vähän etukäteen kurkistamaan, mitä meilläkin on pian tulossa!

Näiden lempiblogieni lisäksi naapurista löytyy toki monta muutakin mielenkiintoista blogia. Tästä osoitteesta löytyy hyvä kymmennen kärkiblogin kokoelma ja tästä iso valikoima erilaisia puutarhablogeja.

Vaikka kovasti polttelisi, niin tänä keväänä en taida lähteä käymään ihanilla Nordiska Trädgårdar -messuilla Tukholmassa, joilla kävin viime keväänä.

Mutta jospa vaikka kesällä pääsisi jälleen kerran vähän Ruotsiin kiertelemään :)

sunnuntai 20. syyskuuta 2015

JUHLA-ARVONTA Parasta puutarhasta-blogissa :)

Arvontaan sisältyy yritysyhteistyötä

No mukava juttu, näin sunnuntain kunniaksi on syytä juhlaan; kolme virstanpylvästä täyttyy tässä lähes samanaikaisesti: blogini sivunäyttöjen määrä ylitti juuri 100 000 rajan, blogini täytti tuossa hiljattain kaksi vuotta ja lukijoiden määrä hipoo sataa.

Kiitoksena teille kaikille nyt on aika arvonnan, jossa on mukavia palkintoja kahdelta eri yhteistyökumppanilta.

Arvonnan pääpalkinto; puutarhatarvikkeita,
kukkasipuleita ja houkutteleva värityskirja.
Arvonnassa on kolme palkintoa, jotka ovat osin keskenään samanlaisia. Kakkos- ja kolmospalkintoihin kuuluu Fiskarsin lahjoittama kolmiosainen puutarhatyökalusetti, joko herkullisen vadelmanpunaisena tai kauniin sinertävänä sekä Kodin kukkien verkkokaupan lahjoittamat puutarhahanskat ja yllätys-sipulipakkaus (alempi kuva).

Pääpalkinnon voittaja pääsee vielä lisäksi värittelemään puutarhateemaista aikuisten värityskirjaa. Pääpalkinnon voittaja saa valita, kumman värisen työkalusetin haluaa.

Kunkin palkinnon arvo on n. 40-50 e.

Toinen ja kolmas palkinto; puutarhatarvikkeita
ja yllätyspussi kukkasipuleita.



Olisi kiva tietää, mitkä blogini jutut ovat erityisesti jääneet mieleen teille lukijoille. Niinpä kysymys tässä arvonnassa kuuluu: mikä on ollut sinusta kiinnostavin tai muutoin mieleesi jäänyt blogipostaukseni? Voit osallistua arvontaan kertomalla kommentissa, mikä blogikirjoitukseni on ollut mielestäsi kiinnostavin tai muutoin paras.

Jos mieleesi ei nyt oitis tule mitään juttua, minkä haluaisit mainita, voit selailla blogin juttuja aihepiireittäin esim. oikealta ylhäältä löytyvän blogin sisällysluettelon avulla.

Kommentilla saa yhden arvan, ja toisen mikäli olet lukijani tai liityt lukijakseni. Mainitsethan kommentissasi, monellako arvalla osallistut ja laita mukaan nimimerkki tai muu tunnistetieto. Kustannan palkintojen toimituksen Suomessa sijaitsevaan osoitteeseen. Mikäli en tavoita voittajaa lokakuun loppuun mennessä, arvon tilalle uuden.

Kilpailuaikaa on pari viikkoa, sunnuntaihin 4.10. asti.

Arvonta on päättynyt. Voittajat löytyvät tästä.

Kiitoksia kaikille arvontaan osallistuneille! 

perjantai 24. heinäkuuta 2015

Blogikuulumisia


Olen tästä ainakin itse pikkuisen innoissani, blogiarvonta lähestyy ja ensimmäiset arvontapalkinnot ovat jo saapuneet :) Tässä vain kovasti odottelen, milloin 100 000 sivunäyttöä tulee täyteen, sitten on tuon juhla-arvonnan aika!

