Näytetään tekstit, joissa on tunniste siemen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste siemen. Näytä kaikki tekstit

perjantai 15. toukokuuta 2026

Nyt vihdoin: miljoona-arvonta... 😊

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Nyt on arvonnan aika! Lupasin teille ahkerille lukijoilleni arvonnan sen juhlistamiseksi, kun blogissani tuli hiljattain täyteen miljoona katselukertaa 😊

Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:

Ensimmäinen palkinto. 
Toinen palkinto. 
Kolmas palkinto. 

Pääset osallistumaan arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki, jotta tavoitan voittajan.

Arvonta päättyy su 24.5. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa. 

Mikäli en tavoita voittajaa toukokuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.

Osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille ihanista vastauksista ❤️ Kerron voittajat pikimmiten 😊

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha

maanantai 28. huhtikuuta 2025

Iso ilo pikkuisesta taimenalusta 😊

Miten sitä voikaan ilahtua jostain niin pienestä kuin yhdestä pienestä itäneestä siemenestä! 

Sitä ei voine muu kuin toinen puutarhaharrastaja ymmärtää 😊 Parhaillaan iloitsen pienestä tuoksuherneenalusta.

Kylvin jokin aika sitten ainakin parikymmentä vähän vanhempaa tuoksuherneensiementä. Niillähän itävyys laskee aika nopeasti, joten ropsautin siemeniä vähän runsaammin, josko niistä jonkin taimen saisi.

Liotin puolet siemenistä, toista puolta en. Aika nopeasti tuosta joukosta iti yksi siemen, verso on nyt jo mukavissa mitoissa. Ajattelin siis, että ensi kesänä mennään yhdellä tuoksuherneellä, parempi sekin kuin ei mitään. Siitä minulla ei ole nyt varmuutta, oliko se liotettu vai liottamaton siemen, se olisi vielä kiva tietää!

Taaempana ensinnä noussut taimi,
ja edessä uudempi tulokas. Vieressä
vasemmalla on basilikaa. 

Vaan sitten putkahtikin vielä toinen iloinen yllättäjä useita viikkoja kylvöstä. Miten ilahduinkaan tästä pienestä hennosta versosta, joka tuplasi tuoksuherneideni määrän 😊

Seuraava jännitys on sitten se, minkä värisiä nämä kaksi yksilöä ovat! Kylvin ne siemenseoksesta, jossa on monia eri värejä. Toivoisin, etteivät olisi molemmat samaa väriä, ja mielellään jotain värikkäämpää kuin valkoista. Aika näyttää!


#siemen #itävyys #taimikasvatus #tuoksuherne

perjantai 25. huhtikuuta 2025

Odotettu pieni siementilaus saapui!

Tarkoitukseni oli kylvää jokin aika sitten lempi-kesäkurpitsalajikettani esikasvatettavaksi. 

Kyseessä on itsepölytteinen Partenon-lajike. Olen onnistunut saamaan siitä hyvin aikaisin kesäkurpitsaa, kun itsepölytteinen lajike ei ole riippuvainen siitä, että samanaikaisesti löytyy sekä emi- että hedekukkia ja vielä pölyttäjiäkin.

Jouduin kuitenkin harmikseni huomaamaan, että siemenpussin pohja ammotti tyhjyyttään. Lähdin etsimään luottolajikkeeni siemeniä lähialueen kaupoista, mutta eihän niitä mistään löytynyt 😞

Aiemmin Partenonia on ollut niin Nelsonin kuin Plantagenin valikoimissa, mutta jälkimmäistä putiikkiahan ei ole enää ollenkaan, mikä sekin on pieni harmi. 

Kesäkurpitsa-aarteeni on vähän vaatimattoman näköinen,
siemenpussissa ei ollut ollenkaan kuvaa.
  Malknowy kapturek -tomaatti oikealla näyttää tosi jännältä 😊









Tässä viimein jo pitkään odottamani aarre,
yksi tarvitsemani kesäkurpitsansiemen 😊
Ei auttanut kuin laittaa verkkokauppatilaus vetämään. Tilasin sitten samalla myös mielenkiintoisen näköistä Malinowy kapturek -tomaattia, johon satuin hiljattain törmäämään. 

Tämä tomaatti erottui näkemässäni kuvassa hyvin erikoisen ulkonäkönsä vuoksi. Tomaattitertut näyttävät todella runsailta, muistuttavat minusta vähän viinirypäleterttua 😊

Tämän tomaattilajikkeen pitäisikin olla hyvin runsassatoinen, yksi kasvi voi tuottaa jopa 600 tomaattia! 

Tomaatteja ei varmaan harmi kyllä taida enää ehtiä kylvämään tälle kesälle, joten sen kanssa täytyy malttaa odottaa ensi kesään.

Tästä pääset juttuuni, jossa kerron vinkkejä kesäkurpitsan kasvattamiseen.

#tomaatti #kesäkurpitsa #hyvä #lajike #erikoinen #aikainen #runsassatoinen #itsepölytteinen 

perjantai 28. maaliskuuta 2025

Mikä tomaatinkasvatuksessa on kaikkein mukavinta?

Tuli edellisen tomaatintaimipostaukseni ja siihen tulleiden kommenttien pohjalta mieleen miettiä tomaattien kasvattamista ihan kokonaisuudessaan, vaihe vaiheelta.

