Näytetään tekstit, joissa on tunniste tomaattikastike. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tomaattikastike. Näytä kaikki tekstit

lauantai 21. marraskuuta 2020

Tomaattia säilöön uudella tavalla

Olen pääni puhki miettinyt, miten säilöisin viimeiset, sisällä kypsyneet tomaatit, joita on vielä aika runsaasti jäljellä.

Ihanaa tomaattikastiketta on jo tullut tehtyä pakastimeen yllin kyllin, samoin tomaattimurskaa löytyy pakkasesta.

Nyt viimein keksin varsin yksinkertaisen tuoretomaattikastikkeen 🙂 Tämän idea on se, että murskatuista tomaateista valutetaan pois enin neste, jolloin saa ihanan täyteläisen tomaattikastikkeen ilman, että sitä tarvitsisi sen kummemmin keitellä kokoon.

Pilkoin nopeasti tomaatit muutamaan palaseen, isommista poistin kannat.

Laitoin tomaatinpalat astiaan, missä survoin niitä nopeasti perunanuijalla niin, että rakenne vähän rikkoontui ja neste irtosi tomaateista. Sitten siivilöin tämän mössön valuttaen enimmän nesteen pois.

Tomaattimehukin kannattaa ottaa talteen.

Mössö takaisin astiaan, ja joukkoon vähän mausteita maun mukaan: suolaa, ehkä yrttejä ja pippuria sekä loraus ketsuppia antamaan vähän potkua. Valkosipulia jos tykkää.

Tämän jälkeen surautin mössön sauvasekoittimella nopsasti vähän tasaisemmaksi. Tässä vaiheessa myös mukana olevat tomaattien kuoret pilkkoutuvat hienommaksi silpuksi, eivätkä enää häiritse.

Pieniä sattumia saa kuitenkin jäädä, massaa ei välttämättä tarvitse hienontaa aivan tasaiseksi.

Vanha purkinkansi kertoisi parasta ennen
-päivän menneen jo hyvän aikaa sitten... ;) 








Lopuksi kastikkeen voi vielä kuumentaa, jos haluaa säilöä sitä kuumennettuihin lasipurkkeihin, jolloin se säilyy ihanana vuodenkin verran! 

Kastike sopii mainiosti esimerkiksi pizza-tai pastakastikkeeksi tai vaikka tomaattikeiton pohjaksi.

Halutessaan kastikkeen joukkoon voi lisätä vaihtelun vuoksi myös pilkottua sipulia tai vaikka kesäkurpitsaa silputtuna.

tiistai 28. elokuuta 2018

Tomaattikastike jalostui entisestään

Olen aiemmin kertonut, kuinka keittelen joka syksy suuret määrät monikäyttöistä tomaattikastiketta, jonka säilön pakastamalla.

Kastikkeeseen tulee tomaattien lisäksi sipulia ja valkosipulia, siihen voi myös upottaa kesäkurpitsaa pieninä paloina. Ja tietysti sopivia mausteita. Postauksen lopusta löytyy linkki tarkempaan ohjeeseen.

Tänä vuonna, kun tomaattisato tuntuu olevan parempi kuin koskaan, olen jalostanut kastiketta vielä hieman entisestään.

Kun olen keittänyt kastikkeen valmiiksi, olen lisännyt siihen tuoreita kirsikkatomaatinpuolikkaita, ja kiehauttanut kastikkeen sen jälkeen vielä nopeasti.

Kirsikkatomaatinpalat odottavat vielä pääsyä kastikkeen joukkoon.
Nämä lähes tuoreet pikkutomaatinpalat antavat kastikkeeseen vähän uudenlaista suutuntumaa, makua ja potkua. Ja näin kastikkeeseen saa helposti upotettua vielä entistäkin enemmän tomaatteja :)

Valmista!
Tässä vielä linkki alkuperäiseen tomaattikastikkeeseeni: mainio tomaattikastike

sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Tomaatteja paahtoon ja pakkaseen

Tomaattiterttuja roikkuu kasvihuoneen
katosta pitkin poikin.
Tomaatit ovat tuottaneet meillä tänä vuonna ennätyssadon. Tuntuu, että niitä riippuu, roikkuu ja kypsyy vähän joka paikassa :)

Tänä viikonloppuna onkin aika kerätä viimeisetkin vihreät tomaatit kasvihuoneesta sisälle jatkamaan kypsymistä.

