Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaupunki. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaupunki. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 10. elokuuta 2025

Ihana Cesis ja vähän muita kukkaisia juttuja

Onpas aika taas mennä humpsahtanut, minne lie? No, on minulla siitä joitain aavistuksia. Loma loppui, työt alkoi... Ja kaikki kolme aikuista lasta puolisoineen olivat käymässä, osa vähän pidempäänkin. Sitten tietysti marja-aika mustikanpoimintoineen... Ja vielä kirsikkana kakun päällä, tai ehkä enemmän rikkana rokassa, otin kesäprojektiksi suorittaa kasvatustieteen perusteiden opinnot! Se onkin ollut ehkä noin neljä kertaa niin työläs homma kuin mitä uumoilin... Ja tietysti myös vielä vähän puutarhahommia, niistä erikseen myöhemmin.

Mutta mihin siis viimeksi jäinkään? No siihen. että olin heinäkuun puolivälin paikkeilla ihanalla matkalla, joka suuntautui Etelä-Viroon ja Pohjois-Latviaan. Ehdin edellisessä postauksessa kertoa kuulumisia hienosta Paratiisipuutarhasta, missä vierailimme.

Tässäpä nyt jatkona kuvaterveisiä muun muassa Latviasta viehättävästä Cesiksen vanhasta pikkukaupungista ja muita mukavia pikkupaloja matkan varrelta.

Ylhäältä kirkontornista oli kauniit näkymät yli kaupungin.

Cesiksessä on kaksi linnaa.

Kaupungin sydämessä sijaitseva kaunis toukokuun puisto on tunnettu mustista joutsenistaan.


Välillä herkuteltiin - tai vähän väliä... :)
Ikävämpi, joskin sitäkin tärkeämpi muistutus etenkin näinä aikoina. Eri puolilla kaupunkia on muistomerkkejä, jotka muistuttavat virolaisten kyydityksistä Siperiaan. Saimme myös kuulla useammalta henkilöltä omakohtaisia kokemuksia asiasta, tuntui hurjalta 😞

Kukkia siellä, kukkia täällä... :)

Pienessä Vorun kaupungissa oli vähän runsaammanpuoleinen antiikkiliike :) 

Matkaohjelmaan kuului myös mukava ja mielenkiintoinen
vierailu Viron pianomuseossa Holdren kartanossa.
Eläväinen museonjohtaja Alo Poldmäki kertoi huikeita tarinoita pianojen vaiheista,
joihin kytkeytyivät niin kyyditykset Siperiaan kuin muutkin merkittävät historialliset tapahtumat.
Hän myös soitti meille pieniä kauniita, yksityisiä konserttipätkiä eri pianoilla.  


Jouduimme myös kokemaan ukkos"myrskyn silmän", onneksi enimmäkseen turvallisesti hotellihuoneesta ihmetellen. Kuva Valgan kaupungista (jossa majoituimme koko reissun ajan) hetkeä ennen kaatosateen alkua, jossa onnistuin kastelemaan lenkkarini aivan läpimäriksi 😊

Etelä-Virossa kaatui myrskyn voimasta valtavasti puita.

Myrskyn jälkeen on poutasää... Kaupunkien hienoissa ja runsaissa kukkaistutuksissa
oli istutettu hauskasti hyötykasveja kukkien lomaan 😊


Paljon oli matkalla muitakin mielenkiintoisia kohteita, mutta tässä nyt pieni poiminta itselleni kiinnostavimmista. Matka oli muuten Tuglas-seuran järjestämä, voin suositella näitä reissuja ihan kympillä :) 
@Tuglas-seura #Viro #Estonia #Latvia #Cesis #Valga

sunnuntai 16. heinäkuuta 2023

Tunnelmapalasia Virosta

Perinteinen keskikesän Viron-reissuni suuntautui tällä kertaa Tallinnan kautta Itä-Viroon Peipsi-järven sipulitielle ja sieltä Tarton kautta takaisin.

Matkaseuralaiseni hieman rajoitti puutarha- ja kasvi-ihasteluani, en voinut pysähtyä jokaisen ihanan kasvin tai kiinnostavan näkymän kohdalla kuten yleensä. Jotain pientä tässä kuitenkin, ensinnä Tallinnasta, seuraavassa jatko-osassa pidemmältä matkan varrelta.

