![]() |
| Toinen etupihalla kasvavista riippeherne- puista sai talveksi valot ylleen. |
![]() |
| Kivat kausivalot kiipeilevät kuvan keskellä olevassa vaahterassa, ja valaisevat juuri sopivasti lumipeitteisen pihan. |
![]() |
| Toinen etupihalla kasvavista riippeherne- puista sai talveksi valot ylleen. |
![]() |
| Kivat kausivalot kiipeilevät kuvan keskellä olevassa vaahterassa, ja valaisevat juuri sopivasti lumipeitteisen pihan. |
![]() |
| Nommeveskillä jäi kuvaaminen vähän sivurooliin, teki vain mieli ihailla maisemia 😊 |
![]() |
| Nommeveskiltä olisi päässyt kulkemaan vähän pidemmänkin matkan 😀 Tyydyin tällä kertaa huomattavasti maltillisempaan pätkään. Joskus tulevaisuudessa tuollainen pidempikin vaellus kuitenkin houkuttelisi! |
![]() |
| Aamuinen päivän reittien suunnitteluhetki. Oikealla loistava Löytöretkellä Baltian luonnossa-kirja. |
![]() |
| Vihdoin Peipsi-järven rannassa, minne olen vuosikaudet haaveillut pääseväni 😊 Tällä hetkellä kuitenkin vähän kylmäsi ajatus siitä, että järvi on rajajärvi, Venäjä häämöttää sen toisella puolen. |
![]() |
| Rannassa oli hauska luonnon "pääskytalo" ja hyönteishotelli. Hiekkakivimuodostelma kuhisi elämää, se oli täynnä eri eläinten pesäkoloja. |
![]() |
| Sipulitiellä on värikkäät opastekyltit. |
![]() |
| Yhdessä kylistä, Alatskiven kylässä sijaitsee vanha linna, jonne pääsee tutustumaan. |
![]() |
| Tarttossa kävimme heittelemässä frisbeetä perin erikoisella radalla. Se on rakennettu vanhalle, Neuvostoliiton aikaiselle sotilaslentokentälle. Tunnelma oli aika jännä. |
![]() |
| Läheisessä järvenrannassa kulkee hauska pitkospuureitti. Siitä tulee juuri sopiva matka suht pikaiselle koiralenkille. Odotan kovasti, miltä reitti tuleekaan näyttämään, kunhan kesä etenee. |
![]() |
| Hanhet saivat vanhukseen vipinää 😊 |
![]() |
| Kauniita kuihtuneita hortensiankukkia kera narsissien. |
![]() |
| Tätä suurehkoa tulppaaniesiintymää odotan seuraavaksi, minkä näköisiä nämä mahtavatkaan olla? |
Tässä kun kokosin kastelujärjestelmän talveksi pois kasvihuoneesta, tuli mieleen kertoa siitä vähän täälläkin.
Hankin jo vuosia sitten hyvin yksinkertaisen, mekaanisen ja edullisen kastelusysteemin kasvihuonetta varten.
Meni kuitenkin pitkään ennen kuin sain sen asennettua paikalleen helteisenä kesänä vuosi sitten. Se tuntui jotensakin työläältä ajatukselta, enkä ollut myöskään oikein uskonut, että tuo voisi toimia.
Homma alkoi siitä, että ensin piti putsata ja asentaa sopiva vesitynnyri hieman kasvihuoneen pohjaa ylemmäs, tilan säästämiseksi kasvarin ulkopuolelle.
