Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä
Nyt on arvonnan aika! Lupasin teille ahkerille lukijoilleni arvonnan sen juhlistamiseksi, kun blogissani tuli hiljattain täyteen miljoona katselukertaa 😊
Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:
![]() |
| Ensimmäinen palkinto. |
![]() |
| Toinen palkinto. |
![]() |
| Kolmas palkinto. |
Pääset osallistumaan arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?
Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki, jotta tavoitan voittajan.
Arvonta päättyy su 24.5. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa.
Mikäli en tavoita voittajaa toukokuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.
Osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille ihanista vastauksista ❤️ Kerron voittajat pikimmiten 😊
#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha



Puutarha blogit, sinun mukaan luettuna. Hyötypuutarhaa pikkuisella pihalla.
VastaaPoista-Aikku-
Onnea, onnea!
VastaaPoistaJaa-a. Nyt on tosi vaikea muistaa. Puutarhainnostus juontaa lapsuuteen, joten ehkä vanhempani? Yksi henkilö, tai artikkeli hänestä, innoitti minut hakemaan opiskelemaan puutarhasuunnittelua, ja se oli ranskalainen Jean Mus. Vaikka en sitten lähtenyt Ranskaan opiskelemaan, vaan Englantiin, mutta päädyin kuitenkin Ranskaan töihinkin.
Sähköpostini on saila (at) elsanlempituoli.fi
Onnea onnea
VastaaPoistaLuen puutarhablogeja ja katson telkkarista kaiken puutarhaan liittyvän. Parasta on kun näkee oman työnsä tuloksen heti ja konkreettisesti
Mukavaa viikonloppua sinulle
Mummi ja pappa elivät molemmat yli satavuotiaiksi, mutta eivät ehtineet nähdä, että lähdin seuraamaan heidän jalanjälkiään puutarhaharrastajana. Sain oman pihan vasta yli 60-vuotiaana. Toisaalta eläkeiässä hekin vasta ehtivät puleerata pihansa paikkakunnan Kaunein kotipiha -kilpailun voittajaksi. Mummi rakasti kukkia kuten minäkin, ja pappa kasvatti kasvihuoneessa tomaatteja myös myyntiin. He ovat innoittajiani, vaikka molemmat löytäisivät pihastani paljon huomautettavaa. He jaksoivat kitkeä joka ikisen rikkaruohon, minä suosin hieman luonnonmukaisempia näkymiä.
VastaaPoistamaijarauha@gmail.com
Mummo, äiti, kummitäti, siinä kolme vahvaa vaikuttajaa. Ajatus kypsyi vähitellen ja into puhkesi kukkaan oman pihan saatuani.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaLaitan uusiksi, koska äskeisestä kommentistani jäi puuttumaan sähköpostiosoite harvi.ahola miukumauku yahoo.com
VastaaPoistaEntinen työnantajani oli yksi hyvä innoittaja. Mutta kuulun sukuun, jossa on aina oltu kiinnostuneita kaiken kasvattamisesta itse.
Suurin innoittajani puutarhan luomisessa on ollut anoppini. Vieraillaan joka kesä hänen luonaan savon sydämessä ja hänen upea puutarhansa kukoistaa joka kesä kauniina. Häneltä olen saanut myös parhaimmat konstit omien kasvien hoitamiseen ja siitä olenkin suuresti kiitollinen hänelle. Mikäli arvonta osuu kohdalleen, aion muistaa myös viedä hänelle kukkasipuleita ❤️
VastaaPoistaHannn_90@outlook.com
Varmaan aikoinaan Jämsän puutarha alalla.
VastaaPoistariikka.metsoila@outlook.com
PoistaInnoittajana on ollut pläntti maata. Jos ei olisi maata, niin tuskin olisin innostunut kokeilemaan mitään. mariannekau @ hotmail . com
VastaaPoistaÄitini. kaisa.kaulio@gmail.com
VastaaPoistaMinulla innostuksen kipinä lähti äidin puutarhapuuhia seuratessa ja edelleen hänen kanssaan jaamme kaiken puutarhoihin liittyvän, joten eiköhän se äiti ole minun suurin innoittajani. Puutarhablogit tulevat sitten hyvänä kakkosena. Säpo: hiidenkivella (miukumauku) gmail.com
VastaaPoistaSuurin innoittaja lienee lapsuuden puutarha.
