Näytetään tekstit, joissa on tunniste härkäpapu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste härkäpapu. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 2. heinäkuuta 2025

Mitä kaikkea rivaripihassa kasvaa tänä kesänä?

Tein huviksi listauksen niistä syötävistä kasveista, jotka minulla on tänä vuonna kasvamassa pienellä rivaripihallamme ja parvekkeella. Tämä onkin hyvä muistilista myös tuleviin vuosiin, harmi kun en ole hoksannut tehdä vastaavaa aiemmin. 

Tähdellä merkityt ovat uusia kasvilajeja, joita en ole tässä paikassa aiemmin kasvattanut.

Yhteensä parisenkymmentä syötävää kasvilajia siis, mielestäni varsin mukavasti tällaiselle muutaman neliön pikkupihalle ja parvekkeelle.

Ensimmäiset tomaatit alkavat olla parvekkeella jo mukavan kokoisia,
mutta satoa saa vielä odottaa...













Istutin kokeeksi maahan pieneen pussillisen 
istukassipuleita, sillä tykkäisin saada omia sipuleita.
Istukkaita jäi vähän yli, niin istutin 
loput parvekelaatikkoon.
Saapa nähdä, jaksavatko miten kasvaa tässä?

Näistä härkäpavuista tykkään kovasti.
Kasvavat nyt tänä vuonna hyvällä paikalla ja
 ovat kukkiessaan tosi kauniin näköisiä.
 Kylvin tyhjään koloon härkäpapujen välissä
 vähän aikaa sitten hieman tilliä,
saapa nähdä selviävätkö ne?











Pihassa ja terassilla 

- Vähän varhaisperunaa

- 8 tomaatintaimea ruukuissa terassilla

- Avomaankurkkua kolmen taimen verran

- Pari kesäkurpitsaa 

- Muutama köynnöspapu

- Yksi maissintaimi (muut eivät itäneet) 😊

- Persiljaa, basilikaa, tilliä, rucolaa, korianteria

- Punajuuria *

- Sipuleita *, muutama valkosipuli

- Muutama härkäpapu

- Salaattia

- Vähän herneitä (jos itävät)

- Maa-artisokkaa *

- Syötäviä kukkia (krassi, ruiskaunokki, kehäkukka)

Ekat omat perunat tuli nautittua ihan vasta juuri,
olivat niin puhtoisia ja kauniita 😊











Parvekkeella 

- 4 runkotomaattia plus yksi amppelitomaatti

- Kolme paprikaa

Lisäksi sitten vielä monivuotiset raparperi, pensasmustikat, marja-aroniat ja luumupuu sekä muita kuin syötäviä koristekasveja: kesäkukat, monet perennat ja koristeköynnökset.

Punajuuri on yksi lempikasvejani
Saapa nähdä, onnistuuko sen kasvattaminen rivaripihassa?
Avomaankurkussa on jo mukavan kokoisia alkuja, vaikka kurkkukasvitkin ovat tänä vuonna jotenkin vähän kärsivän näköisiä ja hidaskasvuisia.


Tämä vihreäpalkoinen köynnöspapulajike on minulle uusi. Ei tahdo millään päästä kasvun alkuun, saapa nähdä miten tämän kanssa käy. Vanha violettipalkoinen lajike huitelee jo korkealla.





Viimeisiä pelastuksia vanhasta puutarhastamme oli
maa-artisokka. Olen nyt niin tyytyväinen, että nappasin sitäkin mukaan, kun uudesta pihasta löytyi sopiva kasvupaikka perennojen kyljestä.

Ruskoliljat tuntuvat viihtyvän oikein hyvin uudessa kasvupaikassaan.
#piha #puutarha #rivitalo #hyötykasvi

sunnuntai 17. toukokuuta 2020

Tekevälle sattuu...

Tällaista ei olekaan koskaan ennen sattunut, onnistuin kylvämään samaan astiaan esikasvatettavaksi päällekkäin sekä härkäpavun siemenet alle, että lantunsiemenet niiden päälle!

Sieltä ne nousivat sulassa sovussa...
Eipä ole tullut harrastettua tällaista kerroskylvöä aiemmin 🙂

Ihmettelin, kun erilaisia siemeniä kylvettyäni jäi lopulta yli yksi kylvöastia, jossa oli jo mullat valmiina. Muuta en keksinyt, kuin että nämä kahdet siemenet oli menneet samaan vatiin.

Sitä kovasti ihmettelin, että mitä noiden kanssa pitäisi tehdä, kun molempien lajien taimet alkoivat nousta vieri viereen?

Lantut ja härkäpavut sikinsokin sekaisin.
Aikansa annoin niiden kasvaa sekaisin samassa astiassa, mutta eilen viimein, öiden hieman lämmettyä, päädyin istuttamaan härkäpavuntaimet maahan. Ja katsomaan samalla, pystyykö hennompia lantuntaimia pelastamaan niiden seasta.

Pelastetut lantuntaimet.
Ei tuossa onneksi lopulta huonosti käynyt, molempien taimien pelastaminen näytti onnistuvan. Joten nyt pitäisi olla luvassa niin härkäpapuja kuin lanttuakin :)

Joku voi ehkä miettiä, miksi esikasvatan lantut? Se johtuu lähinnä siitä, että lantulla on ristikukkaiskasvina niin monia tuholaisia, joille erityisesti pikkutaimet ovat kovin herkkiä. Kasvihuoneen suojassa kasvaessaan pienet taimenalut ovat turvassa tuholaisilta. Ja kun ne ovat maahan istutettaessa jo vähän isompia, eivät ne ole lainkaan niin herkkiä tuholaisten hyökkäyksille.

Kirjoitin muuten hiljattain oman jutun kovin suositun härkäpavun kasvattamisesta.


Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!