Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäkuu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäkuu. Näytä kaikki tekstit

lauantai 10. kesäkuuta 2023

Vispipuurotestailuja raparperista

Huomasin jossain ohimennen rapaparperivispipuuron ohjeen. Teki mieli kokeilla, en ole muistaakseni koskaan sellaista tehnyt.

Toisena vaihtoehtona mietin mansikka-raparperiversiota. Siihen kun saisi käytettyä pakastimessa vielä olevia viimevuotisia mansikoita.

Päädyin tekemään molempia, mansikalla ja ilman, jotta saatoin verrata näitä keskenään. Tein gluteenittomana versiona, johon käytin puuroainekseksi karkeaa riisijauhoa.

Molemmat oli hyviä, pelkkä raparperiversio minun makuuni jopa vielä hitusen parempaa. 

Raparperivispipuuro oli todella hyvää ja raikasta, mukavan eri makuista kuin perinteinen vispipuuro. Mansikka toi toiseen versioon kivan pienen vivahteen.

Mansikka-raparperipuuron liemessä oli kaunis väri. Tämän liemen siivilöin.
Pelkkää raparperiversiota en siivilöinyt, vaan pehmenneet raparperinpalat saivat jäädä vispipuuron joukkoon.

Jäähtynyt puuro vatkataan sähkövatkaimella ihanan ilmavaksi ja herkullisen kuohkeaksi.

Mansikka-raparperiversio (takana) on väriltään huomattavasti kauniimpaa kuin edessä oleva, hailakampi raparperiversio. Maku on kuitenkin tärkein!
Tässä myös linkit pariin muuhun hyvään raparperiherkkuuni: huippuhyvä raparperipiiras sekä ihana raparperi-valkosuklaajäädyke.

Kivaa viikonloppua, raparperilla tai ilman 😊

#raparperi #vispipuuro #herkku #ihana #mansikka #hyva #herkullinen

torstai 1. kesäkuuta 2023

Kesäkuun 10. päivän "sääntö"

Vanhan viisauden mukaan hallanarkoja kasveja ei pidä istuttaa ulkosalle ennen kesäkuun 10. päivää, sillä siihen saakka hallan mahdollisuus on todennäköinen.

Haluaisin kuitenkin meidän lyhyessä kesässämme mahdollisimman varhaista satoa, ja siksi minulla on tapana uhmata tuota vanhaa viisautta - sillä riskillä, että liian varhain istutetut taimet kokevat paleltumiskuoleman 🙁 Olen myös ajatellut, josko tilanne olisi voinut muuttua nyt ilmastonmuutoksen myötä.

Saa nähdä, miten näiden jo hyvässä kasvuvauhdissa olevien köynnöspapujen käy?

Nyt juuri näyttää kuitenkin varsin hurjalta, kylmää pukkaa, jopa aika jäätävää. Sääennuste lupaa tällä hetkellä ensi viikonlopulle kylmimmillään nollaa astetta 😬

Noin kylmä yö tietää suuria haasteita, ehkä jopa mahdotonta tilannetta maahan jo istuttamieni hallanarimpien kasvien, eli kesäkurpitsan, kurkun ja köynnöspapujen suojaamiseksi, edes useampikerroksinen harso ei välttämättä riitä suojaksi. Saa nähdä, miten tässä käy, olisi varmaan kannattanut uskoa vanhaa kansaa 😊

Oletko sinä noudattanut kesäkuun 10. päivän suositusta?

#halla #lämpötila #puutarha #istutus #istuttaminen #hallanarka #kasvi #suojaus

perjantai 24. kesäkuuta 2022

Hääkoristelut syntyivät - juuri ja juuri!

Se on juhannusaatto ja tyttären hääpäivä! On siis selvillä, miten kävikään tämän äidin hääkukkakasvatuksen kanssa 🙂

Hyvin ja huonosti, voisi sanoa. Onneksi ei hyvin huonosti. Ei aivan täydellinen suoritus, mutta riittävän hyvä. Ihan valtaosa maaliskuussa kylvämistäni lähes tuhannesta kesäkukan taimesta ei harmi kyllä ehtinyt kukkaan kylmän alkukesän vuoksi. Mutta toisaalta, tiedän että parhaani tein, yhtään tämän parempaan en olisi venynyt.

