![]() |
| Etupihalle tekemäni kiveykset ja istutukset joutunee purkamaan. Ei tuo kuitenkaan niin vakavaa, johan näistä ehti kolme kesää nauttimaan, hyvä aika tehdä jo jotain pieniä uudistuksia :) |
sunnuntai 12. huhtikuuta 2026
Nyt se on päätetty!
perjantai 27. helmikuuta 2026
Jännittävä vuosi meneillään 😊
![]() |
| Vuonna 2015 kerroin, miten törmäsin yllättäen isoäitini suosikkikasviin ruskoliljaan, jota isoäitini keisarinkruunuksi kutsui. Nämä muuttivat v. -23 mukanani rivitalopihaan. |
![]() |
| Tomaatti-Ritu kasvattaa omakotitalonsa pihassa ja pienessä kasvihuoneessa valtavan määrän erilaisia tomaattilajikkeita. |
![]() |
| Lepaan puutarhaoppilaitoksen suuressa puutarhassa on mukava, rauhallinen tunnelma. |
![]() |
| Lepaa on myös ainoa paikka, missä olen saanut vierailla ammatti-tomaattikasvihuoneessa. Oli hyvin mielenkiintoista! |
![]() |
| Pian rivitaloon muuttomme jälkeen ryhdyin etupihan kunnostushommiin. |
![]() |
| Takapihan puoli terasseineen ja parvekkeineen on kuitenkin minulle huomattavasti tärkeämpi puoli. |
![]() |
| Sain siirrettyä takapihalle rakkaita kasveja vanhasta puutarhasta: rusko- ja päivänliljoja, harjaneilikoita, kärhön, raparperin, maa-artisokkia... |
![]() |
| Tykkään rehevästä, vähän viidakkomaisesta pihasta :) |
torstai 12. helmikuuta 2026
"Sumussa" kohti uutta puutarhakesää...
| Tämä näkymä voi olla ensi kesänä vähän toisenlainen... :( |
![]() |
| Tässä pieni osa pelastettavista monivuotisista kasveista. Oikeassa reunassa kärhö, vasemmalla vähän perennoja. |
![]() |
| Onneksi on parveke 😊 |
sunnuntai 9. marraskuuta 2025
Vihoviimeisiä sadonkorjuita
![]() |
| Maan uumenista löytyi kauniita maa-artisokanmukiloita. |
keskiviikko 15. lokakuuta 2025
Krassien syysyllätys
Tämä on ollut minusta kerrassaan erikoista. Kylvin keväällä mukamas keltakukkaisen köynnöskrassin siemeniä, kun olen vähän kyllästynyt siihen kirkkaan oranssikukkaiseen normikrassiin.
Vaan kuinka ollakaan, kaikkien taimien kukat osoittautuivat kuitenkin niiksi kirkkaan oransseiksi, vaikka siemenet olivat peräisin keltakukkaisesta krassista, ei mahtanut mitään, niillä mentiin.
Mietin siinä kohtaa, että onkohan oranssi jotenkin dominoivasti periytyvä krassin väri, joka vie voiton muilta?
Yllätys olikin vielä suurempi, kun nämä samaiset krassintaimet alkoivatkin nyt yhtäkkiä tässä kohtaa syksyä pukkaamaan odottamiani keltaisia kukkia! Mitä kummaa, en meinannut uskoa silmiäni. Sinänsä mukava myöhäissyksyn yllätys, kun kerran keltaisia kukkia olin odottanut.
![]() |
| Tässä parvekkeella vielä viihtyvä krassi, joka teki tismalleen saman tempun - kukki ensin kesän kirkkaan oranssina, ja vaihtoi nyt värinsä keltaiseen 😊 |
Jotenkin olisin tämän käsittänyt, jos näin olisi sattunut tapahtumaan vain yhden kasvin kohdalla - mutta ei, näitä kummajaisia on useampi.
Ei voi ymmärtää krassin sielunelämää 😀
Kysyin tätä tekoälyltäkin, se vastasi näin:
"Ei, krassin kukat eivät vaihda väriä kasvuun vaikuttavien tekijöiden vuoksi, vaan kukin lajike säilyttää oman värisävynsä. Krassin eri lajikkeet tuottavat keltaisen, oranssin ja punaisen sävyjä, ja yksittäisen kasvin kukat ovat samanvärisiä, kun taas eri kasveilla voi olla erilaisia värejä."
Ei siis voi kuin ihmetellä...
