Näytetään tekstit, joissa on tunniste ilo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ilo. Näytä kaikki tekstit

lauantai 17. heinäkuuta 2021

Ihanaa, krassi!

Harvoinpa sitä näin innostuu tällaisesta pienestä asiasta kuin yhdestä krassintaimesta🙂 Tänä vuonna kävi kuitenkin niin, ettei minulla ole lainkaan krasseja kasvamassa.

Keväällä kylvöaikaan huomasin, että vanhat siemenet olivat päässeet loppumaan, enkä tullut sitten ostaneeksi uusia. Niinpä krasseja ei sitten tälle vuodelle tullut, mikä jäi minua vähän harmittamaan

Nyt kuitenkin yllätyksekseni huomasin, että yhden kurkun juurelle oli putkahtanut pieni krassintaimi. En ole aivan varma, kasvoikohan tuossa kohtaa viime vuonna krassi, ja siemen olisi sitä perua. Vai onko tullut jotenkin kompostin kautta tai muutoin?

Vaan samapa tuo, mistä on peräisin, pääasia että on! 

Taidan kaivata krassia aivan erityisesti sen vuoksi, että siitä muistuu mieleeni jo edesmennyt isoäitini Kerttu, joka kasvatti aina mökillämme krasseja. En tiedä, olivatko ne hänelle jotenkin erityisen merkittäviä, vai oliko se vain tapa? Olisi kiva tietää! Hän myös otti meidät lapset mukaan krassin kylvöpuuhiin, tämä onkin varmaan ensimmäinen puutarhamuistoni 🙂 Muistan sen jotenkin vähän jännittävänä ja tärkeänä asiana.

Täytyy siirtää tuo krassi äkkiä parempaan paikkaan, ja toivoa että ehtii kukkaan vielä tässä loppukesän aikana, ihan isoäidin muistoksi 🙂 Luulisi ehtivän, krassi on sen verran nopea.

Kivaa viikonloppua sinulle!

maanantai 20. kesäkuuta 2016

Mistä sinä iloitset puutarhassasi?

Tässä jälleen yritystä herätä blogihenkiin :)

Se on kumma, kun innostuu jostain uudesta asiasta, miten se viekään kaiken ajan ja tilan. Minut on nyt vienyt mukanaan vanha rakas harrastukseni, valokuvaus. Olen kuvaillut, muokannut kuvia ja lataillut niitä erilaisiin kanaviin.

Siitä huolimatta en haluaisi hylätä tätä blogiakaan, toivottavasti kesä ja lähestyvä loma tuo vuorokauteen kaivattuja lisätunteja ja vähän -intoakin.

Kaikesta kiireestä huolimatta puutarhanhoidolle on kuitenkin liiennyt aikansa. Oikeastaan vähän hämmästelenkin, miten olenkin onnistunut saamaan puutarhassa aikaiseksi sen mitä olen saanut.

Kylvöt ja istutukset on tehty, ja nyt seuraillaan kasvien varttumista, mikä tuottaa paljon iloa ja antaa voimaa. Tällä hetkellä puutarhassa on monia, monia ilonaiheita.

Kurkkumeloni on mielenkiintoinen uutuuskasvi.
Rehevimpänä kasvaa tämä kasvihuoneeseen muoviastiaaan istuttamani yksilö.
Uteliaana odotan, millaista satoa tämä kasvi mahtaa tuottaa?

Ehtivätköhän pioniunikot
juhannukseksi kukkaan? 
Iloitsen myös siitä, että tänä vuonna ensimmäistä kertaa kasvattamani pioniunikot näyttävät reheviltä ja voimakkailta. Nyt odotellaan kukkien aukeamista - ehkä juhannukseksi?

Pioniunikoita kasvaa monessa paikassa ruukuissa ja suoraan maassa, kun kuvittelin että siemenet itävät huonosti ja tuli roiskautettua niitä vähän reippaamalla kädellä.






Eilen sain jälleen aikaiseksi laittaa tekeytymään nokkoskäytettä. Tomaatintaimet näyttävät siltä, että ne kaipaisivat vähän jotain lisävahvistusta.
Minulla on nokkoskäytteestä hyviä kokemuksia viime kesältä. Viikon - parin päästä pitäisi käytteen olla valmista tomaattien iloksi.

Tomaatteja on aika monta lajiketta, en edes oikein ole pysynyt laskuissa kuinka monta, varmaan toista kymmentä kumminkin.

Joukossa monta minulle uutta lajiketta, joita kovasti odotan. Tomaatit ovat myös jo aika pitkällä, toukokuun intiaanikesä sai ne hyvään kasvun alkuun.

Pienten tomaatinalkujen kypsymistä tuskin malttaa odottaa!
Ensimmäinen itse kasvattamani hajuherne on puhjennut juuri kukkaan. Kylvin hajuherneet (ehkä vähän liiankin) aikaisin helmikuussa. Kukinta alkoi siksi nyt huomattavasti aiemmin kuin aiempina vuosina. Yleensä ensimmäiset nuput on auenneet vasta kesä-heinäkuun vaihteessa.
Hajuherneet jaksavat ilahduttaa aina,
niitä voisi kuvatakin loputtomiin :)
Myös rehevänä kasvava tuore tilli ilahduttaa ja maistuu niiin hyvältä :) Viime kesänä tillit eivät oikein itäneet eivätkä kasvaneet kosteudessa ja kylmyydessä. Siksi ilo tuoreesta tillistä on sitäkin suurempi.

Ja vielä yksi tärkeä, ihan tosi mukavaa on se, että täällä blogissa näyttää yhä vain pyörivän runsaanpuoleisesti lukijoita, vaikka päivittäminen on nyt ollut laiskanlaista, pahoittelut siitä.

Mistä sinä iloitset juuri nyt?

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!