![]() |
| Talostamme sattui löytymään sopiva tynnyri, jonka pohjassa oli valmiiksi reikä, jossa on vesiletkun liitäntäkappale. Nostin tynnyrin kivien päälle, jotta sain sen sopivasti hieman kasvihuoneen pohjaa ylemmäs. |
![]() |
| Tässä vielä lähikuva, kastelusarjaan kuuluu tuo harmaa osa, mistä lähtee eteenpäin ohut kastelusarjan letku. Osan sisällä on suodatin mahdollisten roskien suodattamiseksi pois. |
Loppujen lopuksi itse asennus tomaattien juurelle ei ollut ollenkaan niin iso asia kuin olin ajatellut, olisiko siinä pari tuntia vierähtänyt. Niinhän se usein on, että hommaan ryhtyminen on se isoin juttu 🙂
![]() | ||
| Yksittäinen, kasvin juurelle tuleva veden annostelija. Toimintaperiaate on niin yksinkertainen, että letkun ja sen sisään menevän annostelijan osan väliin jää pienenpieni rako, josta vesi pääsee tippumaan maahan.
|
Ensi alkuun kuitenkin tuntui, että vettä tuli liiankin kanssa, noin tippa sekunnissa joka tomaateille. Piti siis saada selvitettyä, miten paljon vettä mahtaisi tätä tahtia lirua kasveille.
Pääsin samalla sivistämään itseäni selvittämällä, että yhteen millilitraan mahtuu 22 tippaa. Siitä sain laskettua, että yhdelle tomaatille liruu vettä tätä tahtia vuorokaudessa nelisen litraa. Ajattelin, että se on varmaan aika paljon, jopa kovimmillakin helteillä.Normaalisti olen kaatanut reilulle parillekymmenelle tomaatintaimelleni vuorokaudessa kannulla vettä pari-kolme kannullista, eli 20-30 litraa.
Tähän määrään päästäkseni piti siis saada rajoitettua veden kulkua siten, että uusi vesitippa tipahtaisi aina muutaman sekunnin välein.
Asensin vesiletkuun puristimen (jonka etsimiseen meni useampi tunti, olin varma, että talossamme on jossain vanha lampunpidin), jolla sain säädettyä vedentulon juuri sopivaksi. Tynnyrin veden määrää seuraamalla voi varmistaa, minkä verran vettä hupenee.
Sitten saattoi vain istuskella kasvihuoneessa katselemassa, kuinka vesitipat tipahtelevat kauniisti tomaattien juurille - tip - tip - tip :)
Kastelu toimi helteisenä kesänä aivan äärettömän hyvin, ja tuntui että tomaatit todella nauttivat, kun saivat sopivasti ja tasaisesti kastelua.
Tomaatit kasvoivatkin paremmin kuin koskaan 🙂 Voihan olla, että siihen vaikuttivat muutkin tekijät, mutta varmaan sopivalla kastelulla oli osansa asiassa.
Siitä oli myös se seuraus, että kun aikaa ei mennyt tomaattien kasteluun, saivat muut kasvit aiempaa parempaa hoivaa ja kastelua - ja näin myös ne kukoistivat paremmin kuin ennen!
Loppukesällä ilmaantui kuitenkin ongelma. Runsaamman kastelun seurauksena tomaatteihin tuli hometta ihan eri mittakaavassa kuin koskaan aiemmin, homeesta tuli lopulta aika isokin ongelma.
Niinpä tämä kesänä viisastuin ja kastelin automaatilla vain heinäkuun lämpimämmän jakson, ja lopetin sitten automaattikastelun.
Tämä tuntuu nyt toimivimmalta ratkaisulta. Tomaatit ovat päässeet nauttimaan tasaisesta kastelusta helteisimpään aikaan, mutta loppukesästä maan pinta sai välillä jopa hieman kuivahtaa. Näin syyskuulla kastelen tomaatteja maltillisesti kannulla vähän säästä riippuen muutaman päivän välein.
Nyt tomaatit ovat niin terveitä ja hyväkuntoisia kuin vain ikinä 🙂
![]() |
| Käyköön tässä pidemmän päälle miten hyvänsä, niin ainakin tällä hetkellä orkideat näyttävät joka tapauksessa huomattavasti siistimmiltä kuin lähtötilanteessa. |
Meille tuli aamuyöstä pieni yllätyssade. Enimmäkseen hyvä, etenkin kasvimaalle, mutta myös pikkuisen huono, sillä en ollut älynnyt mitenkään varautua tällaiseen sateeseen.
