Näytetään tekstit, joissa on tunniste hyötykasvi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hyötykasvi. Näytä kaikki tekstit

lauantai 9. toukokuuta 2026

Taimijengi odottelee ulospääsyä... 😊

Varmasti vähintään yhtä kuumeisesti kuin meikäläinen, joka odottelee, että saisi heivattua taimet huoneennurkista pihalle....

Isoimmat tomaatintaimet on jo siirtyneet
etujoukkona päiväulkoilulleen.

Ihanan aurinkoinen ja lämmin kevät on varmaan sotkenut sisäistä kalenteria, tuntuu kuin kevät olisi jo huomattavasti pidemmällä. Täytyy kuitenkin yrittää muistuttaa itselleen, että nythän eletään vasta toukokuun alkupuolta. Ei tässä vielä mikään erityinen kiirus ole.

Tykkään myös tehdä pieniä kylvöjä ulos mahdollisimman varhain pienellä riskillä, jotta saisin aikaista satoa. Hyytävät yöt on kuitenkin toimineet tehokkaana jarruna.

Vähänkään herkempiä kasveja ajatellen tämä toukokuun alkupuoli on toki vielä hyvin aikainen ajankohta.

Nyt näyttäisi kuitenkin lupaavasti siltä, että tilanne on viimein muuttumassa lämpimämpään suuntaan. Se saa tietenkin multasormet syyhyämään kahta kauheammin 😊

Nämä härkäpavuntaimet pitäisi saada
pikaisesti vähän väljemmille vesille.
Minulla ensimmäisinä jonossa ovat härkäpavut, joiden taimet on jo ehtineet venähtää melko pitkiksi, ja jotka eivät ole kasvina ollenkaan herkimmästä päästä.

Härkäpapua ei tarvitsisi välttämättä esikasvattaa sisällä, mutta koska tykkään niistä niin paljon, toivon saavani satoa mahdollisimman aikaisin. Siksi esikasvatan ne. 

En ole vielä onnistunut löytämään härkäpavuille täydellistä paikkaa pienessä ja vähän haastavassa rivaripihassa. Ensimmäisenä vuonna kokeilemani paikka oli turhan varjoinen, viimevuotinen kohta vähän liian aurinkoinen. Nyt on tarjolla vielä kolmas paikka, joka sijoittuu näiden kahden välille, toivottavasti se olisi nyt hyvä.

Ihanaa äitienpäiväviikonloppua!

Ps. blogikaverit, oletteko huomanneet, miten blogit.fi-sivusto on muuttunut? Ei vissiin enää näe puutarhablogien keskinäistä sijoittumista? Höh 😞

#taimi #taimikasvatus #piha #puutarha #rivitalo #kevät #härkäpapu


maanantai 4. toukokuuta 2026

Paprikat vähän pidemmällä...


Tällä kertaa paprikat ovat varsin hyvällä 
mallilla, ne ovat saaneet ulkoilla päivisin 
parvekkeella jo hyvän aikaa. 

Ensimmäisenä auennut kukka yrittää 
vähän piilotella, mutta ei jäänyt silti
minulta huomaamatta 😊
Olen tänä vuonna erityisesti iloinnut paprikantaimistani. Sain kylvettyä ne tällä kertaa jo maaliskuulla, huomattavasti aiemmin kuin viime vuonna,  ensimmäinen kukka aukesi juuri 😊













Viime vuonna olin toukokuun alussa 
iloissani tällaisista paprikantaimista 😊
En ole aiemmin juuri paprikoita kasvatellut, 
enkä varsinkaan siinä onnistunut, joten 
siksi olin niistä erityisen innoissani.


















