Näytetään tekstit, joissa on tunniste Puutarha. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Puutarha. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 24. toukokuuta 2026

Vielä ehdit osallistumaan arvontaan!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Blogissani on parhaillaan meneillä arvonta, jossa on kolme ihanaa palkintoa. Ehdit osallistumaan arvontaan vielä tämän sunnuntaipäivän ajan: tästä pääset mukaan! Arvonnan palkinnot on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha
.

Molemmat puutarhaliikkeet ovat hienoja kotimaisia perheyrityksiä. Puutarhanikkarit toimii pääkaupunkiseudulla ja Honkasen puutarha Kangasalla Tampereen kupeessa.

Aloitetaan tutustuminen Puutarhanikkareiden
Herttoniemen myymälään sisätiloista, joissa 
muun muassa tervehtii tämä hauska
koristepapukaija :)
Puutarhanikkareilla on pääkaupunkiseudulla kolme runsasta ja ihastuttavaa myymälää:  Espoonlahdessa, Espoon keskuksessa ja Herttoniemessä. Myymälöistä jokainen on omanlaisensa, joten kannattaa vierailla vaikka kaikissa! 

Kävin tutustumassa Puutarhanikkareiden Herttoniemen myymälän runsaisiin valikoimiin muutama viikko sitten. Mitä pidemmälle taimipihassa eteni, sitä enemmän sai hämmästellä hienoja esillelaittoja, valikoimien runsautta ja sitä, mitä kaikkea sinne oli saatu mahtumaan! 


Kasvi- ja siemenvalikoimat ovat runsaat ja monipuoliset.
Kasvien yhteydestä löytyy myös kivoja 
ohjelappuja.






Niin trendikästä kultalakkaa oli
mitä moninaisimmissa väreissä. 
Näistä saisi ihania, pörriäisiä
houkuttelevia väriläiskiä erilaisiin istutuksiin :)
Puutarhanikkareilta on saatavilla myös konsultointi-, pihasuunnittelu- ja viherrakennuspalveluita. 

Tarjolla oli myös monenlaisia kivoja koristeita ja rakennelmia. 
Tällainen pieni metallisilta olis aika ihana :) 

Alueen keskellä on hieno kasvihuone, jonka seinustalla oli viinirypälettä
lukuisina erilaisina lajikkeina.

Raparperia oli ainakin kymmentä lajiketta - nyt täytyy
myöntää tietämättömyyteni - en todellakaan tiennyt, että 
siitä on olemassa niin monia lajikkeita :)
Orvokkivalikoimat olivat tuolloin muutama viikko sitten
mahtavan runsaat.





Honkasen puutarhalla on Kangasalla sijaitsevan suuren puutarhamyymälän lisäksi kesäaikaan myös kesäkukkamyymälä Tampereen Lielahdessa. 

Kangasalan myymälä sijaitsee Honkasen puutarhan yhteydessä. Yhteensä 7000 m2:n suuruisissa kasvihuoneissa kasvatetaan monipuolisesti erilaisia sesonkikasveja - siis todellista lähituotantoa :) 

Suuresta myymälästä löytyy myös laaja valikoima siemeniä, runsaasti monenlaisia puutarhatarvikkeita ja kesäaikaan myös kahvio.
Keväisessä ammattikasvihuoneessa on aina mahtavaa pistäytyä - ei malttaisi
millään lähteä pois :) 

Vielä tänään sunnuntaina 24.5.26 ehdit osallistumaan blogiarvontaani kirjoittamalla arvontapostaukseen (ei siis tähän postaukseen) kommentin siitä, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Näitä kommentteja on ollut jo tähän mennessä tosi ihana lukea. Enimmäkseen innoittajat ovat olleet äitejä ❤️ - tai isovanhempia 💕 Mutta on joukkoon päässyt myös pappa, Erkki ja isä. 

perjantai 15. toukokuuta 2026

Nyt vihdoin: miljoona-arvonta... 😊

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Nyt on arvonnan aika! Lupasin teille ahkerille lukijoilleni arvonnan sen juhlistamiseksi, kun blogissani tuli hiljattain täyteen miljoona katselukertaa 😊

Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:

Ensimmäinen palkinto. 
Toinen palkinto. 
Kolmas palkinto. 

Pääset osallistumaan arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki, jotta tavoitan voittajan.

Arvonta päättyy su 24.5. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa. 

Mikäli en tavoita voittajaa toukokuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.

Osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille ihanista vastauksista ❤️ Kerron voittajat pikimmiten 😊

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha

tiistai 21. huhtikuuta 2026

Kiva pieni "etelänreissu" 😊

Se on aina kuin ulkomaille lähtisi, kun hurauttaa kotoa parisataa km etelämmäs... 😊
Honkasen puutarhalla oli laitettu asioita kivasti esille.
Pian aukeaa myös kahvio.

Poikkesin ensin matkalla Kangasalla Honkasen puutarhalla, olipas siellä keväistä ja mukavaa 😊 Tämä saattaa myös hiukan liittyä tulevaan blogiarvontaani... 😊




Keväinen ammattilaiskasvihuone on niin mukava paikka vain
fiilistellä upeita näkymiä - en olisi malttanut millään lähteä jatkamaan matkaani... 😊

Yksi pirteän oranssi orvokkiruukku tarttui mukaan
tuliaiseksi tyttärelle Helsinkiin.

Taimia, taimia... 
silmänkantamattomiin...

Amppeli poikineen... 😊

Väkeä kuin pipoa... Mut päässä niillä oli kyllä 
kruunuja, joihin oli toivottu sonnustauduttavan.

Helsingissä sattuikin melkoinen tapahtuma, Kruunusiltojen avajaiset! Upean, Suomen pisimmän ja korkeimman sillan avajaiset olivat houkutelleet valtavasti väkeä - sinne siis piti mennä itsekin testaamaan uusi silta 😊




On se silta komea ja vaikuttava!
Frisbeetäkin piti käydä vähän heittelemässä, ja samalla moikkaamassa etelässä jo runsaina kukkivia valkovuokkoja 😊

Helsingissä kävin vielä yhdessä puutarhamyymälässä - sieltä tarttui mukaan aika vastustamattoman värikkäät kotiinviemiset 😊 
Olipas mukava ja virkistävä viikonloppu!

sunnuntai 22. maaliskuuta 2026

Tulin aivan yllätetyksi 😀

Tämähän nyt tapahtui lopulta aivan yhtäkkiä yllättäen, ja huomattavasti aiemmin kuin olisin ikinä osannut arvata - blogini käyntikertojen laskuri pyörähti tällä viikolla 1 000 000:aan, huhhuh!

Tällainen oli lukema kun huomasin tuon
rajan ylittyneen. Ihan h-hetki meni siis ohi.

Olen vähän sanaton, varsinkin kun tämä tapahtui reilu kuukausi ennen kuin olin uumoillut. 

Tämän tapahtuman kunniaksi lupaamastani arvonnasta ei nyt myöskään ole valitettavasti vielä tietoakaan, asia on vasta aivan suunnitteluasteen alussa. Jossain kohtaa tässä kevään aikana kumminkin tulossa!

Tässä kohtaa on paikallaan pieni blogini historiakatsaus, lähinnä erilaisten lukujen valossa. Tämä on nyt 894. postaukseni tässä blogissa. 

Olen pyrkinyt siihen, että blogini olisi jonkinlainen blogin ja verkkosivun yhdistelmä. Kaikkia aiempia juttuja pääsee varsin helposti lukemaan blogin oikeassa reunassa olevien koosteiden ja ryhmittelyjen kautta.

Blogini luetuimmat jutut kautta aikain ovat olleet:

Edellisvuotisten marjojen hävitys - tämä oli nyt minullekin vähän yllätys. Tämä juttu ei ole ollut aiemmin kärkisijoilla, on noussut sinne vasta aivan hiljattain. Mutta mikä ettei, ihan tärkeä Aihe 😊

Tillin pakastaminen äitini niksillä
oli pitkään blogini luetuin juttu.
Nyt se on menettänyt kärkisijansa.

Tillin pakastaminen - tämä juttu on ollut pitkään aivan kärkisijoilla, perustuu äidiltäni oppimaani niksiin.

Kiva löytö vanhasta puutarhasta - vähän yllättävää, en oikein osaa ajatella, mikä tässä jutussa on saanut sen nousemaan näin kärkeen.

Porkkanankasvatuksen niksit - tämän sijoittuminen luetuimpien juttujen joukkoon ei niin isosti yllätä, tärkeää perusasiaa.

Katselukertoja blogissani on tätä nykyä keskimäärin noin 300-500/vrk, kesäaikaan luonnollisesti vähän enemmän, talvella vähemmän.

Viihtyisä Lepaan puutarhaoppulaitos Hattulassa
löytyy kotimaisten puutarhakohteiden 
listaltani.

Entä mikä on blogini juttu, mistä itse kaikkein eniten tykkään? Se on ehdottomasti erilaisten kotimaisten puutarhakohteiden listaus. Listalta löytyy tällä hetkellä noin 50 erilaista, mielenkiintoista puutarhakohdetta eri puolilta Suomea. Täydentelen listaa sitä mukaa kun löydän uusia kohteita.