Pienet tomaatintaimet ovat aika
syötävän söpöjä.
Mitäs kaikkia vaiheita tomaatinkasvatukseen sisältyykään, ja onko joku näistä vaiheista jotenkin erityisen mukava, ylitse muiden? Näitä vaiheitahan löytyy:

- suunnittelu, lajikkeiden mietintä, vanhojen siementen läpikäynti ja mahdollisesti uusien hankinta
- siementen kylvö
- siementen itämisen odotus ja pikku taimien ihastelu
- pikkutaimien ensimmäinen koulinta
- taimien kastelua, lannoitusta, karaisua ulkoilmaan
- mahdollisesti toinen koulinta, tässä tahdon itse olla laiska
- taimien istutus lopullisille kasvupaikoilleen, taimien tuenta
- taimien hoitoa: kastelua, lannoitusta, varkaiden poistoa, tukemista, nuppujen ja niiden aukeamisen odottelua...
- kukinnan ihastelua, avustamista pölytyksessä, alalehtien karsintaa
- ensimmäisten raakileiden odotusta ja niiden kasvun seurantaa
- mahdollisten tuholaisten tarkkailua ja tarvittaessa niiden torjuntatoimia
- ensimmäisten tomaattien kypsymisen odottelua...
- ja sitten vihdoin, ensimmäisen kypsän tomaatin poiminta ja nauttiminen
- taimien hoitotoimia, kypsien tomaattien poimintaa ja säilöntää
- mahdollisesti siementen keräämistä talteen seuraavaa vuotta varten, itse en ole tätä juuri tehnyt
- mahdollisuuksien mukaan suojaamista kylmältä esim. harsoilla tai lämmittimin
- lopulta säiden kylmetessä viimeistenkin vielä vihreiden tomaattien kerääminen sisälle kypsymään ja taimien raivaaminen pois
- vihoviimeisen, sisällä valmiiksi kypsyneen tomaatin nauttiminen, ja seuraavan kasvukauden odottelu...
Iloisenkeltaiset tomaatinkukat ja söpön karvaiset nuput ovat
kauniita. Ihan voi kuvaa katsoessa tuntea niiden hyvin omintakeisen tuoksun :)

Olihan siinä vaiheita, ja tosiaan vain yksi kasvilaji, lisäksi sitten vielä kaikki muut puutarhan kasvit kaikkine vaiheineen!

Itselleni näistä tomaatin vaiheista ehkä mieluisinta on kaikkinainen odottelu. Jokaisessa vaiheessa juuri odottelussa on aina oma kiva pieni jännityksensä, on se sitten nuppujen, kukinnan tai vaikka ensimmäisen pienen tomaatinalun odottamista. Ja sitten vielä ne mukavat hetket kun odotus lopulta palkitaan 😊
Mukavannäköisiä ovat myös pienet tomaatinalut.
Välttämättä varsinainen sato, kauden ensimmäinen tomaatti ei ole minulle niin isosti yli muiden, vaikka onhan sekin toki tärkeä. Kaikki nuo odotusvaiheet ovat minusta kuitenkin ihan yhtälailla kivoja. Minulle taitaakin nykyään olla jopa merkityksellisempää eri kasvien kasvattaminen kuin se sato mitä ne lopulta tuottavat 😊

Tämä vaiheittainen lista olikin aika hauska koota, voisinkin tehdä vastaavia myös muista syötävistä kasveista.

#tomaatti #kasvatus #kasvattaminen #taimikasvatus #vaiheet #tomaatinkasvatus #taimi #hoito #tomaatintaimi #hoitaminen

lauantai 22. maaliskuuta 2025

Tuplasti taimia 😀

Yritän tässä epätoivoisesti vähentää taimikasvatuksia, mutta tomaatit ovat aivan toista mieltä 😊

Vaikka vähän vaikeaa oli, onnistuin pienentämään tomaattikylvökseni kymmeneen lajikkeeseen ja vain pariin siemeneen per lajike, paitsi aivan lemppareita kolmen siemenen verran. 
Erityisesti yksi lempilajikkeistani, kivan oranssiraidallinen
Tigerella on kunnostautunut tuplataimien tehtailussa. Se on siis päättänyt,
että ilman Tigerellaa ei voi ihminen olla 😊



Näitä piti olla yhteensä ihan max kolme...
Vaan iso osa siemenistä onkin nyt ollut tällaisia tuplasiemeniä, joista on kasvanut kaksi tainta. 

Nyt on siis jälleen tulossa reilut 20 tomaatintainta, kun reiluun kymmeneen tähtäsin 😊

Tässäpä tulevan kesän tomaatit. Tiny timit alaoikealla eivät ole vielä itäneet, niitä siis vielä odotellessa. Keskellä on myös vähän basilikaa ja persiljaa. Nyt viikonloppuna taitaa päästä koulimaan!

Näillä siis mennään, sillä sehän ei tule kuuloonkaan, että yhtään pikkutaimea tässä kohtaa hävittäisi! 

Katsotaan, jos ilmaantuisi jossain kohtaa joku, jolle lahjoittaa muutama ylimääräinen taimi. Tai sitten tästä tulee kuitenkin vähän runsaampi tomaattikesä 😊

Aurinkoista viikonloppua!

#tomaatti #lajike #siemen #taimi #taimikasvatus

maanantai 17. maaliskuuta 2025

Meinasi olla vähän vaikeaa...

mutta onnistuin! Pystyin pidättäytymään tomaatteja kylväessäni suunnitelmieni mukaan vain kymmenessä lajikkeessa, ja vain pari siementä kutakin 😊

Kerroin aiemmin, että tarkoitukseni olisi viettää tulevana kesänä vähän pienimuotoisempaa puutarhakesää. Siksi pienensin tomaattikylvösten määrän noin puoleen aiemmasta.

Vähempikin olisi riittänyt, mutta kun oletukseni on, etteivät kaikki siemenet kuitenkaan idä, niin siksi ylimääräinen "varasiemen" joka lajikkeesta. 

Vaikeaa meinasi kyllä olla, mitkä lajikkeet valita, ja mitkä jättää pois?

