Näytetään tekstit, joissa on tunniste jää. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste jää. Näytä kaikki tekstit

lauantai 7. helmikuuta 2026

Jäädyttelyhommia

Huh, kun on alkuvuosi humpsahtanut työ- ja muissa kiireissä. Mutta puutarhahommatkin alkaa jo pyöriä vahvasti mielessä...

Joskus yöllä kun herään, eikä uni tahdo tulla, tulee aina keksittyä kaikenlaisia ideoita

Nyt kun on ollut kunnon pakkasia, mieleeni putkahti eräänä yönä jäälyhdyt 😊

Olin varsin tyytyväinen näihin lopputuloksiin 
Mikä mukavinta, näillä keleillä jäälyhdyt myös
säilyvät pitkään.
Olen jo jonkin aikaa haaveillut pyöreän pallon muotoisista jäälyhdyistä, niistä mitä tehdään ilmapallojen avulla. En ole kuitenkaan viitsinyt hankkia ilmapalloja vain näiden vuoksi.

Yöllä mieleeni tulivat puolipyöreät metallikulhot - jos niissä saisi jäädytettyä palloja, aina puolikaan kerrallaan?

Ei auttanut kuin ryhtyä saman tien yöllä tuumasta toimeen 😊

Sopivasti jäätynyt lyhdynpuolikas, jonka pääsee
kovertamaan puukolla auki päältä.

Seuraavana päivänä jo odottivat ensimmäiset jäätyneet versiot. Sain kuitenkin heti huomata, että jäätyvä astia tarvitsee päälleen kannen.

Ilman kantta pallonpuolikkaat jäätyivät päältä päin aivan liian paksuun umpijäähän, eikä niihin saanut koverrettua päältä reikää kynttilää varten ja ylimääräisen veden poistamiseksi lyhdyn sisältä.

Ei siis muuta kuin seuraavat versiot jäätymään,  nyt kannet kulhojen päällä. Ne onnistuivatkin varsin täydellisesti.

Valmiiksi koverrettu lyhdynpuolikas
ennen sen irrottamista kulhosta.
Minulla on kaksi eri kokoista kulhoa, joten kerralla saa jäädytettyä aina yhdet pallonpuolikkaat. Kun molemmat pallonpuolikkaat on valmiiksi jäätyneet ja koverretut, ne laitetaan päällekkäin. 

Kaksi puolikasta päällekkäin laitettuina, saattavat
vielä hyvällä tuurilla jäätyä kiinni toisiinsa. 
Hyvällä tuurilla puolikkaat jäätyvät vielä toisiinsa kiinni niin, että ne pysyvät yhtenä.pallona, eikä pallo muodostu kahdesta irrallisesta puolikkaasta toistensa päällä. Tällä ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä.










Sitten ei kuin ihailemaan lopputuloksia... 😊






#jääkoriste #jäälyhty #pyöreä






Jos haluat kokeilla vähän yksinkertaisempia jääkoristeita, löydät tästä yhden aiemman vinkkini: ihanat jäätähdet.

torstai 21. tammikuuta 2016

Jääkuutioita tuikkukynttilöille

Meikäläisen "jääkausi" se vain jatkuu nyt kunnon pakkasten myötä. On nimittäin kyllä aika huippuolosuhteet erilaisten jääesineiden tuotantoon!

Tällä kertaa mieleni teki laittaa tuikkukynttilöitä riippumaan ulos jotenkin kivasti - jollain muulla tavalla kuin ihan tavallisiin lyhtyihin.

Minulta löytyisi kyllä tarkoitukseen sellaisia kivoja pieniä roikkuvia lasikippoja. Niiden ongelmana on kuitenkin se, että ne ovat päältä auki, ja ovat siten ensimmäisen lumisateen sattuessa lunta täynnänsä.

Pitäisi olla siis sellainen "astia", jossa olisi päällä vain ihan pieni reikä.

