Näytetään tekstit, joissa on tunniste kantarelli. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kantarelli. Näytä kaikki tekstit

lauantai 19. syyskuuta 2015

Viikonloppuherkuttelua

Harvoinpa on herkuttelu yhtä helppoa kuin syksyllä; ei tarvitse kuin kipaista tuoreet raaka-aineet kasvimaalta tai lähimetsästä, pistää ne hetkeksi pannulle tai grilliin, ja pian onkin jo herkkuhetken aika :)

Oman maan satoa kevyesti grillattuna, takana oleva halloumijuusto antaa  
grillikasvisannokseen mukavan säväyksen. 
Kantarellejakin löytyi yllättäin, jopa siinä määrin, että meinasi käydä astia pieneksi. Eikä mukana tietysti ollut sieniveistäkään, joten sienet oli otettava multineen päivineen. Veitsi pitäisi pitää tähän vuodenaikaan aina vakiovarusteena mukana.

Sieniastian pohjalla on muuten muutamia suppilovahveroitakin, niitäkin oli siis jo noussut.


Sienet päätyivät kastikkeeseen, johon
tuli myös vähän kesäkurpitsaa ja
pekonia makua antamaan. 
Oikein hyvää viikonloppua kaikille! 
Seuraava postaus onkin sitten varmaan arvonta... :)

perjantai 29. elokuuta 2014

Sienisyksy vaikuttaa lupaavalta!

Heinäkuun helteillä ei olisi uskonut, että tänä syksynä nousee ainuttakaan sientä.

Vaan kuinka kävikään, elokuu toi tullessaan sellaiset sateet, että kyllä sienten nyt kelpaa. Varsinkin, kun sää on kuitenkin jatkunut kohtuulämpimänä.

Kantarelleja on löytynyt oikein mukavasti, ja ne ovat olleet muhkean kokoisia. Juuri muita sieniä ei meilläpäin ole vielä näkynyt.


Jos sää jatkuu samankaltaisena, luulisi sieniä piisaavan jatkossakin.

Siitäkin huolimatta olen kyllä mielissäni siitä, jos sateet nyt hiukan hellittävät, kuten on lupailtu.




Hyvää viikonvaihdetta - vaikkapa sienestyksen merkeissä!

Ja vielä on pari päivää aikaa osallistua blogin arvontaan, jossa monenlaisia palkintoja!

tiistai 13. elokuuta 2013

Voi tätä yltäkylläisyyttä!

Sade on nyt herättänyt kantarellitkin. Niitä löytyy ainakin kosteimmilta paikoilta. Eipä tarvitse tähän aikaan kaupasta käydä hakemassa juuri muuta kuin maitoa, leipää, kananmunia - ja lisää pakasterasioita.

Eläimiä kun meillä ei tällä hetkellä ole kuin koira. On kyllä ollut niin kanoja, kalkkunoita, lampaita kuin hevosiakin. Ehkä joskus taas vielä jotain. Mutta nyt kerätään kantarelleja!

Kantarellit on hauskoja, kun ne nousevat vuodesta toiseen lähes millintarkasti samoille paikoille, ovat siellä valmiina odottamassa kuin pienet lamput. Kun paikkoja löytää, on sienet helppo käydä keräämässä - kunhan muistaa ne paikat :)

Joskus huonompana sienivuonna melkein huvittaa, kun tismalleen oikealle paikalle saattaa olla noussut vain yksi pienenpieni kantarelli osoittamaan, että juuri tässä sen paikan pitäisi olla!

sunnuntai 4. elokuuta 2013

Nälkäinen lapsi

Sieniä ei kuivuuden vuoksi ole täällä tällä hetkellä lainkaan. Onneksi niitä oli sillä kertaa, kun silloin päälle 10-vuotias tyttäremme oli aikanaan kipeänä yksin kotona. Yritti soittaa äidille töihin, mitä voisi syödä, mutta äiti ei voinut vastata kun oli kokouksessa.

Näppärä tyttö meni pihalle, kävi keräämässä kantarellit lähimetsästä ja teki sienikastikkeen. Uusavuttomuutta ei ollut havaittavissa.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!