Näytetään tekstit, joissa on tunniste huhtikuu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste huhtikuu. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 14. huhtikuuta 2024

Miten ihanan lämpöisiä aurinkopäiviä!

- mutta niin "vaarallisia"... Keväinen lämpö innostaa tekemään puutarhassa vaikka ja mitä, vaikka tasan tarkalleen tietää, että pian on jälleen luvassa pakkasöitä.

Innostuin koulimaan pitkäksi venähtäneitä tomaatteja suurempiin purkkeihin, ja istuttamaan pari amppelitomaattia jo amppeleihinsa. Kohta sitä sitten ihmetellään minne kaikki purkit sijoitetaan turvaan yöpakkasilta, kun ei ole lämmitettävää kasvihuonetta. No, se on vasta ensi viikon ongelma 😊 

Eihän näistä hommista pidättele oikein mikään, kun tässä on koko talvi odoteltu puutarhan paljastumista lumen alta.

Viime keväänä, tämän rivariasumisen ensimmäisenä, päädyin sijoittamaan keväällä taimia varten muovisen kasvihuoneen terassille. Tänä vuonna pystytinkin sen ylös parvekkeelle. Ajattelin, josko siellä olisi ehkä hitusen lämpimämpää, ja toisekseen kasvari oli terassilla vähän tiellä.

Hyvin pärjäsivät taimet 1. yön, vaikka ulkolämpötila käväisi jopa hiukan pakkasen puolella. Suurimman osan taimista jätin kuitenkin varmuudeksi sisätiloihin. Tulee kyllä varmasti vankat taimet, kun saavat täällä karaistua.



En laittanut kasvaria tässä vaiheessa ihan täyteen korkeutensa, vaan jätin yhden kerroksen pois. 





Olen laittanut kasvarin lämmikkeeksi öisin ison kuplamuovin. Muovi oli tilaamieni huonekalujen suojana, onneksi älysin ottaa sen talteen. Luulisi taimilla olevan  tuolla mukavat oltavat 😊





perjantai 12. huhtikuuta 2024

Näin ei ole käynyt koskaan aiemmin 😊

Olen ollut tämän vuoden kylvöissä jopa vähän liian innokas ja aikaansaapa.

Sain kylvettyä tomaatit jo helmikuun loppupuolella. Kuvittelin, että se olisi hyvä ajankohta, jotta tomaatit ehtivät kypsyä hyvin ulkona terassilla ja parvekkeella, ilman kasvihuonetta. 

Kylvöajankohta on kuitenkin osoittautunut vähän turhankin varhaiseksi, nyt alan olla helisemässä taimien kanssa, kun taimikasvatustila tässä rivariasunnossa on varsin rajallinen.

Tomaatteja on kasvamassa reilun 20 taimen verran.



Nyt eletään kuitenkin vasta huhtikuun puoliväliä, ja tomaattiviidakko alkaa olla täyttänyt koko käytettävissä olevan tilan. 

Kävi myös niin, että siemenet itivät tällä kertaa harvinaisen hyvin, joten tomaatintaimia on huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi, vaikka kuinka yritin rajoittaa niiden määrää 😊

Lajikkeita taitaa olla 13, joista kolme minulle kokonaan uusia.

Suuri yllättäjä on ollut yksi uutuuslajikkeistani, Venus, jonka siemeniä tulin ostaneeksi viime kesänä Virosta. 

Venus näytti houkuttelevan oranssilta kirsikkatomaatilta. Ja nyt, se on kukkimassa ensimmäisenä kaikista tomaateista! Taimet ovat vasta hyvin pienikokoisia, mutta mahtavasti ne työntävät jo nuppuja 😊 Luinkin vasta nyt, että lajiketta luonnehditaan hyvin aikaiseksi, tämä taisikin olla hyvä löytö!
Venus-kirsikkatomaatti näyttää jo tässä vaiheessa hyvin lupaavalta 😊
En muista, että minulla olisi vielä koskaan aiemmin ollut tomaatit tähän aikaan nupuilla. Venus otti ja ohitti jopa aiemman varhaisimman lajikkeeni, keltaisen kirsikkatomaatin Cereza amarillan
Vanha luottolajike Cereza amarilla koittaa kisata Venuksen kanssa.
Nyt todellakin toivon lämmintä kevättä, jotta taimiviidakon saisi siirrettyä mahdollisimman varhain pihalle.