Ilman muuta mukana olivat lempparini kivan raidallinen Tigerella, keltaiset aikaiset ja satoisat kirsikkatomaatti Cereza amarilla sekä runkotomaatti Golden sunrise. Myös Tiny tim-amppelitomaatin halusin mukaan. 


Kaikki tomaatit kasvoivat viime kesänä aivan 
ennätyksellisen hyvin vanhan, myynnissä olleen
sasuntomme kasvihuoneessa. Canestrino-pihvitomaatti
 teki kaikkien aikojen tomaaattiennätykseni kasvamalla
lähemmäs kilon painoiseksi jättiläiseksi 😊
Tästä eteenpäin olikin sitten huomattavasti vaikeampaa valita. Mukaan pääsivät komeat pihvitomaatit Herodes, Brutus ja Canestrino sekä kirsikkatomaatti Sweet million. Lisäksi valituiksi tulivat ihanaksi osoittautunut keltainen Golden jubilee ja kivan oranssi Orange queen

Rannalle jäivät mm. perus-luottotomaatti Tanskan vienti sekä viimekesäinen uutuuskokeiluni, upean mustanpuhuva Black ball. Samoin kuin toinen viimekesäinen uutuuskokeiluni amppelitomaatti Venus. Se oli muutoin mukava, mutta pettymyksen tuotti tomaattien väri. Niiden piti olla siemenpussin kuvan mukaan kivan oransseja, mutta olivatkin ihan tavallisen keltaisia. 

Olen tyytyväinen itseeni, että onnistuin tässä karsinnassa. Vaan jännä nähdä, miten sitä pärjäilee aiempaa vähemmillä lajikkeilla ja pienemmällä tomaattimäärällä, vai alkaako jossain kohtaa kesää harmittaa, mielenkiinnolla odotan 😊


Erityisesti monet pihvitomaatit kasvoivat viime kesänä erinomaisen hyvin.

Erilaiset keltaiset tomaattilajikkeet
ovat viihtyneet erityisen hyvin
rivaripihamme terassilla.




#tomaatti #kylvö #siemen #lajike #taimikasvatus

lauantai 11. tammikuuta 2025

Pienimuotoinen puutarhakesä?

Puutarhailuni on tässä pienentynyt kuin pyy maailmanlopun edellä, ennen muuta parin vuoden takaisen muuttomme myötä.

Nyt olen ajatellut, josko malttaisin pitäytyä ensi kesänä täällä rivaripihassa ja parvekkeella vieläkin pienimuotoisemmassa kuin parina viime kesänä. Ehtisi tehdä vähän muutakin kuin hoitaa kasveja, sillä minulla on kesälle hiukan muitakin suunnitelmia.
Erilaiset tomaatit viihtyivät viime kesänä mainiosti parvekkeella.
Kokonaan ilman puutarhailua en kuitenkaan pystyisi elämään 😊
Mutta jos laittaisi aiempien noin parinkymmenen tomaatintaimen sijaan terassille/parvekkeelle vain max. kymmenkunta tainta, eikä pystyttäisi minkäänlaista pientäkään kasvihuonetta?

Maisseja haluaisin kuitenkin kasvattaa muutaman, sekä kokeilla pienesti lemppareitani punajuuria ja sipuleita, joita en ole täällä rivaripihassa vielä lainkaan kasvattanut. 

Ehdottomasti myös muutama salkopapu ja kurkku sekä vähän salaattia, herneitä ja perunaa.
Kurkut kukoistivat aurinkoisessa rivaripihassa. 
Lisäksi vähän yrttejä, ja vain pikkuisen kukkia. Erilaisia ruukkukasvatuksia aiempien reilun parinkymmenen sijaan vain muutama.

- Ai niin, toki myös pari kesäkurpitsaa pitää ehdottomasti olla 😊

Ja tietysti tällä hetkellä sisällä ruukussa olevat lehtikaalit, jos ne selviävät yli talven.

Ei tämäkään ehkä ihan minipieneltä kuulosta, mutta kuitenkin hyvin maltilliselta verrattuna aiempiin kasvatteluhini. Voisi olla jännä kokeilla, miten tällainen minipuutarhailu luonnistuisi, miltä se tuntuisi? Mihin kaikkeen siitä liikenevän ajan käyttäisikään?

Ainahan on toki vaaransa, että homma lähtee jossain kohtaa lapasesta, mutta jos nyt ainakin yrittäisi 😊

Kävin juuri läpi kaikki tomaatinsiemenpussukkani. Päädyin vajaaseen kymmeneen lajikkeeseen, ja yritän laittaa vain yhden tai kaksi siementä kutakin! Ehkä tämä suunnitelma saattaa onnistua?

#piha #puutarha #rivitalo #parveke #pieni #hyötykasvi #tomaatti #kurkku

lauantai 28. syyskuuta 2024

Viimeisiä viedään...

Lämmin ja varsin aurinkoinen syksy on tarjonnut runsaasti myöhäisiä ilonaiheita puutarhassa: monenlaista satoa ja muita mukavia juttuja.

Ensinnä kokoelma, jossa osa tämän kesän tomaattilajikkeistani. Kuvassa olevien lisäksi on vielä muutama isompi pihvitomaattilajike.

Nyt on jo loput tomaatit kerätty sisälle laatikoihin kypsymään, niitä on aika mukavasti.
Vasemmalta aakkosissa: tämän kesän uutuuskokeilu Black ball, lempparini Cereza amarilla, Golden jubilee, toinen lemppari Golden sunrise, mysteeritomaatti - piti olla Tiny tim - mutta
ei ole, Sweet million, kolmas lempparini Tigerella ja vielä toinen tämän kesän uutuuteni Venus, joka oli vähän pettymys, sillä odotin tomaattien olevan oransseja eikä keltaisia.
Kurkku kasvoi hauskasti pystyssä
terassiaidan tukipuun päällä.
Tomaattien lisäksi olen kaivannut kovasti avomaankurkkuja. Niitä on tullut tänä kesänä vähän huonosti, toisin kuin viime vuonna, jolloin kurkkuja tuli todella runsaasti. Vielä hiljattain kuitenkin yksi kurkku yllätti, se oli piiloutunut terassikaiteen väärälle puolelle, enkä ollut aiemmin huomannut piilottelevaa kurkkua 😊
Pihassa puhkesi myös juuri vielä kukkaan tällainen ihanan vaaleankeltainen auringonkukka. Pieni harmi on se, että tämä ei varmaan ehdi enää tekemään siemeniä, olisi ollut kiva saada tästä siemeniä talteen.