Kaunis kotipiha.
Telliskiven alueella käynti on aina lähes pakollinen.
Tällä kertaa keskeisellä aukiolla Fotografiskan edessä ihastutti vanhoista ikkunoista tehty kasvihuone "datcha" sekä runsaat ja rehevät istutukset sen ympärillä.



maanantai 30. toukokuuta 2022

Viljelylaatikoita siellä, viljelylaatikoita täällä :)

Pistäydyin sukuloimassa pääkaupunkiseudulla. Tämän vuoden ilmiö näyttää olevan, että vähän joka kerrostalon pihaan on pystytetty uusia viljelylaatikoita. Mukava juttu, toivottavasti tämä jää pysyvämmäksikin ilmiöksi ja leviää edelleen, sillä mahdollisuuksiahan riittää.

Sadon lisäksi kaupunkiviljely tarjoaa mukavaa yhteistä tekemistä, josta yleensä myös lapset kovasti nauttivat. 


Kävin katsastamassa tyttären laatikot Laajasalossa. Myös äitini pihassa Vantaalla kyseltiin laatikkoviljelystä kiinnostuneita, kuten olen huomannut myös monessa muussa paikassa.

Oletko sinä huomannut viljelylaatikoiden lisääntyneen, tai harrastatko jopa itse laatikkoviljelyä? 


Löydät blogistani runsaasti luomu-puutarhanhoitovinkkejä, jotka soveltuvat hyvin myös laatikkoviljelyyn!


sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

Avoimet puutarhat odottavat

- tai oikeastaan avoin puutarha. Olen nyt tänä vuonna menossa ensimmäistä kertaa tutustumaan tapahtumaan.

Ajattelin kuitenkin aloittaa "varovaisesti", ja valitsin vain yhden, minua kaikkein eniten kiinnostavan kohteen. Se on Turussa sijaitseva Tomaatti-Ritun puutarha, jossa kasvaa yli sata erilaista tomaattilajiketta! Varsin mielenkiintoista, innolla odotan :) Kyllä tuossa omat toistakymmentä lajiketta aikalailla kalpenevat ;)

Tulimmekin Turkuun jo hyvissä ajoin eilisiltana, ja nautimme erittäin maukkaan illallisen Maaherran Makasiiniin tänä vuonna avatussa uudessa ravintolassa. Oli kyllä onnistuttu valmistamaan ja maustamaan fenkolit, punajuuret, porkkanat ja linssit todella kielenvievällä tavalla. Kunpa osaisi itsekin noin!

Kuvaa annoksesta ei tullut harmi kyllä otettua, niin pistänpä tähän kuvan majapaikkamme ikkunasta. Eipä noine kelopuineen välttämättä uskoisi, että maisema on Turusta. Myöhemmin varmaan tulee sitten tomaattikuvia, niin luulisin ja toivoisin!

















Lähipäivinä on tiedossa muutakin mukavaa kesäistä ohjelmaa, täällä Turussakin on juuri menossa myös keskiaikamarkkinat, mukava sattuma. Toivottavasti näistä löytyy kiinnostavaa kerrottavaa myös teille muille!

Ja vielä pienet pahoittelut, viime viikot on menneet niin nenä mullassa puutarhassa, etten ole edes kerennyt tänne blogiin kirjoitella. Mutta nyt alkaa omakin puutarha olla varsin hyvässä kuosissa ja kasvit mainiossa kasvussa, joten pian tulee kuulumisia sieltäkin!

Oletko sinä osallistumassa avoimiin puutarhoihin - joko emäntänä tai vierailijana?

Mukavaa puutarhapäivää!

lauantai 27. toukokuuta 2017

Ihanainen Helsinki

Kaupallinen yhteistyö Edita Publishingin kanssa

Ihanan luonnonläheinen Helsinki on entisenä kotikaupunkinani minulle kovin rakas. Tämän kevään runsaassa kirjasateessa on ilmestynyt myös yksi Helsinkiin liittyvä, lupaavan kuuloinen kirja.

