Näytetään tekstit, joissa on tunniste elokuu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste elokuu. Näytä kaikki tekstit

tiistai 2. syyskuuta 2025

Lumikärhö on osoittautunut aivan ihanaksi ❤️

Törmäsin lumikärhöön ensimmäisen kerran juttukeikalla jo vuosia sitten ja ihastuin siihen heti. Paikassa missä kärhön näin, se kasvoi kauniina paljasta puunrunkoa pitkin.
Lumikärhöllä on niin sievät pienet kukat, ja
sen nuputkin on koristeellisia. Se jaksaa kukkia
pitkään, vielä näin loppukesäpainotteisesti, kun 
ei ole enää niin runsaasti muita kukkijoita. 

Minulle tarjoutui rivitaloon muutettuamme viimein sopiva tilaisuus lumikärhön hankintaan. En osannut ajatella sen kasvupaikkaa sen suuremmalti, kunhan sen jonnekin istutin, sai paikan aroniapensaiden juurelta.

Se onkin osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi. En arvannut, että kärhö viihtyisi näin hyvin, ja kasvaisi pitkin poikin aroniapensaita. Sen herkät, valkoiset kukat näyttävät ihanilta aronianmarjojen lomassa.
Lumikärhö ja aronia viihtyvät mainiosti yhdessä. 
Niiden juurella kasvaa raparperi.


Lumikärhö kiipeilee vasemmalta harajateräskaarta
pitkin. Taaempana on toinen kaari, jota pitkin
kiipeilee loistokärhö. Pihamme mukavan vaahteran
runko pilkottaa taka-alalla.
Tänä kesänä huomasin, että kärhöllä näyttää olevan haluja levitä vieläkin laajemmalle, kuten sen vieressä olevalle kulkureitille, mikä ei ollut minusta erityisen hyvä idea. Niinpä otin vihoviimeiset muutossa säästämäni raudoitusverkon ja harjateräksen palaset, ja väkersin niistä nopsasti kaariportin tapaisen kärhön kiipeillä.

Kärhöä on mukava katsella myös yläilmoista 
parvekkeelta.
Kärhö hyväksyi sen, ja kasvaa nyt myös vastakkaiseen suuntaan aiemmasta koristaen kauniisti kaariportin. On kyllä osoittautunut kerrassaan mainioksi kasviksi, saa nähdä keksiikö se levittäytyä vielä johonkin uuteen kohtaan 😊 

EDIT LISÄYS; Lumikärhö on minulla ainoa kärhö, jonka versot selviävät talvesta, mikä selittää osaltaan sen kasvuvoimaa. Sen ei tarvitse lähteä keväällä kasvamaan uudestaan maan pinnasta, vaan aiemmat versot jatkavat kasvuaan aina vain laajemmalle...

En ole aiemmin tätä pohtinutkaan, että millaisia eroja eri kärhölajikkeiden välillä on versojen talvenkestävyyden suhteen. Millaisia kokemuksia teillä muilla on, onko joitain tiettyjä kärhölajikkeita, joiden versot selviävät, ja vastaavasti joitain joiden versot eivät kestä talvea? 

Tämä myös selittää, kun olen ihmetellyt ja ihastellut naapurin komean kokoista, jo aikaisin melko pienikokoiset violetein kukin kukkivaa kärhöä. Sen täytyy siis olla lajiketta, jonka vanhat versot selviävät yli talven, ja se lähtee keväällä kasvamaan noista vanhoista versoista.

#kärhö #lumikärhö #rivitaloon #piha #puutarha #köynnös


lauantai 23. elokuuta 2025

Vihannesten kypsyminen pahasti vaiheessa

On kyllä ollut melkoisen haastava tämä puutarhakesä, ennen muuta alkukesän kylmyyden vuoksi, kun mikään puutarhassa ei juuri edennyt.
Kurkkuja on tullut tänä kesänä harmillisen 
huonosti, vain muutama.
Eivät päässeet vauhtiin alkukesän kylmyydessä,
myös pölyttäjien niukkuus on ollut ongelma 😞

Loppukesän helteet tekivät kuitenkin hyvää kasveille, mutta pahemman kerran ne ovat edelleen myöhässä. 

Suurin osa erilaisista tomaateista on vielä
kypsymättä, niin ylhäällä parvekkeella...
Ja nyt kun kelit, etenkin yöt, muuttuivat kovin kylmiksi, niin saapa nähdä miten käy papujen, paprikoiden, maissien ja valtaosan tomaateista, jaksavatko ne vielä jatkaa kasvuaan? Toivottavasti!
kuin alhaalla terassilakin.

Uusi vihreä köynnöspapulajike on osoittautunut
oikein hyväksi, mutta silläkin on
satokausi vasta aluilllaan. 
Käynnöspavut saivat kylmäksi yöksi harsoa suojaksi.

