Näytetään tekstit, joissa on tunniste lajike. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lajike. Näytä kaikki tekstit

perjantai 25. huhtikuuta 2025

Odotettu pieni siementilaus saapui!

Tarkoitukseni oli kylvää jokin aika sitten lempi-kesäkurpitsalajikettani esikasvatettavaksi. 

Kyseessä on itsepölytteinen Partenon-lajike. Olen onnistunut saamaan siitä hyvin aikaisin kesäkurpitsaa, kun itsepölytteinen lajike ei ole riippuvainen siitä, että samanaikaisesti löytyy sekä emi- että hedekukkia ja vielä pölyttäjiäkin.

Jouduin kuitenkin harmikseni huomaamaan, että siemenpussin pohja ammotti tyhjyyttään. Lähdin etsimään luottolajikkeeni siemeniä lähialueen kaupoista, mutta eihän niitä mistään löytynyt 😞

Aiemmin Partenonia on ollut niin Nelsonin kuin Plantagenin valikoimissa, mutta jälkimmäistä putiikkiahan ei ole enää ollenkaan, mikä sekin on pieni harmi. 

Kesäkurpitsa-aarteeni on vähän vaatimattoman näköinen,
siemenpussissa ei ollut ollenkaan kuvaa.
  Malknowy kapturek -tomaatti oikealla näyttää tosi jännältä 😊









Tässä viimein jo pitkään odottamani aarre,
yksi tarvitsemani kesäkurpitsansiemen 😊
Ei auttanut kuin laittaa verkkokauppatilaus vetämään. Tilasin sitten samalla myös mielenkiintoisen näköistä Malinowy kapturek -tomaattia, johon satuin hiljattain törmäämään. 

Tämä tomaatti erottui näkemässäni kuvassa hyvin erikoisen ulkonäkönsä vuoksi. Tomaattitertut näyttävät todella runsailta, muistuttavat minusta vähän viinirypäleterttua 😊

Tämän tomaattilajikkeen pitäisikin olla hyvin runsassatoinen, yksi kasvi voi tuottaa jopa 600 tomaattia! 

Tomaatteja ei varmaan harmi kyllä taida enää ehtiä kylvämään tälle kesälle, joten sen kanssa täytyy malttaa odottaa ensi kesään.

Tästä pääset juttuuni, jossa kerron vinkkejä kesäkurpitsan kasvattamiseen.

#tomaatti #kesäkurpitsa #hyvä #lajike #erikoinen #aikainen #runsassatoinen #itsepölytteinen 

lauantai 22. maaliskuuta 2025

Tuplasti taimia 😀

Yritän tässä epätoivoisesti vähentää taimikasvatuksia, mutta tomaatit ovat aivan toista mieltä 😊

Vaikka vähän vaikeaa oli, onnistuin pienentämään tomaattikylvökseni kymmeneen lajikkeeseen ja vain pariin siemeneen per lajike, paitsi aivan lemppareita kolmen siemenen verran. 
Erityisesti yksi lempilajikkeistani, kivan oranssiraidallinen
Tigerella on kunnostautunut tuplataimien tehtailussa. Se on siis päättänyt,
että ilman Tigerellaa ei voi ihminen olla 😊



Näitä piti olla yhteensä ihan max kolme...
Vaan iso osa siemenistä onkin nyt ollut tällaisia tuplasiemeniä, joista on kasvanut kaksi tainta. 

Nyt on siis jälleen tulossa reilut 20 tomaatintainta, kun reiluun kymmeneen tähtäsin 😊

Tässäpä tulevan kesän tomaatit. Tiny timit alaoikealla eivät ole vielä itäneet, niitä siis vielä odotellessa. Keskellä on myös vähän basilikaa ja persiljaa. Nyt viikonloppuna taitaa päästä koulimaan!

Näillä siis mennään, sillä sehän ei tule kuuloonkaan, että yhtään pikkutaimea tässä kohtaa hävittäisi! 

Katsotaan, jos ilmaantuisi jossain kohtaa joku, jolle lahjoittaa muutama ylimääräinen taimi. Tai sitten tästä tulee kuitenkin vähän runsaampi tomaattikesä 😊

Aurinkoista viikonloppua!

