lauantai 27. kesäkuuta 2026

Yhtä haavetta toteuttamassa...

Täällä sitä ollaan, Tukholmassa päivää ennen Tusen trädgårdar -tapahtumaa. Se on Ruotsin vastine meidän Avointen puutarhojen tapahtumalle.

Isoin ero on se, että Ruotsissa tapahtuma on vain joka toinen vuosi, aina parillisina vuosina. Tykkään kovasti ruotsalaisesta rennosta, mutta silti huolitellusta puutarhatyylistä. Siksipä tapahtumaan osallistuminen on ollut pitkäaikainen haaveeni - päästä kurkistelemaan näihin ihaniin ruotsalaispuutarhoihin.

Koska tapahtuma järjestetään toisin kuin meillä vain joka toinen vuosi, reissu ei ole mahdollistanut aiemmin, aina on ollut jotain muuta. Nyt viimein koitti sopiva tilaisuus 😊

Reissusuunnitelmani muuttui useampaan kertaan. Auton kuljettaminen laivassa osoittautui kovin hintavaksi, niin hylkäsin sen vaihtoehdon jo varhaisessa vaiheessa. Yksi suunnitelmani oli, että vuokraisin paikan päällä auton, jotta ehtisin vierailemaan mahdollisimman monessa puutarhassa.

Lopulta päädyin kuitenkin yksinkertaisimpaan ja helpoimpaan ratkaisuun, liikkumaan julkisilla, ja vierailemaan niin monessa paikassa kuin sillä tavoin kerkiää.

Ei ollut mikään helpoin tehtävä valita kiinnostavat kohteet tuhansien puutarhojen joukosta. 

Puutarhojen sijainnista tuli tärkeä kriteeri, joka helpotti valintaa huomattavasti. Päädyin majoittumaan Bromman alueelle, ja niinpä puutarhatkin ovat siitä lähistöltä.

Ennen muuta hyötypuutarhurina toiveeni oli erityisesti kohteet, joissa kasvaa syötäviä vihanneksia. Toivoin myös persoonalliselta vaikuttavia puutarhoja, joissa olisi vaikka itse tehtyjä rakennelmia, ja/tai hyödynnetty kierrätysmateriaaleja.

Näillä kriteereillä pääkohteikseni valikoitui kolme paikkaa. Jännä nähdä, mitä tuleman pitää- etenkin kun lämpötilan pitäisi pyöriä huomenna 30 asteen paikkeilla!

Tänään kävin vähän lämmittelemässä ihanalla siirtolapuutarha-alueella Södermalmilla, sieltä tässä pieni kuvakavalkadi. Ihan ensinnä muutama kuva hauskalta Trädgård på spåret-alueelta, eli vanhojen ratakiskojen varteen perustetusta laatikkopuutarhasta.

Aivan lopussa taas muutama kuva asiasta, joka varsinaisesti lähdin etsimään - huikeista Abdullahin tomaateista, joiden kasvatuksessta hän kertoo eri tomaattiryhmissä.



Jasmikkeet tuoksuivat huomaavina 😊


Tomaatteja joutui nyt katsomaan vähän kauempaa  
kun Abdullah ei sattunut olemaan itse paikalla.

#Tukholma @Tusenträdgårdar

Niin satumaisia näkymiä 😊

Piipahdin ohi ajaessani pienessä Hörtsänän arboretumissa Orivedellä.

Odotukseni eivät olleet kaksiset. Edellinen käyntini - taisi olla viime kesänä - oli melkoinen pettymys. Arboretum oli silloin pahoin umpeen kasvanut ja pusikoitunut, Ajattelin silloin, että se on jo "menetetty".

Nyt oli kuitenkin tapahtunut jotain hyvin merkittävää. En tiedä kuka tai ketkä arboretumissa olivat ahkeroineet, mutta sitä oli huomattavasti raivattu ja siistitty, ja kaikki upeasti kukkivat kasvit sekä komeat sammaloituneet kivirakennelmat pääsivät taas oikeuksiinsa. 

Upeiden varjoliljojen kukinta oli juuri parhaimmillaan.
Purppurapihta oli tosi jännän näköinen 😊




Vaikka alue ei ole suuren suuri, siellä on kuitenkin paljon
monenlaista nähtävää. Kasvilajisto on runsas ja monipuolinen.
Tässä vielä yksi ja ainoa kuva, minkä olin
viimekesäisellä visiitilläni ottanut.
Kaikki polut olivat kasvien valtaamat,
ja pienemmät kukkakasvit peittyneet
isompien kasvien alle.
Suuri oli siis muutos nyt tähän käyntiini.
Suosittelen siis lämpimästi käymään Hörtsänässä, jos sattuu siellä päin liikkumaan. Se on aina avoinna ja maksuton kohde.

Tästä pääset aiempaan juttusarjaani Hörtsänästä koronavuodelta 2020 :)

#arboretum #Orivesi #Hörtsänä

tiistai 9. kesäkuuta 2026

Arvonnan voittajat ovat... 😊

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä

Blogissani ollut miljoonan katselukerran arvonta on päättynyt, nyt viimein arvonnan tulokset pienellä viiveellä, pahoittelut siitä. 

Arvonnan pääpalkinto.

Palkintoina oli kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha. Kiitokset palkintojen lahjoittajille :)

Arvonnassa oli mukana 44 osallistujaa, joiden postaus oli ohjeiden mukainen, sisältäen tunnistetietona vähintään nimimerkin.