Onnistuin löytämään viimevuotisen kuvan paprikoista kuvattuna ihan samoihin aikoihin kuin nämä nyt, on vähän eroa taimissa 😊

Myöhäisestä kylvöstä huolimatta paprikat ehtivät tuottamaan viime vuonnakin melko runsaan sadon. Jännä nähdä, mitä tänä vuonna tuleekaan tapahtumaan... 😊

#paprika #taimi

lauantai 18. huhtikuuta 2026

Nyt on taimilla lokoisat oltavat 😊

Näinä aurinkoisina ja melko lämpöisinä päivinä
Alimpana paprikantaimet, jotka ovat jo
hyvässä vaiheessa, toisin kuin viime vuonna, 
kun niiden kylvö vähän myöhästyi.
olisi mukava ulkoiluttaa taimia. Jonkinlainen suoja olisi kuitenkin vielä hyvä, totesin olevani vailla pikkukasvihuoneita parvekkeelle. 

Mieleeni tuli IKEAn metalliset Hyllis-hyllyt, joita minulla on useampi muihin puutarhatarkoituksiin kesällä. 

Niihinhän saa ostettua muoviset suojahuput, joiden avulla kätevät pikkukasvihuoneet olivatkin hetkessä valmiit 😊

Ei muuta kuin taimet ulkoilemaan päiviksi parvekkeelle. Nyt öiden ollessa vielä tosi kylmiä, pienemmän hyllyn saa nostettua helposti taimineen päivineen sisälle suojaan. Aika näppärää 😊

torstai 12. helmikuuta 2026

"Sumussa" kohti uutta puutarhakesää...

Harvoin on ollut elämässä tällaista tilannetta, että tulevan kesän puutarhasuunnitelmat ovat hyvin hämärän peitossa. 

Tämä johtuu ennen muuta taloyhtiöömme todennäköisesti tulossa olevasta isosta piharempasta.

Sen piti alustavasti ajoittua jo viime kesän lopulle, mutta siirtyi sitten seuraavaan vuoteen, kuten näissä hommissa tuppaa monesti käymään.

Asiasta ei ole nyt juuri kuulunut, rempan aikataulusta, kestosta tai siitä, mitä se tulee käytännössä tarkoittamaan. 
Tämä näkymä voi olla ensi kesänä 
vähän toisenlainen... :(
Kesto on joka tapauksessa useita kuukausia, ja epäilen että koko talon ympärys tukee olemaan enemmän tai vähemmän "perunapeltona"  - jossa ei kylläkään kasvateta perunoita 😞

Remppa tullee tarkoittamaan sitä, että kaikki terassi- ja muut rakenteet pitää purkaa pois. Mikä vielä pahempaa, homma tietänee kyytiä myös kaikille pihan kasveille.
Tässä pieni osa pelastettavista monivuotisista kasveista.
Oikeassa reunassa kärhö, vasemmalla vähän perennoja. 

Erityisesti minua mietityttää monien rakkaiden, suurelta osin vanhasta puutarhasta siirtämieni kasvien kohtalo. Toivottavasti järjestyy joku ratkaisu, millä ne saa pelastettua talteen. Lähinnä pitäisi keksiä niille jokin tilapäinen säilytyspaikka remontin ajaksi.

Pahoin myös pelkään, että remppa tietää myös lähtöä pihamme keskellä kasvavalle vaahteralle. Se on paristakin syystä pieni harmi, ensinnä runsaasti karsimamme, korkea vaahtera varjostaa juuri sopivasti eteläsuuntaista pihaa ja parveketta. Se on myös kiva, muuta korkeampi elementti pihassa, johon on mukava viritellä kausivaloja ja muita koristeita.
Onneksi on parveke 😊
Lisäksi olen istuttanut vaahteran juurelle köynnöshortensian, josta olin haaveillut vuosikaudet. Saa nähdä, mitä keksin jatkossa sen kanssa. 

Parveke jäänee kuitenkin "turvapaikaksi", minne remppa tuskin vaikuttaa. Täytynee siis keskittää kasvattelut ensi kesänä sinne - voi tulla melkoinen viidakko 😊

Aika paljon on siis ilmassa epävarmuutta ja kysymysmerkkejä. Remppa on kuitenkin  mitä tarpeellisin, joten sikäli se on kyllä vallan tervetullut, ja joskus se on vain kärsittävä. 