Entäpä blogin tulevaisuus? Tässä reilun kymmenen blogikirjoitteluvuoden aikana on aina silloin tällöin käväissyt mielessä jopa bloggaamisen lopettaminen. Niinä hetkinä on kuitenkin aina tapahtunut jotain, mikä on tuonut jälleen uutta intoa bloggaamiseen.

Tämä miljoonan katselukerran rajan saavuttaminen oli yksi tällaisista asioista. Yksi aiempi hyvin merkittävä asia oli muuttomme maalta rivitaloon muutama vuosi sitten.

Kuvittelin ensin, että se olisi ollut puutarhabloggaamisen loppu - mutta jopa päinvastoin, se toikin aivan uutta innostusta ja sisältöä, kun puutarhanhoito siirtyi pienempiin puitteisiin rivaripihalle ja parvekkeelle.

On ollut hyvin mielenkiintoista testailla ja tutkia sitä, mitä kaikkea syötävää rivarissakin voi kasvattaa, ja millä tavoin. 

Nyt olen miettinyt, että seuraava etappi voisi olla pyrkimys tuhanteen blogijulkaisuun - joita siis tämän kirjoituksen jälkeen on 894. Tämänhetkisellä julkaisutahdillani siihen menisi parisen vuotta... 😊

Suurkiitos teille kaikille lukijoille, kun olette olleet mukana ❤️

sunnuntai 8. maaliskuuta 2026

Haaveilua...

Niin mukavaa kuin puutarhanhoito onkaan, niin vähintään yhtä ihanaa on kaikenlainen puutarhahaaveilu 😊

Nyt juuri, puutarhan vielä uinuessa lumipatjan alla, on mitä otollisin ajankohta haaveilulle.

Voi unelmoida ensi kesän kasvatuksista - mitä kaikkea sitä tällä kertaa laittaisikaan kasvamaan, millaisia uusia kokeiluja? 

Omien kasvattelujen lisäksi mainio haaveiluaihe ovat erilaiset puutarhavisiitit. Minkälaiset puutarhat kutsuisivat ensi kesänä?

Yksi minun pitkäaikaisia haaveitani on ollut Avointen puutarhojen ruotsalainen vastine Tusen trädgårdar. Sen hankaluus on se, että tapahtuma järjestetään vain joka toinen vuosi, aina parillisina vuosina - ja aina juuri tuolloin on ollut jotain muuta tekemistä. 

Mutta tänä vuonna on vihdoin tulossa myös tämän aika, odotan jo suurella innolla!

Tusen trädgårdar järjestetään sunnuntaina 28. kesäkuuta. Olen seurannut mielenkiinnolla tapahtuman Facebook-sivua, missä toinen toistaan houkuttelevammat kohteet kertovat osallistuvansa tapahtumaan.

Tulee olemaan suuri valinnan vaikeus, mitkä tuhansista tarjolla olevista upeista puutarhoista valita vierailukohteiksi seitsemän tuntia kestävän tapahtuman aikana. Silloin varmaan viipotetaan aika tukka putkella 😊

Suomessa Avoimet puutarhat-tapahtuma järjestetään tällä kertaa sunnuntaina 5.7. 

Voit hakea inspiraatiota kesän puutarhareissujen suunnitteluun myös kotimaisten puutarhakohteiden listaltani, mistä löytyy noin 50 mielenkiintoista kohdetta eri puolilta Suomea.

Yksi minulle "pakollinen" loppukesän kohde on ihana ja erikoinen Fruticetumin hedelmäpuutarha Lohjalla. Myös käynti Vaasan edustalla Bergön saaressa sijaitsevassa Niittytilan taimistossa on ollut pitkäaikainen haaveeni - ehkä sinnekin tänä kesänä? Onko sinulla mielessä puutarhakohteita, joissa haluaisit päästä käymään? 

perjantai 27. helmikuuta 2026

Jännittävä vuosi meneillään 😊

Nyt alkaa olla aika jännät paikat 😊 Olen seuraillut pienellä jännityksellä blogini kävijälaskurin pyörimistä (löytyy tuolta blogin oikeasta reunasta). Siihen ilmestynee tässä kevään aikana ykkönen ja kuusi nollaa 😀

Enpä olisi voinut tätä ikinä arvata reilu 10 v. sitten aloitellessani bloggaamista aivan "pystymetsästä".