Pähkäilin tätä aikani sängyssä pyöriessäni, kunnes keksin kokeilla sellaisen pienen jäälyhdyn tapaisen kuution jäädyttämistä, jonka sitten voisi ripustaa vaikka rautalangalla roikkumaan vähän kuin "paketin".




Heti herättyäni ryhdyin tuumasta toimeen, ja ensimmäinen koe-erä pääsi jäädytykseen neliskanttisissa, litran vetoisissa pakasterasioissa. Täytin rasiat vedellä hieman yli puolivälin.

Parinkymmenen asteen pakkasessa 4 - 5 tuntia on hyvä jäädytysaika, jotta keskelle jää juuri sopivan kokoinen, kauniin pyöreä kolonen tuikkukynttilää varten.

Lopputulos oli parempi kuin osasin odottaakaan, muoto oli juuri sopivan sopusuhtainen.

Lyhdyt olivat niin herkullisia kuvattaviksikin, ettei siitäkään meinannut tulla loppua...


Kun ulkona on kunnon pakkanen, ei kynttilän lämpö sulata jäätä juuri lainkaan.


Jos et omista sopivan mallisia pakasterasioita, niin maitotölkit voisivat myös periaatteessa käydä tähän, mutta ne ovat kuitenkin pikkuisen turhan kaposia. Sen sijaan sellaiset maitotökin malliset, mutta vähän isommat tölkit (missä myydään mm. joitain jauhoja), ovat juuri sopivia tarkoitukseen.

Vielä lopuksi, tervetuloa mukaan te kaikki uudet lukijat!

keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Tähtien tuiketta!



Joulunpyhinä teki mieli saada ulos jotain pientä talvista ja kivaa, kun ei oikein muutoin ollut talven tuntua. Ja toisaalta, kun lämpötila viimein laskeutui pakkasen puolelle, mahdollistui erilaisten jääjuttujen tekeminen, ilman että ne sulavat pois saman tien.

Jäädytin tähdenmallisessa hiekkakakkumuotissa tuollaisia pieniä tähtiä, jotka ripustin harjateräksestä väännnettyyn pidikkeeseen. Kesäisin tuo sama pidike toimii köynnöstukena.



Jäädytin tähdet pakastimessa, missä ne valmistuivat paljon nopeammin kuin ulkona tuolloin olleessa pikkupakkasessa.

Nyt onnistuisi kyllä jäädyttäminen hyvin ulkosallakin, meillä mittari näyttää -27 astetta!

Laittaessani tähdet jäätymään, pistin muotissa olevaan veteen pätkän rautalankaa ripustuslenkiksi.

Tästä pääset toiseen juttuuni, jossa kerron miten tehdä ihania, pallon muotoisia jäälyhtyjä.

Oikein hyvää - hyytävää - loppiaispäivää kaikille!

maanantai 4. tammikuuta 2016

Jummi jammi, mitkä luistelujäät!

Nyt tulee jälleen jotain sellaista, että älä tee näin - ellet sitten tiedä satavarmasti, mitä olet tekemässä.

Äskettäin vallinneet pakkaset ilman lumisadetta jäädyttivät järvet houkuttelevaan peilijäähän. Ja tästähän varoiteltiin, ihan aiheesta, yllin kyllin. Muutama päivä sitten virkavalta jopa tyhjensi Tuusulanjärven innokkaista luistelijoista, mikä varmasti oli järkevä varotoimi. Parempi varoa kuin katua!


Siitä huolimatta piti pari päivää sitten käydä pienellä lähijärvellä katsomassa, josko se kantaisi jo luistelijan. Kristallinkirkasta, sileäpintaista teräsjäätä näytti olevan hyvinkin reilut viisi senttiä, siis riittävästi.


Siltikin arkailin luistimineni rannassa, mennäkö vaiko eikö? Vaan silloin alkoi etäämpää kuulua iloista jään kirskunaa; kaksi retkiluistelijaa lähestyi kauempaa selältä huimaa vauhtia. Olivat tehneet pitkän lenkin, ja vakuuttivat jään olevan kestävää.

