Ai niin, enpä ole hoksannut kertoa, sain jokin aika sitten viimein valmiiksi etupihan pienen rinteen kattamisen seulanpääkivillä.
Tai tosin vasta rinteen ensimmäisen puoliskon, toinen vähän isompi puoli on vielä vaiheessa. Sain kiveyksen valmiiksi juuri ja juuri
Avointen puutarhojen päivään kesäkuun puolivälissä. Oli hyvä syy ottaa pieni loppukiri hommaan.
Nyt pääsee jo näkemään miltä kivirinne näyttää valmiina, oliko tämä hyvä idea? Vai tuleeko etupihalle esimerkiksi jo liikaakin kiveä?
 |
Pohdin pitkään, mitä ihmettä tekisin tämän rinnekohdan kanssa? Lopulta päädyin kokeilemaan alueen kattamista seulanpääkivillä, jotka toistuvat myös alempana olevien pienten perennapenkkien reunuksissa. Laattakäytävän takapuoli odottaa vielä ratkaisuaan, mitä sinne keksisi alkuperäisten riippahernepuiden juureen? |
Tällä hetkellä olen kyllä varsin tyytyväinen, aivan erityisesti rinteen helppohoitoisuuteen 😊 Siihen, etteivät rikkaruohot pääse kasvamaan, eikä rinteelle tarvitse tehdä käytännössä mitään. Isommalla takapihan puolella kun on hommaa ihan riittämiin 😊
Kivien alle laitoin katekankaan. Aika näyttää, pysyvätkö kivet paikoillaan talvella, vai joutuuko ne latomaan joka kevät uudestaan? No, sekin olisi kohtuullisen pieni vaiva.
Kaiken hankalinta on nimittäin ollut tarvittavan kivimäärän hankinta. En ole raatsinut ostaa kiviä, vaan olen haalinnut niitä pikkuhiljaa sieltä täältä. Tuollaiseen pieneenkin rinteeseen uppoaa käsittämätön määrä kiveä. Useammankaan kymmenen kiven erä ei tuntunut riittävän yhtään mihinkään.
Ajattelin, etten laita kivien väliin kivituhkaa tai muuta, sillä epäilen, että sadevesi huuhtoisi tavaran hetkessä rinteen alareunaan.
Paikalla kasvoi aiemmin kurtturuusua, jotka oli poistettu juuri ennen muuttamistamme. En osaa mitenkään kuvitella kurtturuusuja tuohon paikkaan, minusta ne eivät todellakaan sopisi siihen.
Joten ainakin tämä ratkaisu on huomattavasti alkuperäistä parempi.
Taloyhtiö ei halunnut ottaa kantaa siihen, mitä ruusujen tilalle laitetaan, jokainen sai tehdä haluamallaan tavalla. Aika monella rinne kasvaa rikkaruohoa, joten siihenkin nähden olen tyytyväinen 😊
 |
| Etupihan toisessa puoliskossa riittää vielä puuhaa ennen kuin kaikki kivet ovat valmiina paikoillaan. |
#Rinne #rivitalo #kattaminen #seulanpääkivi #kivi #piha