Tässä hetkessä harmillisinta on tämä epätietoisuus, kun ei yhtään tiedä, millainen kesä tulee olemaan. On vähän vaikea motivoitua taimikasvatukseenkaan, mutta pitänee silti jotain yrittää. Ei auta kuin odotella ja katsoa, mitä tuleman pitää...

maanantai 22. joulukuuta 2025

Voi ihanat lehtikaalit 😊

Kerroin joskus syksyllä, miten keksin vasta aika loppukesästä kylvää vähän lehtikaaleja kasvamaan isoissa ruukuissa.

Idean taustalla oli tyttäreltäni edellissyksynä vähän vahingossa pelastamani, hänen jo kuolleeksi luulemansa lehtikaalienjämät. 

Tällaisia ovat muutama hassu 
lehtikaalinlatva tällä hetkellä. 
Myöhäinen kylvö olikin mainio juttu. Lehtikaalit tuottivat parvekkeella mukavasti satoa aina jonnekin marraskuun loppupuolelle saakka. Silloin säiden kylmettyä katkaisin vielä latvatupsut sisälle vesilasiin, jotta niistä saattoi napsia vielä viimeisiä lehtiä. 

Suurin osa varsista on
kasvattanut juuria.
Nyt huomasin, että latvat ovatkin kasvattaneet vesilasissa juuria! Eihän noita voi nyt hävittää pois, vaan täytyy ennemminkin istuttaa multaan. Saattaisi hyvin olla, että selviäisivät tästä ensi kesään saakka, kun ollaan jo näin lähellä vuodenvaihdetta 😊 Sehän olisi vallan mukava juttu, aikamoinen kasvuvoima kyllä näillä.

Tämä onkin nyt mainio konsti saada omaa lehtikaalia lähes ympäri vuoden - ja saada lisäksi lehtikaali kasvamaan monivuotisena. Tämä systeemi menee ehdottomasti jatkoon!

#kaali #lehtikaali #juurtuminen #kasvatus #kasvattaminen

tiistai 18. marraskuuta 2025

Yksi paprika kasvaa hulluna, muut juroo

Toivottavasti ei ala jo kyllästyttää nämä mun paprikajutut... No, ei oo pakko lukea 😊

Olen nimittäin edelleen aika innoissani näistä ulkoa sisälle ruukkuihin siirtämistäni paprikoista - ja myös vähän ihmeissäni. 

Nyt ennen muuta suurista eroista kolmen eri paprikakasvin välillä. Kaikki kolme kasvavat suunnilleen saman kokoisissa, hämmästyttävän pienissä ruukuissa, ja kaikilla on samanlaiset lannoitukset ym., mutta niiden kasvussa on valtavia eroja. 

Etummaisena innokkain kasvaja, joka on
lähes kaksi kertaa pienempien yksilöiden
kokoinen, ja väriltään hyvin tummanvihreä. 
Aivan kuin kokonaan eri kasvi kuin muut.
Vasemmalla paprikoiden edessä on pari
persiljaruukkua.
Yksi kasveista on innosttunut oikein toden teolla kasvamaan. Se kasvattaa koko ajan uutta versoa, ja aukaisi juuri muutaman kukankin. Sen lehdet on hyvin tummavihreitä, ja uutta versoa pukkaa sen kuin ehtii. Kasvi on melkein tuplannut korkeutensa nyt sisällä ollessaan. Korkeutta on nyt jo metrin verran, leveyttä puolisen metriä ja latvahaaroja kymmenkunta.

En tajua, mistä tuo repii tämän kasvuvoimansa, olen lannoittanut paprikoita kerran 😊

Kukkiakin hujoppiyksilö intoutui tekemään,  
sen kasvuvoima on kyllä huikea!
Yksi kolmesta kasvista on kovasti lakastunut, tiputtanut ainakin puolet lehdistään, eikä osoita oikein minkäänlaisia kasvun merkkejä. Kolmas on sitten näiden kahden väliltä.

Sellainen ero näissä on, että "hujoppiyksilö" on jo ehtinyt kypsyttää kaikki paprikansa, kun muissa kasveissa on vielä paprikoita tuloillaan. Voisiko tämä olla syynä tämän yhden kasvuintoon?

Nyt jännityksellä odotan miten homma tästä jatkuu, selviävätkö kaikki kasvit yli talven, vai miten niiden käy?