Heidän rohkaisemanaan vetäisin luistimet jalkaan, ja suuntasin kohti vastarantaa. Jäänaskalit oli varmuuden vuoksi mukana, ja vähän evästäkin.

Alla oli ihan tavalliset luistimet. En ole tullut hankkineeksi retkiluistimia, kun kausi jää yleensä niin kovin lyhyeksi, usein vain muutama päivä ennen kuin lumi valtaa jääkentät kuten nytkin sitten kävi.

Ilman retkiluistimiakin vauhti oli aivan riittävän vinhaa, vielä kun oli mukana sauvat, joiden avulla saa koko kropan liikkeelle :)

Jos aikoo tähän aikaan jäälle, pitää vesistö tuntea tarkkaan, virtapaikoille ei ole mitään asiaa. Turvallisimpia ovat pienet lammet ja lahdet. Voi myös mennä sellaisille paikoille, missä näkee muidenkin liikkuvan. Retkiluistelua voi päästä harrastamaan turvallisesti myös erilaisissa seuroissa tai muissa porukoissa.

Nyt kun jään päälle tuli lopulta vähän luntakin, saattaisivat sukset olla seuraava sopiva kulkupeli. Jäälle voisikin näin vähän lumen aikaan päästä hiihtelemään aiemmin kuin varsinaisille hiihtoladuille.

Lumi toimii kuitenkin eristeenä ja hidastaa jään vahvistumista, vaikka toisaalta nyt kiristynyt pakkanen vauhdittaa sitä reippaasti. Heikompia kohtia jäässä on vaikeampi havaita lumen alta, joten sen vuoksi on syytä olla entistäkin varovaisempi.

Jos vähääkään epäröit, älä mene vielä jäälle, kukaan ei saa tippua veteen tämän kirjoitukseni vuoksi!

keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Maaliskuinen aamu puutarhassa

































Alkaa jo vihertää... vaikka maassa pitäisi kai olla vitivalkoisena hohtavat hanget. Tuntuu omituiselta, tähän ei oikein osaa suhtautua. Tällaisina kirkkaan kuulakkaina, aurinkoisina aamuina pitäisi lähteä hiihtelemään keväthangille. Ja nyt ei ole missä hiihdellä.

Ihan kuin olisi jossain ulkomailla, siellä on juuri tällaisia lopputalven aamuja. Kirkasta, kaunista, raikasta, mutta lumesta ei tietoakaan.

perjantai 28. helmikuuta 2014

Jään kutsu

Kun ei hiihtämään pääse, täytyy mennä jäille. Uutisissa toki koko ajan varoitellaan niiden heikosta kestävyydestä, etenkin merellä ja suuremmilla järvillä, siellä sietääkin olla varovainen.

Mutta pienemmät järvet ainakin vähän pohjoisempana ovat nyt loistavassa luistelukunnossa, varmuuden vuoksi jäänaskalit kaulaan, kypärä päähän ja ihastelemaan jäätaidetta!




sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Mökkisauna - paras sauna

Piti käydä mökillä tuossa lähellä tekemässä pieni pulahdusavanto ennen kuin jää käy aivan mahdottoman paksuksi.

Tällainen rannan lähelle, matalaan veteen tehty kylpyammeen kokoinen avanto on aika kätevä kastautumiseen. Jalat ylettyvät helposti pohjaan, ei tarvitse tikkaita tai muita rakennelmia.

Tällä kertaa ei tullut käytyä avannossa, mökkisauna ei oikein lämpiä näillä pakkasilla. Vaan nyt on avanto valmiina peiteltynä odottelemassa pakkasten hellittämistä.

Sen sijaan tuli tehtyä pienet luistelukierrokset järven jäällä. Lunta oli yllättäin sen verran, että se vähän haittasi etenemistä. Mutta lapiolla sai helposti työnneltyä sopivan reitin.

JA SITTEN VAROITUKSEN SANA: jäälle menon kanssa pitää nyt olla todella varovainen! Mökkimme on pienen, matalan lahden rannalla, joka jäätyy nopeasti.




Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!