#tomaatti #lajike #siemen #taimi #taimikasvatus

maanantai 17. maaliskuuta 2025

Meinasi olla vähän vaikeaa...

mutta onnistuin! Pystyin pidättäytymään tomaatteja kylväessäni suunnitelmieni mukaan vain kymmenessä lajikkeessa, ja vain pari siementä kutakin 😊

Kerroin aiemmin, että tarkoitukseni olisi viettää tulevana kesänä vähän pienimuotoisempaa puutarhakesää. Siksi pienensin tomaattikylvösten määrän noin puoleen aiemmasta.

Vähempikin olisi riittänyt, mutta kun oletukseni on, etteivät kaikki siemenet kuitenkaan idä, niin siksi ylimääräinen "varasiemen" joka lajikkeesta. 

Vaikeaa meinasi kyllä olla, mitkä lajikkeet valita, ja mitkä jättää pois?

Ilman muuta mukana olivat lempparini kivan raidallinen Tigerella, keltaiset aikaiset ja satoisat kirsikkatomaatti Cereza amarilla sekä runkotomaatti Golden sunrise. Myös Tiny tim-amppelitomaatin halusin mukaan. 


Kaikki tomaatit kasvoivat viime kesänä aivan 
ennätyksellisen hyvin vanhan, myynnissä olleen
sasuntomme kasvihuoneessa. Canestrino-pihvitomaatti
 teki kaikkien aikojen tomaaattiennätykseni kasvamalla
lähemmäs kilon painoiseksi jättiläiseksi 😊
Tästä eteenpäin olikin sitten huomattavasti vaikeampaa valita. Mukaan pääsivät komeat pihvitomaatit Herodes, Brutus ja Canestrino sekä kirsikkatomaatti Sweet million. Lisäksi valituiksi tulivat ihanaksi osoittautunut keltainen Golden jubilee ja kivan oranssi Orange queen

Rannalle jäivät mm. perus-luottotomaatti Tanskan vienti sekä viimekesäinen uutuuskokeiluni, upean mustanpuhuva Black ball. Samoin kuin toinen viimekesäinen uutuuskokeiluni amppelitomaatti Venus. Se oli muutoin mukava, mutta pettymyksen tuotti tomaattien väri. Niiden piti olla siemenpussin kuvan mukaan kivan oransseja, mutta olivatkin ihan tavallisen keltaisia. 

Olen tyytyväinen itseeni, että onnistuin tässä karsinnassa. Vaan jännä nähdä, miten sitä pärjäilee aiempaa vähemmillä lajikkeilla ja pienemmällä tomaattimäärällä, vai alkaako jossain kohtaa kesää harmittaa, mielenkiinnolla odotan 😊


Erityisesti monet pihvitomaatit kasvoivat viime kesänä erinomaisen hyvin.

Erilaiset keltaiset tomaattilajikkeet
ovat viihtyneet erityisen hyvin
rivaripihamme terassilla.




#tomaatti #kylvö #siemen #lajike #taimikasvatus

torstai 19. syyskuuta 2024

Mitä muuta Fruticetumista löytyi?

Kerroin edellisessä postauksessa Lohjalla Lohjansaarella sijaitsevasta mielenkiintoisesta Fruticetum-hedelmäpuutarhasta.

Siihen juttuun ei kuitenkaan mahtunut aivan kaikki tästä runsaudensarvesta, niin tässä vielä vähän jatko-osaa.

Satojen hedelmäpuiden lisäksi Fruticumissa oli näyttävä perennapenkki. Ensi alkuun en edes huomannut sitä, vaikka oli ihan sisääntulon vieressä, olin niin tohkeissani kaikesta muusta 😊
Keskellä aluetta oli myös suuri kukkamaa, jossa kasvoi erilaisia pörriäiskukkia. On varmaan kesällä tosi näyttävä, nyt kukinta oli jo mennyt pääosin ohi.
Tässä myös koko hienon alueen kartta, joka 
unohtui edellisestä postauksesta.

