sunnuntai 18. kesäkuuta 2023
Helteellä kannattaa varjostaa!
tiistai 16. elokuuta 2022
Ihanat hokkaidokurpitsat vaan jatkavat kasvuaan!
![]() |
| Tämä yksilö kasvaa hyllykössä lämpimällä kasvihuoneen ulkoseinustalla, kypsyvät kurpitsat roikkuvat alaspäin kiemurtelevissa versoissa. |
![]() |
| Tämä kasvi taas kasvaa sisällä kasvihuoneessa, versot kurottelevat naruvirityksiä pitkin kohti kasvihuoneen kattoa. |
torstai 4. elokuuta 2022
Jännittävää - eka hokkaidokurpitsa käyttöön!
perjantai 22. heinäkuuta 2022
Nyt alkaa löytyä oikeaa hokkaidokurpitsan näköä!
![]() |
| Tällainen oli tilanne kesäkuun lopulla... |
![]() |
| Ja tällä hetkellä... |
sunnuntai 26. kesäkuuta 2022
Se kasvaa sittenkin!
perjantai 17. kesäkuuta 2022
Pieni keltainen puutarhakierros
Ajattelin tehdä tässä muutaman puutarhakierroksen erivärisin teemoin. Ensimmäisenä vuoroon pääsee keltainen, jota löytyy puutarhasta jo jonkin verran. Samalla tulee kerrottua vähän eri kasvien tilannekuulumisia.
![]() |
| Tämän isoon ruukkuun istuttamani kesäkurpitsan matka käy tuota pikaa tyttären parvekkeelle. |
![]() |
| Myös hääkukilleni alkaa kuulua suht hyvää, ja syytä onkin, sillä juhannukseen ja h-hetkeen on enää viikon päivät! Edelleen silti jännittää, miten tämän projektin kanssa käy, kerkiääkö riittävä määrä kukkia aukeamaan ajoissa? |
keskiviikko 25. toukokuuta 2022
Ei tarvi kylvää hokkaidokurpitsaa vielä maaliskuussa... :)
Lupasin kertoa tämän vuoden sarjanani hokkaidokurpitsan kasvatuksesta, joka on minulle täysin uusi tuttavuus kasvimaalla.
Ihastuin hokkaidokurpitsan herkulliseen makuun ja mukavaan rakenteeseen ostettuani sitä kaupasta viime syksynä. Nappasin tämän vuoksi siemeniä talteen. Ja kun ei ollut kokemusta tämän kasvattamisesta, kylvin siemenet varmuuden vuoksi jo maaliskuussa.
Hokkaidokurpitsa on kuitenkin osoittautunut varsin nopeakasvuiseksi, olen ollut vähän ihmeessä sisätiloissa runsaana rönsyilevän ja kukintansa jo aloittaneen kurpitsaviidakon kanssa.
Harvinaisen kylmä kevät on tehnyt sen, etten ole juuri uskaltanut kiikuttaa näitä hallanarkoja taimia ulkosalle, saati istuttaa. Vähän heikoista olosuhteista huolimatta taimet kuitenkin näyttävät ihmeen hyväkuntoisilta.
Nyt kun on vähän lämpimämpiä öitä luvassa, ajattelin riskeerata ja istuttaa ainakin toisen taimista ulos. Saa nähdä, miten sen kanssa käy.
Summa summarum, sanoisin, että huhtikuu voisi olla jatkossa sopiva ajankohta tämän kylvämiselle.
Tästä pääset katsomaan, mitä taimille kuului kesäkuun puolivälissä.
