Olin myös pelastanut auringonkukan viereen astiaan pari muuta hitaasti kehittynyttä kukkijaa, maahan putkahtaneen unikon, jotka ovat lemppareitani sekä vähän hitaanpuoleisen krassin.

Unikko olikin aivan ihanan anilliinin- tai fuksianpunainen silkkiunikko, väri jopa toistuu yllättävän hyvin kuvassa. Minulla ei ole mitään tietoa, mistä ihmeestä se on ilmestynyt pihaan? Jännä nähdä, ehdinkö saamaan siitäkään siemeniä, olisi kyllä tosi kiva saada!
Lopuksi vielä etätyöpäivän iloksi keräämäni pieni kimppu viimeisistä kukkijoista.

#syksy #puutarha #piha #rivitalo #sadonkorjuu #tomaatti

perjantai 19. huhtikuuta 2024

Kylän paras puutarhakauppa 😊

Tällaisia postauksia harvemmin teen, mutta nyt en malta olla tätä kirjoittamatta.

Vähän erikoista kyllä, meidän kylän ehdottomasti parhaaksi puutarhakaupaksi on osoittautunut sen suuren saksalaisen ruokakauppaketjun myymälä 😀 Tämä on tullut todetuksi useaan otteeseen yhdessä paikkakunnan muiden puutarhanaisten kanssa. 

Niinpä ajattelin vähän kertoa, mitä kaikkia löytöjä olen tuosta kaupasta tehnyt. 

Ensinnä isot ruukut. Niissä on hinta-laatusuhde todella kohdillaan, kuten monissa muissakin tämän ketjun tuotteissa.

Lähinnä ongelma on se, että monia tuotteita on saatavilla kausiluontoisesti vain hyvin lyhyen aikaa, ja juuri silloin pitää tietää tarvitsevansa juuri kyseistä asiaa. 

Tomaatit kasvoivat hyvin tässä
isossa muoviruukussa.
Viime keväänä ostin parvekkeelle varsin ihanan ison harmaan muoviruukun, jossa kaksi tomaatintainta viihtyi erinomaisesti. 

Harkitsin silloin toisenkin samanlaisen ruukun ostamista, mutten ollut aivan varma tarvitsisinko kahta. Nyt kovasti odottelen, tuleeko noita samoja ruukkuja vielä myyntiin, sillä mielelläni hankkisin toisen kaveriksi parvekkeen toiseen nurkkaan.
Kuvassa oikeanpuoleinen varsin pätevä 
muoviruukku on hankittu edullisesti
samalta hovihankkijaltani 😊 Tytär tosin
halusi nyt takaisin minulla lainassa olleet ruukkunsa.









Samoin minulla oli aiemmin lainassa tyttäreltäni kaksi varsin hyvää, isoa ruskeaa muoviruukkua, joissa myös tomaatit tykkäsivät kasvaa. Näissä ruukuissa oli pohjassa reiät ja mukana aluslautaset. Nyt tytärkin innostui kasvattelemaan, ja halusi ruukkunsa takaisin. Niinpä odottelen nyt näidenkin ruukkujen tuloa myyntiin, niitä on mielestäni ollut useampana vuonna, joten toivottavasti niitä nytkin tulee. 
Lempi-avomaankurkkulajikkeeni Konsa ja Akito
 
ovat molemmat varmoja,
runsassatoisia ja hyvänmakuisia.
Ihan erityisesti tykkään pitkiä,
sileäpintaisia kurkkuja tuottavasta Konsasta. 
Kurkut ovat kuin kasvihuonekurkkuja,
vaikka on avomaanlajike. 
















Sitten tämän samaisen kaupan siemenvalikoima, joka on varsin monipuolinen, ja ainakin minulle yksi tämän kaupan puutarhatarjonnan parhaita valtteja. Joukossa on mielenkiintoisia lajikkeita, joita en ole onnistunut muualta löytämään. Hinta on kohdillaan myös siemenissä.

Lempi-avomaankurkkulajikkeeni ovat erittäin runsassatoisat ja varmat Akito ja Konsa

Lupaava "Vihreä kone" ja samanvärinen köynnöspapu
pääsevät kokeiluun tänä vuonna. 



Löysin tämän vuoden valikoimasta myös hauskankuuloisen kesäkurpitsalajikkeen Green machine, joka menee nyt kokeiluun. Lisäksi tein tosin hyvin mielenkiintoisen löydön, vihreäpalkoisen köynnöspavun, jota lähti myös matkaan. Innoissani odotan, että päääsen kasvattamaan näitä minulle uusia lajikkeita.

Samaisessa kaupassa on myös usein tarjolla mielenkiintoisia kasveja, niin huonekasveja kuin perennojen ja hyötykasvien taimia sekä erilaisia kukkamukuloita.

Monia muitakin puutarhatarvikkeita tuolta löytyy, kuten erilaisia pieniä kasvihuoneita, lannoitteita ja muita tarvikkeita. Näihin en ole tutustunut kovin tarkasti.