Maisteltavana oli myös ruusukvitteneitä ja minikiivejä  - olivatpas ne kyllä todella minejä, en ole niitä koskaan aiemmin nähnyt. 
Yksi hauskimpia asioita oli aivan sisäänkäyntiportin vieressä, senkin huomasin vasta pois lähtiessäni: koko aluetta ympäröivässä verkkoaidassa kiipeili kaunis säleikköomenapuu! Miten näyttävä sisääntulo ja todella hyvä idea istuttaa tylsännäköisen verkkoaidan viereen "hukkatilaan" säleikköpuu verhoamaan aitaa ja tuottamaan satoa 😊
Hauska säleikköomenapuu verkkoaidassa.

#Lohja #hedelmäpuu #omena #puutarha #Fruticetum #lajike #säleikköomena #säleikköpuu

maanantai 16. syyskuuta 2024

Hedelmäpuita kerrakseen!

Taisi jäädä eilinen puutarhavisiittini tämän kesän viimeiseksi, mutta olipahan sitäkin erikoisempi ja vaikuttavampi.

Törmäsin vasta aivan hiljattain netissä Lohjalla sijaitsevaan Fruticetum-hedelmäpuutarhaan.

Siellä on aina silloin tällöin erilaisia itsepoiminta- ja muita teemapäiviä. Onneksi oli ainakin vielä yksi jäljellä nyt loppukesään, joten pääsin heti tuoreeltaan käymään.

Suurin syy tälle vierailulle oli se, että olen kaivannut rivaripihaamme vielä yhtä päärynäpuuta, mutta en ole toistaiseksi keksinyt sopivaa lajiketta. Puun tulisi olla mahdollisimman pienikokoinen, mutta kuitenkin runsassatoinen, ja vielä itsepölytteinen.

En ole myöskään aiemmin keksinyt, mitä kautta voisin löytää sopivan lajikkeen. Fruticetumissa kasvaa neljän hehtaarin alalla satamäärin erilaisia hedelmäpuulajikkeita, joten siellä jos missä pääsee tutustumaan eri lajikkeisiin ja näiden välisiin eroihin.

Päärynöitä on istutettu noin 50 eri lajiketta, samoin luumuja. Omenapuita on huikeat 250 lajiketta, lisäksi kirsikoita noin 40 lajiketta ja vielä koristeomenoita yli 30 lajiketta!

Lisäksi löytyy vielä suuri marjatarha, jossa kasvaa tuttujen herukoiden ja pensasmustikoiden lisäksi mm. tyrniä, marja-aroniaa, saskatonia, japaninruusukvitteniä jne...

Eikä siinäkään vielä kaikki, sitten on vielä köynnöstävät marjakasvit: viiniköynnöksiä yli 30 lajiketta, minikiivi ym. Näistä osa kasvaa kasvihuoneessa.


Ja vielä lopuksi kirsikkana kakun päällä uudet kokeilut, kuten mulperit, aprikoosit ja erilaiset pähkinät...

Pieneksi yllätyksekseni Fruticetum ei sijaisekaan aivan Lohjan keskustan tuntumassa, vaan Lohjansaarella reilu 10 km keskustasta.

Runsas lajikevalikoima teki vaikutuksen, en jaksanut tutustua kuin pieneen murto-osaan omenalajikkeista, joista valtaosa oli minulle aivan vieraita. 

Jos harkitsisin viiniköynnöksen hankintaa,
kävisin kyllä Fruticetumissa tutustumassa
erilaisiin lajikkeisiin.





Päärynöiden satoaika oli valtaosin jo ohi, joten niiden osalta ei oikein pystynyt vertailemaan muuta kuin eri lajikkeisten puiden kasvutapaa. Ja toki myös haastattelin henkilökuntaa tarpeistani. 

Lopputulema pihaamme sopivaksi lajikkeeksi oli sama kuin mitä olen itsekin ajatellut, minulle entuudestaan tuttu Pepi-lajike. Puiden taimia tarhalla ei nyt kuitenkaan harmillisesti ollut myynnissä. Viikkoa aiemmin olisi ollut tapahtuma, jossa niitäkin olisi ollut tarjolla.

