Näytetään tekstit, joissa on tunniste hedelmä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hedelmä. Näytä kaikki tekstit

torstai 19. syyskuuta 2024

Mitä muuta Fruticetumista löytyi?

Kerroin edellisessä postauksessa Lohjalla Lohjansaarella sijaitsevasta mielenkiintoisesta Fruticetum-hedelmäpuutarhasta.

Siihen juttuun ei kuitenkaan mahtunut aivan kaikki tästä runsaudensarvesta, niin tässä vielä vähän jatko-osaa.

Satojen hedelmäpuiden lisäksi Fruticumissa oli näyttävä perennapenkki. Ensi alkuun en edes huomannut sitä, vaikka oli ihan sisääntulon vieressä, olin niin tohkeissani kaikesta muusta 😊
Keskellä aluetta oli myös suuri kukkamaa, jossa kasvoi erilaisia pörriäiskukkia. On varmaan kesällä tosi näyttävä, nyt kukinta oli jo mennyt pääosin ohi.
Tässä myös koko hienon alueen kartta, joka 
unohtui edellisestä postauksesta.

Maisteltavana oli myös ruusukvitteneitä ja minikiivejä  - olivatpas ne kyllä todella minejä, en ole niitä koskaan aiemmin nähnyt. 
Yksi hauskimpia asioita oli aivan sisäänkäyntiportin vieressä, senkin huomasin vasta pois lähtiessäni: koko aluetta ympäröivässä verkkoaidassa kiipeili kaunis säleikköomenapuu! Miten näyttävä sisääntulo ja todella hyvä idea istuttaa tylsännäköisen verkkoaidan viereen "hukkatilaan" säleikköpuu verhoamaan aitaa ja tuottamaan satoa 😊
Hauska säleikköomenapuu verkkoaidassa.

#Lohja #hedelmäpuu #omena #puutarha #Fruticetum #lajike #säleikköomena #säleikköpuu

maanantai 16. syyskuuta 2024

Hedelmäpuita kerrakseen!

Taisi jäädä eilinen puutarhavisiittini tämän kesän viimeiseksi, mutta olipahan sitäkin erikoisempi ja vaikuttavampi.

Törmäsin vasta aivan hiljattain netissä Lohjalla sijaitsevaan Fruticetum-hedelmäpuutarhaan.

Siellä on aina silloin tällöin erilaisia itsepoiminta- ja muita teemapäiviä. Onneksi oli ainakin vielä yksi jäljellä nyt loppukesään, joten pääsin heti tuoreeltaan käymään.

Suurin syy tälle vierailulle oli se, että olen kaivannut rivaripihaamme vielä yhtä päärynäpuuta, mutta en ole toistaiseksi keksinyt sopivaa lajiketta. Puun tulisi olla mahdollisimman pienikokoinen, mutta kuitenkin runsassatoinen, ja vielä itsepölytteinen.

En ole myöskään aiemmin keksinyt, mitä kautta voisin löytää sopivan lajikkeen. Fruticetumissa kasvaa neljän hehtaarin alalla satamäärin erilaisia hedelmäpuulajikkeita, joten siellä jos missä pääsee tutustumaan eri lajikkeisiin ja näiden välisiin eroihin.

Päärynöitä on istutettu noin 50 eri lajiketta, samoin luumuja. Omenapuita on huikeat 250 lajiketta, lisäksi kirsikoita noin 40 lajiketta ja vielä koristeomenoita yli 30 lajiketta!

Lisäksi löytyy vielä suuri marjatarha, jossa kasvaa tuttujen herukoiden ja pensasmustikoiden lisäksi mm. tyrniä, marja-aroniaa, saskatonia, japaninruusukvitteniä jne...

Eikä siinäkään vielä kaikki, sitten on vielä köynnöstävät marjakasvit: viiniköynnöksiä yli 30 lajiketta, minikiivi ym. Näistä osa kasvaa kasvihuoneessa.


Ja vielä lopuksi kirsikkana kakun päällä uudet kokeilut, kuten mulperit, aprikoosit ja erilaiset pähkinät...

Pieneksi yllätyksekseni Fruticetum ei sijaisekaan aivan Lohjan keskustan tuntumassa, vaan Lohjansaarella reilu 10 km keskustasta.

Runsas lajikevalikoima teki vaikutuksen, en jaksanut tutustua kuin pieneen murto-osaan omenalajikkeista, joista valtaosa oli minulle aivan vieraita. 

Jos harkitsisin viiniköynnöksen hankintaa,
kävisin kyllä Fruticetumissa tutustumassa
erilaisiin lajikkeisiin.