Tällaiset versot leikkelin juuri vesilasiin 
juurtumisen toivossa.
Hujopista olen myös leikellyt jo useamman kerran pois pisimpiä versoja. Olen yrittänyt saada niitä juurtumaan, mutta toistaiseksi tuloksetta. Saa kertoa, jos jollakulla on hyviä vinkkejä paprikanpistokkaiden juurruttamiseen! Vesilasissa olen toistaiseksi yrittänyt, mutta se ei ole tuottanut tulosta. Multaan en ole jaksanut pistokkaita istutella.

#paprika #monivuotinen

lauantai 15. marraskuuta 2025

Persiljoiden pelastus

Olen tänä vuonna innostunut yksivuotisten puutarhakasvien pelastamisesta sisätiloihin, jotta saisin venytettyä kasvukautta mahdollisimman pitkäksi. 

Sen lisäksi, että makuuhuoneen ikkuna on täynnä ulkoa pelastettuja paprikantaimia, päädyin nyt lisäämään joukkoon vielä persiljoitakin.
Paprikat kasvaa porskuttaa.
Nyt niiden juurelta löytyy myös persiljaa 😊
Harmitti, kun ulkona oli vielä nyt pakkasten tullessa varsin komeita persiljoita. Eihän niitä malttanut jättää sinne kylmyyden armoille. Vaikka persilja kestääkin hyvin kylmää, niin ei kuitenkaan määräänsä enempää.

Niinpä istutin persiljoita pariin ruukkuun, ja nostin ruukut ikkunalle. Jännä nähdä, mitä persiljat tuumaavat tästä yhtäkkisestä parinkymmenen asteen lämpötilan noususta, lähtevätkö kasvamaan vai taantumaan?
Samalla hoksasin, että persiljoita voisi olla hyvä siirtää kesälläkin ulkoa sisälle ruukkuihin. 
Kun persiljaa olisi helposti näkösällä ja saatavilla sidällä, tulisi sitä varmaan napsittua suuhun aina ohi mennessä  😊 Eikä tarvii huonekasvejakaan, enempi hyötyä näistä!

sunnuntai 9. marraskuuta 2025

Vihoviimeisiä sadonkorjuita

Tuli viimein aika tuikata lapio maahan viimeisiä kertoja tänä syksynä, ja katsoa löytyykö komeaksi kasvaneiden maa-artisokanversojen juurelta syötäviä mukuloita.

Maan uumenista löytyi kauniita
maa-artisokanmukiloita.
Yllätys oli vallan positiivinen, kyllä artisokat olivat muistaneet kasvattaa näyttävien varsiensa lisäksi myös syötäviä mukuloita maan uumeniin.

Mikä parasta, nämä mukulat olivat myös mukavan sileäpintaisia, artisokanmukulat kun tuppaavat toisinaan olemaan kovin röpelöisiä. Tällaiset sileäposkiset kun ovat huomattavasti miellyttävämpiä pestä ja kuoria kuin kovin muhkuraiset versiot.

Joskus luin, että sileäpintaisten artisokanmukuloiden salaisuus on kova savimaa, pehmeämmässä maassa syntyy muhkuraisempia mukuloita. Tämä kuulostaa 
minusta jopa vähän erikoiselta ja jotenkin epäloogiselta. Kuvittelisi toisin päin, että pehmeämmässä maassa olisi helpompaa kasvattaa kauniin sileitä mukuloita - mutta eipä mitään, tämä kasvi tahtoo toimia näin päin.

Nautin nämä ensimmäiset nostamani mukulat ihan vain yksinkertaisesti keitettyinä, oikein hyviä olivat 😊

Nyt onkin luvassa reippaasti kylmenevää, joten tähän on nyt aika päättää tämän puutarhakesä, ja jäädä mielenkiinnolla odottelemaan, mitä ensi vuosi tuo jälleen tullessaan... 😊

#maa-artisokka #mukula #savimaa

keskiviikko 22. lokakuuta 2025

Herkuttelemaan omilla paprikoilla 😊

Tämä on kyllä tosi mukava juttu. Tähän aikaan vuodesta,  kun ei ole enää oikein itse kasvatettuja tuoreita kasviksia nautittavaksi, niin yhtä lajia löytyy minulla nyt kuitenkin runsaasti - ihanan oransseja paprikoita 😊

Paprikat olivat tämän kesän hupikokeiluni, Minulla ei ollut minkäänlaisia odotuksia niiden suhteen, semminkin kun kylvö jäi kovin myöhäiseen.