Tässä muutama esimerkki lajikkeista mitä oli tarjolla:

Lajikkeet oli varsin hyvin merkitty.
Samaa lajiketta oli yleensä muutaman puun
verran, näin olettaisin niistä monista
puista, joilla ei ollut nimikylttiä, että
olivat samaa lajiketta kuin naapurinsa.

Heh, Suomen suurimmat olivat kyllä kovin 
vaatimattoman kokoisia :) Kuvassa näyttää
vähän liiankin isolta.













Tässä "saaliini", noin 10 kilon kassillinen 
erilaisia omenoita ja päärynöitä 😊
Olin muuten ajatellut, että äkkiä tunnissa tutustun paikkaan. No meni lähemmäs kolme tuntia, enkä silti ehtinyt tutustumaan kuin pieneen osaan lajikkeista 😊







Jännästi sai huomata, että kaikkein isoimmat
ja voimakkaimman punaiset omput olivat
itselleni kuin magneetteja.
Kun jossain kauempana pilkotti sellainen puu,
oli sinne aivan pakko raahautua jo painavan
omenakassin kanssa 😊





Fruticetum on siis hyvin mielenkiintoinen vierailukohde, joka pääsee ilman muuta myös kotimaisten puutarhakohteiden listalleni. Hieman erikoista on se, etten ole puutarhablogeissa juuri huomannut juttuja tästä puutarhasta. 
Kannattaa seurata heidän Facebook-sivultaan tietoja aukioloajoista ja tapahtumapäivistä.

Teen vielä toisen postauksen, johon tulee vielä muutama mielenkiintoinen juttu Fruticetumista, kun tähän tuli jo niin runsaasti tarinaa 😊 Tästä pääset tuohon jatko-osaan.

#Lohja #hedelmäpuu #omena #päärynä #puutarha #Fruticetum #lajike




maanantai 15. heinäkuuta 2024

Ei malttaisi millään enää odotella...

Tässä ensimmäisten tomaattien kypsymistä odotellessani vähän koostetta tämänvuotisista lajikkeistani.

Kun ei malttaisi enää yhtään tippaa odotella sitä hetkeä, kun pääsee haukkaamaan ensimmäistä herkullista tomaattia.

Etenkin minulle uusia lajikkeita haluaisin jo kovasti päästä maistelemaan. Aloitetaan siis näistä uutuuksista. 
Tumma Black ball-tomaatti alkaa 
näyttää värin puolesta siltä miltä pitää.
Ensimmäisenä parvekkeella kasvava "musta" tomaattilajike
Black ball, jonka tomaatit alkavat jo lupaavasti näyttää oikean värisiltä. Minulla ei olekaan juuri kokemusta tummien tomaattien kasvattamisesta, joten näiden kypsymistä odotan kovalla innolla. 

Venus ei ole pitänyt kiirettä tomaattien 
kypsyttelyn kanssa. Nyt on sentään 
viimein nähtävillä vähän muutakin
kuin vihreää, joten ehkä nämä tästä 
vielä oransseiksi muuttuvat...
Toinen uutuuslajike on jo useammassa postauksessa esiintynyt ihastuttavan oloinen oranssi kirsikkatomaatti Venus. Se kehittyi nopeasti raakilevaiheeseen, mutta nyt raakileiden kypsyminen on kestänyt pienen ikuisuuden.
En osaa päätellä tämän mysteerilajikkeen
tomaateista yhtään, mikä lajike tämä
voisi olla? Kenties Tanskan vienti? On 
kuitenkin sitä ajatellen aika aikainen ja
nopeakasvuinen. Jännä nähdä, mitä 
tästä tulee?
Kolmas mainittava on erikoinen mysteeritomaatti. Kuvittelin, että se on Tiny Tim-lajiketta, joka on varsin hidaskasvuinen ja kasvultaan pienikokoiseksi jäävä kirsikkatomaattilajike. Niinpä istutin tuon alun perin amppeliin. Pian jouduin kuitenkin huomaamaan, että kasvu ryöstäytyi aivan käsistä, kyseessä ei todellakaan voi olla Tiny tim. Siirsin tomaatin suosiolla isompaan ruukkuun, ja nyt ihmettelen mitä ihmettä siitä tulossa, mikä tomaatti se oikein on? On hyvin voimakas- ja nopeasavuinen, ei näytä oikein miltään tutulta lajikkeelta.
Tässä vielä mysteerilajike ihan koko komeudessaan.
Se näyttääkin nyt olevan yksi aikaisimmista lajikkeista, joten sikäli voisi olla myös yksi lempilajikkeeni Golden sunrise. Vaan kuin ei minusta oikein näytä siltäkään.