Kun tomaateista on jo keitetty litrakaupalla ihanaa tomaattikastiketta sekä tehty tölkkitolkulla paholaisen hilloa, voi loput tomaatit pakastaa paahdettuina.

Löysin Rakkautta ja maan antimia -blogista ihanan paahdettujen tomaattien ohjeen, joka on peräisin Pirkka-lehdestä. Tuossa ohjeessa paahdetuista tomaateista tehtiin herkullista tomaattikeittoa, jota kokeilin viime viikonloppuna.

Tämä ruukussa kasvava tomaatti kasvoi
nojailemaan vieressä olevaa korivaunua vasten.


Tuosta sain ajatuksen, että tomaatteja voisi paahtaa enemmänkin ja pakastaa erilaisiin tarkoituksiin. Nämä olisivat varmasti oikein herkullisia vaikkapa pizzapohjan tomaattikastikkeena.

Valkosipuliöljyllä siveltyjä tomaatinpuolikkaita paahdetaan 200-asteisessa uunissa tunnin verran, niin että ne kypsyvät kauniisti.

Paahtamisen jälkeen poistin vielä tomaateista kuoret, ainakin niistä, joissa kuori tuntui kaikkein sitkaimmalta. Minua nuo kuorenpalat joskus häiritsevät.

Se onkin erikoista, että näihin omiin tomaatteihin tuntuu kehittyvän paljon paksumpi kuori kuin "kaupan" tomaatteihin. Olen monesti miettinyt, mistä tuo mahtaa johtua? Liittyyköhän siihen, että tomaattilajikkeet ovat erilaisia - vaiko siihen, että kasvuolosuhteet eivät kotioloissa ole lainkaan niin vakioidut kuin kaupallisessa viljelyssä - vai kenties molempiin?

Kuorien poistaminen kypsistä tomaateista kävi nopeasti ja helposti veitsen avulla. Kuorien lisäksi poistin myös tomaattien kannat, sillä itse en pidä niistä lainkaan. Tässäkin tuntuu olevan koulukuntaeroja.

Joskus olen hämmästellyt joitain ravintolasalaatteja, kun tomaatteihin on jätetty kannat. Kerran ihmettelin tätä samaa kotosalla tyttären tehtyä salaatin. Hän taas kummasteli ihmettelyäni, sillä hänen mielestään juuri kannat ovat parasta tomaatissa :) Makuasioista on siis monta mieltä!

Viimeiset tomaatit paahdettuina uunista ulos!
Poistatko sinä tomaatteja käyttäessäsi niistä kannat, vai saavatko kannat
olla?

perjantai 6. helmikuuta 2015

Nam, miten hyvä ja helppo arkiruoka!

Tämän helpompaa ei voi ruoanlaitto olla.

Otin pakastimesta rasiallisen ihanaa, omatekoista tomaattikastiketta ja kaapista paketillisen valmista kaupan papusekoitusta. Näistä syntyy nopeasti mainio kastike pasta-annokselle.

Tomaattikastike laitetaan kattilaan kuumenemaan ja sekaan pavut, joita voi halutessaan puristella sormien välissä hiukan pienemmiksi.

Samanaikasesti toiseen kattilaan pastaa kiehumaan.

Halutessaan tomaattikastiketta voi vielä lisämaustaa esim. (tuoreilla) yrteillä.

Kastike sekoitetaan kypsän pastan joukkoon, tai jokainen kokoaa aineksista oman annoksensa. Pinnalle vielä ripaus juustoraastetta, ja valmista tuli!

Oikein hyvää helmikuun ensimmäistä viikonloppua!

keskiviikko 21. elokuuta 2013

Mitä tehdä kesäkurpitsasta?

Äitini kysyi, mitä hän voisi tehdä antamistani kesäkurpitsoista. Vähän vaikea kysymys, sen vuoksi että mahdollisuuksia on niin valtavasti!