Päärynöiden satoaika oli valtaosin jo ohi, joten niiden osalta ei oikein pystynyt vertailemaan muuta kuin eri lajikkeisten puiden kasvutapaa. Ja toki myös haastattelin henkilökuntaa tarpeistani. 

Lopputulema pihaamme sopivaksi lajikkeeksi oli sama kuin mitä olen itsekin ajatellut, minulle entuudestaan tuttu Pepi-lajike. Puiden taimia tarhalla ei nyt kuitenkaan harmillisesti ollut myynnissä. Viikkoa aiemmin olisi ollut tapahtuma, jossa niitäkin olisi ollut tarjolla.

Tässä muutama esimerkki lajikkeista mitä oli tarjolla:

Lajikkeet oli varsin hyvin merkitty.
Samaa lajiketta oli yleensä muutaman puun
verran, näin olettaisin niistä monista
puista, joilla ei ollut nimikylttiä, että
olivat samaa lajiketta kuin naapurinsa.

Heh, Suomen suurimmat olivat kyllä kovin 
vaatimattoman kokoisia :) Kuvassa näyttää
vähän liiankin isolta.













Tässä "saaliini", noin 10 kilon kassillinen 
erilaisia omenoita ja päärynöitä 😊
Olin muuten ajatellut, että äkkiä tunnissa tutustun paikkaan. No meni lähemmäs kolme tuntia, enkä silti ehtinyt tutustumaan kuin pieneen osaan lajikkeista 😊







Jännästi sai huomata, että kaikkein isoimmat
ja voimakkaimman punaiset omput olivat
itselleni kuin magneetteja.
Kun jossain kauempana pilkotti sellainen puu,
oli sinne aivan pakko raahautua jo painavan
omenakassin kanssa 😊





Fruticetum on siis hyvin mielenkiintoinen vierailukohde, joka pääsee ilman muuta myös kotimaisten puutarhakohteiden listalleni. Hieman erikoista on se, etten ole puutarhablogeissa juuri huomannut juttuja tästä puutarhasta. 
Kannattaa seurata heidän Facebook-sivultaan tietoja aukioloajoista ja tapahtumapäivistä.

Teen vielä toisen postauksen, johon tulee vielä muutama mielenkiintoinen juttu Fruticetumista, kun tähän tuli jo niin runsaasti tarinaa 😊 Tästä pääset tuohon jatko-osaan.

#Lohja #hedelmäpuu #omena #päärynä #puutarha #Fruticetum #lajike




lauantai 13. tammikuuta 2024

Hih, löysin persimoninsiemenen 😊

Olo on vähän kuin lottovoittajalla, tai ainakin joulupuurosta mantelin saaneella 😊

Söin lemppari-kausihedelmääni persimonia. Ja kuinka ollakaan, hedelmässä oli siemen! Tämä on ilmeisesti aika harvinainen tapaus. Uskoisin vuosien saatossa syöneeni varmaan vähintään lähemmäs sata persimonia, enkä ole aiemmin siemeneen törmännyt.

Vähän erehdyttävästi kyllä jotain ötökkää
tai muuta muistuttaa persimoninsiemenen 😀
En itse asiassa edes tiennyt, että niissä voisi olla siemeniä. Niinpä olin hetken hieman hämmentynyt, mikä ihmeen ötökkä tai muu kova hedelmän sisuksissa piileskeli, hyvä kun en heittänyt pois koko aarretta 😊

Siemen ei ole aivan pieni, sillä on pituutta pari senttiä. Erityisen hämmentävältä tuntui se, kun tähän saakka täysin siemenettömäksi luulemani persimon ja tämä suurikokoinen siemen eivät tuntuneet sopivan millään lailla yhteen.

Siemenen löydyttyä heräsi toki ajatus, että sehän pitää laittaa kasvamaan. 

Tutkiskelin asiaa netistä, ja kyllä ihmiset on tosiaan saaneet persimoninsiemenet kasvamaan! Mikäpä sen mukavampi ajatus kuin oma persimonpuu 😀 Eli kyllä tämä siemen pian päätyy multaan. Saa nähdä miten käy, lähteekö se kasvamaan.

Ehkä onni, etten tiennyt aiemmin, että persimonista voi löytyä siemen, tiedä miten paljon niitä olisikaan tullut siemenen toivossa nautittua 😂

Mietin kyllä nyt, että pitääkö mennä samaan kauppaan ja ostaa kasa persimoneja, jos samassa erässä sattuisi olemaan enemmänkin siemeniä 😊

Oletko sinä tehnyt yllättäviä siemen- tai muita löytöjä?