VastaaPoistavelho.fizban@gmail.com
Olen perinyt puutarhainnostukseni omalta äidiltäni, joka vielä yhdeksänkymppisenäkin touhuaa puutarhassaan ja näin ylläpitää positiivista mielentilaa ja hyvää kuntoa.
VastaaPoista@kukka1a
Puutarhablogit
VastaaPoistaKyllä ne ovat kaikki puistot joissa olen käynyt
VastaaPoistaHyötykasvit kakonro1@hotmail.com
VastaaPoistaHyötykasvit kallekor1@gmail.com
VastaaPoistaHyötykasvit js.alonen00@gmail.com
VastaaPoistaHyötykasvit sammuli666@gmail.com
VastaaPoistaÄiti ❤️ emsu2@live.com
VastaaPoistaPuutarhablogit ja naapurin puutarha. sirkku.hakkila(at)gmail.com
VastaaPoistaAnoppi on innoittajani (ja opettajani) 😊 leponiemieeva(at)gmail.com
VastaaPoistaOlen vieläkin äimistynyt tuosta miljoonasta katselukerrasta🤩
VastaaPoistaMinun suurin innoittajani on varmaan ollut äidin alakerrassa asunut Tuure-pappa, jolta sain ensimmäisen 'Marhan' -marhanliljan sipulini. Se on ollut siitä lähtien suurin aarteeni ja puutarhainnostukseni jatkuva ylläpitäjä😄
äiti
VastaaPoistaMummon hyvinhoidettu kukkapenkki 🌸 piiparinensanna(at)gmail.com
VastaaPoistaPuutarha-aiheiset blogit. eija87@gmail.com
VastaaPoistaÄiti.ismo.nousiainen@luukku.com
VastaaPoistaÄitini.julia.pappila@gmail.com
VastaaPoistaäitini tjah13@gmail.com
VastaaPoistaOnnea miljoonasta lukijasta, iso saavutus 👍
VastaaPoistaItselläni puutarha innostus lähti vuosia sitten Chilifoorumista, kun huomasin että chilejäkin voi kasvattaa Suomessa ja itse. Harmi vaan, ettei nykyään foorumilla juuri kukaan kirjoittele.
Nykyään pihaa koristaa chilien lisäksi, perennoja, pensaita ja kesäkukkia.
Ehdottomasti puutarha blogit sekä facen ryhmät. satu.valenius@hotmail.com
VastaaPoistaKaikki alkoi varmaan mun mummin kotipihalta, kun hän nukkui pois. Mummin mökki jäi tyhjilleen ja kukkapenkit ja kasvimaa ja koko piha pääsi villiintymään kaikenmaailman nokkosista ja muusta ryteiköstä.
VastaaPoistaKatsoin spanielisilmin pitkään sitä hiljaista kaaosta, mun kova kuori vain suli. Tuntui kuin olisin halunnut kunnioittaa mummin muistoa tai jotain kaipuuta siinä enimmäkseen oli.
Lapsuuden muistot nekin hetket aina niin aurinkoisina. Mummin mansikat, perunat..
tartuin lopulta ruosteiseen vesuriin ja lapioon ja aloin samalla muistella niin pihaleinun paikkaa, mummin suosikkilajikkeita kuin yhteisiä hetkiä.
Raivasin ensin ryteiköt ja kaivoin ylös tai esiin säilyneet lajikkeet aloin istuttaa tilalle ryteikön alle kadonneita ja hävinneitä kasveja.
Sain joltain lahjaksi syreeneitä ja tumppasin nekin sinne. Halusin vain tehdä siitä paikasta taas.. no, sanotaan vaikka kauniin tai lähes entisensä. Siitä se mun kipinä puutarhanhoitoon taisi syttyä, jollei jo aiemmin mummin auttaessa.