Senpä takia myös paprikat ovat nyt varsin myöhäisiä, kypsytellen vasta satoaan. Onneksi makuuhuoneen ikkunalla oli hyvin tilaa nostaa kaikki kolme kolme komeaa paprikakasvia suojaan kylmältä ulkoilmalta.

Varsin mukavilta ja houkuttelevilta näyttivät.
Ensimmäistä paprikaa maistaessani vähän jännitti, ovatko ne kuten paparikankasvattelujeni tuotokset joskus aiemmin, hieman kitkerän makuisia ja sellaisia aika ohutmaltoisia ja vähän kuivakoita, ei siis kovin meheviä kuten "kaupan paprikat".

Sisuksissakaan ei ollut moittimista. 
Jännä juttu, vastaus oli sekä että 😊 Yhden paprikakasvin tuotos oli tuollainen "kuin kaupan", siis oikein mehevä ja hyvänmakuinen, se oli tosi mukava yllätys. Mutta toinen olikin huomattavasti huonompi, ei lainkaan niin makea ja mehukas. Mielenkiintoista, että kahdesta samoista siemenistä kasvatetusta kasvista voi tulla näin erilainen lopputulos. Kasvuolosuhteet on kuitenkin olleet aikalailla samanlaiset. 

On kyllä todella mahtavaa, että tähän aikaan vuodesta on saatavilla runsain mitoin oman puutarhan luomupaprikaa 😊 Ja että olen nyt onnistunut kasvattamaan elämäni ensimmäiset kerrassaan herkulliset paprikat 😊 - joita on vielä tulossa runsaasti lisää...

torstai 16. lokakuuta 2025

Viimeiset sinnittelijät

Se alkaa olla jälleen aika sanoa heippa tälle kesälle, kun lämpötila alkaa painua pakkasen puolelle. 

Millään ei malttaisi riisua pois kaikkea ihanaa kesästä vielä muistuttavaa vehreän vihreää.

Onneksi viimeisiä sinnittelijöitäkin vielä riittää.

Turhan myöhään kylvämäni hauskat erikoisauringonkukat ehtivät kuin ehtivätkin kukkaan ja ilahduttavat nyt parvekkeella. 

Lehtikaalia ruukussa.
Nostin pihalta parvekkeelle myös kivan lehtikaåaliruukun. Siihenkin keksin kylvää lehtikaalit vasta kovin myöhään heinä-elokuun vaihteessa. Mukavasti ne on kuitenkin ehtineet. Näiden lisäksi parvekkeelta löytyy vielä vähän persiljaa.

Lokakuiset tomaatinvarret.
Alhaalta pihan terassilta en raatsinut millään vielä raivata pois kaikkia viimeisiä tomaatinvarsia. Ne muodostavat vielä iloisenvihreän seinämän terassille. Kyllä tulee varmaan vähän aution ja ankean näköistä, kun nuokin pitää raivata pian pois, ei mahda mitään. 
Kuvassa näkyy vasemmalla marja-aroniaa,
keskivaiheilla vihreänä ihana lumikärhö, jossa näkyy vielä joku kukkakin 😊
Sen oikealla puolella jalokärhö, ja aivan oikeassa laidassa maa-artisokkia.
Marja-aroniaa tuli tänä vuonna pienistä pensaista niin runsaasti, etten saanut
kerättyä kaikkia talteen.
Liisa muistutti kuitenkin kommentissaan ruskan väreistä, se onkin aivan totta, tänä vuonna minusta onkin oikein kaunis ruska. Minulla sattuikin olemaan valmiina vähän aikaa sitten otettu ruskakuva pihasta, niin lisäsinpä sen vielä tähän loppuun 😊


lauantai 4. lokakuuta 2025

Paprikat pääsivät sisälle - ja kuinkas sitten kävikään... 😊

Tämän kesän paprikankasvatteluni on ollut melkoisen pitkää pinnaa vaativa koettelemus.

