Näytetään tekstit, joissa on tunniste puuhella. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste puuhella. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Pökköä pesään ja muuta talvista

Tuli räiskyy iloisesti kaikissa viidessä uunissa plus keittiön hellassa ja saunan kiukaassa. Antoihan lämmin alkutalvi lopulta periksi ja päästi pakkasen tulemaan. Säätilanteen normalisoiduttua on taas päässyt oikean talven makuun, vaikka lunta vielä kaivattaisiin.

Vanha talomme lämpiää pääasiassa puilla, uunit nielevät vuodessa parikymmentä mottia koivahalkoja. Olisi toki mahdollista lämmittää sähköpattereillakin, mutta uunilämpö on niin paljon miellyttävämpää - ja tietysti myös huomattavasti edellisempaa. Alkutalvi olikin lämmittämisen suhteen harvinaisen helppo.

Nyt pakkanen paukkuu, kynttilää ei tarvita, kun auringonvalo kultaa kuurankukkien koristaman lyhdyn.

Kaupoissa näkyy kevään merkkinä ensimmäisiä siemenpusseja. Tarjolla näyttää jo olevan myös sipulikukkia; narsisseja, tulppaaneja sekä sieviä helmihyasintteja ja krookuksia. Tästäpä tulikin mieleen pelastaa pihan perälle purkkeihin unohtuneet viimekeväiset kukkasipulit, tarkoitus oli kerätä nämä ennen pakkasten tuloa. Mahtaisivatkohan innostua kukkimaan, jos nämä nyt sulattaa ja istuttaa? Harmi kun ei tullut tehtyä aiemmin, sillä osassa sipuleista näkyy jo lämpimän kauden tuottamana pientä versonalkua.


lauantai 31. elokuuta 2013

Puulieden lämmössä

Sää on kylmennyt (tai lähinnä yöt) sen verran, että lämmityskausi alkaa jälleen ja pääsee aamusella tuikkaamaan tulet keittiön hellaan.

Elokuun loppupuoli on ollut harvinaisen lämmin, joten poikkeuksellisen pitkään onkin selvitty lämmittämättä.

Nyt tuntuu mukavalta, kun vanha puuhella alkaa jälleen luovuttaa leppeää lämpöään vähän viilenneeseen keittiöön.

Hellaa koristavat sen merkin kertovat hauskat kullanväriset kirjaimet: LEINOLUX.

Muistutukseksi, tänään voi vielä vastata oikealla olevaan kyselyyn. Huomenna syyskuun kunniaksi uusi kysymys :)
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!