Kukkia oli kuitenkin onneksi juuri ja juuri riittävästi, kun otin lisäksi mukaan lähes kaiken, mitä pienestä perennapenkistä irtosi. Ei tarvinnut käydä kukkakaupan kautta 🙂

Tyttären tärkein toive oli että värikästä!
Hyvä että sanoi sen, niin tiesin mitä tehdä 🙂

Keräsin kukat eilisiltana ja asettelin ne valmiiksi pieniin maljakoihin. Maljakot vein yöksi viileään kellariin.

Siemenestä kasvattamistani kesäkukista kukkaan ehti lähinnä joitain ruiskaunokkeja, muutamia kehäkukkia sekä jokunen herttaikikukka ja kirjokakkara. 

Perennapenkistä sain vihreän eli kuunliljan ja kurjenmiekan lehtien lisäksi vuorikaunokin ja kurjenmiekan kukkia sekä hauskan näköisiä vuohenjuuren ylikukkineita kukkaperiä. Tämä oli tyttären hyvä idea ottaa myös näitä mukaan!

Koko homman pelastus olivat tavalliset ja jaloakileijat, joita oli isohko määrä juuri sopivasti kukinnan alussa. Niitä tuli lähes joka maljakkoon.

Minna vinkkasi kommentissaan aiempaan postaukseeni, että myös nuput ovat kauniita - näin on - hyödynsin siis myös niitä 🙂

Lisäksi keräsin vähän luonnonkukkia, puna-ailakkia sekä poimulehden ja vuohenputken kukintoja. Vuohenputki osoittautui monella tapaa paremmaksi kuin koiranputki, jota laitoin ensimmäisiin maljakoihin. Näin sain juuri ja juuri loihdittua riittävät reilun 20 maljakollista kukkia.

Unikot näyttävät harmillisesti siltä, että ne aikovat aukaista ensimmäiset kukkansa tänään, siis päivän verran myöhässä! Tästä eteenpäin saanemmekin sitten nauttia aivan ennätyksellisestä kukkaloistosta.

Tämä on ollut mukavan haastava ja jännittävä, innostava ja kaikin tavoin aivan ihana projekti, joka on myös tuonut aivan uutta virtaa ja intoa puutarhahommiin. 

On ollut kivaa, kun kukkien hoitaminen on muistuttanut aina mukavalla tavalla lähestyvästä ihanasta juhlasta.

Olen aiemmin kasvattanut koristelukukat vanhimman tyttären häihin. Silloin hääjuhla oli kuitenkin vasta heinäkuun lopulla, joten homma oli huomattavasti helpompi ja onnistuminen varmempaa kuin tällä kertaa.

Mainio juttu, että nämä juhlat olivat näin päin, ensinnä helpompi "harjoitteluprojekti" ja sitten tämä haastavampi. Aiemmista kokemuksista oli nyt paljon hyötyä!

Nyt jo melkein surettaa, että tämä ihana projekti oli tältä erää tässä, mitähän sitä seuraavaksi keksisi? No, kasvimaa on kyllä muilta osin aivan retuperällä, puolet sipuleista istuttamatta jne... 🙂Lähiaikoina tänne on myös tiedossa vähän arvontaa sun muuta!

Mutta nyt saa vetää juhlamekon ylle, sillä tänään iloitaan, riemuitaan ja nautitaan 🙂

Ihanaa, aurinkoista juhannusta sinulle!

tiistai 21. kesäkuuta 2022

Jännäksi menee hääkukkien kanssa!

Ei melkein kohta kestä tätä odotuksen jännitystä, onneksi tämä kohta päättyy! Hääkukat todellakin antavat odottaa itseään viimeiseen asti, ovat kehittyneet onnettoman  hitaasti näissä viileissä keleissä. Saa nähdä, ehtivätkö jäljellä olevat kolme viimeistä, toivottavasti aurinkoista ja suht lämmintä päivää pelastaa tilannetta.


Nuppuja olisi kyllä vaikka kuinka ja vaikka minkälaisia, samoin kuin on erilaisia kukkien suojaksi virittämiäni lämmittäviä rakennelmia.

Muutama kunnon hellepäivä tekisi nyt varmasti ihmeitä, niitä on kuitenkin valitettavasti luvassa vasta juhannuksen jälkeen. Toivotaan, että näistä kuitenkin ainakin jonkinlaiset hääkoristelut saadaan aikaan. Ajattelin jo, että lähden kohta föönin kanssa puhaltelemaan ja lämmittämään näitä huolella hoivattuja taimia, jos se on lämpötilasta kiinni 😉

Jokunen unikkokin olisi tosi kiva 🙂


Eipä vielä juuri kukkia näy...

keskiviikko 8. kesäkuuta 2022

Kiri, kiri, hääkukkaset!