Olen näistä joskus aiemmin kertonut, että nappasin keväällä Lidlistä ostamistani söpön oranssesista ja todella hyvän makuisista pienehköistä paprikoista siemeniä kasvatettavaksi (näinhän ei kyllä saisi tehdä!).

En ole koskaan aiemmin onnistunut paprikankasvatuksessa, joten tämä on ollut hyvin mielenkiintoinen kokemus. 

Paprikat kasvoivatkin todella komeasti. Kaikki kolme kasvia ovat tukevia ja hyväkuntoisia, liki metrin korkuisia. 

Jokaisessa kasvissa on ollut jo pitkän aikaa lähemmäs kymmenkunta suunnilleen täysikokoista paprikaa - mutta paprikoiden kypsyminen on ollut todella hidasta.

Kylvö jäi keväällä vähän myöhäiseen, ja siitä varmaan kärsin nyt 😞

Paprikat ovat olleet lähes samanlaisia, isoja ja iloisenvihreitä jo pian parin kuukauden ajan. Olen sitä tässä kovasti odotellut, että onko niillä lainkaan aikomusta vaihtaa  väriä oranssin suuntaan?

Paprikat olivat syyskuun loppupuolille saakka ulkosalla, mutta sään muututtua huomattavasti kylmemmäksi pelastin ne sisälle. Jännittäen, saisiko sisätiloihin siirto vähän vipinää niiden kypsymiseen?
Ilo oli suuri, kun todella pitkään vihreänä
olleen paprikan kyljessä oli selvästi 
havaittavissa jotain oranssinkellertävää... 😊

Oranssin määrä lisääntyi ensi alkuun hyvää
vauhtia, mutta sitten sekin tuntuu tyssänneen...
Saa nähdä, miten pitkään joutuu vielä odottamaan
ensimmäistä kypsää paprikaa 😊
Kuinka ollakaan, ei mennyt kuin hetki, kun ensimmäisen paprikan kylki alkoi odotetusti vaihtaa väriä!

Nyt näyttää siis lupaavalta, ainakin viiden paprikan kyljessä on jo havaittavissa iloisen oranssia sävyä 😊

Tosin kehittyminen näyttää nyt taas hieman tyssänneen. Yksi paprikoista on ollut jo jonkin aikaa lähes kypsän näköinen, mutta toinen pää pysyttelee kuitenkin aivan vihreänä, jospa se siitä...

Kaikkineen siis äärimmäisen mielenkiintoinen ja hauska kokeilu! Nyt vielä viimeiseksi jännitän millainen on paprikoiden maku, kunhan ne joskus kypsyvät, toivottavasti olisi hyvä 😊

Olen myös miettinyt, voisikohan olla mahdollista, että joku kasveista säilyisi sisällä ensi kevääseen saakka, sehän olisi vallan mahtavaa 😊
Paprikat peittävät ison osan makuuhuoneen ikkunasta 😊
Loistavinta olisi, jos onnistuisin saamaan edes jonkin noista kolmesta kasvista selviämään ensi kesään asti. Silloin luulisi paprikan tuottavan satoa jo huomattavasti aiemmin kuin nyt.

Niin tai näin, täytynee kuitenkin myös ensi keväänä kylvää jokunen siemen. Täytyy vain muistaa olla silloin liikkeellä huomattavasti aiemmin kuin tänä vuonna. 

lauantai 20. syyskuuta 2025

Ihana maa-artisokka 😊

Olen iloinen, että älysin napata varmaan viimeisenä kasvina vanhan asuntomme pihasta mukaan myös maa-artisokan mukuloita.

Maa-artisokan versot huitelevat korkealla 
kahden ja puolen metrin korkeudessa. 
Istutin ne rivaripihamme kärhön viereen. Maa-artisokat on viihtyneet ja kasvaneet siinä tosi hyvin. Vielä en ole tutkinut, löytyykö maasta minkä verran syötäviä mukuloita. Uskoisin, että satoakin varmasti löytyy.