Random.org suoritti arvonnan, jonka voittajat ovat: 

Pääpalkinto: Salli M. 

Toinen palkinto: Enkulin käsityöt

Kolmas palkinto: Anonyymi osallistuja, jonka sp osoite alkaa val@

Laitan teille sp viestit, jotta voitte kertoa postiosoitteenne palkintojen lähettämiseksi - tai voitte lähettää osoitteenne suoraan minulle parastapuutarhasta (at) gmail.com

Lämpimät onnittelut voittajille, ja kiitokset kaikille osallistuneille ihanista kommenteista ja kertomuksistanne - monenlaista löytyy puutarhainnoittajaa :) Enimmäkseen innoittajat ovat olleet äitejä ❤️ - tai isovanhempia 💕 Mutta mahtuu joukkoon päässyt myös pappa, Erkki ja isä. 

Tästä pääset lukemaan siitä, mistä oma puutarhainnostukseni on peräisin - ensimmäinen blogipostaukseni vuodelta 2013 😊

Vielä kertaalleen parhaimmat onnittelut voittajille!

sunnuntai 24. toukokuuta 2026

Vielä ehdit osallistumaan arvontaan!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Blogissani on parhaillaan meneillä arvonta, jossa on kolme ihanaa palkintoa. Ehdit osallistumaan arvontaan vielä tämän sunnuntaipäivän ajan: tästä pääset mukaan! Arvonnan palkinnot on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha
.

Molemmat puutarhaliikkeet ovat hienoja kotimaisia perheyrityksiä. Puutarhanikkarit toimii pääkaupunkiseudulla ja Honkasen puutarha Kangasalla Tampereen kupeessa.

Aloitetaan tutustuminen Puutarhanikkareiden
Herttoniemen myymälään sisätiloista, joissa 
muun muassa tervehtii tämä hauska
koristepapukaija :)
Puutarhanikkareilla on pääkaupunkiseudulla kolme runsasta ja ihastuttavaa myymälää:  Espoonlahdessa, Espoon keskuksessa ja Herttoniemessä. Myymälöistä jokainen on omanlaisensa, joten kannattaa vierailla vaikka kaikissa! 

Kävin tutustumassa Puutarhanikkareiden Herttoniemen myymälän runsaisiin valikoimiin muutama viikko sitten. Mitä pidemmälle taimipihassa eteni, sitä enemmän sai hämmästellä hienoja esillelaittoja, valikoimien runsautta ja sitä, mitä kaikkea sinne oli saatu mahtumaan! 


Kasvi- ja siemenvalikoimat ovat runsaat ja monipuoliset.
Kasvien yhteydestä löytyy myös kivoja 
ohjelappuja.






Niin trendikästä kultalakkaa oli
mitä moninaisimmissa väreissä. 
Näistä saisi ihania, pörriäisiä
houkuttelevia väriläiskiä erilaisiin istutuksiin :)
Puutarhanikkareilta on saatavilla myös konsultointi-, pihasuunnittelu- ja viherrakennuspalveluita. 

Tarjolla oli myös monenlaisia kivoja koristeita ja rakennelmia. 
Tällainen pieni metallisilta olis aika ihana :) 

Alueen keskellä on hieno kasvihuone, jonka seinustalla oli viinirypälettä
lukuisina erilaisina lajikkeina.

Raparperia oli ainakin kymmentä lajiketta - nyt täytyy
myöntää tietämättömyyteni - en todellakaan tiennyt, että 
siitä on olemassa niin monia lajikkeita :)
Orvokkivalikoimat olivat tuolloin muutama viikko sitten
mahtavan runsaat.





Honkasen puutarhalla on Kangasalla sijaitsevan suuren puutarhamyymälän lisäksi kesäaikaan myös kesäkukkamyymälä Tampereen Lielahdessa. 

Kangasalan myymälä sijaitsee Honkasen puutarhan yhteydessä. Yhteensä 7000 m2:n suuruisissa kasvihuoneissa kasvatetaan monipuolisesti erilaisia sesonkikasveja - siis todellista lähituotantoa :) 

Suuresta myymälästä löytyy myös laaja valikoima siemeniä, runsaasti monenlaisia puutarhatarvikkeita ja kesäaikaan myös kahvio.
Keväisessä ammattikasvihuoneessa on aina mahtavaa pistäytyä - ei malttaisi
millään lähteä pois :) 

Vielä tänään sunnuntaina 24.5.26 ehdit osallistumaan blogiarvontaani kirjoittamalla arvontapostaukseen (ei siis tähän postaukseen) kommentin siitä, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Näitä kommentteja on ollut jo tähän mennessä tosi ihana lukea. Enimmäkseen innoittajat ovat olleet äitejä ❤️ - tai isovanhempia 💕 Mutta on joukkoon päässyt myös pappa, Erkki ja isä. 

perjantai 15. toukokuuta 2026

Nyt vihdoin: miljoona-arvonta... 😊

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Nyt on arvonnan aika! Lupasin teille ahkerille lukijoilleni arvonnan sen juhlistamiseksi, kun blogissani tuli hiljattain täyteen miljoona katselukertaa 😊

Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:

Ensimmäinen palkinto. 
Toinen palkinto. 
Kolmas palkinto. 

Pääset osallistumaan arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki, jotta tavoitan voittajan.

Arvonta päättyy su 24.5. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa. 

Mikäli en tavoita voittajaa toukokuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.

Osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille ihanista vastauksista ❤️ Kerron voittajat pikimmiten 😊

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!