perjantai 15. toukokuuta 2026

Nyt vihdoin: miljoona-arvonta... 😊

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Nyt on arvonnan aika! Lupasin teille ahkerille lukijoilleni arvonnan sen juhlistamiseksi, kun blogissani tuli hiljattain täyteen miljoona katselukertaa 😊

Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:

Ensimmäinen palkinto. 
Toinen palkinto. 
Kolmas palkinto. 

Pääset osallistumaan arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki, jotta tavoitan voittajan.

Arvonta päättyy su 24.5. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa. 

Mikäli en tavoita voittajaa toukokuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.

Osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille ihanista vastauksista ❤️ Kerron voittajat pikimmiten 😊

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha

55 kommenttia :

  1. Puutarha blogit, sinun mukaan luettuna. Hyötypuutarhaa pikkuisella pihalla.
    -Aikku-

    VastaaPoista
  2. Onnea, onnea!
    Jaa-a. Nyt on tosi vaikea muistaa. Puutarhainnostus juontaa lapsuuteen, joten ehkä vanhempani? Yksi henkilö, tai artikkeli hänestä, innoitti minut hakemaan opiskelemaan puutarhasuunnittelua, ja se oli ranskalainen Jean Mus. Vaikka en sitten lähtenyt Ranskaan opiskelemaan, vaan Englantiin, mutta päädyin kuitenkin Ranskaan töihinkin.
    Sähköpostini on saila (at) elsanlempituoli.fi

    VastaaPoista
  3. Onnea onnea

    Luen puutarhablogeja ja katson telkkarista kaiken puutarhaan liittyvän. Parasta on kun näkee oman työnsä tuloksen heti ja konkreettisesti

    Mukavaa viikonloppua sinulle

    VastaaPoista
  4. Mummi ja pappa elivät molemmat yli satavuotiaiksi, mutta eivät ehtineet nähdä, että lähdin seuraamaan heidän jalanjälkiään puutarhaharrastajana. Sain oman pihan vasta yli 60-vuotiaana. Toisaalta eläkeiässä hekin vasta ehtivät puleerata pihansa paikkakunnan Kaunein kotipiha -kilpailun voittajaksi. Mummi rakasti kukkia kuten minäkin, ja pappa kasvatti kasvihuoneessa tomaatteja myös myyntiin. He ovat innoittajiani, vaikka molemmat löytäisivät pihastani paljon huomautettavaa. He jaksoivat kitkeä joka ikisen rikkaruohon, minä suosin hieman luonnonmukaisempia näkymiä.
    maijarauha@gmail.com

    VastaaPoista
  5. Mummo, äiti, kummitäti, siinä kolme vahvaa vaikuttajaa. Ajatus kypsyi vähitellen ja into puhkesi kukkaan oman pihan saatuani.

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Laitan uusiksi, koska äskeisestä kommentistani jäi puuttumaan sähköpostiosoite harvi.ahola miukumauku yahoo.com

    Entinen työnantajani oli yksi hyvä innoittaja. Mutta kuulun sukuun, jossa on aina oltu kiinnostuneita kaiken kasvattamisesta itse.

    VastaaPoista
  8. Suurin innoittajani puutarhan luomisessa on ollut anoppini. Vieraillaan joka kesä hänen luonaan savon sydämessä ja hänen upea puutarhansa kukoistaa joka kesä kauniina. Häneltä olen saanut myös parhaimmat konstit omien kasvien hoitamiseen ja siitä olenkin suuresti kiitollinen hänelle. Mikäli arvonta osuu kohdalleen, aion muistaa myös viedä hänelle kukkasipuleita ❤️
    Hannn_90@outlook.com

    VastaaPoista
  9. Varmaan aikoinaan Jämsän puutarha alalla.