Aikamoinen taival on tullut kuljettua. En  olisi tuolloin myöskään mitenkään voinut veikata, että tulen tässä kohtaa asumaan tyytyväisenä rivitalossa, muuttaneena pois alkuperäisestä puutarhakohteestani.
Vuonna 2015 kerroin, miten törmäsin yllättäen
isoäitini suosikkikasviin
 ruskoliljaan, jota isoäitini
keisarinkruunuksi kutsui. Nämä muuttivat
v. -23 mukanani rivitalopihaan.
Mutta vielä vähän alkulähteille, tässä pieni pätkä ensimmäisestä blogipostauksestani heinäkuulta 2013:
"Lainasin nimimerkkini (Kerttuli) hieman muunneltuna jo edesmenneeltä (Kerttu-) isoäidiltäni, kiitokset hänelle siitä!"

Ensin hiukan tunnelmia vanhasta puutarhastamme. Vähän tulee ikävä näitä katsellessa... :(
Vanhoista ikkunoista tehdyssä kasvihuoneessa viihtyivät niin erilaiset tomaatit kuin eksoottisemmatkin kasvit. Kuvan kesänä kokeilin myös munakoison kasvattamista (pöydällä).
Vasemmalla kukkii runsaana pieniä tomaatteja 
tuottava Ildi-lajikkeen tomaatti.

Bloggaaminen on antanut runsaasti intoa omaan puutarhailuun ja johdattanut moniin, moniin mielenkiintoisiin tilanteisiin ja paikkoihin, joihin ei olisi tullut muutoin päädyttyä. 

Uteliaana ihmisenä on tullut koluttua niin erilaisia kauppa- kuin myös runsaasti yksityisiä puutarhoja sekä puutarha-aiheisia tapahtumia kuten messuja, niin Suomessa kuin naapurimaissakin

Avoimet puutarhat -päivä on aina yksi odotetuimpia kesätapahtumia. Mieleenpainuneimpia vuosien varrelta ovat olleet mm. käynti Tomaatti-Ritun huikeassa pihassa Turussa, Liisan upea puutarhaTampereella, erikoinen ihana Fruticetumin hedelmäpuutarha Lohjalla, arboretum Frick Tampereen kupeessa, Lepaan puutarhaoppulaitoksen ihana miljöö, todella erikoinen Viherpaja Vantaalla sekä monet upeat puutarhakohteet Ruotsin puolelta.... Onhan näitä 😊
Tomaatti-Ritu kasvattaa omakotitalonsa pihassa ja pienessä kasvihuoneessa
valtavan määrän erilaisia tomaattilajikkeita.

Lepaan puutarhaoppilaitoksen suuressa puutarhassa on mukava, rauhallinen tunnelma.
Lepaa on myös ainoa paikka, missä olen saanut vierailla
ammatti-tomaattikasvihuoneessa.
Oli hyvin mielenkiintoista!

Olen itse osallistunut Avoimiin puutarhoihin kerran pienimuotoisesti avaamalla tämän rivaripihan - en kuitenkaan tohtinut virallisena Avointen puutarhan kohteena, vaan ilmoittelin asiasta vain paikallisesti. Sekin oli tosi mukava kokemus 😊
Pian rivitaloon muuttomme jälkeen ryhdyin etupihan kunnostushommiin.







Takapihan puoli terasseineen ja parvekkeineen 
on kuitenkin minulle huomattavasti tärkeämpi puoli. 

Sain siirrettyä takapihalle rakkaita kasveja vanhasta puutarhasta: 
rusko- ja päivänliljoja, harjaneilikoita, kärhön, raparperin, maa-artisokkia... 

Tykkään rehevästä, vähän viidakkomaisesta pihasta :)
Bloggaaminen on myös tarjonnut jopa erilaisia yllättäviäkin työkeikkoja. Hauskin oli jo kauan aikaa sitten, kun Klingendahlin Naistenhaku-palvelu oli löytänyt blogini, ja kutsui minut puutarhabloggaajaksi heille. Valitettavasti tämä kanava ei ole enää olemassa. 

Tätä nykyä vedän puutarhakursseja parilla eri paikkakunnalla 😊

Tulipas tässä nyt jo runsaasti muisteloa vuosien varrelta, ja varmaan tätä seuraa tänä merkkivuonna vielä lisää! Semminkin kun voi olla, että oma puutarhailuni on nyt vähän katkolla taloyhtiömme piharempan vuoksi. 

Nyt kannattaa myös seurailla mukana, sillä tuon merkkipaalun kunniaksi täytyy tietysti järjestää myös jonkinlainen arvonta 😀

#puutarhablogi #miljoona #puutarhakohde #puutarha 

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!