Olen itse asiassa kuullut, että yhdellä siemenfirmalla juuri Tiny timinä myytävät siemenet saattavat olla ihan mitä hyvänsä. Nähtäväksi siis jää, mitä tuosta kehkeytyy, onko menneet itselläni lajikkeet sekaisin, vai onko siemen ollut alunperin jotain muuta lajiketta?

Terassilla on myös keinua 
vastapäätä pari tomaattiruukkua,
niitä on mukava katsella keinusta.
Edellisten lisäksi terassilla on vielä pari ruukkua, joissa kasvaa mm. lempitomaattini keltainen, aikainen ja runsassatoinen Golden sunrise ja sekä ihanan oranssiraidallinen Tigerella. Lisäksi viimekesäinen ihastukseni Orange queen ja vielä toinen Black ball.  
Muovikasvihuone löysi nyt selvästi viimevuotista paremman, aurinkoisemman paikan.
Sitten on vielä pieni muovikasvihuone. Siellä kasvaa nyt neljä tomaattia, mm. pihvitomaatit Canestrino ja Brutus.

Parvekkeella kasvaa myös ruukussa muutama tomaatti, lempitomaattini keltainen kirsikkatomaatti Cereza amarilla, toinen Venus, vielä yksi Black ball sekä  kirsikkatomaatti Sweet million.

Tomaatteja on tänä vuonna kasvamassa yhteensä 17 kappaletta, ja lajikkeita reilu kymmenen. 

Minun tuli istutettua monet tomaatit lopulliselle kasvupaikoilleen vähän turhan myöhään erinäisistä syistä (mm. ei ollut sopivia ruukkuja), minkä takia kaikki eivät ole vielä kovin pitkällä. Vielä joutuu siis odottelemaan tomaattien kypsymistä...

Tästä pääset lukemaan vinkkejäni siihen, miten onnistut tomaatinkasvatuksessa.

Tästä taas löytyy vähän enemmänkin juttua erilaisista tomaattilajikkeista.

#tomaatti #lajike #rivitalo #piha #puutarha #tomaatinkasvatus

perjantai 19. huhtikuuta 2024

Kylän paras puutarhakauppa 😊

Tällaisia postauksia harvemmin teen, mutta nyt en malta olla tätä kirjoittamatta.

Vähän erikoista kyllä, meidän kylän ehdottomasti parhaaksi puutarhakaupaksi on osoittautunut sen suuren saksalaisen ruokakauppaketjun myymälä 😀 Tämä on tullut todetuksi useaan otteeseen yhdessä paikkakunnan muiden puutarhanaisten kanssa. 

Niinpä ajattelin vähän kertoa, mitä kaikkia löytöjä olen tuosta kaupasta tehnyt. 

Ensinnä isot ruukut. Niissä on hinta-laatusuhde todella kohdillaan, kuten monissa muissakin tämän ketjun tuotteissa.

Lähinnä ongelma on se, että monia tuotteita on saatavilla kausiluontoisesti vain hyvin lyhyen aikaa, ja juuri silloin pitää tietää tarvitsevansa juuri kyseistä asiaa. 

Tomaatit kasvoivat hyvin tässä
isossa muoviruukussa.
Viime keväänä ostin parvekkeelle varsin ihanan ison harmaan muoviruukun, jossa kaksi tomaatintainta viihtyi erinomaisesti. 

Harkitsin silloin toisenkin samanlaisen ruukun ostamista, mutten ollut aivan varma tarvitsisinko kahta. Nyt kovasti odottelen, tuleeko noita samoja ruukkuja vielä myyntiin, sillä mielelläni hankkisin toisen kaveriksi parvekkeen toiseen nurkkaan.
Kuvassa oikeanpuoleinen varsin pätevä 
muoviruukku on hankittu edullisesti
samalta hovihankkijaltani 😊 Tytär tosin
halusi nyt takaisin minulla lainassa olleet ruukkunsa.