Kirjan nimi on Lumoava Helsinki, 200 luontoelämystä. Siinä esitellään yhteensä 200 luontokohdetta Helsingin alueelta, mikä kuulostaa aika huikean paljolta. Etukäteen sitä hiukan ihmettelin, miten voi olla mahdollista, että Helsingistä löytyy esiteltäväksi noinkin monta luontokohdetta. Itse olisin pystynyt luettelemaan ehkä 10 - ainakin erilaiset upeat saaret, Keskuspuiston ja ihastuttavan Vanhankaupunginlahden.

Asia selittyikin ainakin osin sillä, että osa kirjassa esitellyistä kohteista on varsin pieniä, yksittäisiä juttuja, kuten vaikkapa erityisiä puita, erikoisia kiviä tai kallioita. Tämä oli pienoinen pettymys, olin odottanut jotain vähän suureellisempia juttuja, toki valtaosa kohteista on suurempia kokonaisuuksia.

Olin kyllä myös odottanut jotain hiukan elämyksellisempää, kirja on pokkarin tyyppinen ja hyvin asiapitoinen, vähän tietokirjamainen. Jäin kaipaamaan vähän tunnelmallisempia kuvauksia ja enemmän fiilistekstiä. No, kun kirjassa on kerrottu faktat, niin jokainen saa löytää sen fiiliksen ihan itse :)

Helsingin kaupungin Talvipuutarhassa.

Hassu kaktus.
Kohteet esitellään hyvin lyhyesti ja tiiviisti, ja kaikki kohteet on saaneet suunnilleen saman verran tilaa. Näin esimerkiksi upeat, suuremmat helmet, kuten vaikkapa juuri Vanhankaupunginlahti, eivät oikein nouse esiin, vaan ne jäävät vain yhdeksi kohteeksi muiden joukossa.

Ainakin yhtä suosikkiani jäin kaipaamaan, viihtyisää Helsingin kaupungin Talvipuutarhaa, koska mukaan on kuitenkin päässyt Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha.

Talvipuutarhaan on muuten ilmainen sisäänpääsy ja omien eväiden nauttiminenkin on sallittua puutarhan viihtyisissä levähdyspaikoissa. Kävin Talvipuutarhassa viimeksi vain muutama päivä sitten, laitoin tähän kuvitukseksi kuviani sieltä, kun se kerran tuosta kirjasta uupui :) Oletko sinä käynyt siellä?

Kirjassa esitellyt kohteet on järjestetty kaupunginosittain. Se on aika kätevää, varsinkin jos sattuisi asumaan Helsingissä. Kirjasta voisi helposti katsoa oman kotitienoon kiinnostavat kohteet, joista ei välttämättä aiemmin ole lainkaan tiennyt.

Kaikkineen voi kyllä todeta, että Helsinki on hieno kaupunki, ja varsinkin pääkaupungiksi siellä on poikkeuksellisen rikas ja upea luonto. Kiva juttu, että eri kohteet on nyt koottu yksiin kansiin.

Tätä kirjaa en nyt valitettavasti arvo teidän lukijoiden kesken, sillä uskon, että itsellänikin tulee olemaan tälle käyttöä. Mutta onneksi blogissani on myös meneillä vielä huomiseen sunnuntaihin saakka kirja-arvonta, jossa on palkintona kiva puutarhakirja. Olethan osallistunut?


Hyvää viikonloppua!

lauantai 6. toukokuuta 2017

Toisenlainen Tallinna

Kirjoitin aiemmin parikin postausta suosikkikohteistani Tallinnassa; ehkä pikkuisen boheemeja ja kansanomaisia paikkoja; toreja, torneja, ravintoloita, pari viihtyisää hotellia ja muuta mielenkiintoista.

Nyt en malta millään olla jatkamatta tätä sarjaa vielä muutamalla kännykässäni pyörivällä kuvalla, jotka edustavat vähän toisenlaista Tallinnaa, ei-ihan-niin-minun makuuni :) Vähän bling-blingiä ja muuta ylellisyyttä.

Jotain sellaista, mihin en ole aiemmin törmännyt, ja mitä ehkä juuri ja juuri voi kuvitella olevan olemassa.

Tämä multasormi sai nimittäin tilaisuuden päästä tutustumiskäynnille vähän parempien ihmisten hotelliin.

