Näytetään tekstit, joissa on tunniste toukokuu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste toukokuu. Näytä kaikki tekstit

lauantai 9. toukokuuta 2026

Taimijengi odottelee ulospääsyä... 😊

Varmasti vähintään yhtä kuumeisesti kuin meikäläinen, joka odottelee, että saisi heivattua taimet huoneennurkista pihalle....

Isoimmat tomaatintaimet on jo siirtyneet
etujoukkona päiväulkoilulleen.

Ihanan aurinkoinen ja lämmin kevät on varmaan sotkenut sisäistä kalenteria, tuntuu kuin kevät olisi jo huomattavasti pidemmällä. Täytyy kuitenkin yrittää muistuttaa itselleen, että nythän eletään vasta toukokuun alkupuolta. Ei tässä vielä mikään erityinen kiirus ole.

Tykkään myös tehdä pieniä kylvöjä ulos mahdollisimman varhain pienellä riskillä, jotta saisin aikaista satoa. Hyytävät yöt on kuitenkin toimineet tehokkaana jarruna.

Vähänkään herkempiä kasveja ajatellen tämä toukokuun alkupuoli on toki vielä hyvin aikainen ajankohta.

Nyt näyttäisi kuitenkin lupaavasti siltä, että tilanne on viimein muuttumassa lämpimämpään suuntaan. Se saa tietenkin multasormet syyhyämään kahta kauheammin 😊

Nämä härkäpavuntaimet pitäisi saada
pikaisesti vähän väljemmille vesille.
Minulla ensimmäisinä jonossa ovat härkäpavut, joiden taimet on jo ehtineet venähtää melko pitkiksi, ja jotka eivät ole kasvina ollenkaan herkimmästä päästä.

Härkäpapua ei tarvitsisi välttämättä esikasvattaa sisällä, mutta koska tykkään niistä niin paljon, toivon saavani satoa mahdollisimman aikaisin. Siksi esikasvatan ne. 

En ole vielä onnistunut löytämään härkäpavuille täydellistä paikkaa pienessä ja vähän haastavassa rivaripihassa. Ensimmäisenä vuonna kokeilemani paikka oli turhan varjoinen, viimevuotinen kohta vähän liian aurinkoinen. Nyt on tarjolla vielä kolmas paikka, joka sijoittuu näiden kahden välille, toivottavasti se olisi nyt hyvä.

Ihanaa äitienpäiväviikonloppua!

Ps. blogikaverit, oletteko huomanneet, miten blogit.fi-sivusto on muuttunut? Ei vissiin enää näe puutarhablogien keskinäistä sijoittumista? Höh 😞

#taimi #taimikasvatus #piha #puutarha #rivitalo #kevät #härkäpapu


torstai 1. toukokuuta 2025

Kylmenee, kylmenee... 😞

Ei ole todellisia nämä lämpötilat. Toukokuuta mennään, ja sääennusteita katsoessa ei oikein tiedä mitä ajatella... Ei ainakaan uskoisi, että kesää kohti tässä ollaan menossa, onneksi se on kuitenkin fakta 😊

Ensi viikon alkupuolelle on luvassa päivisin +kuutta astetta (no sentään + 😊), öisin nollan tuntumassa. 
Joitain kivoja vappukukkia pihasta
sentään löytyy... 😊
Tulee mieleen entisaikain leikki, jossa kylmenevä tarkoitti sitä, että kohteesta, tässä tapauksessa siis kesästä, ollaan menossa yhä kauemmas...

Tässä tilanteessa olen kyllä kovin hyvilläni siitä, että siirsin taimikasvatuksia taannoisen reissuni vuoksi vähän tavanomaista myöhemmiksi. Nyt siitä on vain ja ainoastaan etua.
Jännä nähdä, mihin tämä tilanne tästä kehkeytyy? Heittääkö toiseen ääripäähän, porottavaan helteeseen, vai enteileekö tämä poikkeuksellisen vilpoisaa kesää?
Kivaa vappua joka tapauksessa, oli keli mikä hyvänsä 😊

#lämpötila #kevät #kylmä

sunnuntai 12. toukokuuta 2024

Sain äitienpäivälahjan 😀

Vihdoinkin alkaa sää lämmetä niin, että pääsee kunnolla puutarhahommiin!