Tässä joitain päällimmäisiä vinkkejä helpoimmasta päästä alkaen:

- ihana ja helppo aasialaistyyppinen kesäkurpitsalisuke
- grillattuna tai paistettuna sellaisenaan maustettuina viipaleina
- ratatouille (kesäkurpitsaa, sipulia, paprikaa, tomaattia ja mausteita pannulle. Kasvikset kuullotetaan öljyssä ja haudutetaan kypsiksi kannen alla. Lopuksi päälle tuoreita yrttejä ja/tai persiljaa, nam!)
- ihana ranskalainen avopiiras galette
- täytetyt kesäkurpitsat
- isoäidin kurkkuihin (etikkaiset tuorekurkut) voi laittaa joukkoon myös ohuita kesäkurpitsaviipaleita
- raastettuna mm. jauhelihataikinoihin, leivonnaisiin ym..
- tomaattikastikkeeseen
- "lasagne", jossa pastan sijaan pannulla kuullotettuja kesäkurpitsasiivuja, tosi hyvää!

- limemarinoidut kesäkurpitsasiivut, niihin ohje tässä:

1 pienehkö kesäkurpitsa
1 dl öljyä
pari valkosipulinkynttä silputtuna
1/2 dl limemehua (voi käyttää myös sitruunamehua)
sitruunapippuria

Siivuta kesäkurpitsa pitkittäin aivan ohuiksi siivuiksi, esim. juustohöylällä. Kuivata viipaleita uunissa 140 asteessa puolisen tuntia, niin että ne muuttuvat hieman nahkeiksi. Viipaleet kannattaa levittää leivinpaperille pellille mahdollisimman "ilmavasti" siten, että olisivat osin irti leivinpaperista. Nosta viipaleet kulhoon. Sekoita marinadin ainekset keskenään ja kaada marinadi kurpitsaviipaleiden päälle, anna maustua mielellään seuraavaan päivään jos maltat ;)

Vain mielikuvitus on rajana kesäkurpitsan käytölle!

Mihin sinä käytät kesäkurpitsaa? Laitapa kommentti!

#hyvä #herkullinen #paras #kesäkurpitsa #vinkki #ohje #resepti #marinoitu #marinoidut #lime #sitruuna

maanantai 12. elokuuta 2013

Mainio tomaattikastike

Ennen keittämistä.
Se on nyt tomaattien aikaa. Suurin osa tomaateista menee monikäyttöiseen, itse kehittelemääni tomaattikastikkeeseen. Siihen tarvitaan pari-kolme kiloa tomaatteja, pari sipulia, valkosipulia maun mukaan, sokeria puolisen desiä ja saman verran ketsuppia, pari teelusikallista paprikajauhetta, maun mukaan suolaa, yrttejä ja cayenneä. Lisäksi tähän on helppo upottaa kesäkurpitsaa, esim. puolikas keskikokoisesta kurpitsasta tähän satsiin.

Kesäkurpitsa ja tomaatit pilkotaan pienehköiksi paloiksi, tomaateista kannat pois. Sipulit silputaan pienehköiksi. Kaikki ainekset laitetaan kattilaan. Tässä vaiheessa kattilasta voi kaataa pois tomaateista valuvaa nestettä, jos haluaa paksumpaa kastiketta. Keitellään sekoitellen tunnin verran, loppuvaiheessa ilman kantta. Maista ja lisää mausteita tarpeen mukaan. Purkita puhtaisiin purkkeihin tai pakasta sopivissa rasioissa.
Valmiina pakkaseen.

Kastike sopii melkein mihin vain: tomaattikeiton pohjaksi, oivaksi pastakastikkeeksi, pizzapohjalle, erilaisiin patoihin, kalan kanssa sekä tomaattirisottoon. Erityisen hyvin se toimii kun levittää kastiketta uunipaistin pintaan ennen paistamista.

Sitten kun on tehnyt riittämiin tomaattikastiketta, voikin siirtyä herkullisen paholaisen hillon valmistuksen, ohje löytyy tästä.

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!