Sieltä löytyi mm. hulppea 150 neliön sviitti, joka jatkui ja jatkui yhä uusiin huoneisiin designhuonekaluineen. Perimmäisestä olohuoneesta avautui jättimäinen panoraamanäkymä kaupunkiin, ja tietysti asiaan kuului oma pikku spa ja muutama muu kylpyhuone.

Olohuoneen panoraamaikkunasta voi ihmetellä kaupungin koko liikekeskusta.
Uskaltaisikohan noilla sohvilla istua?
Makuuhuoneesta avautuvalla pikku kylppärillä oli kokoa
ainakin saman verran kuin meidän olohuoneellamme.
Houkuttelevaa?
Hotellin ravintolassa taas oli tuollainen erikoinen lihanmureutuskaappi, missä maapallon toiselta puolelta lennätettyjä, huolella valittuja sisäfileitä ja muita lihakimpaleita roikotetaan muutaman viikon ajan asiakkaiden silmien edessä juuri sopivan herkullisiksi nauttia. Mulle tuosta valosta tuli erehdyttävästi mieleen taimilamppuni.

Pikkuisen vieras maailma, totesin kyllä viihtyväni huomattavasti paremmin ihan omassa kodissa - kateellisen panettelua, saattaisi joku tuumata ;)

Tähän juttuun sopinee vielä jollain tavoin yksi kohde, mikä taas on enemmän minun makuuni, ja missä ihan tykkään käydä. Se on Solaris -niminen kauppakeskus, joka sijaitsee Estonia-teatterin tuntumassa.

Solariksesta löytyy useampi asia, joihin olen tykästynyt. Alakerrassa on mahtavan hyvä ruokakauppa, josta tarttuu aina mukaan jotain mielenkiintoista. On mielestäni valikoimaltaan vielä parempi kuin Viru-keskuksen alakerrassa oleva varsin kookas ruokakauppa.

Lisäksi alakerrassa olevassa Gustav-nimisessä kahvilassa on kiva käydä herkuttelemassa, erityisesti näin keliaakikon näkökulmasta. Siellä on nimittäin yksi Tallinnan parhaista gluteenittomien leivonnaisten valikoimista.

Solariksen katolla taas on jonkinlainen puutarhalla varustettu, kesäisin auki oleva näköalatasanne. Siellä en ole kuitenkaan vielä päässyt käymään, joten kesää odotellessa :)

Mitäs olet mieltä tästä bling-blingistä?

lauantai 29. huhtikuuta 2017

10 + 2 suosikkiani Tallinnasta ja lähiympäristöstä

Kerroin edellisessä postauksessani hurahtaneeni viime aikoina kahteen lähinaapurikaupunkiimme, Tallinnaan ja Tukholmaan.

Ajattelin kertoa teidän muidenkin iloksi muutamista suosikkikohteistani nyt ensinnä Tallinnassa. Tuossa edellisessä postauksessa oli mm. Tallinnan toreja, ravintoloita ja pari kivaa hotellia.

Tässä vielä muutama kohde vanhastakaupungista sekä muutamia juttuja vähän kaupungin ulkopuolelta.


Mestaripiha jouluasussaan.
Tunnelmallinen sisäpiha ja ihana kahvila: Mestaripiha (osoite Vene 6). Olen toistaiseksi käynyt tuolla vasta talviaikaan, miten odotankaan näkeväni Mestaripihan kesäasussa, kun kukat ja vehreät köynnökset koristavat miljöötä. Myös houkuttelevia pikkuputiikkeja.
Toompean mäeltä kaupunkiin.

Vanhankaupungin ulkoilma(kesä)teatteri.

Ja tietysti viehättävä Kadriorgin puisto pari kilometriä keskustasta itään.

Näköalapaikkoja: Raatihuoneen torni (avoinna kesäaikaan), Olevisten kirkon torni ja tietenkin ihastuttava Toompeanmäki, josta avautuu upeita näköaloja moneen suuntaan yli kauniiden punatiilisten vanhojen kattojen.

Kahdessa ensin mainitussa kattojen ylle päästäkseen täytyy ensin kavuta ylös pitkät, jyrkät ja kapeat vanhat kivirappuset. Ei kannata yrittää korkkareilla, jotka minulla sattui olemaan jalassa ensimmäisellä kerralla, kun päädyin yllätysreissulla ylös kirkontorniin :)
En myöskään välttämättä suosittele korkeanpaikankammoisille (itse lukeudun kyllä näihin, toimi hyvänä siedätyshoitona).