    VastaaPoista
  10. Innoittajana on ollut pläntti maata. Jos ei olisi maata, niin tuskin olisin innostunut kokeilemaan mitään. mariannekau @ hotmail . com

    VastaaPoista
  11. Äitini. kaisa.kaulio@gmail.com

    VastaaPoista
  12. Minulla innostuksen kipinä lähti äidin puutarhapuuhia seuratessa ja edelleen hänen kanssaan jaamme kaiken puutarhoihin liittyvän, joten eiköhän se äiti ole minun suurin innoittajani. Puutarhablogit tulevat sitten hyvänä kakkosena. Säpo: hiidenkivella (miukumauku) gmail.com

    VastaaPoista
  13. Suurin innoittaja lienee lapsuuden puutarha.

    velho.fizban@gmail.com

    VastaaPoista
  14. Olen perinyt puutarhainnostukseni omalta äidiltäni, joka vielä yhdeksänkymppisenäkin touhuaa puutarhassaan ja näin ylläpitää positiivista mielentilaa ja hyvää kuntoa.
    @kukka1a

    VastaaPoista
  15. Kyllä ne ovat kaikki puistot joissa olen käynyt

    VastaaPoista
  16. Hyötykasvit kakonro1@hotmail.com

    VastaaPoista
  17. Hyötykasvit kallekor1@gmail.com

    VastaaPoista
  18. Hyötykasvit js.alonen00@gmail.com

    VastaaPoista
  19. Hyötykasvit sammuli666@gmail.com

    VastaaPoista
  20. Äiti ❤️ emsu2@live.com

    VastaaPoista
  21. Puutarhablogit ja naapurin puutarha. sirkku.hakkila(at)gmail.com

    VastaaPoista
  22. Anoppi on innoittajani (ja opettajani) 😊 leponiemieeva(at)gmail.com

    VastaaPoista
  23. Olen vieläkin äimistynyt tuosta miljoonasta katselukerrasta🤩
    Minun suurin innoittajani on varmaan ollut äidin alakerrassa asunut Tuure-pappa, jolta sain ensimmäisen 'Marhan' -marhanliljan sipulini. Se on ollut siitä lähtien suurin aarteeni ja puutarhainnostukseni jatkuva ylläpitäjä😄

    VastaaPoista
  24. Mummon hyvinhoidettu kukkapenkki 🌸 piiparinensanna(at)gmail.com

    VastaaPoista
  25. Puutarha-aiheiset blogit. eija87@gmail.com

    VastaaPoista
  26. Äiti.ismo.nousiainen@luukku.com

    VastaaPoista
  27. Äitini.julia.pappila@gmail.com

    VastaaPoista
  28. äitini tjah13@gmail.com

    VastaaPoista
  29. Idisca / idisca@gmail.com18. toukokuuta 2026 klo 19.06

    Onnea miljoonasta lukijasta, iso saavutus 👍

    Itselläni puutarha innostus lähti vuosia sitten Chilifoorumista, kun huomasin että chilejäkin voi kasvattaa Suomessa ja itse. Harmi vaan, ettei nykyään foorumilla juuri kukaan kirjoittele.

    Nykyään pihaa koristaa chilien lisäksi, perennoja, pensaita ja kesäkukkia.

    VastaaPoista
  30. Ehdottomasti puutarha blogit sekä facen ryhmät. satu.valenius@hotmail.com

    VastaaPoista
  31. Kaikki alkoi varmaan mun mummin kotipihalta, kun hän nukkui pois. Mummin mökki jäi tyhjilleen ja kukkapenkit ja kasvimaa ja koko piha pääsi villiintymään kaikenmaailman nokkosista ja muusta ryteiköstä.
    Katsoin spanielisilmin pitkään sitä hiljaista kaaosta, mun kova kuori vain suli. Tuntui kuin olisin halunnut kunnioittaa mummin muistoa tai jotain kaipuuta siinä enimmäkseen oli.
    Lapsuuden muistot nekin hetket aina niin aurinkoisina. Mummin mansikat, perunat..
    tartuin lopulta ruosteiseen vesuriin ja lapioon ja aloin samalla muistella niin pihaleinun paikkaa, mummin suosikkilajikkeita kuin yhteisiä hetkiä.
    Raivasin ensin ryteiköt ja kaivoin ylös tai esiin säilyneet lajikkeet aloin istuttaa tilalle ryteikön alle kadonneita ja hävinneitä kasveja.
    Sain joltain lahjaksi syreeneitä ja tumppasin nekin sinne. Halusin vain tehdä siitä paikasta taas.. no, sanotaan vaikka kauniin tai lähes entisensä. Siitä se mun kipinä puutarhanhoitoon taisi syttyä, jollei jo aiemmin mummin auttaessa.
    Syreenit oon hävittänyt, naurattaa näin jälkikäteen yhtä paljon kuin mummin kriikuna ryteikkö.