Tästä pääset lukemaan aiempia kokemuksiani erilaisista tomaattilajikkeista.

Ja tästä voit lukea vinkkejäni tomaatinkasvatukseen.

#tomaatti #taimikasvatus #taimi #lajike #hyvä #aikainen

maanantai 9. huhtikuuta 2018

Hyvä aika kylvää ensimmäiset kesäkurpitsat!

Suomen kesä - lyhyt, mutta vähäluminen (useimmiten... :)

Senpä takia tykkään tehdä kaikkeni, että kesää saisi jotenkin venytettyä, ja kasvimaan sadosta pääsisi nauttimaan mahdollisimman pitkään. Tähän auttaa mm. taimikasvatus ja kasvihuone.

Kesäkurpitsa on yksi niitä kivoja peruskasviksia, jota olisi mukava saada noukittua omasta takaa vaikka ympäri vuoden! Valitettavasti tämä ei näillä korkeuksilla oikein onnistu kotikonstein.

Jotta kuitenkin pääsisi nauttimaan omasta kesäkurpitsasta mahdollisimman varhain, kylvän ensimmäiset siemenet kasvamaan jo nyt - ihan vain yhden tai parin taimen verran.

Aikaisin kylvettävän kesäkurpitsan on hyvä olla itsepölyttyvää lajiketta, kuten Parthenon. Kesäkurpitsa kasvaa suht nopeasti, joten taimi vaatii pian melko runsaasti tilaa. Niinpä kiikutan taimet kasvihuoneeseen heti, kun vain lämpötila pystyttelee riittävästi plussan puolella.

Tässä tällainen astiassa kasvava kesäkurpitsa
juhannuksen tietämiltä muutaman vuoden takaa. 
Näitä aikaisia kurpitsoja en istuta lainkaan maahan, vaan ne saavat jatkaa kasvuaan isoissa ruukuissa tai muissa astioissa. Näitä astioita voi sitten tarpeen ja lämpötilan mukaan pitää joko kasvihuoneessa tai ulkosalla.

Tähän aikaan kylvetyt kesäkurpitsat alkavat tuottaa satoa yleensä kesäkuun puolivälissä, tai viimeistään juhannukseksi. Silloin onkin jo kiva päästä grillailemaan uusien pottujen kaveriksi omaa kesäkurpitsaa.

Tässä vielä linkki juttuuni, jossa on vähän enemmänkin tietoa kesäkurpitsan kasvatuksesta.

sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Tomaatinnuppuja näkyvissä!

Tomaattien nuput ovat kasvaneet siten, että pääsee jo näkemään, että ensimmäisiin kukkaterttuihin on kehittymässä mukava määrä kukkia, ja tämä tietysti vaikuttaa tulevaan tomaattisatoon. Katson tämän pitkälti uuden kasvivalaisimen ansioksi. Taimikasvatusvaiheen valaistus kun vaikuttaa olennaisesti siihen, miten paljon nuppuja ensimmäisiin kukkaterttuihin kehittyy. Tomaatintaimet ovat myös kaikin puolin vankempia kuin mitä minulla on koskaan ollut. 

Paljain silmin nuppujen tarkkaa lukumäärää ei vielä oikein pääse näkemään, mutta valokuvassa nuput ovat jo hyvin laskettavissa! Seuraavaksi odotetaan sitten sitä, milloin nuput aukeavat :) 

Tigerella-tomaatin ensimmäiset herkät kukannuput.
Ja matina-tomaatin. 
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!