Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäkukka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäkukka. Näytä kaikki tekstit

torstai 25. syyskuuta 2025

Hullunkurisia tomaatteja ja kesän viimeisiä kukkijoita

Tomaatti kasvatti hassun hatun tai "kruunun", 
tai miksi tuota sanoisi? Ei mielestäni erityisen 
edustavan näköinen 😊


Tämä säiden puolesta vaihteleva kesä on myös kasvattanut vaihtelevia tomaatteja, eipä ole aiemmin näkynyt tällaisia 😀 Lajikkeesta en nyt ole aivan varma, niin parempi etten veikkaa sen suhteen mitään. 



Kerro, kerro kuvastin... Kellä on 
komein koristus? :)
Ihana tuoksuherne jaksaa vielä kukkia parvekkeella kauniisti vanhassa kuparisessa puuhellan vesisäiliössä. Onneksi tulin ottaneeksi sen matkaan vanhasta asunnostamme. Keksin vielä tänä kesänä taivuttaa siihen  harjateräksenpätkän tuoksuherneen tueksi. Tykkään 😊



Jaksaa, jaksaa... Vähän jo raottelee ihana auringonkukannuppu, jospa se tästä vielä aukeaa...

Sitä tässä vielä jännitän, ehtivätkö kauniin vaaleankeltaiset erikoisauringonkukat avaamaan nuppunsa. Niiden kylvö jäi minulla vähän turhan myöhäiseen, samoin kävi viime vuonna. 

En meinannut keväällä millään keksiä, mitä kivaa kukkaa laittaisin kasvamaan parvekkeelle, kunnes viimein muistin näiden auringonkukan siementen olemassaolon.

Katsoin juuri, että viime vuonna nuput olivat avautuneet 28.9. Vielä olisi siis pieni hetki aikaa siihen!


sunnuntai 2. helmikuuta 2025

Lempi-kesäkukkani?

Tuli mieleen näin kesken talven, ja vähän ensi kesän puutarhajuttuja suunnitellessa miettiä sitä, mikä mahtaakaan olla lempikesäkukkani - entä mikä onkaan sinun?

Nämä taitavat myös vähän vaihdella ajan oloon. Välillä saattaa tulla vähän kyllästyminenkin johonkin tiettyyn lajiin - joka saattaa sitten nousta jälleen myöhemmin uudelleen suosikiksi.

Kerrottu valkoinen pioniunikko
on varsin viehättävä 😊

Tällä hetkellä nostan itse kyllä ihanat pioniunikot selvästi yli muiden.


Vähitellen avautuvan pioniunikonnupun
kehittyminen on niin mukavaa seurattavaa.

Ne ovat tosi näyttäviä, hauskan monenkirjavia, aika nopeakasvuisia ja vielä melkoisen helppoja - siis kaikin puolin varsin ihania 😊 Kukinta-aikakin on aika pitkä.


Minulla onkin nyt kova pioniunikkoikävä, sillä minulla ei ole ollut niitä ollenkaan kasvamassa pariin vuoteen. Ne on jotenkin päässeet unohtumaan kylvöaikaan. Ensi kesänä niitä siis jälleen ehdottomasti tulee!

Nämä rimpsureunat on niin ihastuttavia :)

Mutta on pioniunikoilla myös varsin vahvoja kilpailijoita. Aiemmin yksi lemppareitani oli jaloleinikit, ja kyllähän ne ihastuttavat edelleen. En ole kuitenkaan oikein onnistunut niitä kasvattamaan, joten siksi eivät pääse kärkisijoille.


Tykkään kyllä myös tuoksuherneistä, auringonkukista ja kaikista muistakin unikoista. Mikään näistä ei kuitenkaan saa aikaan samanlaisia ihastuksenläikähdyksiä kuin pioniunikot.

Tällaisen ihanan kimpun onnistuin keräämään
 viime syksynä vielä ihan lokakuun lopussa
kesän viimeisistä kukkijoista.
Tosiaan, kyllä krassikin on aika kiva 😊

Yksi ihanuus on kyllä myös erilaisten kukkien kirjo, tykkään kasvattaa kesäkukkaseoksia, joissa on monennäköistä ja -kirjavaa kukkaa. Niistä on myös kiva tehdä kimppuja maljakkoon.


Mikä onkaan sinun lempparikesäkukka?

Tästä pääset lukemaan juttusarjojani siitä, miten olen kasvattanut itse koristelukukkaset kahden tyttären häihin.  

#kukka #kesäkukka #pioniunikko

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!