Näytetään tekstit, joissa on tunniste etupiha. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste etupiha. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 12. huhtikuuta 2026

Nyt se on päätetty!

- nimittäin taloyhtiön piharemppa...

Yhtä aikaa odottamani ja pienellä kauhulla pelkäämäni taloyhtiön sadevesi-, salaoja- ja muu piharemppa alkaa nyt vähitellen selkiytyä, yhtiökokous on tehnyt ensimmäiset päätökset asian suhteen. 

Päätöksiin sisältyy minun näkökulmastani sekä hyvää että huonoa. Ensisijaisesti kuitenkin hyvää, on hieno juttu että välttämätön remppa ylipäänsä toteutuu. 

Etupihalle tekemäni kiveykset ja istutukset joutunee 
purkamaan. Ei tuo kuitenkaan niin vakavaa, johan näistä
ehti kolme kesää nauttimaan, hyvä aika tehdä jo
jotain pieniä uudistuksia :) 
Mutta, kustannussyistä se toteutetaan huomattavasti alkuperäistä suunnitelmaa suppeampana 😞 Remontti koskee lähinnä sadevesien kannalta ongelmallisinta etupihaa. Tästä on siis se varsin myönteinen seuraus, että puutarhanhoitoni kannalta tärkeimpään takapihan puoleen ei tulla juuri koskemaan. 

Tässä on siis saanut muuttaa kesän puutarhasuunnitelmiaan suuntaan jos toiseen. Ensin odottelin remppaa jo viime kesänä - no ei tullut. Sitten olin varautunut siihen, että nyt tulevana kesänä koko talon ympärys on mullinmallin, ja puutarhanhoito on hetken katkolla.

Mutta näinkään ei ole nyt siis käymässä, vaan jotain siltä väliltä, mene ja tiedä?

Jännä nähdä, millaiseksi etupiha tulevaisuudessa 
muotoutuu? Tuleeko taloyhtiöltä miten tiukat
ohjeistukset siihen, miltä talon edustan pitää näyttää?
Itse tykkään enemmän siitä, että jokainen saa tehdä 
vähän tyylillään, kuin että jokainen sisäänkäynti olisi
tismalleen samannäköinen.
Näiden syiden vuoksi olen nyt mm. kasvatellut taimia (kerrankin) varsin maltillisesti. Onneksi kuitenkin kasvatin, kun nyt näyttää siltä, että niille voisi sittenkin olla käyttöä ja tarvetta. 

Edelleen eletään siis pienoisessa epävarmuudessa päivä kerrallaan, kunnes tilanteet alkaa tästä kunnolla selkeytymään...







sunnuntai 21. joulukuuta 2025

Joulu tulee - siivoten 😊

ja vähän kokkaillen...

En todellakaan ole (ollut) mikään himosiivoaja. Siivoaminen on usein ollut prioriteeteissani aikalailla häntäpäässä. 

Mutta niin voi asiat muuttua, nyt kun lapset eivät asu enää kotona, imuroin mielelläni päivittäin (koska meillä on koira), ja muutoinkin kaikenlainen siivoaminen on varsin mukavaa puuhaa. Etenkin lopputulos, mikä syntyy 😊

Olin viime viikonlopun itsekseni kotona, niin tuli jynssäiltyä ja raivailtua vähän kaikenlaista - tietysti jouluradion säestäessä 😊

Aloitin sulattamalla suuren kaappipakastimen, kun ulkona oli vähän pakkasta. Kaikennäköisiä pieniä löytöjä tuli takaosasta, ja vähän myös vanhaa pois heitettävää. Marjoja on enemmän kuin oletin. Vähän haastava aika sulattaa pakastin, kun se on melkoisen täysi. Mutta jäätä oli todella runsaasti, joten oli kyllä korkea aika!
Nyt kelpaa taas kokkailla 😊 Ennen-kuvat tahtoo
 aina jäädä ottamatta. Ensimmäisenä puhtaaseen 
uuniin pääsi lipeäkala - se on harvinaisuus, josta 
 tykkään päästä nauttimaan ainakin kerran vuodessa.
Ymmärrän kyllä hyvin, ettei se ole kaikkien makuun 😊

Seuraavaksi kävin uunin kimppuun. Siinäkin oli tehtävää, vaikkei tuo aivan kamalassa kunnossa ollutkaan. 