#krassi #kukka #väri #keltainen #köynnöskrassi
lauantai 4. lokakuuta 2025
Paprikat pääsivät sisälle - ja kuinkas sitten kävikään... 😊
![]() |
| Ilo oli suuri, kun todella pitkään vihreänä olleen paprikan kyljessä oli selvästi havaittavissa jotain oranssinkellertävää... 😊 |
![]() |
| Oranssin määrä lisääntyi ensi alkuun hyvää vauhtia, mutta sitten sekin tuntuu tyssänneen... Saa nähdä, miten pitkään joutuu vielä odottamaan ensimmäistä kypsää paprikaa 😊 |
![]() |
| Paprikat peittävät ison osan makuuhuoneen ikkunasta 😊 |
torstai 25. syyskuuta 2025
Hullunkurisia tomaatteja ja kesän viimeisiä kukkijoita
![]() |
| Tomaatti kasvatti hassun hatun tai "kruunun", tai miksi tuota sanoisi? Ei mielestäni erityisen edustavan näköinen 😊 |
![]() |
| Kerro, kerro kuvastin... Kellä on komein koristus? :) |
Ihana tuoksuherne jaksaa vielä kukkia parvekkeella kauniisti vanhassa kuparisessa puuhellan vesisäiliössä. Onneksi tulin ottaneeksi sen matkaan vanhasta asunnostamme. Keksin vielä tänä kesänä taivuttaa siihen harjateräksenpätkän tuoksuherneen tueksi. Tykkään 😊![]() |
| Jaksaa, jaksaa... Vähän jo raottelee ihana auringonkukannuppu, jospa se tästä vielä aukeaa... |
Sitä tässä vielä jännitän, ehtivätkö kauniin vaaleankeltaiset erikoisauringonkukat avaamaan nuppunsa. Niiden kylvö jäi minulla vähän turhan myöhäiseen, samoin kävi viime vuonna.
En meinannut keväällä millään keksiä, mitä kivaa kukkaa laittaisin kasvamaan parvekkeelle, kunnes viimein muistin näiden auringonkukan siementen olemassaolon.
Katsoin juuri, että viime vuonna nuput olivat avautuneet 28.9. Vielä olisi siis pieni hetki aikaa siihen!
maanantai 15. syyskuuta 2025
Lautasella oman pihan satoa ja muita mukavia juttuja
perjantai 5. syyskuuta 2025
Pika-minikasvihuone parvekkeen nurkkaan
![]() |
| Jos ei muuta suurempaa hyötyä, niin ainakin tämä minikasvihuone on varsin mukavan näköinen parvekkeen nurkassa 😊 |
![]() |
| Tässä vielä vähän toisesta vinkkelistä, ennen kuin mahdutin pari paprikaakin tomaattiruukun viereen. |
Paprikoita kuskasinkin kaikkein kylmimpinä öinä sisälle. Kun yöt vähän lämpenivät, en jaksanut sitä enää tehdä, niin piti saada niille jonkinlaista suojaa.
![]() |
| Vähän on ruuhkaista "minikasvarissa", jospa sopu sijaa antaa 😊 Ja saisivat kyllä alkaa paprikat jo saamaan väriä... |
tiistai 2. syyskuuta 2025
Lumikärhö on osoittautunut aivan ihanaksi ❤️
![]() |
| Lumikärhöllä on niin sievät pienet kukat, ja sen nuputkin on koristeellisia. Se jaksaa kukkia pitkään, vielä näin loppukesäpainotteisesti, kun ei ole enää niin runsaasti muita kukkijoita. |
![]() |
| Lumikärhö ja aronia viihtyvät mainiosti yhdessä. Niiden juurella kasvaa raparperi. |
![]() |
| Lumikärhö kiipeilee vasemmalta harajateräskaarta pitkin. Taaempana on toinen kaari, jota pitkin kiipeilee loistokärhö. Pihamme mukavan vaahteran runko pilkottaa taka-alalla. |
![]() |
| Kärhöä on mukava katsella myös yläilmoista parvekkeelta. |
lauantai 23. elokuuta 2025
Vihannesten kypsyminen pahasti vaiheessa
![]() |
| Kurkkuja on tullut tänä kesänä harmillisen huonosti, vain muutama. Eivät päässeet vauhtiin alkukesän kylmyydessä, myös pölyttäjien niukkuus on ollut ongelma 😞 |
![]() |
| Suurin osa erilaisista tomaateista on vielä kypsymättä, niin ylhäällä parvekkeella... |
![]() |
| kuin alhaalla terassilakin. |
![]() |
| Uusi vihreä köynnöspapulajike on osoittautunut oikein hyväksi, mutta silläkin on satokausi vasta aluilllaan. |
![]() |
| Muutama härkäpavuntaimi on tuottanut kivasti satoa. |
![]() |
| Härkäpapusato muutamasta taimesta. Pölytys jäi vähän vajavaiseksi, muutoin olisi varmaan tullut vieläkin runsaammin. |
![]() |
| Basilikat on kasvaneet tänä kesänä aivan erityisen hyvin, se on ollut mukavaa :) |
![]() |
| Tuli vasta aika hiljattain mieleen kylvää vähän lehtikaalia ja istuttaa taimet ruukkuun. |
![]() |
| Vihreitä ovat kuitenkin paprikat edelleen, saa nähdä ehtivätkö kypsyä. Ensi keväänä laitan ehdottomasti näitä samoja paprikoita kasvamaan vähän aiemmin. |
![]() |
| Periaatteessa hyvin helpolla ja yleensä runsassatoisalla kesäkurpitsalla ei ole mennyt tänä kesänä kovin hyvin, saattaa olla että tulee tämä yksi ainoa kesäkurpitsa :) |
![]() |
| Aronianmarjoja on tulossa erittäin runsaasti hyvin pieneltä alalta. |






















































