Näytetään tekstit, joissa on tunniste tapahtuma. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tapahtuma. Näytä kaikki tekstit

maanantai 17. kesäkuuta 2024

Avasin pienesti puutarhani

Pitkään mietin osallistumista Avointen puutarhojen päivään eilen sunnuntaina, ensimmäistä kertaa elämässäni.

Jätin kuitenkin ilmoittautumisen väliin toukokuun lopussa, jotenkin en rohjennut. 

Ehkä eniten mietitytti tapahtuman aikaisuus tänä vuonna, arvelutti onko pihassamme vielä oikein mitään nähtävää.

Pari päivää ennen tapahtumaa päätin sittenkin kokeilla pienesti, kun päivän sääennustekin näytti hyvältä. 

Niinpä laitoin paikkakuntamme Facebook-ryhmiin ilmoitukset, että pihaamme voi tulla tutustumaan muutaman tunnin ajan. 

Tällainen kyltti oli vastassa etupihallamme.
Olin yksin kotosalla, joten oli hiukan 
haasteita päivystää etu- ja takapihan
puolella.
Olihan valmistautumisessa vähän hommaa. Piti yrittää laittaa paikat suhtkoht kuntoon, lisäksi päätin leipoa tarjottavaksi vähän raparperijuttuja ja muuta.

Oli kiva leipoa pitkästä aikaa, ja tuotokseni
onnistuivat mukavasti 😊

Kuvassa vasemmalla tällä ohjeellani
tehtyä yli-ihanaa raparperipiirasta.
Oli jännittää odottella, kun kello tuli sunnuntaina 12, löytääkö kukaan paikalle? Kyllä vain, ensimmäinen pariskunta saapui pyörillä vähän 12 jälkeen 😀

Ja eikös tämän ensimmäisen pariskunnan mies olllut puutarhuri, tomaatinkasvattaja, ei mitään paineita, heh 😄

Tutustujia kävi siitä eteenpäin mukavan tasaiseen tahtiin, yleensä niin, että uudet saapuivat sopivasti juuri kun edelliset olivat poistumassa. 

Oli paljon kivoja, mielenkiintoisia keskusteluja. Jännä juttu oli se, että kaikki kävijät olivat minulle entuudestaan tuntemattomia, meidän varsin pienellä paikkakunnallamme 😊

Suurin ja mukavin yllätys oli ihastuttava nuoripari, jotka olivat asuneet aiemmin asunnossamme, muuttaneet pois viisi vuotta sitten. Olivat tehneet asunnon ison pintaremontin. Oli kiva saada kasvot sille, ketkä on tehneet asunnon monet ratkaisut, joista kovasti tykkään.

Kaikkineen siis kiva ja antoisa päivä, vaikken varsinaiseen Avointen puutarhojen tapahtumaan osallistunutkaan. Kävijöitä olisi mahtunut vähän enemmänkin, ja varmasti tapahtumaan osallistuminen olisi nostanut kävijämäärää. Toisaalta nyt ehti rauhassa jutella jokaisen kävijän kanssa. 

Tämän ensimmäisen ruskoliljannupun avautumista kovasti odotin,
josko olisi suvainnut avata sen tapahtumapäivän kunniaksi.
Mutta ei, piti vielä tiukasti nuppunsa kiinni.
Sääkin oli suht suosiollinen, yhdessä kohtaa tuli muutama vesitippa.

Ehkä ensi vuonna sitten ihan oikeasti mukaan tapahtumaan?


tiistai 11. heinäkuuta 2023

Avointen puutarhojen visiittini, osa 2

Tässäpä jatko-osa Avointen puutarhojen päivän visiittiini arboretum Väinölänpuistoon Orivedellä.

Edellisessä postauksessa kerroin lähinnä tämän ihastuttavan puutarhan kasveista, tässä nyt tarinaa erilaisista rakenteista.

Tykkään itsekin kovasti puutarhassa hyödynnetyistä harjateräksestä, betoniverkosta sekä kivistä, minkä takia tämä puutarha oli minulle erityisen mieluinen.

