Tuli räiskyy iloisesti kaikissa viidessä uunissa plus keittiön hellassa ja saunan kiukaassa. Antoihan lämmin alkutalvi lopulta periksi ja päästi pakkasen tulemaan. Säätilanteen normalisoiduttua on taas päässyt oikean talven makuun, vaikka lunta vielä kaivattaisiin.
Vanha talomme lämpiää pääasiassa puilla, uunit nielevät vuodessa parikymmentä mottia koivahalkoja. Olisi toki mahdollista lämmittää sähköpattereillakin, mutta uunilämpö on niin paljon miellyttävämpää - ja tietysti myös huomattavasti edellisempaa. Alkutalvi olikin lämmittämisen suhteen harvinaisen helppo.
Nyt pakkanen paukkuu, kynttilää ei tarvita, kun auringonvalo kultaa kuurankukkien koristaman lyhdyn.
Kaupoissa näkyy kevään merkkinä ensimmäisiä siemenpusseja. Tarjolla näyttää jo olevan myös sipulikukkia; narsisseja, tulppaaneja sekä sieviä helmihyasintteja ja krookuksia. Tästäpä tulikin mieleen pelastaa pihan perälle purkkeihin unohtuneet viimekeväiset kukkasipulit, tarkoitus oli kerätä nämä ennen pakkasten tuloa. Mahtaisivatkohan innostua kukkimaan, jos nämä nyt sulattaa ja istuttaa? Harmi kun ei tullut tehtyä aiemmin, sillä osassa sipuleista näkyy jo lämpimän kauden tuottamana pientä versonalkua.