Kasvi on kuitenkin jo itsessään niin näyttävä ja kaunis, ettei sadon määrälläkään ole juuri väliä, saa kasvaa tuossa jo ihan kauneutensa vuoksi 😊

Artisokka aukaisi hiljattain myös iloisenkeltaiset kukkansa myöhäissyksyn piristykseksi.

Maa-artisokka kurottelee kohti vaahteranlatvoja... 😊

#maa-artisokka #rivitalo

maanantai 15. syyskuuta 2025

Lautasella oman pihan satoa ja muita mukavia juttuja

Näissä mukavissa hetkissä tuntuu aina, että on todellakin kannattanut nähdä vaivaa puutarhahommien eteen.

Tämän alkuun liian kylmän ja sitten liian helteisen kesän sadossa ei ole ollut hurraamista. 

Niinpä on sitäkin mukavampi hetki, kun saa koota lautaselle annoksen oman rivaripihan perunoista, pavuista, maissista ja tomaateista.
Tai kun saa kerättyä oman pihan viimeisistä kukkijoista kauniin kimpun vietäväksi tuttavalle.
Tai kun saa työskennellä lämpöisenä syyspäivänä parvekkeella etätyössä  mukavan vehreää näkymää ihaillen.


lauantai 23. elokuuta 2025

Vihannesten kypsyminen pahasti vaiheessa

On kyllä ollut melkoisen haastava tämä puutarhakesä, ennen muuta alkukesän kylmyyden vuoksi, kun mikään puutarhassa ei juuri edennyt.
Kurkkuja on tullut tänä kesänä harmillisen 
huonosti, vain muutama.
Eivät päässeet vauhtiin alkukesän kylmyydessä,
myös pölyttäjien niukkuus on ollut ongelma 😞

Loppukesän helteet tekivät kuitenkin hyvää kasveille, mutta pahemman kerran ne ovat edelleen myöhässä. 

Suurin osa erilaisista tomaateista on vielä
kypsymättä, niin ylhäällä parvekkeella...
Ja nyt kun kelit, etenkin yöt, muuttuivat kovin kylmiksi, niin saapa nähdä miten käy papujen, paprikoiden, maissien ja valtaosan tomaateista, jaksavatko ne vielä jatkaa kasvuaan? Toivottavasti!
kuin alhaalla terassilakin.

Uusi vihreä köynnöspapulajike on osoittautunut
oikein hyväksi, mutta silläkin on
satokausi vasta aluilllaan. 
Käynnöspavut saivat kylmäksi yöksi harsoa suojaksi.

Muutama härkäpavuntaimi on tuottanut
kivasti satoa.
Härkäpapusato muutamasta taimesta. Pölytys jäi vähän vajavaiseksi,
muutoin olisi varmaan tullut vieläkin runsaammin. 

Basilikat on kasvaneet tänä kesänä
aivan erityisen hyvin, se on ollut mukavaa :)


Tuli vasta aika hiljattain mieleen kylvää vähän 
lehtikaalia ja istuttaa taimet ruukkuun.

Tämä on kesän suurin ilonaiheeni, en ole aiemmin onnistunut paprikan kasvatuksessa, joten en ole sitä viime vuosina juuri harrastanut. Nyt kuitenkin kylvin ihanan oranssin, pienehkön lajikkeen siemeniä, ja kasvit on kasvaneet todella hyvin.  

Vihreitä ovat kuitenkin paprikat edelleen, saa nähdä ehtivätkö kypsyä. Ensi keväänä laitan ehdottomasti näitä samoja paprikoita kasvamaan vähän aiemmin. 

Periaatteessa hyvin helpolla ja yleensä runsassatoisalla kesäkurpitsalla ei ole mennyt tänä kesänä kovin hyvin, saattaa olla että tulee tämä yksi ainoa kesäkurpitsa :) 

Aronianmarjoja on tulossa erittäin runsaasti hyvin pieneltä alalta.
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!