Kompostia äitienpäivälahjaksi 😄
Pyysin puolisoani tuomaan "äitienpäivälahjan", vanhalla asunnollamme itse valmiiksi astiaan laittamaani valmista kompostia 😀 Sanoin, että riittää hyvin äitienpäivälahjaksi, kun tuo sen 😀

No, tuli se komposti ruusun kera, ja niin pääsin viimein istutushommiin.

Vähän oli perunantaimet päässeet
venähtämään pituutta. Eivätköhän ne
kuitenkin tästä hyvin lähde...
Istutin rivaripihaamme mahtuvat huikeat 12 kpl esikasvattamiani varhaisperunantaimia. Pieneksi on mennyt, kun aiemmin peruna-alamme oli aarin-parin verran.

Ehkä reilun neliön kokoinen
uusi perunapenkki.
Perunapenkin päähän istutin vielä vähän salaattisipulin taimia.
Saapa nähdä, miten nämä menestyvät, kaikki on uudessa paikassa vielä vähän kokeilua. 

Perunapenkin päähän mahtui
vähän salaattisipulintaimia.
Viime kesänä yritin kasvattaa samoilla kohdin tomaatteja pienessä muovikasvihuoneessa. 
Niille tämä paikka oli kuitenkin turhan varjoinen. Mielenkiintoista nähdä. miten näiden kasvatusten kanssa käy. Ei taida ihan ehtiä tulla juhannuspottuja, kun oli tämä alkukevät niin kylmä.

Aurinkoista äitienpäivää!


torstai 25. toukokuuta 2023

Lämpenee, kylmenee,...

Tästä keväästä tuli mieleeni vanha leikki, jossa etsittiin piilotettua esinettä 😊 Välillä oli lämpimämpää esineen ollessa lähempänä, välillä viileni. Lopputulos oli kuitenkin lämpöisen puolella esineen löytyessä.

Tällä hetkellä jännintä on se, miten kylmiksi kylmimmät hetket käyvät, mitä kaikkea uskaltaa jo istuttaa avomaalle.

Mahdollisimman aikaisen sadon saamiseksi tulee koko ajan mentyä vähän etukenossa pienellä riskillä. 

Parhaillaan pohdin kurkuntaimien istuttamista,  en ole rohjennut niitä vielä maahan laittaa, vaan taimet ovat saaneet varttua kasvihuoneen lämmössä.

Selvästi plussan puolella näyttäisivät tulevat yöt kuitenkin olevan, vaikka välillä vähän viileämmällä käykin.

Juuri istuttamani kurkuntaimi on vasemmanpuoleinen, sen vieressä on jo aiemmin istuttamani kesäkurpitsa.

Niinpä tein nyt ensi alkuun kompromissiratkaisun, istutin vain yhden kurkuntaimen viidestä. Näin suurin osa jäi vielä odottelemaan varalle, jos kävisi huonosti.

Niinhän sitä sanotaan, että hallanarkoja kasveja ei kannattaisi istuttaa ennen kesäkuun 10. päivää. Mutta kun ei malttaisi millään odottaa, sinne saakka tuntuu olevan pieni ikuisuus 😊
 
Toivotaan, että nämä "vilukissat" pärjäilevät.
Näiden takana raudoitusverkossa kiipeilee vielä köynnöspapua,
kovin hallanarka kasvi sekin.

#papu #kurkku #kurpitsa #istutus #hallanarka #lämpötila

tiistai 16. maaliskuuta 2021

Mitä odotat tulevalta puutarhakesältä?

Millaisia odotuksia sinulla on edessä odottavaan puutarhakesään? Oletko suunnitellut uudistuksia puutarhaan, tai aiotko kokeilla uusia kasveja tai lajikkeita? Vai oletko ajatellut mennä vanhalla tutulla, hyväksi havaitulla mallilla?

Hörtsänän arboretum Orivedellä.
Minulla on yksi asia, jota odotan niin kovin, etten meinaa nahoissani pysyä. 

Tuo asia ei kuitenkaan liity omaan puutarhaani, vaan lähitienoolle. Tähän lähistölle, Kangasalan kunnan puolelle aukeaa nimittäin yleisölle uusi arboretum, nimeltään Frick! Sitä odotan niin kovin innoissani, etten tiedä miten päin olla!