Nytpä sai tämä kylän paras puutarhakauppa kyllä enemmän kuin tarpeeksi ilmaista mainosta 😊

#siemenkauppa #puutarhakauppa #edullinen #lajike #tomaatti #kurkku

perjantai 1. maaliskuuta 2024

Siemenarvonnan voittajat arvottu 😊

 Postaukseen sisältyy kaupallinen yhteistyö 

Blogini siemenarvonnassa oli ennätykselliset yli 50 osallistujaa, jotka olivat jättäneet arvontakommenttiin myös jonkin tunnistetiedon.

Random.org on nyt arponut kaksi voittaa, jotka ovat Tytti ja anonyymi kommentoija, jonka s-posti alkaa nykanenmilka. Kumpikin saa Viherpeukaloiden lahjoittaman ihanan viiden syötävän kasvilajin siemensetin 😊 Ilmoitattehan minulle postiosoitteenne (parastapuutarhasta(at)gmail.com), jotta saan palkinnot matkaan. Laitan teille myös s-postia.

Voittajat pääsevät kylvämään näitä
Viherpeukaloiden lahjoittamia ihania siemeniä.

Mahtavan paljon onnea voittajille, kiitokset Viherpeukaloille palkinnoista ja kaikille arvontaan osallistuneille ihanista kommenteistanne!

Mukavaa viikonloppua 😊

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha #Viherpeukalot

maanantai 26. helmikuuta 2024

Iloa itse kasvatetuista taimista 😊

Näin parhaimpaan taimikasvatusaikaan tuli mieleeni koota erilaisia syitä, joiden vuoksi taimikasvatusta kannattaa harrastaa.

Innoittajana toimi blogini siemenarvonta, johon on tullut aivan ihania kommentteja siitä, miksi kasvattaa itse taimia. Kiitoksia kaikille kommentoineille!



Tässä siis omasta mielestäni ja tuolta arvontakommenteista poimimani tärkeimpiä syitä:

🪙 Taimet tulevat näin huomattavasti ostotaimia edullisemmiksi, etenkin jos tarvitsee isompia määriä taimia

🌱 Tietää mitä saa, ja voi saada juuri sitä mitä haluaa. Esimerkiksi luomulannoitetut taimet.

🍅 Voi saada sellaisia kasvilajeja tai -lajikkeita, joita ei saa valmiina taimina. Itselleni tämä on varmasti yksi tärkeimpiä syitä, erityisesti tomaattien kohdalla.

🥬 Sopivasti ajoittamalla voi saada aikaisempaa satoa kuin ostotaimin, vaikkapa salaattia ja monia yrttjä. Lisäksi tietää, milloin mitäkin on saatavilla.

🚙 Ei tarvitse lähteä taimenetsintämatkoille - vaikka kieltämättä nekin voivat olla aika kivoja 😊

👨‍👧‍👦 Taimikasvatukseen voi liittyä myös kasvatuksellinen puoli (siis muukin kuin niiden taimien kasvattaminen), esimerkiksi kasvattamalla taimia yhdessä lasten kanssa. Tämä on varmasti erityisen palkitsevaa.

❤️ Viimeiseksi vielä se kenties kaikkein tärkein, taimien kasvua on vain niin ihanaa ja piristävää seurata 😊

Tuleeko sinulle mieleen vielä muita hyviä syitä, miksi kasvattaa itse taimia?


Tästä pääset juttuuni, josta löytyy tietoa taimikasvatettavien vihanneskasvien sopivista kylvöajankohdista.

Vielä ehdit osallistumaan blogini siemenarvontaan 29.2.24 mennessä. Poimin tähän postaukseen ideoita siihen tulleista kivoista kommenteista.

#taimi #siemen #taimikasvatus #kylvöajankohta

sunnuntai 25. helmikuuta 2024

Vielä ehdit osallistumaan siemenarvontaan!

Postaukseen sisältyy kaupallinen yhteistyö 

Nyt voit voittaa blogini arvonnassa ihanan viiden siemenpussin paketin! Palkintoja on kaksi kappaletta, ne ovat keskenään samanlaiset. Viherpeukaloiden lahjoittamista siemenpaketeista löytyy helppojen syötävien kasvien siemeniä, kivan värikkäitä porkkanoita ja salaattisekoitusta, persiljaa, korkeaa tilliä ja vielä pisteenä i:n päälle ihanan pinkkiä tarhakehäkukkaa. 

Kumpaankin palkintoon kuuluu viisi siemenpussia: värikästä porkkanaseosta, kylvönauhana persiljaa, salaattiseosta ja komean korkeaksi kasvavaa tilliä ja vielä ihanaa pinkkiä tarhakehäkukkaa.

Viherpeukaloilla on Suomen suurin puutarhakasvien verkkokauppa. Laajaan tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa viher- ja hyötykasveja, kukkia, pensaita, puita sekä kasvihuoneita ja tarvikkeita. Viherpeukalot on alansa edelläkävijä, tuotteita on myyty verkkokaupassa jo vuodesta 1998 lähtien. Viherpeukaloilla on myös puutarhamyymälä Valkealassa, Kouvolan kupeessa. Sinne ei ole tieni toistaiseksi kulkenut, mutta jospa pääsisi ensi kesänä käymään!   

Viherpeukaloiden verkkosivuilta löytyy muun muassa hauska Top 25 -kooste suosituimmista myydyistä kasveista. Siitä on kiva katsoa erilaisia kasvivinkkejä, jos ei oikein tiedä mitä hankkisi. Suosikkikasvit ovat pääosin toinen toistaan ihanampia kukkia, yksi- ja monivuotisia. Kärkipaikkaa pitää yksi minunkin lempparikukkiani, ihana jaloleinikki. Kakkosena on Polka-mansikka, ja pronssisijalla myös yksi omia lemppareitani, kaunopunahattu, joka on myös loistava perhos- ja pörriäiskasvi. Verkkosivuilta voi myös tilata Viherpeukaloiden uutiskirjeen, ja some-kanavia seuraamalla saat kivoja puutarhavinkkejä ja -ideoita. Työpaikkojakin olisi tarjolla :)

Blogini siemenarvontaan ehdit osallistumaan karkauspäivään 29.2. saakka. Katso tarkemmin arvontapostauksesta ja osallistu! 