    VastaaPoista
  32. Ihan innostus alkanut jo nuorena kun kotoisin maalta niin tilaa oli kaikille kasveille kukillle yms. salli.moilanen35@gmail.com

    VastaaPoista
  33. Lapsuuden kesät mummolassa, äidin ja mummon puutarhataidot. Luonnon niityt ja historialliset puutarhat. <3 omenaliina@gmail.com

    VastaaPoista
  34. suurin innoittajani on ollut Puutarhuri-Erkki jonka opissa olin 1990-luvulla

    VastaaPoista
  35. Haluan söpöjä kasveja joita voin tuijottaa tuntitolkulla, ja olen nyt tosi innostunut puutarha-asioista kun olen oppinut että voin syödä niitä kasvejakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hups unohdin laittaa sähköpostin, mutta tässä: draffleonline@gmail.com

      Poista
  36. Onnea ja menestystä myös eteenkin päin. Sinun blogisi on antanut minulle paljon hyviä vinkkejä, aloittelija olin vielä pari vuotta sitten mutta nyt alkaa jo satoakin saada.
    -Petri

    VastaaPoista
  37. Ihana kilpailu 🌸🩷 itsellä on intoa enenmän kuin taitoa, mutta näillähän se on vain pärjättävä. Omat vanhemmat, äiti ja isä, rakkauden ohella viljelleet aina pienimuotoisesti, maalta kun ovat syntyjään. Ei mitään erikoista, mutta perunaa, porkkanoita, yrttejä, salaattia, marjoja, kukkia, kesäkurpitsaa. Ikä painaa heitä jo, eikä äiti enää jaksa mökille niinkuin ennen. Itse asun 500 km päässä, niin ei aina pääse auttamaan mökille. Rakas muisto viime kesältä, kun isän kanssa haudattiin kesäkurpitsan siemenet heille. Aika lailla myöhässä, mutta satoa oli kaksi kurpitsaa tehnyt siitä huolimatta. Äidille haettiin kukat naapurin puutarhalta ja laitettiin maahan. Kyllä äiti ilahtui 🩷 tv. sinikka.ursin at gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löysin tänne, kun etsin tietoa kesäkurpitsan hallanarkuudesta 🙂

      Poista
  38. Onnittelut kovista lukemista! On upeat palkinnotkin:)
    Kukat ovat kiinnostaneet lapsesta lähtien. Puutarhalehdet ja kirjaston kirjat olivat kai ensimmäinen todellinen inspiraatiolähde ja oma piha. Sitten löysin puutarha.net foorumin ja sieltä muutaman yhtä hurahtaneen kaverin lähiseudulta, taimivaihdot heidän kanssaan ja nykyisin blogit ja monet innostavat youtube kanavat tarjoavat parastaan. Kivaa toukokuun jatkoa!

    VastaaPoista
  39. Kyllä suurin innoittajana oli isäni. Kun hän jäi eläkkeelle, hän paneutui puutarhan hoitoon suurella sydämellä.

    VastaaPoista
  40. Onnea ja suurin innoittajani on nyt kallis ruoka. Itse täytyy laittaa kasvamaan perunaa ja muuta.
    Henna S

    VastaaPoista
  41. Hyötykasveja kasvatus

    VastaaPoista
  42. Onnittelut. Salaatit ja kesäkukat

    VastaaPoista
  43. Puutarha aiheiset blogit ja TV-ohjelmat tarja.korhonen@maxinetti.fi

    VastaaPoista
  44. Onnea!
    Kyllä se taisi äiti olla, joka on minut innostanut puutarhan pariin. Molemmilla mummoillakin toki oli omat puutarhat.

    VastaaPoista
  45. Puoliso petri@koti.fimnet.fi

    VastaaPoista
  46. Suurin innoittaja on ehdottomasti ollut oma äiti❤️

    VastaaPoista

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!