#siemen #hedelmä #persimon #kasvatus #kssvattaminen #persimoninsiemen #yllätys #löytö

sunnuntai 23. heinäkuuta 2023

Edellisvuotisten marjojen hävitys

Nyt viimeistään on aika hankkiutua eroon viimevuotisista marjoista, jos niitä sattuu olemaan vielä pakastimessa.

Vispipuuro on loistava, helppo ja herkullinen tapa päästä eroon vanhoista marjoista.

Mustikkavispipuuro on värikästä.
Vispipuuroon voi käyttää lähes mitä marjoja vain. Perinteisen puolukan lisäksi esimerkiksi karpaloa, mustikkaa, karviaisia kirsikkaa, vadelmia, ja tietysti myös herukoita. Sekä näiden kaikkien yhdistelmiä.

Myös mansikka sopii hyvin vispipuuroon etenkin jonkin muun, vähän kirpeämmän marjan lisäksi. Ja varmasti myös marja-aronia sekä trendikäs saskatoon, näistä kummastakaan minulla ei ole kokemusta.

Marjaliemen voi siivilöidä ennen varsinaisen puuroaineksen lisäämistä, tai jättää marjojen kuoretkin mukaan vispipuuroon. Itse olen alkanut viime aikoina suosia jälkimmäistä. Eipä kuorista juuri haittaa ole, sinne ne sotkeentuvat vispatessa joukkoon. Terveellisempääkin kai näin, eikä tule turhaa hävikkiä.
Jäähtynyt puuro vatkataan sähkövatkaimella ihanan kuohkeaksi ja vaaleaksi.
Käytän gluteenittomaan versioon karkeaa riisijauhoa.

Mansikka-raparperi-vispipuuro on namia!

Erilaisten marjojen lisäksi vispipuuroon sopii hyvin esimerkiksi raparperi ja omena.

Eipä tule kovin helposti mieleen sellaista kotimaista marjaa tai hedelmää, jota vispipuuroon ei voisi käyttää. Ehkä päärynästä en lähtisi sitä tekemään, enkä ole aivan varma myöskään lakan sopivuudesta, tyrnikin voisi pelkästään olla aika voimakkaan makuista ja hapanta.

Onko sinulla mielessä vielä jotain muuta, mistä vispipuuron voisi tehdä?

Toinen hyvä vaihtoehto jämämarjoille on erilaiset kiisselit. Tuleeko sinulle mieleen vielä muita hyviä käyttötarkoituksia?

#vispipuuro #marja #marjat #edellisvuoden #edellisvuotinen #ylivuotinen #pakastemarja

tiistai 30. toukokuuta 2023

Jäähyväiset Pepille ja muutamalle muulle

Vanhan asuntomme puutarhaan jäävistä kasveista jään varmaan eniten kaipaamaan sinne muutama vuosi sitten istuttamaani Pepi-päärynää.

Pepi näyttää vielä kukkivan tänä vuonna poikkeuksellisen runsaasti. Olen huomannut monen muunkin postanneen tänä vuonna mahtavista Pepin kukkapilvistä.

Ihanasti kukkii Pepi, tulee varmasti taas runsas päärynäsato.

Toisaalta, minun on ollut vaikea keksiä syksyisin käyttöä Pepin tuottamalle suurelle päärynävuorelle, joten tämä hieman lievittää kaipaustani.


Jonkin verran päärynöitä on tullut syötyä tuoreina, muttei määräänsä enempää. Juuri jouduin heittämään asuntoa tyhjentäessäni pois vuosikausia vanhoja päärynähillokkeita 🙁 Ei vain ole tullut käytettyä.

Paras tapa, minkä päärynöiden säilömiseen olen keksinyt, on kuivaaminen. Ehkä juuri noita herkullisia kuivattuja Pepi-siivuja voi vähän jäädä ikävä.

Parsaa pukkaa.

Toinen samanlainen lievän kaipauksen kasvi on vuosikymmeniä vanha parsa, joka kasvaa kasvihuoneen ulkopuolella. 

Parsa on kaunis, erittäin kestävä ja mukava kasvi, joka tuottaa satoa keväällä, kun puutarhasta ei ole saatavilla juuri muuta. Ilman omaa parsaakin kyllä varmasti selviää 😊 

Myös puutarhavadelmia saatan tulla kaipaamaan. Niiden korvikkeeksi voi onneksi poimia luonnonvadelmia.