Paikka vaikuttaa niin houkuttelevalta, että uskon siitä tulevan jopa kesäinen "olohuoneeni". Tosin se tulee olemaan auki ainoastaan kahtena päivänä viikossa, ja vain muutaman tunnin kerrallaan. Tietääpähän, mistä minut kesällä noina aikoina todennäköisesti löytää 🙂 Vähän väliä käyn sivuilla kurkkimassa paikan kuulumisia, ja kausikortin hankintaa olen jo suunnitellut 🙂

Viime kesänä harrastin myös koronavuoteen sopivaa lähimatkailua, ja kerroin kuukausittain toisen lähikohteemme, Orivedellä sijaitsevan Hörtsänän arboretumin kuulumisista. Tämän jutun kuvat ovat Hörtsänästä. Uskon, että Frick tulee kuitenkin viemään mennen tullen voiton, ja ajattelin että voisin tehdä ensi kesänä samanlaisen kuukausittaisen sarjan sieltä. Ai, miten odotankaan porttien aukeamista toukokuun puolivälissä!

Tässä vielä linkki juttuuni, josta löytyy tietoa kymmenistä suomalaisista puutarhamatkailukohteista ensi kesän reissujen suunnitteluun!


#Frick #arboretumfrick #Hörtsänä #puutarhamatkailu #puutarhakohde #puutarhamatkailukohde #arboretum

sunnuntai 6. toukokuuta 2018

Tomaatit kukkivina kasvihuoneeseen - vain yksi on joukosta poissa...

Tämän postauksen piti alunperin olla, että vielä pitää malttaa hetki. Vaan kuinka ollakaan, yllättäin tupsahtanut lämpöaalto mahdollistikin tomaatintaimien istuttamisen lämmittämättömään kasvihuoneeseemme jo nyt.
Ensimmäisinä kukkaan ehtivät odotetusti kirsikkatomaatit Cereza amarilla
 ja Sungold. Verhosin varmuuden vuoksi kasvihuoneen pohjoisseinän
kylmien öiden varalta harsolla, niin pitäisi tomaateilla olla hyvät oltavat :)

Mahdollisten kylmien öiden vielä tullessa kasvaria voi lämmittää kynttilöin.

Taidankin olla tomaattien kanssa aikaisemmassa kuin koskaan! Ensimmäiset, helmikuussa kylvetyt taimet kukkivat jo iloisen keltaisina.

Lajikkeita on tänä vuonna reilu kymmenen ja taimia yhteensä kolmisenkymmentä.

Vanhoja tuttuja ja varmoja lajikkeita ovat Tanskan vienti, raidallinen Tigerella, Selandia, ihana keltainen Golden sunrise sekä mainiot runsassatoiset kirsikkatomaatit; aikainen keltainen Cereza amarilla sekä punainen Gardener´s delight ja vielä viime kesänä ensimmäistä kertaa kokeilemani supermakea Sungold-kirsikkatomaatti. 

Uusia kokeiluja ovat Hildares, Harzfeuer sekä Sweet million-kirsikkatomaatti.

Myös aiemmin kokeilemani, pienisatoiseksi jäänyt Black cherry -kirsikkatomaatti sai vielä uuden mahdollisuuden.

Yhtä lajiketta olisin halunnut kovasti kokeilla, erittäin hyväksi kehuttua Paolaa. En vain onnistunut löytämään sen siemeniä mistään ajoissa ja järkevästi.

Paolan siemeniä ei yleensäkään ole kovin hyvin tarjolla, ja siellä missä niitä oli, kokonaista viisi siementä sisältävän pussukan toimituskulut olivat pari-kolme kertaa siemenpussukan hinta! Eipä tullut kauppoja. Vaan nyt juuri onnistuin löytämään Paolaa kohtuukustannuksin ruotsalaisesta Impectasta. Menee nyt valitettavasti tässä vaiheessa kokeilu ensi vuoteen.

Suurin osa taimista mahtui kasvihuoneen multaan, loput päätyivät erilaisiin ruukkuihin.

Tästä vielä muutama linkki muihin tomaattiaiheisiin postauksiini:

Mitä ne tomaatin varkaat oikein ovat?
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!