Tekoälyä tarvittiin avuksi kolmen uuninlasin irrottamiseen. Käytin puhdistukseen ensimmäistä kertaa taikasientä, se toimikin aika hyvin. Lopputuloksesta tuli suorastaan säihkyvä 😊 Tytär tosin vinkkasi sen jälkeen kuulemma vielä paremman, Scrub Daddy ja Mummy -sienet. Onko sinulla kokemusta näistä?
Ihana jouluruukku on yksi lemppareitani jo
vuosikymmenten ajalta.

Uunijuurekset ovat aina yhtä herkullisia 😊
Puhtaassa uunissa saattoi ryhtyä kokkailemaan. Tein pitkästä aikaa vähän juuresjuttuja, ihania uunijuureksia ja lemppariani herkullista jouluruukkua. Niistä riittikin syötävää useammaksi päiväksi. 
Havu-jouluvalo -viritelmä tuo vähän 
valoa ulko-oven pieleen. 




Virittelin myös vähän lisää jouluvaloja, nyt nimittäin keksin niihin viimein vähän lisää ideaa. Hankin pari tuollaista vähän kookkaampaa havua, ja virittelin niihin valot. 

Valohavu on kivan tunnelmallinen 
parvekkeella - ja näkyy aamulla 
ensimmäisenä makuuhuoneen ikkunasta 😊

Toisen laitoin etupihalle ulko-ovelle ja toinen pääsi parvekkeelle.

Etupihalle keksin vielä tehdä tuollaisen rykelmän erilaisista lyhdyistä. Nyt on ainakin pikkuisen jouluisempaa 😊

Kun joulu on jo niin lähellä, linkkaanpa tässä myös vanhan joulun kauppalistani, jonka kaivan esiin aina joka vuosi 😊

#joulu #valo #jouluruukku #lyhty

perjantai 9. toukokuuta 2025

Voihan vilutus!

Jo on jaksanut ilmoja pidellä, ei voi muuta sanoa!

Tuli näissä olosuhteissa mieleeni jo edesmenneen mukavan työkaverini Lillin sanonta, viluttaa t-viivoilla 😄

Puutarhuria viluttaa, ja hennot tomaatin- ja muut taimet kiipeävät sisällä kohti kattoa kaivaten pikaista ulkoilua.

On ollut vähän masentavaa katsoa sääennusteita eteenpäin, miten voikaan olla näin tasaisen jäätävää?

Yölämpötilat pysyttelevät edelleenkin hyvin lähellä nollaa, ja päivisinkin on ainakin ensi alkuun alle kymmentä astetta. Jäätävä tuuli on vielä antanut oman hyytävän lisänsä. 
Etupihalle piti kuitenkin hankkia vähän tarjousorvokkeja
kevääntuojiksi pariin astiaan.
Harvoin on keväällä ollut näin pitkään näin tasaisen kylmää. Yleensä lämpimämmät ja viileämmät päivät tai jaksot ovat vuorottelleet. 
Eipä tässä uskalla eikä voi oikein mitään puutarhahommia edistää. Täytyy vain toivoa, että jossain kohtaa homma muuttuu ja kääntyy ihanaksi lämpöaalloksi.

Niinkin kun on monesti  käynyt, että alun kylmän jälkeen on sitten tullut mahtava lämpöaalto - ja puutarhurille kova kiire!

Olihan toki pääsiäisen aikaan jo mukavan lämmintä, ja se innostikin vähän uhkarohkeisiinkin kokeiluihin puutarhassa. Nyt jännitän, selviävätkö tuolloin tekemäni kylvökset ja istuttamani perunantaimet kylmyydestä.

Tähän loppukevääseen sattuu monia mukavia pyhäpäiviä, ja siten vähän pidempiä vapaita töistä.
Useimmiten on ollut niin, että joko vappu- tai tulevana äitienpäiväviikonloppuna on päässyt nauttimaan puutarhahommista ihanassa lämmössä. Nyt ei ole kyllä olosuhteet kovin otolliset kumpanakaan 😞

Onneksi tässä kohtaa on se lohtu, että koko ihana kesä on vielä edessä, ja kyllä tämän täytyy tästä jossain kohtaa pakostakin lämmetä 😊

Se on tietysti myös plussapuoli, että tähän mennessä kukkaan ehtineistä kevätkukista on saanut nauttia harvinaisen pitkään - kuin aika olisi pysähtynyt 😊

Meillä tähän liittyy vielä yksi asia, minkä vuoksi on varmaan ollut hyvä, että näissä puutarhahommissa on ollut tällainen jarru. Taloyhtiöömme tulee nimittäin toukokuun lopulla kattojenpesutalkoot, mikä on sinällään erittäin hyvä ja tarpeellinen asia. Minusta on myös ihan mukava juttu, että homma tehdään talkoilla.