Aloitetaan ihanimmasta, huikea kesäsuihku. Pihasta oli paljastunut suuri, tasainen kivi, jonka hyödyntämistä Minna ja Mauri pohtivat. He keksivät rakentaa siihen kesäsuihkun! "Seinät" tehtiin harjateräksestä ja betoniverkosta, jotka verhottiin kasvein. Suihkuun tulee lämmin vesi, ja se on kesällä ahkerassa käytössä.

Kesäsuihku lähti rakentumaan kuvassa näkyvän suuren kiven ympärille. Itse suihku on kuvassa vasemmalla takana. 

Aika viihtyisä suihku :)

Kesäsuihkun harjateräsrakenteita.

Kivikkoiseen metsään oli rakennettu kivat pitkospuut. Näihin oli käytetty 50-senttisiä laudanpätkiä, jotka oli jääneet yli terassin rakentamisesta. Kerrassaan nerokas idea tämäkin!

Tässä näkyy myös hiukan sitä, millaisia ovat edellisessä jutussa mainitsemani, paksulla hakekerroksella verhotut polut.

Vielä lisää hauskoja, varsin yksinkertaisia harjateräsjuttuja:



Kiva idea, betoniverkkoa oli taivutettu kiville köynnösten kiipeiltäväksi.

Vähän mutkikkaampi harjateräsaita ja muita rakennelmia:

Ensinnä mielenkiintoinen, harjateräksestä ja paksusta betoniverkosta tehty pitkä ja varsin leveä aita. Kuvasta voi olla vähän vaikea saada kuvaa asiasta. Ideana on, että aitaa täytetään ylhäältä päin risuilla ja muulla maatuvalla puutarhan materiaalilla, joka painuu maatuessaan vähitellen kasaan, jolloin tilalle mahtuu taas uutta tavaraa.

Tämä pitkä aitarakennelma oli myös jännittävä ja erikoinen. Tässä ideana on, että aita toimii myös säilytystilana, josta puutarhassa tahtoo aina olla pulaa.

 

Mielenkiintoinen aitaratkaisu, joka toimii myös siistinä puutarhatarvikkeiden säilytyspaikkana 😊 En osaa oikein arvioida pituutta, mutta varmasti ainakin 10 metriä on.

Vielä viimeisenä pisteenä i: n päälle: isokokoinen kasvihuone

Kasvihuoneessa viihtyvät valtavina kasvavat tomaatit sekä "muutama" kärhöntaimi.

Suurikokoinen tomaattikasvi, toinen oikealta, on Hundreds of thousands -lajiketta.

Muutama kärhö varttumassa ulos istutettavaksi.

Eikä tässäkään vielä kaikki, Väinölänpuistossa oli tapahtumapäivänä myös kahvila sekä Minnan upea valokuvanäyttely.

Toivotaan, että puutarha on jälleen ensi vuonna mukana tapahtumassa!

#avoimetpuutarhat #Orivesi #arboretum #puutarha #kasvihuone #aita #harjateras

maanantai 10. heinäkuuta 2023

Vain yksi Avointen visiitti - mutta sitäkin antoisampi!

Eilen oli jälleen odotettu valtakunnallinen Avoimet puutarhat -tapahtuma. Tällä kertaa porttinsa avasi reilut 800 puutarhaa. Kaunis, pilvipoutainen sää helli niin puutarhansa avanneita kuin innokkaita katsojia.

Toukokuun lopulla itsekin kovasti pohdin, olisinko osallistunut tapahtumaan jo tänä rivaripihamme ensimmäisenä kesänä. Sen verran pahasti on hommat vielä vaiheessa, että olen tyytyväinen, että päätin siirtää tuon vuoden päähän.

Yksi tärkeä seuraus tästä ratkaisusta oli se, että pääsin itse käymään yhdessä mielenkiintoisessa  puutarhakohteessa, jossa vierähtikin pitkä tovi.

Kyseessä oli ihastuttava arboretum Väinölänpuisto Iso-Teerijärven rannalla Orivedellä, Tampereen kupeessa.

Vanha Crescent toivottaa tarkkasilmäinen katsojan
tervetulleeksi jo matkan varrella.

Alue on varsin laaja, noin 4,5 ha, ja nähtävää oli vaikka kuinka ja paljon! Isäntä Mauri veti mielenkiintoisen, 1,5 tuntia kestäneen opastetun kierroksen.