Onnea arvontaan ja kivaa kevään odotusta!

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha #Viherpeukalot


keskiviikko 21. helmikuuta 2024

Maltillisesti tomaatteja?

Puutarhaharrastukseni pitäisi oleman pienenemään päin, ja näin ollen myös taimikasvatusta pitäisi tehdä maltilla.

En nyt oikein tiedä, miten hyvin onnistuin tässä tomaattien kohdalla 😊 Ainakin sain tällä kertaa laitettua ne kasvamaan hyvissä ajoin. Se on hyvä juttu nyt, kun tomaatit pitää kasvattaa rivaripihasta ja -parvekkeella ulkosalla ilman kasvihuonetta.

Poimin siemenvarastostani kaikki "must" lajikkeet, niitä kertyi 13. Mutta maltoin kylvää joka lajiketta vain kaksi siementä. Tarkoittaisi siis noin 25 tomaatintainta. Tosin osa siemenistä on niin vanhoja, että itävyys voi olla huonompaa. 

Viime kesänä, rivaripihan ensimmäisenä, jouduin toteamaan, että yhteensä 15 tomaatintainta oli hiukan liikaa, vähempikin riittäisi. Joten hieman tässä on vielä ylimäärää.

Tosin myös vanha puutarhamme kasvihuoneineen on edelleen käytettävissä, joten osa taimista siirtynee sinne. Jännä nähdä miten tässä käy, minkä verran taimia lopulta ilmaantuu.

Eturivissä on kolme minulle uutta lajiketta, joita odotan erityisellä innolla. Ne ovat Vironreissulta viime kesänä ostamani ihanan näköinen Orange Queen, musta kirsikkatomaatti Blackball ja kivannäköinen oranssi amppelitomaatti Venus. Takana ovat kaikki luottolajikkeeni, muun muassa ihanan raidallinen Tigerella, aikainen ja runsassatoinen keltainen kirsikkatomaatti Cereza amarilla ja keltainen Golden sunrise.

Blogissani parhaillaan olevaan siemenarvontaan on kertynyt ihania kommentteja siitä, miksi kasvattaa taimia itse. Muun muassa Gardenofthenorth toteaa, miten pienten kasvien kasvun seuraaminen piristää mieltä 😊 Todellakin näin on, ei välttämättä tule aina ajatelleeksikaan, miten suuri merkitys pienenpienillä taimilla voikaan olla. 

Vintagentti taas kertoi kommentissaan, että hän on käynnistämässä työssään lasten parissa istutusprojektia, johon kuuluu paljon esikasvatusta. Miten suloista!

Siemenarvontaani ehdit osallistumaan vielä 29.2. saakka!

Tästä pääset lukemaan kaikista vuosien varrella kasvattamistani tomaattilajikkeista.

Tästä taas pääset juttuun, jossa kerron tarkemmin tomaatin kasvatuksesta

#tomaatti #taimi #taimikasvatus #lajike #hyvä #tomaattilajike #tomaatinsiemen #siemen

sunnuntai 18. helmikuuta 2024

Voita siemeniä arvonnassa!

Postaukseen sisältyy kaupallinen yhteistyö 

Viherpeukalot lahjoitti blogilleni arvontapalkinnoksi kaksi ihanaa siemensettiä 😊

Palkinnot ovat keskenään samanlaiset. Kummassakin on viisi syötävän kasvin siemenpussia, kivoja vihanneskasveja ja viehättävän väristä kehäkukkaa. Yhden palkinnon arvo on 27 euroa. Tässä esittelen vähän tarkemmin Viherpeukaloita.

Kumpaankin palkintoon kuuluu viisi siemenpussia: värikästä porkkanaseosta, kylvönauhana persiljaa, salaattiseosta ja komean korkeaksi kasvavaa tilliä ja vielä ihanaa pinkkiä kehäkukkaa.

Muut siemenet on suoraan ulos kylvettäviä, mutta persilja kannattaa hidaskasvuisena esikasvattaa.

Voit osallistua arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, harrastatko taimien esikasvattamista vai kylvätkö kaikki kasvit suoraan maahan? Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki.

Arvonta päättyy karkauspäivänä 29.2. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa. 

Mikäli en tavoita voittajaa maaliskuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.

Arvontaan osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille osallistuneille! Arvonnan voittajat löytyvät tästä.

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha #Viherpeukalot

perjantai 2. helmikuuta 2024

Siemenkauppoja

Kaikki alkaa siemenestä. Niinpä ajattelin näin alkuvuodesta kerätä koosteen erilaisista (verkko)siemenkaupoista.

Näyttävää siemenvalikoimaa Nordiska Trädgårdar
-messuilta Tukholmasta jokusen vuoden takaa.
Minun tulee hankittua siemenet pääasiassa ihan "oikeista" kaupoista tai puutarhoilta, joko Suomesta tai joskus ulkomailta sopivasti ohi kulkiessa. Tykkään, kun saa hypistellä siemenpusseja 😊

Verkkokaupoista tulee lähinnä tilattua erikoisuuksia, joita ei tahdo muualta saada. Ne kokemukseni mitä minulla on siementen verkkokaupoista ovat aivan positiivista, kaikki on aina toiminut hyvin.

Suurella osalla tässä mainituista kotimaisista verkkokaupoista on myös puutarhamyymälä, josta siemeniä, taimia ja tarvikkeita voi ostaa myös paikan päältä. 