Jos haluat päästä ylös vanhankaupungin muuriin ja sen torneihin, tähän on useita vaihtoehtoja. Yksi helposti löytyvä sisäänkäynti on Müürivahe-kadulla
kudontatuotteiden markkinoiden vieressä. Mukava näköala kaupunkiin, eikä päätä huimaa ihan niin kuin noissa kahdessa ensin mainitussa tornissa.

Vähän kauempana kaupungista:
Komeat vesiputoukset, 20-30 km Tallinnasta. Toinen itään, toinen länteen: Jäägla ja Keila-Joa.

Kasvitieteellisessä puutarhassa istutuksia
oli näyttävissä rosterilaatikoissa.
Taustalla TV-torni.
Piritan upeat hiekkarannat (noin 10 km keskustasta itään), samoilla suunnilla on myös viihtyisä Tallinnan kasvitieteellinen puutarha ja tunnettu TV-torni.

Paljon olisi muutakin, mutta kerrottakoon nämä nyt ensi alkuun. Onko sinulla suosikkipaikkoja Tallinnassa?

Satumainen Keila-Joan vesiputous.

torstai 27. huhtikuuta 2017

10 +1 suosikkiani Tallinnassa

Olen viime aikoina hurahtanut lähinaapureihimme Tallinnaan ja Tukholmaan. Molemmissa riittää loputtomiin mielenkiintoista nähtävää ja koluttavaa - myös puutarharintamalla.

Näin matkailukauden jälleen käynnistyessä ajattelin kertoa tässä nyt ensinnä omista suosikkipaikoistani Tallinnassa ja sen lähiympäristössä. Osa varmaan tuttuja juttuja, mutta ehkä joukossa joku tuntemattomammaksikin jäänyt paikka.

Rakastan erityisesti kaupungin keskiaikaista historian havinaa, sitä miten vanhaa on säilytetty osin ultramodernin kainalossa, rappioromantiikkaa ja toinen toistaan parempia ravintoloita.

Koska näitä lempipaikkojani näyttikin tulevan aika runsaasti, jaan tämän jutun kahteen osaan. Tässä nyt mm. toreja, ravintoloita ja pari kivaa hotellia.

Seuraavassa postauksessa paljastan vielä muutaman kohteen vanhastakaupungista sekä muutamia juttuja vähän kaupungin ulkopuolelta.

Torit: Keskustori (Keldrimäe 9), ehdoton suosikkipaikkani. Hyvin kansanomainen, vähän "räjähtänyt" paikka, jossa on mukava vaellella. Torilla on myös kauppahalli ja sen laidalta yhdestä "parakista" löytyy pieni siemen- ja puutarhatarvikekauppa. Ainoa harmi on se, että jostain syystä kuvaaminen on torilla kielletty, siellä olisi paljon taltioitavaa!

Jos olet kalan ystävä ja liikkeellä lauantaina, niin yksi ihan parhaista on vain lauantaisin auki oleva Kalatori, Kalaturg. Kätevästi satama-alueella, Linda Linen terminaalin lähistöllä. Muun muassa herkullisia tuoreita savukaloja, nam!

Nõmmen torilla.

Nõmmen tori, n. 10 km Tallinnan keskustasta etelään. Runsas, siisti, viehättävä.


Bastionin tunnelit. Mielenkiintoinen ja vaikuttava kokemus, opastettu kierros varattava etukäteen (kok@linnamuuseum.ee). Lähtöpisteenä vanhankaupungin muurin Kiek in de Kök-torni.

Ravintola Riisin maukkaassa keittoannoksessa on kokoa
riittämiin, varmaan lähemmäs litran verran :)
Suosikkiravintolani: aasialainen Riis, vähän ydinkeskustan ulkopuolella
Muita kivoja: kirjailijatalon ravintola Pegasos sekä uusi tulokas Kvartal Raatihuoneentorin kupeessa. Ja tietysti puutarhalla varustetut ihana Aed Vanhankaupungin laidalla sekä vähän kauempana ekohenkinen NOP.

Pari hyvää, edullista hotellia Vanhassakaupungissa: Gotthard Residents, Tre kronor.

Tästä pääset jutun jatko-osaan.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!