Tässä odotellessa ajattelin luoda vähän katsausta siihen, mitkä asiat blogissani ovat erityisesti kiinnostaneet teitä lukijoita - ennen muuta siksi, että yllätyin vähän itsekin, kun sadepäivän ratoksi tutkailin tilannetta.

Katsoin tätä nyt lähinnä erilaisten aihepiirikokonaisuuksien kautta.

Olen nimittäin jaotellut kaikki blogissa kirjoittamani postaukset kuuteen eri aihepiiriin, joiden alta juttuja on helppo löytää. Nämä kuusi aihepiiriä ovat: Puutarhassa ja pihalla, Parasta keittiöstä - (kasvis)kokkailua, Talossa, Kyllä maalla on mukavaa, Diy - tee se itse -juttuja sekä Sitä sun tätä.

Nämä pääaihepiirit löytyvät tuolta sivun oikeasta ylälaidasta blogin sisällysluettelona. Kun klikkaa jotain pääotsikoista, pääsee tarkempaan sisällysluetteloon, josta löytyvät blogikirjoitukseni ryhmiteltynä eri alaotsikoiden alle.

Näiden eri aihepiirien suosiota kun katsoo, niin koko blogini kahden vuoden ajalta ehdottomasti suosituin on Puutarhassa-osio, hyvä asia näin puutarhablogille.

Mutta sitten se, mikä yllätti, on jo heti seuraavana tuleva Diy - tee se itse -osio, jota on tähän mennessä katsottu noin puolet puutarhajuttujen lukukerroista, vaikka olen perustanut koko sivunkin paljon myöhemmässä vaiheessa.

Erityisen erikoiseksi tämän tekee se, että Diy-juttuja on blogissani toistaiseksi olemassa todella paljon vähemmän, vain parikymmentä, kun varsinaisia puutarhajuttuja löytyy pitkälti toista sataa.

Diy-osion suosio on myös edelleen kovassa nousussa; esim. viimeisen kuukauden aikana sitä on klikattu noin tuplasti puutarhaosioon verrattuna! Tästä voinee päätellä, että itse tekeminen ja erilaiset kädentaidot ovat tällä hetkellä kova juttu, ja mikäs sen parempi asia. Kai me tietokoneihmiset tarvitsemme koneen ääressä istumisen vastapainoksi jotain konkreettista tekemistä ja tyydytystä omien kätten työn tuloksista.

Yksittäisistä postauksista kaikkein suosituimpia ovat olleet erilaiset harjateräksen puutarhakäytöstä kertovat jutut. Viimeisen kuukauden aikana kolme luetuinta ovat olleet jutut harjateräksestä, betoninvalannasta sekä parsakaalin kasvatuksesta.


Sateista huolimatta, oikein hyvää naistenviikon jatkoa!

lauantai 25. huhtikuuta 2015

Miten kiinnostavia puutarha- ja muita blogeja voi seurata?

No johan pläjähti uutispommi! Olin juuri kirjoittanut tämän tekstin valmiiksi, kun Blogilistalta tuli ilmoitus, että koko palvelu lakkaa kesäkuun alussa :( Mikä pettymys. Pienistä puutteistaan huolimatta on ollut minusta kuitenkin ehdottomasti paras ja selkein paikka seurata erilaisia blogeja aiheen mukaan, voihan harmi! Mikähän tähän mahtanee olla syynä?

No, laitetaan nyt tämä postaus siitä huolimatta, vielähän tässä ehtii tuota palvelua toukokuun ajan käyttää. Siispä, näin se piti mennä:

Blogit ovat monipuolinen, kiehtova maailma. Suomesta löytyy vähintäänkin kymmeniätuhansia mielenkiintoisia blogeja mitä erilaisimmista aiheista, ja muualta maailmasta sitten jo satojatuhansia, tai varmaan miljooniakin.

