![]() |
| Kesäkurpitsa-aarteeni on vähän vaatimattoman näköinen, siemenpussissa ei ollut ollenkaan kuvaa. Malknowy kapturek -tomaatti oikealla näyttää tosi jännältä 😊 |
![]() |
| Tässä viimein jo pitkään odottamani aarre, yksi tarvitsemani kesäkurpitsansiemen 😊 |
![]() |
| Kesäkurpitsa-aarteeni on vähän vaatimattoman näköinen, siemenpussissa ei ollut ollenkaan kuvaa. Malknowy kapturek -tomaatti oikealla näyttää tosi jännältä 😊 |
![]() |
| Tässä viimein jo pitkään odottamani aarre, yksi tarvitsemani kesäkurpitsansiemen 😊 |
![]() |
| Erityisesti yksi lempilajikkeistani, kivan oranssiraidallinen Tigerella on kunnostautunut tuplataimien tehtailussa. Se on siis päättänyt, että ilman Tigerellaa ei voi ihminen olla 😊 |
![]() |
| Näitä piti olla yhteensä ihan max kolme... |
![]() |
| Tässäpä tulevan kesän tomaatit. Tiny timit alaoikealla eivät ole vielä itäneet, niitä siis vielä odotellessa. Keskellä on myös vähän basilikaa ja persiljaa. Nyt viikonloppuna taitaa päästä koulimaan! |
![]() |
| Erityisesti monet pihvitomaatit kasvoivat viime kesänä erinomaisen hyvin. |
![]() |
| Erilaiset keltaiset tomaattilajikkeet ovat viihtyneet erityisen hyvin rivaripihamme terassilla. |

![]() |
| Tässä myös koko hienon alueen kartta, joka unohtui edellisestä postauksesta. |
![]() |
![]() |
| Hauska säleikköomenapuu verkkoaidassa. |
![]() |
| Jos harkitsisin viiniköynnöksen hankintaa, kävisin kyllä Fruticetumissa tutustumassa erilaisiin lajikkeisiin. |
![]() |
| Lajikkeet oli varsin hyvin merkitty. Samaa lajiketta oli yleensä muutaman puun verran, näin olettaisin niistä monista puista, joilla ei ollut nimikylttiä, että olivat samaa lajiketta kuin naapurinsa. |
![]() |
| Heh, Suomen suurimmat olivat kyllä kovin vaatimattoman kokoisia :) Kuvassa näyttää vähän liiankin isolta. |
![]() |
| Tässä "saaliini", noin 10 kilon kassillinen erilaisia omenoita ja päärynöitä 😊 |
![]() |
| Tumma Black ball-tomaatti alkaa näyttää värin puolesta siltä miltä pitää. |
![]() |
| Venus ei ole pitänyt kiirettä tomaattien kypsyttelyn kanssa. Nyt on sentään viimein nähtävillä vähän muutakin kuin vihreää, joten ehkä nämä tästä vielä oransseiksi muuttuvat... |
![]() |
| Terassilla on myös keinua vastapäätä pari tomaattiruukkua, niitä on mukava katsella keinusta. |
![]() |
| Muovikasvihuone löysi nyt selvästi viimevuotista paremman, aurinkoisemman paikan. |
![]() |
| Tomaatit kasvoivat hyvin tässä isossa muoviruukussa. |
![]() |
| Kuvassa oikeanpuoleinen varsin pätevä muoviruukku on hankittu edullisesti samalta hovihankkijaltani 😊 Tytär tosin halusi nyt takaisin minulla lainassa olleet ruukkunsa. |
![]() |
| Tomaatteja on kasvamassa reilun 20 taimen verran. |
![]() |
| Venus-kirsikkatomaatti näyttää jo tässä vaiheessa hyvin lupaavalta 😊 |
![]() |
| Vanha luottolajike Cereza amarilla koittaa kisata Venuksen kanssa. |
Puutarhaharrastukseni pitäisi oleman pienenemään päin, ja näin ollen myös taimikasvatusta pitäisi tehdä maltilla.
En nyt oikein tiedä, miten hyvin onnistuin tässä tomaattien kohdalla 😊 Ainakin sain tällä kertaa laitettua ne kasvamaan hyvissä ajoin. Se on hyvä juttu nyt, kun tomaatit pitää kasvattaa rivaripihasta ja -parvekkeella ulkosalla ilman kasvihuonetta.
Poimin siemenvarastostani kaikki "must" lajikkeet, niitä kertyi 13. Mutta maltoin kylvää joka lajiketta vain kaksi siementä. Tarkoittaisi siis noin 25 tomaatintainta. Tosin osa siemenistä on niin vanhoja, että itävyys voi olla huonompaa.
Viime kesänä, rivaripihan ensimmäisenä, jouduin toteamaan, että yhteensä 15 tomaatintainta oli hiukan liikaa, vähempikin riittäisi. Joten hieman tässä on vielä ylimäärää.
Tosin myös vanha puutarhamme kasvihuoneineen on edelleen käytettävissä, joten osa taimista siirtynee sinne. Jännä nähdä miten tässä käy, minkä verran taimia lopulta ilmaantuu.
Blogissani parhaillaan olevaan siemenarvontaan on kertynyt ihania kommentteja siitä, miksi kasvattaa taimia itse. Muun muassa Gardenofthenorth toteaa, miten pienten kasvien kasvun seuraaminen piristää mieltä 😊 Todellakin näin on, ei välttämättä tule aina ajatelleeksikaan, miten suuri merkitys pienenpienillä taimilla voikaan olla.
Vintagentti taas kertoi kommentissaan, että hän on käynnistämässä työssään lasten parissa istutusprojektia, johon kuuluu paljon esikasvatusta. Miten suloista!
Siemenarvontaani ehdit osallistumaan vielä 29.2. saakka!
Tästä pääset lukemaan kaikista vuosien varrella kasvattamistani tomaattilajikkeista.
Tästä taas pääset juttuun, jossa kerron tarkemmin tomaatin kasvatuksesta.
#tomaatti #taimi #taimikasvatus #lajike #hyvä #tomaattilajike #tomaatinsiemen #siemen