Näytetään tekstit, joissa on tunniste esikasvatus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste esikasvatus. Näytä kaikki tekstit

perjantai 14. huhtikuuta 2023

Oivoi, tämä kylvöpostaus meinasi ihan jäädä!

Kylväessäni tänä vuonna ensimmäisiä taimikasvatettavia siemeniä reilu kuukausi sitten oli jotain kiirettä tai muuta, ja jäi tuolloin kokonaan kertomatta tämänkertaiset tomaatti- ja muut kylvökseni. Mutta vielähän nuo ehtii 😊

Tämänhetkisessä kahden puutarhan "loukussani" pohdiskelin, mitä tehdä taimikasvatuksen suhteen. Kaksi oli kuitenkin varmaa: jonkin verran tomaatteja pitää olla. Kuin myös kesäkukkia, niihin olen viime kesien hääkukkaprojektien myötä tykästynyt. Lisäksi vähän maustekasveja ja lemppareitani kurkkuja ja kesäkurpitsoita sekä jokunen juuriselleri ja purjo.

Työläästä kaalinkasvatuksesta onneksi luovuin jo viime kesänä, niitä ei siis ole tulossa nytkään.

Tomaateissa päädyin tällä kertaa vajaaseen kymmeneen lajikkeeseen.

Tomaattilajikkeista mukaan pääsivät ehdottomat suosikkini, kivan raidallinen ja runsassatoinen Tigerella sekä keltaisista lempparini, runsassatoinen ja varsin aikainen Golden sunrise. Lisäksi ihana keltainen kirsikkatomaatti Cereza amarilla. Se on runsassatoinen, varma ja erityisen nopeakasvuinen. Se onkin lajike, jonka tomaatit yleensä kypsyvät ensimmäisenä. Toki myös "perustomaatti" Tanskan vienti

Usein kasvattamani, kaikkein makeimmaksi tomaatiksi sanottu Sungold jäi tällä kertaa pois. Sen tomaatit ovat aika kovia halkeilemaan, ja minusta se ei oikein maistu enää tomaatilta, kun on niin makea. Mutta eipä sillä, hyviä ne silti on. Jotenkin ei vain nyt ollut oikein Sungold-fiilistä 😊 

Kaikkein innokkaimmin odotan kuitenkin tämän vuoden uutuuttani, se on raidallisen Tigerella-tomaatin "pikkusisko", kirsikkatomaatti, jonka lajikenimi on yksinkertaisesti vain Tiger. Se on ainakin siemenpussin kuvassa aivan ihastuttavan herkullisen näköinen viininpunertavine raitoineen.

Säästeliäästi on siemeniä pussiin laitettu 🙁 Kilohinta olisi kyllä melkoinen!

Tästä voit lukea tarkemmin kokemuksiani erilaisista tomaattilajikkeista vuosien varrelta.

Pari päivää sitten kylvin vielä muutaman kesäkurpitsan ja kurkun. Vielä täytyy laittaa hiukan papuja, ja sitten alkanee olla tämän kevään esikasvatukset siinä.

Maissien kanssa vielä vähän jahkailen. Niitäkin olen joka vuosi kasvattanut, omat maissit on niin hyviä, ja tämä aurinkoinen piha voisi olla hyvä paikka 😊 Jospa niitä vielä ihan muutaman laittaisi... 😊

#tomaatti #taimikasvatus #kylvö #lajike #siemen #hyva #tomaattilajike 

perjantai 10. kesäkuuta 2022

Herkkiksetkin vihdoin maahan 🙂

Lämpömittari alkoi näyttää viimein sellaisia lukemia, että uskaltauduin istuttamaan maahan herkimmätkn taimet - maissit, pavut sekä kurpitsat ja kurkut.
Hyviltä näyttävät pavuntaimet
tässä vaiheessa. Saapa nähdä,
kuinka ne pärjäilevät.



Myös kurkuntaimet ovat hyvin hyväkuntoisia, toivottavasti myös pysyvät sellaisina. Viime vuonna oli tosi hyvä kurkkuvuosi, oli ihanaa nautiskella koko kesän
ajan tuoreista, herkullisista kurkuista.

Maissintaimille viritin vielä lisäsuojaksi
muutaman ylimääräisen valokatteenpalan.
Kylmyyden lisäksi toinen, ehkä jopa pahempi vitsaus, on nopeasti villiintyneet lehto- ja muut kotilot. Niiden takia olenkin tyytyväinen, että tuli kylvettyä nämä erityisen herkät kasvit hyvissä ajoin. Sen ansiosta taimet ovat nyt varsin vankkoja, ja kestävät toivottavasti paremmin tuholaisten hyökkäyksiä.


sunnuntai 13. maaliskuuta 2022

Omat, ihanat juurekset

Se on iso ilo, kun saa talvellakin nauttia itse kasvatetuista hyvälaatuisista kasviksista, joita on säilöttynä kellarin uumeniin ja pakkaseen. 

Kellarista haettu aarre 🙂

Juuriselleri on yksi lempikasviksiani. Voin rouskutella herkullisen kokonaisen sellerin ihan hetkessä. 





Sellerit säilyvät hyvin kellarissa turpeeseen säilöttynä ja ne sopivat monenlaiseen ruoanlaittoon. 

Kovin hidaskasvuinen juuriselleri kuitenkin on, joten nyt on aivan viimeinen hetki sellerinsiementen kylvöön. Tästä jutustani löytyy ohjeita juurisellerin kasvatukseen, ja tästä taas tietoa esikasvatettavien hyötykasvien kylvöajankohdista. 

Mukavaa sunnuntaita! 

sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

Aika herätä talviunilta?

Jokohan se olisi vähitellen aika heräillä "talvikoomasta" ja alkaa pikkuhiljaa miettiä puutarha-asioitakin? Toistaiseksi olen lähinnä nauttinut hiihtoladuilla täysillä tästä upeasta talvesta. 

Välillä on kyllä käväissyt häivähdyksenomaisesti mielessä, että pitäisi varmaan alkaa pikkuhiljaa omistaa joku ajatus näille puutarha-asioillekin.

Jotain pientä on sentään tullut myös tehtyä. Ensimmäisen siemenpussin tulin kyllä hankkineeksi heräteostoksena jo joulun jälkeisestä alennusmyynnistä. Se on mielenkiintoisen oloinen parsapapu, jollaista en ole aiemmin tullut kokeilleeksi. Innolla odotan, mitä tuleman pitää! 

Jonkin aikaa sitten sain myös käytyä läpi omat vanhat siemenpussini sillä silmällä, että mitähän niistä pitäisi tässä ensi hätään kylvää. Pelkkä pussien läpi käyminen ei kuitenkaan valitettavasti oikein riitä, vaan pitäisi vielä saada siemeniä upotettua multaankin :) 

Nyt alkaisi jo olla korkea aika kylvää ainakin purjot, juurisellerit, ehkä vähän persiljaa ja muita yrttejä sekä ensimmäiset tomaatit. 

Tässä vielä linkki aiempaan juttuuni, jossa on tietoa esikasvatettavien hyötykasvien kylvöajankohdista.

Näitä ainakin pitäisi nyt ensi vaiheessa saada multaan.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!