![]() |
| Vähän on vielä urakkaa jäljellä... |
Kasvimaan puolella olen juuri saanut kitkettyä, harattua ja lisälannoitettua nokkoskäytteellä lähes kaikki kasvit; sipulit, purjot, lantut, porkkanat, kaalit ja juurisellerit. Näiden kannalta sade tuli oikein loistavaan aikaan hoitotoimien päälle, vaikkei tuo varmaan kovin paljon kastellutkaan.
Onko teilläpäin sadellut?
Puutarhahommani on tänä vuonna edistyneet kuin hidastetussa filmissä, on ollut niin paljon muita kiireitä, lähinnä valokuvauksen saralla.
Tänään, kesäkuun viimeisenä päivänä, sain kuin sainkin kylvettyä viimeisetkin siemenet - varhaisporkkanat! Eikös kesäkuu ole hyvinkin porkkanan kylvöaikaa... :) Saapa nähdä, ehtiikö näistä mitään tulla?
![]() | ||
| Vielä vähän vettä ylle, niin pääsee itäminen hyvään vauhtiin. |
Yksi haaste on myös ollut varsin vaihtelevat säätilanteet. Toukokuussa oli niin sateista, ettei saviselle kasvimaallemme ollut juuri asiaa.
Nyt juhannuksena tuli taas aivan valtava vesiryöppy, jonka jäljiltä kasvimaa oli syvään upottavaa savivelliä! Ei siis taaskaan asiaa sinne.
Oli kuitenkin pakko saada kylvettyä herneensiemenet, kun olin ehtinyt ne jo liottaa. Ei auttanut kuin ottaa avuksi pulkka, jonka avulla sain joten kuten liikuttua lilluvalla savella :D Toivottavasti ei sattunut naapurien näkökenttään!
![]() |
| Vankat maissinvarret huitelevat ulkosalla jo noin metrin korkuisina. |
![]() |
| Jos tarkkaan katsoo, niin tomaattien juurella kiemurtelee jotain uutta - eikä se ole käärme :) Kerron siitä tarkemmin tässä lähiaikoina. |
Toisaalta olen aivan erityisen iloinen ja onnellinen niistä kasveista, jotka olen kaikesta huolimatta onnistunut saamaan maahan varsin hyvissä ajoin, ja joille kuuluu pelkästään hyvää.
Tällaisia ovat muun muassa mukavasti itäneet talviporkkanat (jotka siis ovat huomattavasti pidemmällä kuin nämä nyt kylvämäni varhaisporkkanat :) sekä kasvihuoneen tomaatit, joissa ensimmäiset raakileet alkavat pian olla täysikokoisia.
Tomaattien lomassa köynnöstävät tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokeilemani mielenkiintoiset parsapavut. Niiden latvat kurottelevat jo kohti kasvihuoneen kattoa. Muutama ulos istuttamani taimi ei sen sijaan ole vielä juuri pituutta venähtänyt.
![]() |
| Kurkut on myös olleet harvinaisen varhaisia, niitä on päästy nauttimaan jo useita kappaleita. |
| Mitä tästä isosta, mutta kevyestä paketista löytyikään? |

Tätä piti tietysti kokeilla kotonakin. Maustoin ohuet, ei liian pehmeiksi keitetyistä punajuurista leikatut siivut yksinkertaisesti sipaisemalla niille hieman paksua balsamico-kastiketta. Ja sitten vain hienoksi raastetusta vuohenjuustosta kaunis valkoinen huntu ylle, avot!![]() |
| Ihan kuin tomaatti olisi vahvistunut vuorokaudessa! |
Ostin ensin kokeeksi vain yhden kappaleen yhteen noista kolmesta ikkunanvälistä, sillä en oikein uskonut, että tuo voisi todella toimia.![]() |
| Ylhäällä rei´itetyssä osassa on kosteutta imevä jauhe, rasian pohjalla näkyy sinne kertynyttä vettä. |