Muutama härkäpavuntaimi on tuottanut
kivasti satoa.
Härkäpapusato muutamasta taimesta. Pölytys jäi vähän vajavaiseksi,
muutoin olisi varmaan tullut vieläkin runsaammin. 

Basilikat on kasvaneet tänä kesänä
aivan erityisen hyvin, se on ollut mukavaa :)


Tuli vasta aika hiljattain mieleen kylvää vähän 
lehtikaalia ja istuttaa taimet ruukkuun.

Tämä on kesän suurin ilonaiheeni, en ole aiemmin onnistunut paprikan kasvatuksessa, joten en ole sitä viime vuosina juuri harrastanut. Nyt kuitenkin kylvin ihanan oranssin, pienehkön lajikkeen siemeniä, ja kasvit on kasvaneet todella hyvin.  

Vihreitä ovat kuitenkin paprikat edelleen, saa nähdä ehtivätkö kypsyä. Ensi keväänä laitan ehdottomasti näitä samoja paprikoita kasvamaan vähän aiemmin. 

Periaatteessa hyvin helpolla ja yleensä runsassatoisalla kesäkurpitsalla ei ole mennyt tänä kesänä kovin hyvin, saattaa olla että tulee tämä yksi ainoa kesäkurpitsa :) 

Aronianmarjoja on tulossa erittäin runsaasti hyvin pieneltä alalta.

maanantai 18. elokuuta 2025

Herttoniemen siirtolapuutarhassa

Viikonloppu vierähti tyttären kanssa Etelärannikolla.

Pyörittiin muun muassa ihastelemassa Herttoniemen siirtolapuutarhassa, missä olikin oikein viehättävää 😊

Ihan joka sopukkaan ei kierretty, alueella o 182 palstaa mökkeineen. Helsingissä on muuten kahdeksan muuta siirtolapuutarha-aluetta. 

Kävimme myös mielenkiintoisella tutustumiskierroksella Malmgårdin kartanossa Loviisassa. 

Harmi kyllä kartanon varmasti upeaa puutarhaa ei ole enää olemassa, ainoastaan puistomaista aluetta. 

Linnamainen Mslmgårdin kartano on Suomen suurimpia kartanoita. 


Kartanokierroksen veti itse isäntä kreivi Henrik Creutz.

Isäntä esittelee kartanon kirjastohuonetta.

Malmgårdissa on valtavasti upeita kattomaalauksia ja kattokruunuja. 

#siirtolapuutarha #Malmgård

lauantai 5. elokuuta 2023

Kypsyvätköhän nuo tomaatit ollenkaan tänä vuonna?

Siltä tässä alkaa vähitellen tuntua. Todella kummallista, vihreitä tomaatteja on vaikka kuinka ja paljon, mutta juuri minkäänlaista edistymistä niissä ei tunnu tapahtuvan, ei yhtään missään lajikkeessa.

Ei tällaista tilannetta ole koskaan aiemmin ollut. Ollaan jo hyvän matkaa elokuun puolella, ja olen päässyt nauttimaan kokonaista kolmesta pienestä kirsikkatomaatista. Muissa tomaateissa ei näy oikein lupaustakaan edes kellertävästä, saati punertavasta väristä. Olikos se niin, että vihreä on tämän vuoden väri 😂

Mielestäni nyt ei kuitenkaan ole ollut niin kylmää, toki tomaateille mieluisat aurinkoiset hellepäivät ovat loistaneet poissaolollaan. 

Kylvin tomaatit suunnilleen tavanomaiseen aikaan maaliskuun alkupuolella. 


On tässä toki se ero, että aiemmin kaikki tomaatit ovat kasvaneet kasvihuoneessa. Nyt suurin osa on terassilla ja parvekkeella, jotka kuitenkin molemmat ovat varsin lämpimiä, etelään päin. Ehkä alkukesän kylmyys on edelleen tärkein syy hitauteen, kun moni muukin tuntuu kertovan samasta ongelmasta?

Ensi viikon alkuun on nyt luvassa kokonaista yksi todella lämmin päivä, se tuskin tomaatteja kovin paljon lohduttaa.
Nämä ovat myös perin erikoisia, kaksi tavallisesti kasvattamaani kirsikkatomaatti-lajiketta, joista ensimmäinen on lempitomaattini keltainen Cereza amarilla, ja jälkimmäinen Gardener's delight. Nämä tekevät yleensä parikymmentä tomaattia/terttu. 
Nyt jostain syystä alimmissa tertuissa on tulossa huikeat satakunta tomaattia. Ylemmät tertut ovat tavanomaisen kokoisia. Mikähän mammuttitauti näille onkaan tullut?



Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, 
uutuus-pihvitomaattini Canestrino. Kypsy, kypsy!
Ruukussa parvekkeella.
Amppelitomaatti Tiny tim parvekkeella.
Näiden kypsymistä odotan kaikkein
 innokkaimmin, raidallinen uutuus-
kirsikkatomaattini Tiger.

Omituinen tomaattivuosi kaikkineen. Saa nähdä, miten tässä käy, aikovatko tomaatit lainkaan kypsyä, vai mitä ne oikein meinaavat?

#tomaatti #vihreä #väri #raaka #kypsyminen

sunnuntai 28. elokuuta 2022

Muutama päivä poissa kotoa...

Omaan puutarhaan on aina jännä palata muutaman poissaolopäivän jälkeen. Pienessäkin hetkessä ehtii varsinkin näin satoa pursuavaan aikaan tapahtua suorastaan pieniä ihmeitä.

Kurkut kiipeilevät raudoitusverkossa.
Kurkkuja oli valmistunut jälleen sylillinen, ja papuja kypsynyt lähemmäs sankollinen. 

Laskin juuri huviksi, että jääkaapistamme löytyy tällä hetkellä 27 kpl kappaletta reippaankokoisia avomaankurkkuja 🙂 Täytynee yrittää säilöä niitä, joskaan etikkakurkut eivät ole oikein lemppareitani.


Rakastamiani pulleita herneenpalkoja oli riittämiin rouskuteltavaksi.

Herneet ja runsassastoinen salkopapu kiipeilevät
sulassa sovussa harjateräksessä.



Tästä pidän erityisesti, kun salkopavut roikkuvat rehevinä pään yllä
kietoutuen myös vieressä oleviin maisseihin.

Myös tänä vuonna erittäin runsasta satoa pukkaavat maissit olivat jatkaneet kypsymistään, joskaan eivät vieläkään vaikuttaneet aivan valmiilta. Toivottavasti riittävän lämpimiä päiviä vielä riittäisi, joskin säätila taitaa nyt olla harmi kyllä muuttumassa huomattavasti kylmemmäksi.

Kesäkurpitsoita oli valmistunut sopivasti vain muutama.

Kovasti myös odottelen milloin seuraava ihana hokkaidokurpitsa mahtaisi olla kypsä poimittavaksi. Se on tämän kesän mielenkiintoinen uutuuskasvikokeiluni. Yhdestä kurpitsanpallerrosta olen päässyt tähän mennessä nauttimaan.

Välillä kannattaa ottaa vähän etäisyyttä puutarhaan, niin kaikki tuntuu taas hetken aikaa aikaa uudelta ja erityiseltä.

sunnuntai 21. elokuuta 2022

Melkoiset maissit!

Tämä kesä näyttäisi olevan erityisen suosiollinen maisseille, onneksi tuli laitettua niitä kasvamaan.

Vaikuttaisi olevan tulossa ennätyssato, jos ei tässä ihmeitä tapahdu. Tämä elokuinen lämpöaalto näyttäisi vielä kruunaavat homman.

Taimia on minulla alle kymmenen, mutta ne ovat tosiaan kasvaneet sitäkin innokkaammin - niin pituuden kuin myös tähkien lukumäärän suhteen.

Piti ihan huviksi mitata korkein taimi, sen latva huitelee 3 metrissä ja 15 sentissä 🙂

Siellä ne kurottelevat kohti taivasta... 🙂
Vielä ei yksikään tähkistä ole ehtinyt kehittyä kypsäksi asti. Nähtäväksi jää, miten iso osa tähkistä ehtii valmistua. 

Lupaavia tähkänalkujakin löytyy runsaasti.
Pituus- ja muu kasvu on varmasti vähän hidastanut tähkien kehittymistä. Toisaalta tämä elokuinen lämpöaalto on nyt varmasti aivan mannaa maisseille, toivotaan että ne ehtivät valmistua. Itse kasvatettu maissi kun on niin hyvää, ei voi puhua samana päivänä kaupan tuotteiden kanssa 🙂

Tästä pääset juttuuni, josta löytyy tarkempia neuvoja maissinkasvatukseen.

Kasvaako sinun puutarhassasi maissia?

#maissi #kasvatus #kasvattamimen #maissinkasvatus #puutarha #tähkä #maissinkasvatus #maissisato



perjantai 12. elokuuta 2022

Viikonloppukimppu

Eipä muuta kuin tällainen kimppu hääkukkasten rippeistä viikonlopun iloksi 🙂


Ihanaa, aurinkoista elokuun viikonvaihdetta! Onko mitä suunnitelmia? Meikäläisellä ei erityisempää, pientä kasvimaan hoitelua, kun olen nyt ollut aika paljon poissa, vähän sadonkorjuuta, ehkä sienestystä, toivottavasti sup-lautailua.
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!