Osa julkaisee myös puutarha-aiheista uutiskirjettä, jonka voi tilata.

Lisäilen listalle uusia kauppoja sitä mukaa kun niitä tulee vastaan. Kirjoita mielellään kommenttiin, jos tiedät hyvän siemenkaupan, joka puuttuu tästä.

Kotimaisia siemenkauppoja

Hyötykasviyhdistys Edistää luonnonmukaista viljelyä, Suomen suurin puutarhayhdistys, monenlaista toimintaa.

Kodin kukat 

Korpikangas Siemen-Frö

Kukkatarhurit Tuorein löytöni. Iihania kukkasiemeniä, pastellisävyjä, mm. erilaisia erikois-auringonkukkia 😊 Vahva suositus!

Maatiainen Vanhoihin viljely- ja koristekasveihin keskittynyt yhdistys.

Mustilapuutarha Yhdistynyt hiljattain Exotic garden -kaupan kanssa. Kertovat, että heillä on Suomen laajin valikoima siemeniä.

Siemenkauppa.com

Viherlandia (Viherkauppa.fi)

Viherpeukalot Kertoo olevansa Suomen suurin puutarhakasvien verkkokauppa.

 

Muutamia ulkomaisia siemenkauppoja

Bingenheimer Saatgut Laaja valikoima monenlaisia luomusiemeniä.

Fröbanken Mielenkiintoisia lajikkeita, verkkokauppa vain ruotsiksi.

Impecta ruotsalainen, löytyy verkkokauppa suomenkielellä.

Meraki seeds, mielenkiintoinen tuttavuus. Ruotsalaispariskunnan Kreikassa pitämän kauppapuutarhan verkkokauppa. Muun muassa yksi Euroopan laajimpia tomaattilajikkeiden valikoimia, yhteensä yli 1 100 lajiketta, runsaasti erikoisuuksia. Verkkosivu englanniksi.

Nelson Garden ruotsalainen, löytyy suomenkielinen verkkokauppa ja asiakaspalvelu. Runsas valikoima.

Runåbergs fröer Ekologisia siemeniä, verkkokauppa vain ruotsiksi.

Seemnemaailm (Siemenmaailma) virolainen, löytyy suomenkielinen verkkokauppa. Teksteissä on kuitenkin paljon kirjoitusvirheitä, mikä saattaa vaikuttaa hieman epäilyttävältä. Hyviä kokemuksia olen lukenut, en ole itse tilannut. Runsas valikoima mm. tomaatteja, esimerkiksi erikois-tomaattilajikkeita yli 100.

Sävar fröplant, Ruotsi, sivut vain ruotsiksi, mutta ihana, mm. erikoisia tomaattilajikkeita n. 50.


Tomaatinsiemeniä

Pomidorlandia puolalainen perheviljelmä, yli 600 perinteistä tomaattilajiketta.

Sävar fröplant

Tomatmamman


Kukkia

Blomstersafari.se tietoa tuoksuherneistä ja ihanien lajikkeiden siemeniä, tietoa myös suomeksi!


Tutustu myös aiempaan juttuuni, mistä löytyy tietoa eri hyötykasvien siementen kylvöajankohdista.

Tästä taas pääset juttuuni, johon olen koonnut mielenkiintoisia puutarhakohteita eri puolilta Suomea. Osa näistä on puutarhaliikkeitä, joilla on myös myynnissä siemeniä.

#siemen #puutarha #siemenkauppa #verkkokauppa #puutarhasiemeniä


lauantai 13. tammikuuta 2024

Hih, löysin persimoninsiemenen 😊

Olo on vähän kuin lottovoittajalla, tai ainakin joulupuurosta mantelin saaneella 😊

Söin lemppari-kausihedelmääni persimonia. Ja kuinka ollakaan, hedelmässä oli siemen! Tämä on ilmeisesti aika harvinainen tapaus. Uskoisin vuosien saatossa syöneeni varmaan vähintään lähemmäs sata persimonia, enkä ole aiemmin siemeneen törmännyt.

Vähän erehdyttävästi kyllä jotain ötökkää
tai muuta muistuttaa persimoninsiemenen 😀
En itse asiassa edes tiennyt, että niissä voisi olla siemeniä. Niinpä olin hetken hieman hämmentynyt, mikä ihmeen ötökkä tai muu kova hedelmän sisuksissa piileskeli, hyvä kun en heittänyt pois koko aarretta 😊

Siemen ei ole aivan pieni, sillä on pituutta pari senttiä. Erityisen hämmentävältä tuntui se, kun tähän saakka täysin siemenettömäksi luulemani persimon ja tämä suurikokoinen siemen eivät tuntuneet sopivan millään lailla yhteen.

Siemenen löydyttyä heräsi toki ajatus, että sehän pitää laittaa kasvamaan. 

Tutkiskelin asiaa netistä, ja kyllä ihmiset on tosiaan saaneet persimoninsiemenet kasvamaan! Mikäpä sen mukavampi ajatus kuin oma persimonpuu 😀 Eli kyllä tämä siemen pian päätyy multaan. Saa nähdä miten käy, lähteekö se kasvamaan.

Ehkä onni, etten tiennyt aiemmin, että persimonista voi löytyä siemen, tiedä miten paljon niitä olisikaan tullut siemenen toivossa nautittua 😂

Mietin kyllä nyt, että pitääkö mennä samaan kauppaan ja ostaa kasa persimoneja, jos samassa erässä sattuisi olemaan enemmänkin siemeniä 😊

Oletko sinä tehnyt yllättäviä siemen- tai muita löytöjä?





#siemen #hedelmä #persimon #kasvatus #kssvattaminen #persimoninsiemen #yllätys #löytö

tiistai 2. tammikuuta 2024

Siemenmietteitä

Tulevaa, keväistä puutarhakurssiani varten tässä alkaa pyöriä päässä kaikenlaisia puutarhamietteitä.