Samoin minulla oli aiemmin lainassa tyttäreltäni kaksi varsin hyvää, isoa ruskeaa muoviruukkua, joissa myös tomaatit tykkäsivät kasvaa. Näissä ruukuissa oli pohjassa reiät ja mukana aluslautaset. Nyt tytärkin innostui kasvattelemaan, ja halusi ruukkunsa takaisin. Niinpä odottelen nyt näidenkin ruukkujen tuloa myyntiin, niitä on mielestäni ollut useampana vuonna, joten toivottavasti niitä nytkin tulee. 
Lempi-avomaankurkkulajikkeeni Konsa ja Akito
 
ovat molemmat varmoja,
runsassatoisia ja hyvänmakuisia.
Ihan erityisesti tykkään pitkiä,
sileäpintaisia kurkkuja tuottavasta Konsasta. 
Kurkut ovat kuin kasvihuonekurkkuja,
vaikka on avomaanlajike. 
















Sitten tämän samaisen kaupan siemenvalikoima, joka on varsin monipuolinen, ja ainakin minulle yksi tämän kaupan puutarhatarjonnan parhaita valtteja. Joukossa on mielenkiintoisia lajikkeita, joita en ole onnistunut muualta löytämään. Hinta on kohdillaan myös siemenissä.

Lempi-avomaankurkkulajikkeeni ovat erittäin runsassatoisat ja varmat Akito ja Konsa

Lupaava "Vihreä kone" ja samanvärinen köynnöspapu
pääsevät kokeiluun tänä vuonna. 



Löysin tämän vuoden valikoimasta myös hauskankuuloisen kesäkurpitsalajikkeen Green machine, joka menee nyt kokeiluun. Lisäksi tein tosin hyvin mielenkiintoisen löydön, vihreäpalkoisen köynnöspavun, jota lähti myös matkaan. Innoissani odotan, että päääsen kasvattamaan näitä minulle uusia lajikkeita.

Samaisessa kaupassa on myös usein tarjolla mielenkiintoisia kasveja, niin huonekasveja kuin perennojen ja hyötykasvien taimia sekä erilaisia kukkamukuloita.

Monia muitakin puutarhatarvikkeita tuolta löytyy, kuten erilaisia pieniä kasvihuoneita, lannoitteita ja muita tarvikkeita. Näihin en ole tutustunut kovin tarkasti.

Nytpä sai tämä kylän paras puutarhakauppa kyllä enemmän kuin tarpeeksi ilmaista mainosta 😊

#siemenkauppa #puutarhakauppa #edullinen #lajike #tomaatti #kurkku

perjantai 12. huhtikuuta 2024

Näin ei ole käynyt koskaan aiemmin 😊

Olen ollut tämän vuoden kylvöissä jopa vähän liian innokas ja aikaansaapa.

Sain kylvettyä tomaatit jo helmikuun loppupuolella. Kuvittelin, että se olisi hyvä ajankohta, jotta tomaatit ehtivät kypsyä hyvin ulkona terassilla ja parvekkeella, ilman kasvihuonetta. 

Kylvöajankohta on kuitenkin osoittautunut vähän turhankin varhaiseksi, nyt alan olla helisemässä taimien kanssa, kun taimikasvatustila tässä rivariasunnossa on varsin rajallinen.

Tomaatteja on kasvamassa reilun 20 taimen verran.



Nyt eletään kuitenkin vasta huhtikuun puoliväliä, ja tomaattiviidakko alkaa olla täyttänyt koko käytettävissä olevan tilan. 

Kävi myös niin, että siemenet itivät tällä kertaa harvinaisen hyvin, joten tomaatintaimia on huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi, vaikka kuinka yritin rajoittaa niiden määrää 😊

Lajikkeita taitaa olla 13, joista kolme minulle kokonaan uusia.

Suuri yllättäjä on ollut yksi uutuuslajikkeistani, Venus, jonka siemeniä tulin ostaneeksi viime kesänä Virosta. 