Asiaa ja kasveja tuli niin runsaasti, ettei kaikki jäänyt millään mieleen. Minna ja Mauri ovat rakentaneet puutarhaansa kaksin ja pääasiassa käsipelillä noin kymmenen vuoden ajan.



Lähtötilanne oli hyvin tiheä, osin pusikkoinen, juolavehnän valtaama metsä.

Alkuperäistä puustoa ja juolavehnää raivaamalla sekä runsaasti uusia puita ja muita kasveja istuttamalla pariskunta on loihtinut järvenrantaan upean paratiisin. Metsään on lisäksi raivattu mukavasti kiemurteleva polkuverkosto. 

Polkujen katteeksi on kärrätty kottikärryillä jättimäinen määrä kaadetuista puista peräisin olevaa puuhaketta, joka on luonnollinen, hiljalleen maatuva materiaali.

Luonnon tasapaino ja monimuotoisuuden ylläpitäminen onkin Minnalle ja Maurille tärkeää. Valtaosa puuntaimista on kasvatettu itse siemenestä. On myös runsaasti erikoisia löytöjä sieltä täältä, ojanpohjilta ja parkkipaikoilta - ja myös omalta tontilta 😊

Suuressa ihastuksessani ja pienessä infoähkyssäni kuvaamiseni oli vähän puolihuolimatonta, ja monta mielenkiintoista yksityiskohtaa jäi kuvaamatta. Paikka on myös niin ainutlaatuinen, että se pitäisi oikeastaan päästä kokemaan itse, sitä on vähän vaikea kuvailla sanoin tai kuvin.

Kun juolavehnää ja muuta on saatu
poistettua, ovat kurjenkello,
ahomansikka ja muut perinteiset
niittykasvit vallanneet itsestään sijaa.

Yksi kantava ajatus Väinölänpuistossa on se, että eri puulajeja on istutettu pieniksi, muutaman puun ryhmiksi, toisin kuin yleisesti arboretumeissa, missä puut sijaitsevat yksittäin toistensa lomassa. Tämä tuo kokonaisuuteen selkeyttä ja johdonmukaisuutta, eri puulajit hahmottuvat paremmin.














Mauri ehti jo tässä lyhyehkössä ajassa kertoa ison joukon mielenkiintoisia puutarhavinkkejä, kuten:

- tuomi karkottaa jäniksiä: kannattaa tehdä tuomista "suoja-aita" jänisten suosiminen taimien ympärille

- muurahaisten olemassaolo karkottaa punkkeja: muurahaiskeot ovat hyvästä ja niitä voi "ruokkia" asettamalla silloin tällöin puunkarahkan nojaamaan pystyssä pesää vasten.

- urea, siis ihmisen virtsa (kultavedeksikin kutsuttu!), pitää peurat loitolla: kannattaa käydä pissillä puutarhan laitamilla 😊

Niksi kasvien nimien merkitsemiseen:
vanha sälekaihtimenpätkä, johon nimi
on kirjoitettu lyijykynällä. Kestää kuulemma
todella hyvin, useita vuosia! 
Jos en vallan väärin muista, Mauri
mainitsi japaninsiipipähkinän 
lempipuukseen.

















Vielä yksi vinkki, kasvien tukikeppeinä
on käytetty lammasaidan tukikeppejä.
Metallirunkoisina ne ovat kestäviä, ja 
niiden avulla pystyy myös ohjaamaan
vinoksi kasvanutta kasvia suoraksi.












Vaikuttavia olivat myös kymmenet tuuheat, muotoon leikatut kuuset, joita kasvaa erityisesti pihapiirissä. Kyseessä on aivan tavalliset suomalaiset metsäkuuset.

Ne tarjoavat runsaasti pesäpaikkoja pikkulinnuille sekä suojaa petolinnuilta ja talven viimoilta.





Kuuset leikataan marras-maaliskuussa suojasäällä. Vuosikasvuista poistetaan vain kolmannes tai enintään puolet.



Hauska erikoisuus oli myös variegata-vaahtera, joka erottui metsästä iloisen vaaleankellertävänä. Mielenkiintoisia vaahteran värimuunnoksia oli muitakin.
Paikoitellen tuntui kuin olisi ollut satumetsässä 😊

Lisäksi oli lukuisia mielenkiintoisia kasveja, jotka eivät päätyneet kuviini asti, kuten vaikka riippakoivun erikoismuoto kyynelkoivu, likusterisyreeni sekä hibatuija.