Syreenit oon hävittänyt, naurattaa näin jälkikäteen yhtä paljon kuin mummin kriikuna ryteikkö.
Ihan innostus alkanut jo nuorena kun kotoisin maalta niin tilaa oli kaikille kasveille kukillle yms. salli.moilanen35@gmail.com
VastaaPoistaLapsuuden kesät mummolassa, äidin ja mummon puutarhataidot. Luonnon niityt ja historialliset puutarhat. <3 omenaliina@gmail.com
VastaaPoistasuurin innoittajani on ollut Puutarhuri-Erkki jonka opissa olin 1990-luvulla
VastaaPoistaKesäilmat
VastaaPoistaHaluan söpöjä kasveja joita voin tuijottaa tuntitolkulla, ja olen nyt tosi innostunut puutarha-asioista kun olen oppinut että voin syödä niitä kasvejakin :)
VastaaPoistaHups unohdin laittaa sähköpostin, mutta tässä: draffleonline@gmail.com
PoistaOnnea ja menestystä myös eteenkin päin. Sinun blogisi on antanut minulle paljon hyviä vinkkejä, aloittelija olin vielä pari vuotta sitten mutta nyt alkaa jo satoakin saada.
VastaaPoista-Petri
Ihana kilpailu 🌸🩷 itsellä on intoa enenmän kuin taitoa, mutta näillähän se on vain pärjättävä. Omat vanhemmat, äiti ja isä, rakkauden ohella viljelleet aina pienimuotoisesti, maalta kun ovat syntyjään. Ei mitään erikoista, mutta perunaa, porkkanoita, yrttejä, salaattia, marjoja, kukkia, kesäkurpitsaa. Ikä painaa heitä jo, eikä äiti enää jaksa mökille niinkuin ennen. Itse asun 500 km päässä, niin ei aina pääse auttamaan mökille. Rakas muisto viime kesältä, kun isän kanssa haudattiin kesäkurpitsan siemenet heille. Aika lailla myöhässä, mutta satoa oli kaksi kurpitsaa tehnyt siitä huolimatta. Äidille haettiin kukat naapurin puutarhalta ja laitettiin maahan. Kyllä äiti ilahtui 🩷 tv. sinikka.ursin at gmail.com
VastaaPoistaLöysin tänne, kun etsin tietoa kesäkurpitsan hallanarkuudesta 🙂
PoistaOnnittelut kovista lukemista! On upeat palkinnotkin:)
VastaaPoistaKukat ovat kiinnostaneet lapsesta lähtien. Puutarhalehdet ja kirjaston kirjat olivat kai ensimmäinen todellinen inspiraatiolähde ja oma piha. Sitten löysin puutarha.net foorumin ja sieltä muutaman yhtä hurahtaneen kaverin lähiseudulta, taimivaihdot heidän kanssaan ja nykyisin blogit ja monet innostavat youtube kanavat tarjoavat parastaan. Kivaa toukokuun jatkoa!
Kyllä suurin innoittajana oli isäni. Kun hän jäi eläkkeelle, hän paneutui puutarhan hoitoon suurella sydämellä.
VastaaPoistaOnnea ja suurin innoittajani on nyt kallis ruoka. Itse täytyy laittaa kasvamaan perunaa ja muuta.
VastaaPoistaHenna S
Hyötykasveja kasvatus
VastaaPoistaOnnittelut. Salaatit ja kesäkukat
VastaaPoistaMökki Suffelixi@gmail.com
VastaaPoistaPuutarha aiheiset blogit ja TV-ohjelmat tarja.korhonen@maxinetti.fi
VastaaPoistaOnnea!
VastaaPoistaKyllä se taisi äiti olla, joka on minut innostanut puutarhan pariin. Molemmilla mummoillakin toki oli omat puutarhat.
Äiti val@fimnet.fi
VastaaPoistaPuoliso petri@koti.fimnet.fi
VastaaPoistaSuurin innoittaja on ehdottomasti ollut oma äiti❤️
VastaaPoistaOma into ohjannut
VastaaPoista