Hui, enää reilu kaksi viikkoa h-hetkeen, eli tyttären juhannushäihin, jonne yritän itse kasvattaa koristekukat.

Viileä, tai suorastaan kylmä alkukesä on hankaloittanut projektia huomattavasti, ja nyt vielä lisähaastetta tuovat räjähdysmäisesti levinneet lehtokotilot.

Saa nähdä, riittääkö nyt viimein lämmennyt sää tarjoamaan riittävän loppukirin, näin toivon 🙂

Tämä tarhaneito ehti aukaisemaan
nuppunsa kukista ensimmäisenä.
Pisimmällä ovat luonnollisesti ensimmäisenä eli maaliskuun alussa kylvämäni kukantaimet, jotka pääsivät jatkamaan kasvuaan laatikoihin lämpimälle kasvihuoneen seinustalle. Ne ovat jo isoilla nupuilla ja muutama kukkakin löytyy, joten näiden osalta ajoitus osunee kohdilleen. 

Pelkästään nämä eivät kuitenkaan läheskään riitä, vaan täydennykseksi tarvittaisiin vielä runsaasti muitakin kukkasia.

Pisimmällä ovat nämä laatikoissa kasvavat.








Olen toiveikas myös kasvihuoneessa tomaattien lomassa kasvavien kukkasten suhteen. Sen sijaan ulkona maassa kasvavien kukinnasta taidamme päästä nauttimaan vasta häiden jälkeen.

Myös tällainen pikkuinen kukkii jo.
Tästä minulla ei ole aavistustakaan,
mikä laji tämä on? 
Onneksi juhannuksen aikaan saanee tarvittaessa lisäapuja myös luonnonkukista, joten vielä ei ole toivoa menetetty 🙂

keskiviikko 30. kesäkuuta 2021

Vähän jälkijunassa mennään...

Puutarhahommani on tänä vuonna edistyneet kuin hidastetussa filmissä, on ollut niin paljon muita kiireitä, lähinnä valokuvauksen saralla. 

Tänään, kesäkuun viimeisenä päivänä, sain kuin sainkin kylvettyä viimeisetkin siemenet - varhaisporkkanat! Eikös kesäkuu ole hyvinkin porkkanan kylvöaikaa... :) Saapa nähdä, ehtiikö näistä mitään tulla?

Se pieni lohtu tässä kuitenkin on, että tämä oli nyt vihdoin viimeinen, kevään ja alkukesän kiireiden vuoksi viivästynyt homma. 

Herneitäkin kylvin vasta muutama päivä sitten. 

Tämä on ehdottomasti tärkein porkkanankasvatusniksini:
kylvörivit kannattaa peittää kaupasta ostetulla mullalla,
eikä kasvimaan (rikkaruohoisella) maalla. Näin pienet
porkkananalut saavat mahtavan etumatkan rikkaruohoista,
eikä alkuvaiheen kitkeminen ole ollenkaan niin työlästä. 
Vielä vähän vettä ylle, niin pääsee itäminen hyvään vauhtiin. 




Yksi haaste on myös ollut varsin vaihtelevat säätilanteet. Toukokuussa oli niin sateista, ettei saviselle kasvimaallemme ollut juuri asiaa. 

Nyt juhannuksena tuli taas aivan valtava vesiryöppy, jonka jäljiltä kasvimaa oli syvään upottavaa savivelliä! Ei siis taaskaan asiaa sinne. 

Oli kuitenkin pakko saada kylvettyä herneensiemenet, kun olin ehtinyt ne jo liottaa. Ei auttanut kuin ottaa avuksi pulkka, jonka avulla sain joten kuten liikuttua lilluvalla savella :D Toivottavasti ei sattunut naapurien näkökenttään! 

Vankat maissinvarret huitelevat ulkosalla jo noin metrin korkuisina.

Jos tarkkaan katsoo, niin tomaattien juurella kiemurtelee jotain 
uutta - eikä se ole käärme :) Kerron siitä tarkemmin tässä lähiaikoina. 

Toisaalta olen aivan erityisen iloinen ja onnellinen niistä kasveista, jotka olen kaikesta huolimatta onnistunut saamaan maahan varsin hyvissä ajoin, ja joille kuuluu pelkästään hyvää. 