Miten voi löytää kiinnostavan blogin kaipaamastaan aiheesta? On olemassa muutamia palveluja, joille on listattuna iso osa suomalaisista blogeista. Näistä kaksi merkittävintä ovat Sanoma Newsin ylläpitämä Blogilista sekä Bloglovin-palvelu. Molemmissa palveluissa voi etsiä blogeja erilaisista aiheista, blogien suosituimmuuden ja päivitysjärjestyksen mukaan. Esim. blogilistalla löytyy avainsanalla puutarha yhteensä 957 blogia.

Mielenkiintoisen blogin löydettyään voi kirjautua sisään palveluihin, jolloin pääsee valitsemaan omia suosikkiblogejaan seurattavaksi. Alla olevien painikkeiden kautta voit liittyä blogini seuraajaksi Bloglovinissa tai tuolla Blogilistalla:

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Lisää blogini suosikiksi BLOGILISTALLA: Lisää suosikiksi

Lisäksi Googlen Blogger-työkalulla tehtyihin blogeihin (kuten omaani), voi liittyä lukijaksi, kun omaa gmail-sähköpostitilin. Liittyminen tapahtuu klikkaamalla oikealla Lukijat-otsikon alla olevaa Liity tähän sivustoon -painiketta. Tämän jälkeen saa seuraamansa blogin päivitykset helposti google-tilin kautta.

Tästä pääset lukemaan aiemman postaukseni blogeista, joita itse seurailen.

Huvittuneena nappasin kerran (itse asiassa aikalailla tasan vuosi sitten...) omaa blogiani päivitettyäni Blogilistan tuoreista päivityksistä pienen pätkän, joka kuvaa mainiosti blogimaailman moninaisuutta. Toinen toistaan merkillisempiä, täysin yhteenkuulumattomia asioita sulassa sovussa samalla listalla :)



Blogilistan tuoreimmat päivitykset 27.4.14 klo 9:

Tomaattien nuput ovat kasvaneet siten, että pääsee jo näkemään, että ensimmäisiin kukkaterttuihin on kehittymässä mukava määrä kukkia, ja tämä ...

Ensimmäinen työpäivä VM:n hallinnonkehittämisosastolla

Ennen joulua 1991 kävin patentti- ja rekisterihallituksessa Enäjäven luona allekirjoittamassa konsulttisopimuksen viraston eri hallintomallien ...


DIY crop top

Joku varmaankin kerkesi nähdä mun snapshotin tästä topista instagramin puolella. Siskoseni oli bongannut Pinterestistä kokeilunarvoisen DIY crop top ...


En ole koskaan...

... ajanut autoa. Mikroautoa ajoin kerran kaverini polttareissa. Aina kun kuulin jonkun takaa lähestyvän, ajoin reunaan, jottei sattuisi mitään. Hävisin ...

torstai 26. maaliskuuta 2015

Katse länteen - Nordiska Trädgårdar odottaa!

Kruunut on vaihdettu ja tärkeimmät koordinaatit tarkistettu, enää muutama yö Nordiska Trädgårdar-messuihin. Kauan odottamani matka länsinaapuriin "pikkurapakon" toiselle puolen on totta tuota pikaa!

Itse odotan messuilta ennen muuta erilaisten luonnon- ja muiden materiaalien, kuten harjateräksen monipuolista käyttöä, keväistä tunnelmaa, monenlaisia kasveja ja kauniita istutuksia.

Kuvassa Tukholman puutarhamessuillakin esiintynyt aitaidea, joka löytyi
Astrid Lindgrenin niemeltä Vimmerbyssä.
Toivottavasti saan tuotua teille tuliaisiksi paljon ihania valokuvia ja joitain kivoja puutarhaideoita.

Tässä odotteluajaksi Expressen-lehti on listannut kymmenen ruotsalaista puutarhablogia, joita "täytyy" seurata, tässä linkki listaan.

Nyt vielä pakkaamaan matkalaukku loppuun, palataan pian :)

Hej så länge, vi hörs snart!

Tästä pääset lukemaan messupostausteni sarjaa.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!