![]() |
| Tomaateissa päädyin tällä kertaa vajaaseen kymmeneen lajikkeeseen. |
![]() |
| Säästeliäästi on siemeniä pussiin laitettu 🙁 Kilohinta olisi kyllä melkoinen! |
![]() |
| Tomaateissa päädyin tällä kertaa vajaaseen kymmeneen lajikkeeseen. |
![]() |
| Säästeliäästi on siemeniä pussiin laitettu 🙁 Kilohinta olisi kyllä melkoinen! |
![]() |
| Hyviltä näyttävät pavuntaimet tässä vaiheessa. Saapa nähdä, kuinka ne pärjäilevät. |
![]() |
| Myös kurkuntaimet ovat hyvin hyväkuntoisia, toivottavasti myös pysyvät sellaisina. Viime vuonna oli tosi hyvä kurkkuvuosi, oli ihanaa nautiskella koko kesän ajan tuoreista, herkullisista kurkuista. |
![]() |
| Maissintaimille viritin vielä lisäsuojaksi muutaman ylimääräisen valokatteenpalan. |
Se on iso ilo, kun saa talvellakin nauttia itse kasvatetuista hyvälaatuisista kasviksista, joita on säilöttynä kellarin uumeniin ja pakkaseen.
| Kellarista haettu aarre 🙂 |
Juuriselleri on yksi lempikasviksiani. Voin rouskutella herkullisen kokonaisen sellerin ihan hetkessä.
Sellerit säilyvät hyvin kellarissa turpeeseen säilöttynä ja ne sopivat monenlaiseen ruoanlaittoon.
Kovin hidaskasvuinen juuriselleri kuitenkin on, joten nyt on aivan viimeinen hetki sellerinsiementen kylvöön. Tästä jutustani löytyy ohjeita juurisellerin kasvatukseen, ja tästä taas tietoa esikasvatettavien hyötykasvien kylvöajankohdista.
Mukavaa sunnuntaita!
Jokohan se olisi vähitellen aika heräillä "talvikoomasta" ja alkaa pikkuhiljaa miettiä puutarha-asioitakin? Toistaiseksi olen lähinnä nauttinut hiihtoladuilla täysillä tästä upeasta talvesta.
Välillä on kyllä käväissyt häivähdyksenomaisesti mielessä, että pitäisi varmaan alkaa pikkuhiljaa omistaa joku ajatus näille puutarha-asioillekin.
Jotain pientä on sentään tullut myös tehtyä. Ensimmäisen siemenpussin tulin kyllä hankkineeksi heräteostoksena jo joulun jälkeisestä alennusmyynnistä. Se on mielenkiintoisen oloinen parsapapu, jollaista en ole aiemmin tullut kokeilleeksi. Innolla odotan, mitä tuleman pitää!Jonkin aikaa sitten sain myös käytyä läpi omat vanhat siemenpussini sillä silmällä, että mitähän niistä pitäisi tässä ensi hätään kylvää. Pelkkä pussien läpi käyminen ei kuitenkaan valitettavasti oikein riitä, vaan pitäisi vielä saada siemeniä upotettua multaankin :)
Nyt alkaisi jo olla korkea aika kylvää ainakin purjot, juurisellerit, ehkä vähän persiljaa ja muita yrttejä sekä ensimmäiset tomaatit.
Tässä vielä linkki aiempaan juttuuni, jossa on tietoa esikasvatettavien hyötykasvien kylvöajankohdista.