Sen sijaan kahta isoa kirsikkapuuta ei juuri tule ikävä. Korkeiden kirsikkapuiden sadon suojaaminen linnuilta on ollut varsin hankalaa, kuin myös kirsikoiden poimiminen. En ole keksinyt myöskään niille kovin järkevää käyttöä.

Näitä kirsikkapuita en jää suuremmin kaipailemaan,
niin ainakin luulisin 😊

Aika aikaansa kutakin. Nyt puhaltavat uudet tuulet, olen innoissani siitä, että pääsen istuttamaan rivaripihaan muutaman luumupuun, sillä niitä minulla ei ole aiemmin ollut. Jotain vanhaa pitää jättää taakse, jotta myös uudelle tulee tilaa!

Nyt tuli myös mieleen, että muuttaminen on oikeastaan ainoa keino saada vaihdettua  puutarhan hedelmälajeja - jos puutarha on jo niin täynnä, ettei sinne mahdu enää uusia puita. Eihän sitä kerran istutettua puuta voi poiskaan hävittää uusien puiden tieltä.

#päärynäpuu #runsassatoinen #Pepi #päärynä #säilöntä #säilöminen #hedelmäpuu

keskiviikko 24. toukokuuta 2023

Kasvaa niin että kohina käy 😊

Nyt on melkoista kasvun aikaa! Ei tarvitse olla kuin päivä poissa kotoa, niin tuntuu, että taimet ovat lähes tuplaantuneet.

Erityisesti lehtivihannekset, salaatit sun muut, kasvavat nyt todella vauhdilla, mikäs sen mukavampaa.

Kiinankaalit ja muut varttuvat parvekelaatikossa hyvää vauhtia.

Kävin eilen lähikaupungissa tekemässä vähän uusia kasvihankintoja. Muutama ihana keijunkukka tarttui matkaan. Olen niitä joskus yrittänyt kasvattaa vanhan puutarhamme savimaassa, mutta siellä ne eivät menestyneet.

Keijunkukkia löytyy montaa herkullista väriä. Tuo kirkkaan vihreä oli aivan vastustamaton. Niitä oli vain yksi jäljellä, nappasin sen äkkiä 😊

Nyt ajattelin uutta yritystä tämän uuden asunnon pienelle, joskin varjoisalle etupihalle, josko ne sattuisivat viihtymään siellä?

Matkaan tarttui myös yksi luumupuu. Yritin siirtää tänne uuteen pihaan Kuokkalan luumun, jonka istutin viime vuonna vanhaan puutarhaamme. Se kuitenkin kuoli jouduttuaan odottamaan siirtoa ruukussa yli talven. Sen tilalle siis hankin nyt uuden. 

Hipelöin tosin kovasti myös kirsikkaluumua empien sen ja Kuokkalan välillä. Nyt alkoi tehdä kovasti mieli vielä yhtä kirsikkaluumua, mutta rivaripihan ei enää mahdu 🙁 - Paitsi ehkä etupihalle... 😊

Istutusta odottamassa.

Toinen vanhasta puutarhastamme siirtämäni luumupuu, keltaluumu Reine Claude d'Oullins näyttää sen sijaan eksoottisen hienon kuuloisesta nimestään huolimatta selvinneen siirrosta ja ensimmäisestä talvestaan. Se jopa jo pukkaa ensimmäisiä kukkiaan vasta nyt toisena vuonnaan 😊

Milloinhan voisi olla luvassa ensimmäisiä luumuja? Yleensä ottaen luumupuut kai ovat kovin hitaita sadontuotannon aloituksessa.

#hedelmäpuu #luumu #luumupuu #keijunkukka #koristekasvi #monivuotinen

torstai 13. lokakuuta 2022

Näppärä päärynä"pora"

Kerroin aiemmin, kuinka kokeilin kuivattaa runsassatoisen Pepi-päärynämme siivuja, ja niistä tuli vallan hyvänmakuisia.

Suurin hankaluus hommassa oli päärynöiden siemenkotien poistaminen.

Omat päärynät kun ovat sen verran pienikokoisia, että tavallinen omenapora nappaisi niistä aivan liikaa.

Pääni puhki mietin, mistä voisin kehittää sopivankokoisen, pienemmän "poran".


Lopulta keksin kuorimaveitsen, jossa on pyörivä terä. Sillä saa helposti pyöräytettyä pehmeähkön päärynän keskeltä pois juuri sopivan kokoisen palasen.  

