Näytetään tekstit, joissa on tunniste meloni. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste meloni. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 10. elokuuta 2016

Kiva aamuylläri

Pehmeän karvapintainen pieni
kurkkumelonin alku.
Käväisin aamulla ennen töihin lähtöä pikaisesti avaamassa kasvihuoneen.

Samalla sainkin huomata mukavan pienen yllätyksen; tämä vuonna ensimmäistä kertaa kokeilemani kurkkumeloni oli vihdoista viimein saanut kehitettyä ensimmäiset pienet vihreät meloninalut.

Kasvit ovat kasvaneet varsin rehevästi ja kukkineetkin niin emi- kuin hedekukin. Ja taimikasvatuksenkin aloitin varsin aikaisessa vaiheessa. Silti yhtään pientä meloninpötkylää ei ole vielä tätä ennen lähtenyt kasvamaan, vaikka pölyttäjiäkin on riittänyt. Tätä olen ihmetellyt, ja vähän pettyneenä koko kasviin olin jo ajatellut, että tämä saa jäädä viimeiseksi kokeiluksi.

Saas nähdä, kuinka noiden pienten alkujen käy, ehtivätkö varttua syötäviksi asti, kun elokuuta jo mennään. Olisi kyllä mukava päästä maistamaan, miltä nuo kurkkumelonit mahtavat maistua.

Tämä yksilö kasvoi ulkosalla astiassa. Siirsin sen saman tien kasvihuoneeseen, jos se jatkaisi jatkaa kasvuaan paremmin siellä.

Mukavaa alkanutta elokuuta kaikille, nyt nautitaan sadonkorjuusta!

keskiviikko 7. elokuuta 2013

Olisiko jo maissia?

Jokohan?
Maissin kypsyydestä on vaikea olla varma. Periaatteessa silloin, kun "töyhtö" on muuttunut ruskeaksi ja tähkän pää tuntuu pyöreältä. Mutta milloin töyhtö on sopivan ruskea? Yleensä yrittää ottaa liian aikaisin. Ja jos raottaa keskenkasvuisen maissin suojuslehtiä kurkistaakseen jyviä, niin lehtiä ei tahdo saada kunnolla takaisin paikalle tähkää suojaamaan.

Maissi onkin yksi harvoja eksoottisempia kasveja, joka on jäänyt meillä viljelyyn. Yksi maissintaimi tuottaa Suomen oloissa pari tähkää.

Juuri sopivia!
Muista eksoottisemmista kasveista on tullut kokeiltua ainakin munakoisoa, paprikaa, erilaisia meloneja..

Ovat kuitenkin meillä aika epävarmoja, kesästä kun ei voi koskaan etukäteen tietää.

Satoakin pienestä määrästä tulee niin vähän, yksi pieni munakoiso silloin, toinen tällön, ettei niille ole oikein järkevää käyttöä.

Kiinnostavia nämä eksoottisemmat kasvit joka tapauksessa ovat ja tarjoavat myös silmänruokaa, vaikkapa munakoiso ihanine violetteine kukkineen, joten ilman muuta kokeilemisen arvoisia mieluiten kasvihuoneessa.

Tämä kesä olisi kyllä ollut aivan loistava melonikesä, harmi ettei tullut nyt laitettua.
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!