Nyt kävi niin, että tälle postaukselle tulikin jo niin paljon mittaa, että aihe vaatii jatko-osan. Kerron siinä enemmän erilaisista rakennelmista, kuten huikeasta kesäsuihkusta 😊 Jatko-osaan pääset tästä

#avoimetpuutarhat #Orivesi #arboretum #puutarha #metsä #puu #puut #erikoiskasvi

perjantai 2. kesäkuuta 2023

Lämpöä kaipaillaan!

Hyytävät kelit laittoivat totaalisen stopin kaikelle kasvulle. Kasvit vain jurovat ja ihmettelevät, minne lämpö katosi. Hyinen keli ei oikein innosta puutarhuriakaan.

Herkkikset pääsivät taas lämmittelemään sisälle nojatuoliin, kun ei muutakaan paikkaa löytynyt.
Nyt niitä ei hennoisi millään viedä päivälläkään ulos palelemaan.

Toukokuun lopulla kovasti pohdin, olisinko uskaltanut jo ilmoittautua heinäkuiseen Avoimet puutarhat -tapahtumaan tänä rivaripihamme ensimmäisenä kesänä. 

En ole koskaan vielä osallistunut tapahtumaan, mutta pitkään se on ollut suunnitelmissani, ja ajattelin, että nyt tämän rivaripihan myötä se voisi hyvin mahdollistua.

Jätin nyt kuitenkin vielä ilmoittautumatta, kylmät kelit vaikuttivat vähän siihenkin, kun hommat ei ole oikein edenneet.  Toivottavasti sitten seuraavana kesänä!

Tänä vuonna on nyt sitten vielä mahdollista kierrellä muiden puutarhoissa, täytyy ottaa siitä kaikki ilo irti lauantaina 9.7. 😊

Ovenpielessä lämmittelemässä.

#avoimetpuutarhat #taimikasvatus #taimi #lämpötila #kylmyys #puutarha #taimi

sunnuntai 7. elokuuta 2022

Avoimet puutarhat odottavat!

Tänään se taas viimein koittaa, Avointen Puutarhojen päivä!

Oletko sinä osallistumassa päivään, joko kiertelemällä kohteissa tai esittelemällä omaa puutarhaasi?

Itse en ole tohtinut ainakaan vielä tähän mennessä omaa puutarhaani esittelemään. Kai sitä on myös sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen, iso kiitos ja kunnioitus kaikille puutarhansa avaaville! 

Minun oli tarkoitus vierailla tällä kertaa kiinnostavassa kohteessa kotinurkilla. Aina kaikki ei kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan. Läheisten ihmisten sairastelujen vuoksi en ole nyt kotosalla, vaan olen pääkaupunkiseudulla. Olin tämän myötä ajatellut, että koko tapahtuma jää väliin. Vaan nyt yhtäkkiä tajusin, että onhan niitä kohteita täälläkin 😀 ja niinpä vaihdan nyt vain alkuperäistä suunnitelmaani.

Mahdollisia suuntia olisi kaksikin, joko Porvoon tai Lohjan seutu. Taidan ensimmäiseksi suunnata jälkimmäiseen, katsotaan sitten, ehtisikö sitä vielä muutakin. Aikaa kun on kuitenkin on vain tiukka viisi tuntia klo 12 -17.  Toki esittelijöiden kannalta ihan inhimillistä, ettei aika ole tämän pidempi. Saapa nähdä, mitä kaikkea tässä ajassa tulee vastaan! Jospa vaikka joku mukava puutarhakahvila? Sääkin näyttää lupaavalta!

Tästä pääset lukemaan jutun vierailustani.

Yksi äärimmäisen kiinnostava kohde olisi ollut Yli-Yrkön tila Somerolla, mutta se ei näy olevan lainkaan kohteiden joukossa.

Jos et tänään pääse kiertelemään, niin löydät kotimaisten puutarhakohteiden listaltani noin 50 kohdetta, joista valtaosalla on varsin laajat aukioloajat. Osa kohteista on sellaisia, joissa voi piipahtaa vapaasti milloin vain!
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!