En osaa kuitenkaan oikein ajatella, millainen sotku siitä voi koitua pihaan ja ehkä parvekkeellekin? Sen vuoksi voi olla hyvä, ettei alla olisi vielä juuri istutuksia. Samoin vähän hirvittää, jos pesussa joudutaan käyttämään myrkyllisiä aineita, jotka voisivat valua kasvupaikoille. 

Nyt ei siis voi oikein muuta kuin odotella, yrittää malttaa mielensä ja viihdyttää kasvavia taimia sisätiloissa sekä toivoa, että ne pääsisivät piakkoin ulkoilemaan!

tiistai 9. heinäkuuta 2024

Kivirinne tuli viimein valmiiksi 😀

Ai niin, enpä ole hoksannut kertoa, sain jokin aika sitten viimein valmiiksi etupihan pienen rinteen kattamisen seulanpääkivillä.
Tai tosin vasta rinteen ensimmäisen puoliskon, toinen vähän isompi puoli on vielä vaiheessa. Sain kiveyksen valmiiksi juuri ja juuri Avointen puutarhojen päivään kesäkuun puolivälissä. Oli hyvä syy ottaa pieni loppukiri hommaan.

Nyt pääsee jo näkemään miltä kivirinne näyttää valmiina, oliko tämä hyvä idea? Vai tuleeko etupihalle esimerkiksi jo liikaakin kiveä?
Pohdin pitkään, mitä ihmettä tekisin tämän rinnekohdan kanssa? Lopulta päädyin kokeilemaan alueen kattamista seulanpääkivillä, jotka toistuvat  myös alempana olevien pienten perennapenkkien reunuksissa.
Laattakäytävän takapuoli odottaa vielä ratkaisuaan, mitä sinne keksisi alkuperäisten riippahernepuiden juureen?
Tällä hetkellä olen kyllä varsin tyytyväinen, aivan erityisesti rinteen helppohoitoisuuteen 😊 Siihen, etteivät rikkaruohot pääse kasvamaan, eikä rinteelle tarvitse tehdä käytännössä mitään. Isommalla takapihan puolella kun on hommaa ihan riittämiin 😊

Kivien alle laitoin katekankaan. Aika näyttää, pysyvätkö kivet paikoillaan talvella, vai joutuuko ne latomaan joka kevät uudestaan? No, sekin olisi kohtuullisen pieni vaiva.

Kaiken hankalinta on nimittäin ollut tarvittavan kivimäärän hankinta. En ole raatsinut ostaa kiviä, vaan olen haalinnut niitä pikkuhiljaa sieltä täältä. Tuollaiseen pieneenkin rinteeseen uppoaa käsittämätön määrä kiveä. Useammankaan kymmenen kiven erä ei tuntunut riittävän yhtään mihinkään.

Ajattelin, etten laita kivien väliin kivituhkaa tai muuta, sillä epäilen, että sadevesi huuhtoisi tavaran hetkessä rinteen alareunaan.

Paikalla kasvoi aiemmin kurtturuusua, jotka oli poistettu juuri ennen muuttamistamme. En osaa mitenkään kuvitella kurtturuusuja tuohon paikkaan, minusta ne eivät todellakaan sopisi siihen.
Joten ainakin tämä ratkaisu on huomattavasti alkuperäistä parempi.

Taloyhtiö ei halunnut ottaa kantaa siihen, mitä ruusujen tilalle laitetaan, jokainen sai tehdä haluamallaan tavalla. Aika monella rinne kasvaa rikkaruohoa, joten siihenkin nähden olen tyytyväinen 😊
Etupihan toisessa puoliskossa riittää vielä puuhaa ennen kuin kaikki kivet ovat valmiina paikoillaan.

#Rinne #rivitalo #kattaminen #seulanpääkivi #kivi #piha
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!