Kaikki alkaa siemenestä, niin ensinnä niistä. Olen kokoamassa listan erilaisista siemenkaupoista. Sitä pohtiessani tuli mieleen kysyä, mistä te muut hankitte puutarhasiemenet?

Havahduin nyt siihen, että olen itse yleensä ottaenkin niin perinteisten, fyysisten kauppojen ystävä, että tulee hankittua siemenet valtaosin ihan oikeista kaupoista. Lähinnä lähiseudun puutarhaliikkeiden varsin laajoista valikoimista.

Jo pelkkä siemenpussien rivistöjen katselu on mukavaa - ensimmäisten huomasinkin ilmestyneen kauppaan jo viime vuoden lopulla 😊 Paperisia pussukoita on kiva hypistellä käsissä ja vertailla erilaisia lajeja, lajikkeita ja tietysti myös hintoja. Jotka muuten tuntuvat aikalailla nousseen, etenkin erikoisempien lajikkeiden kohdalla - ja siementen määrä pusseissa on vain vähentynyt lähes olemattomiin 🙁

Virolaisen puutarhakaupan siemenvalikoimaa.
Myös erilaiset keväiset puutarhamessut ja muut tapahtumat ovat hyvä tilaisuus päästä tutkimaan siemenpussukoita. Usein minulla saattaa olla vaikka vain yhden, tietyn siemenlajikkeen tarvis, niin ei sitä viitsisi lähteä netistä tilailemaan.

Itselläni on pääsääntöisesti vakiintunut eri kasveista tietyt lajikkeet, joihin yleensä turvaudun. Näiden lisäksi sitten joitain pieniä uusia lajikekokeiluja lähinnä tomaattipuolella. Silloin on hankalampi tilanne, jos jotain omaa lempilajiketta ei tahdo olla enää saatavilla, vaan pitää yrittää löytää sen tilalle uusi, mielellään vähintään yhtä hyvä. Näin on käynyt muun muassa Feonia fina -porkkanalajikkeen kohdalla. Toista yhtä hyvää en ole onnistunut tähän mennessä löytämään.

Hintojen suhteen muuten tuntuu, ettei eri hankintakanavien välillä taida olla kovin merkittäviä eroja. Itse en ainakaan ole onnistunut löytämään mitään tiettyä, hintojen puolesta ylivoimaista hankintapaikkaa. Kerro mielellään, jos tällaisen tiedät!

Siemen-aarrelaatikkoni :)
Vielä on sitten se viimeinen, ja oikeastaan tärkein siemenpaikka, ikioma siemenvarastoni 😊 Se täytyy tietenkin aina ensinnä inventoida. Sieltä löytyykin valmiiksi niin paljon kaikenlaista, ettei uusia hankintoja tarvitse yleensä juurikaan tehdä, korkeintaan jotain pientä täydennystä.

Tutustu myös aiempaan juttuuni, mistä löytyy tietoa eri hyötykasvien siementen kylvöajankohdista.

#siemen #puutarha #puutarhasiemen #siemenkauppa


keskiviikko 2. elokuuta 2023

Terassi suitsait puhtaaksi koivunsiemenistä!

Meille "sataa" tänä vuonna aivan järjettömästi koivunsiemeniä.

Olen kyllästynyt harjaamaan niitä useita kertoja päivässä pois terasseilta ja parvekkeelta, jotteivät kulkeudu sisään. Harjalla ei myöskään tahdo saada niitä pois kaikista kolosista ja väleistä.

Mietin, että lehtipuhallin voisi olla tarkoitukseen hyvä, mutta sellaista en tällä hetkellä omista. Enkä viitsisi turhaan hankkia, käyttö varmaan jäisi aika pieneksi.

Lopulta keksin ratkaisun: fööni 😊 Föönillä puhaltelemalla siemenet lähtevät suitsait kaikista kuivana olevista paikoista. 

Vedellä suihkuttelu olisi yksi mahdollisuus, mutta ei viitsisi kastella katoksen alla kuivana olevia paikkoja. Enkä esim. parvekkeelle saisikaan viritettyä vesiletkua. Toki imurointikin olisi mahdollista, muttei viitsisi täyttää imuria siemenillä. Ja föönillä suhauttaa huomattavasti nopeammin kuin imurilla. 

Sadeveden kastelemat paikat voi sitten suihkutella vesiletkulla.

Tilanne ennen.

Muutaman sekunnin föönaus...

Jess!
Ei muuta kuin kaikki föönailemaan, on taas vähän ohjelmaa naapureille 😀

#Koivunsiemen #siivous #puhallus #terassi #parveke #niksi #vinkki #fööni #idea
#siivoaminen #puhdistus
#koivunsiemenet
#puhdistaminen #puhdas
#hiustenkuivain

tiistai 16. toukokuuta 2023

Arvonnan voittajat ratkenneet, kylvöhommiin pääsevät...

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä

Blogini siemenarvonta on päättynyt. Random.org arpoi kaksi voittajaa.

Siemenkauppa.com:in lahjoittamat hyötykasvinsiemenet.

Hyötykasveja pääsee kylvämään anonyymi kommentoija, jonka sp osoite alkaa hippohiiri... Koristekasveista taas pääsee nauttimaan anonyymi osallistuja, jonka sp osoitteen alku on sannahei...

Ja toinen palkinto, jossa myös koristekasveja.

Laittakaapa minulle postiosoitteenne (parastapuutarhasta@gmail.com), niin saan palkinnot lähtemään teille 😊 Laitan teille myös sp viestiä asiasta.

Lämpimät onnentoivotukset voittajille ja kiitokset kaikille runsaasta osallistumisesta arvontaan!

#arvonta #palkinto #voittaja #blogiarvonta
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!