Päärynöiden kuivattaminen pääsi nyt entistäkin parempaan vauhtiin, kun siemenkodat saa poistettua näppärästi ja nopeasti.


perjantai 16. syyskuuta 2022

Päärynöiden kuivattelua

Meillä on yksi nuorehko päärynäpuu, josta saa sitäkin paremmin satoa.

Puu tuottaa tällä hetkellä vuosittain satakunta päärynää, jotka ovat melko hyvän makuisiakin. Eivät kuitenkaan toki ihan kaupan hedelmien veroisia. 

Kaikkia ei tule syötyä tuoreena, ja olen siksi yrittänyt kehitellä hyvää tapaa säilöä päärynöitä. Hillo tai hilloke olisi hyvää, mutta meillä ei tule niitä juuri käytettyä. Viimevuotista chutneyäkin on vielä jäljellä.

Nyt tuli jostain mieleeni ajatus kokeilla päärynöiden kuivattamista, ja tein saman tien ensimmäisen koe-erän.

Ensimmäinen ongelma oli siemenkotien saaminen pois. Tavallinen omenapora oli turhan suuri, päärynät kun ovat kaupan päärynöitä pienempiä, se olisi haukannut niistä pois turhan paljon.

Keksin lopulta kaivertaa siemenkodat pois kapealla fileointiveitsellä, se sopi tarkoitukseen erinomaisesti.

Tästä pääset lukemaan, millaisen vielä vähän paremman ratkaisun keksin myöhemmin siemenkotien poistoon.

Leikkasin päärynät sitten parin millin paksuisiksi siivuiksi, ja asettelin viipaleet kuivuriin. Pelkäsin vielä sitä, tummuvatko viipaleet kovin ennen kuivumistaan.

Sitten vain kuivuri hurisemaan edullisella yösähköllä. 

Jo yöllä herättyäni hipsin maistelemaan ensimmäisiä nahkeaksi kuivahtaneita siivuja. 

Niiden maku oli oikein positiivinen yllätys, eivätkä päärynät olleet mitenkään haitallisesti tummuneet. Maku oli yllättävänkin makea ja maukas, oikeastaan aika tosihyviä. 

Kun päärynäpurkin kantta raottaa, 
 tulvahtaa nenään vastustamattoman
ihana tuoksu.
Täytynee siis vielä jatkaa päärynöiden kuivattelua tämän ensimmäisen kymmenen kappaleen koe-erän jälkeen. Nämä voisivat olla mukavia naposteltavia vaikka joulupöydässä, jos vain säilyvät sinne saakka. 

Näiden kohdalla voi tulla sellainen ongelma, että palaset saattavat huveta purkista aika nopeastikin 🙂

#päärynä #kuivatus #kuivattaminen #säilöntä

maanantai 13. kesäkuuta 2022

Pihaan livahti pari luumupuuta

Keltainen on huomattavasti isompi.
Huomasin tässä yhtäkkiä, että tämä pieni mukava tämän kevään tapahtuma pääsi tapahtumaan ihan hiljaisesti, ilman että huomasin siitä täällä kertoa. Kerrotaanpa siis näin jälkikäteen, ja vielä tämä on kuitenkin varsin tuore juttu.

Olen kaivannut jo pitkään luumupuuta tai paria, luumut olisivat niin mukava syysherkku. Pihassamme kasvaa muutama vanha omenapuu, yksi oikein hyvätuottoinen päärynä ja pari suureksi varttunutta kirsikkapuuta. Mutta joukosta on puuttunut luumu.

Tänä keväänä sain viimein korjattua tilanteen. Tein reilu kuukausi sitten visiitin puutarhaliikkeeseen. Teki mieli yhtä keltaista ja yhtä punaista luumulajiketta, jotta tarjolla olisi vähän erilaisia sortteja.

Päädyin tässä tilanteessa itsepölytteisiin lajikkeisiin, sillä todennäköisesti nämä eriväriset lajikkeet eivät kuki samaan aikaan, eivätkä siten pystyisi pölyttämään toisiaan.

Punaluumuksi valikoitui Kuokkala ja keltaiseksi vähän erikoisempi ranskanluumu Reine Claude d'Oullins.



Punainen taas paljon pienempi.


Uusista hankinnoista innoissani istutin puut aivan saman tien. 

Keltaluumu kukki tänä ensimmäisenä vuonnaan kolmella kukalla. Nyt kovasti odotan, josko jostain niistä jo kypsyisi ensimmäinen luumu 🙂

Löytyykö sinulta hedelmäpuita, ja jos niin mitä hedelmälajeja?

#luumu #lajike #luumupuu #keltaluumu #punaluumu #puutarha #hedelmäpuu


Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!