Venus näytti houkuttelevan oranssilta kirsikkatomaatilta. Ja nyt, se on kukkimassa ensimmäisenä kaikista tomaateista! Taimet ovat vasta hyvin pienikokoisia, mutta mahtavasti ne työntävät jo nuppuja 😊 Luinkin vasta nyt, että lajiketta luonnehditaan hyvin aikaiseksi, tämä taisikin olla hyvä löytö!
Venus-kirsikkatomaatti näyttää jo tässä vaiheessa hyvin lupaavalta 😊
En muista, että minulla olisi vielä koskaan aiemmin ollut tomaatit tähän aikaan nupuilla. Venus otti ja ohitti jopa aiemman varhaisimman lajikkeeni, keltaisen kirsikkatomaatin Cereza amarillan
Vanha luottolajike Cereza amarilla koittaa kisata Venuksen kanssa.
Nyt todellakin toivon lämmintä kevättä, jotta taimiviidakon saisi siirrettyä mahdollisimman varhain pihalle.

Tästä pääset lukemaan aiempia kokemuksiani erilaisista tomaattilajikkeista.

Ja tästä voit lukea vinkkejäni tomaatinkasvatukseen.

#tomaatti #taimikasvatus #taimi #lajike #hyvä #aikainen

keskiviikko 21. helmikuuta 2024

Maltillisesti tomaatteja?

Puutarhaharrastukseni pitäisi oleman pienenemään päin, ja näin ollen myös taimikasvatusta pitäisi tehdä maltilla.

En nyt oikein tiedä, miten hyvin onnistuin tässä tomaattien kohdalla 😊 Ainakin sain tällä kertaa laitettua ne kasvamaan hyvissä ajoin. Se on hyvä juttu nyt, kun tomaatit pitää kasvattaa rivaripihasta ja -parvekkeella ulkosalla ilman kasvihuonetta.

Poimin siemenvarastostani kaikki "must" lajikkeet, niitä kertyi 13. Mutta maltoin kylvää joka lajiketta vain kaksi siementä. Tarkoittaisi siis noin 25 tomaatintainta. Tosin osa siemenistä on niin vanhoja, että itävyys voi olla huonompaa. 

Viime kesänä, rivaripihan ensimmäisenä, jouduin toteamaan, että yhteensä 15 tomaatintainta oli hiukan liikaa, vähempikin riittäisi. Joten hieman tässä on vielä ylimäärää.

Tosin myös vanha puutarhamme kasvihuoneineen on edelleen käytettävissä, joten osa taimista siirtynee sinne. Jännä nähdä miten tässä käy, minkä verran taimia lopulta ilmaantuu.

Eturivissä on kolme minulle uutta lajiketta, joita odotan erityisellä innolla. Ne ovat Vironreissulta viime kesänä ostamani ihanan näköinen Orange Queen, musta kirsikkatomaatti Blackball ja kivannäköinen oranssi amppelitomaatti Venus. Takana ovat kaikki luottolajikkeeni, muun muassa ihanan raidallinen Tigerella, aikainen ja runsassatoinen keltainen kirsikkatomaatti Cereza amarilla ja keltainen Golden sunrise.

Blogissani parhaillaan olevaan siemenarvontaan on kertynyt ihania kommentteja siitä, miksi kasvattaa taimia itse. Muun muassa Gardenofthenorth toteaa, miten pienten kasvien kasvun seuraaminen piristää mieltä 😊 Todellakin näin on, ei välttämättä tule aina ajatelleeksikaan, miten suuri merkitys pienenpienillä taimilla voikaan olla. 

Vintagentti taas kertoi kommentissaan, että hän on käynnistämässä työssään lasten parissa istutusprojektia, johon kuuluu paljon esikasvatusta. Miten suloista!

Siemenarvontaani ehdit osallistumaan vielä 29.2. saakka!

Tästä pääset lukemaan kaikista vuosien varrella kasvattamistani tomaattilajikkeista.

Tästä taas pääset juttuun, jossa kerron tarkemmin tomaatin kasvatuksesta

#tomaatti #taimi #taimikasvatus #lajike #hyvä #tomaattilajike #tomaatinsiemen #siemen

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!