Tällaisia ovat muun muassa mukavasti itäneet talviporkkanat (jotka siis ovat huomattavasti pidemmällä kuin nämä nyt kylvämäni varhaisporkkanat :) sekä kasvihuoneen tomaatit, joissa ensimmäiset raakileet alkavat pian olla täysikokoisia. 

Tomaattien lomassa köynnöstävät tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokeilemani mielenkiintoiset parsapavut. Niiden latvat kurottelevat jo kohti kasvihuoneen kattoa. Muutama ulos istuttamani taimi ei sen sijaan ole vielä juuri pituutta venähtänyt. 


Kurkut on myös olleet harvinaisen varhaisia,
niitä on päästy nauttimaan jo useita kappaleita.


maanantai 14. kesäkuuta 2021

Kesäkuinen arboretum Frick

Mantsurianjalopähkinän lehvästöä, luulisin.

Lupasin viime kuussa, että tekisin tämän kesän uutuus-puutarhakohteesta, Kangasalla sijaitsevasta arboretum Frickistä vastaavanlaisen kesäsarjan kuin tein viime kesänä.

Silloin kävin noin kerran kuussa katsastamassa lähellämme Orivedellä sijaitsevassa Hörtsänän arboretumissa, mitä sinne kuuluu kesän edetessä.



Lukuisat viehättävät patsaat yllättävät
kävijän tuon tuosta. 
Sarjaa oli niin mukava tehdä, että olin huippuiloinen kun lähellämme aukesi tänä kesänä yleisölle uusi upea puutarhakohde. Kävin arboretum Frickissä ensimmäisen kerran heti kun se aukesi toukokuun puolivälissä. Olin haltioitunut. Puutarha on iso, upea, monipuolinen, loppuun asti mietitty. 

Vielä huikeammaksi tämän tekee se, että kyseessä on käytännössä yhden miehen, Erkki Frickin, muutaman vuosikymmenen harrastuneisuuden tulos!

Tällä kertaa kuvaan pääsivät
isäntäpariskunnan molemmat osapuolet.

Männynrunkoa pitkin korkeuksiin kurotteleva köynnöshortensia
on pysäyttävä ilmestys. Tällainen täytyy varmaan saada!
Puutarhurituttavamme hämmästeli, miten monet kasvit, kuten tämä piikkiaralia,
ovat voineet selvitä ilman vaurioita läpi talvien.

Katsuran tunnistaa kauniinmutoisista lehdistä.
Nyt kesäkuussa alppiruusujen kukinta oli varmasti parhaimmillaan. Yli 900 kasviyksilöä tykitti kaikissa mahdollisissa väreissä. Perinteisempiä violettia, pinkkiä ja valkoista sekä välissä iloisena väriläiskänä oranssia ja keltaista.
Tässä tutkaillaan jalavaa
Ulmus x hollandica

Matkassamme oli myös tuttavamme, paljon maailmaa nähnyt puutarhuri. Oli mukavaa tutkailla istutuksia hänen asiantuntevassa seurassaan. Hänkin oli mykistynyt näkemästään, totesi jopa, että tämä kohde on upeampi kuin Mustialan arboretum!

Taas hoksasin uuden patsaan, joka jäi minulla
edellisellä käynnillä kokonaan huomaamatta.

Arboretum Frickiin pääsee tutustumaan torstaisin ja sunnuntaisin kello 12-16. Alueelle on pieni pääsymaksu, ja sieltä löytyy myös kahvila.

Ainoa pieni miinus on se, että alueesta näyttää olevan tulossa niin suosittu, että ihmispaljous alkaa jo vähän häiritä, etenkin näin koronan vallitessa. Viime torstaina oli kuulemma kesän yleisöennätys, yhteensä 500 kävijää.

Frick löytyy myös suomalaisten puutarhakohteiden listaltani, jolla on lähemmäs 50 muutakin kiinnostavaa kohdetta eri puolilta Suomea.

Tästä pääset jatkamaan sarjan seuraavaan ja viimeiseen osaan, arboretum Frickin heinäkuu.

EDIT: Arboretum Frick on avoinna yleisölle viimeisiä kertoja kesäkuussa 2025, kannattaa siis kiirehtiä jos haluaa nähdä tämän ihanuuden!

#arboretumfrick #kangasala #arboretum

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!