![]() |
| Isoimmat tomaatintaimet on jo siirtyneet etujoukkona päiväulkoilulleen. |
Ihanan aurinkoinen ja lämmin kevät on varmaan sotkenut sisäistä kalenteria, tuntuu kuin kevät olisi jo huomattavasti pidemmällä. Täytyy kuitenkin yrittää muistuttaa itselleen, että nythän eletään vasta toukokuun alkupuolta. Ei tässä vielä mikään erityinen kiirus ole.
Tykkään myös tehdä pieniä kylvöjä ulos mahdollisimman varhain pienellä riskillä, jotta saisin aikaista satoa. Hyytävät yöt on kuitenkin toimineet tehokkaana jarruna.
Vähänkään herkempiä kasveja ajatellen tämä toukokuun alkupuoli on toki vielä hyvin aikainen ajankohta.
Nyt näyttäisi kuitenkin lupaavasti siltä, että tilanne on viimein muuttumassa lämpimämpään suuntaan. Se saa tietenkin multasormet syyhyämään kahta kauheammin 😊
![]() |
| Nämä härkäpavuntaimet pitäisi saada pikaisesti vähän väljemmille vesille. |
Minulla ensimmäisinä jonossa ovat härkäpavut, joiden taimet on jo ehtineet venähtää melko pitkiksi, ja jotka eivät ole kasvina ollenkaan herkimmästä päästä.
Härkäpapua ei tarvitsisi välttämättä esikasvattaa sisällä, mutta koska tykkään niistä niin paljon, toivon saavani satoa mahdollisimman aikaisin. Siksi esikasvatan ne.
En ole vielä onnistunut löytämään härkäpavuille täydellistä paikkaa pienessä ja vähän haastavassa rivaripihassa. Ensimmäisenä vuonna kokeilemani paikka oli turhan varjoinen, viimevuotinen kohta vähän liian aurinkoinen. Nyt on tarjolla vielä kolmas paikka, joka sijoittuu näiden kahden välille, toivottavasti se olisi nyt hyvä.
Ihanaa äitienpäiväviikonloppua!
Ps. blogikaverit, oletteko huomanneet, miten blogit.fi-sivusto on muuttunut? Ei vissiin enää näe puutarhablogien keskinäistä sijoittumista? Höh 😞
#taimi #taimikasvatus #piha #puutarha #rivitalo #kevät #härkäpapu


Aikainen ja ajoittain lämminkin kevät on sekoittanut puutarhaihmisen pään. Sisällä kasvavia taimia katsellessa tuntuu oudolta, ettei niitä voi vielä siirtää ulos. Ehkä vielä hetken aikaa maltamme odottaa. Kyllä se oikea aika ja lämpö sieltä tulee. Olemmehan vasta toukokuun alussa.
VastaaPoistaIhanaa äitienpäivää sinullekin!
Näin on Between, päät tavallistakin enemmän sekaisin 😅 Maltti on kyllä nyt valttia!
PoistaBlogit.fin puutarhablogien etusivun asettelu on muuttunut omaan makuun paljon huonommaksi. Ehkä tähänkin tottuu.
VastaaPoistaOlen aivan samaa mieltä, vaikea keksiä mikä olisi paremmin kuin aiemmin 😊
PoistaMinä nostin eilen kurkun, kurpitsan ja yrttien taimia lukuun ottamatta kaikki taimet pihalle. Tomaatit tosin kannoin muutaman tunnin jälkeen takaisin sisälle, kun ensimmäisissä alkoivat lehdet hieman lurpottaa. Oli niin leppeä sää, etten viitsinyt vain pientä hetkeä ulkoiluttaa taimia. Osan kesäkukan taimista jätin yöksikin ulos kasvimaalle minikasvihuoneen sisään ja kun taimet näyttivät aamulla erittäin virkeiltä, vein sinne pari laatikkoa lisää. Tänään olikin hyvä puolipilvinen keli niiden totutella ulkoiluun tuulensuojassa. Tomaatteja en nyt tuulen takia vienyt ulos ollenkaan kun en viitsinyt viritellä niille harsoa suojaksi. Tein myös ensimmäisiä kylvöjä kun on sateista säätä tulossa.
VastaaPoistaKyllähän tämä toukokuu on aina sellaista aikaa, että mieli tekisi nostella sisältä kaikki kasvit pihalle jo lopullisesti mutta kovin on vielä välillä koleaa. Koko ajan kuitenkin lämpenee ja kesä lähestyy.
Hyvää äitienpäivän iltaa!
Ihana taimijengi sinulla siellä odottelemassa ulospääsyä. Tuttu tunne tuo, että haluaisi vaan mahdollisimman nopeasti kaikki ulos. Minulla on onneksi tuo kasvihuone, jonne olen kantanut jo melkein kaikki taimikasvatukset. Sisällä on oikeastaan vain malabarinpinaatti, paprikat ja chilit (osa niistäkin jo kasvarissa). Tomaatit ja suurin osa basilikoistakin on jo kasvarissa. Kummasti ne viileyteen tottuvat hyvin nopeasti, vaikka olen suoraan vain kantanut taimet sinne ja jättänyt samoin tein. Tosin kasvuhan on tomaateillakin varsin hidasta öiden viileyden takia. Mutta tulee vahvoja taimia!
VastaaPoistaUusi Blogit.fi -sivusto on vaatinut aika paljon totuttelemista...vanha oli kyllä jotenkin paljon kivempi.
Kasvihuone olisi kyllä kiva etenkin taimikasvatusvaiheessa - ja toki myös muulloinkin. Ehkä sellainen vielä minullekin joskus ilmaantuu 😊 reippaasti Olet toiminut taimien kanssa, Se on totta että vähän viileämmässä kasvaa vahvimmat taimet.
PoistaNiin samaa mieltä blogit.fi -sivuston muutoksista. Monissa näissä nykyisissä tietotekniikkaan liittyvissä uudistuksissa tuntuu, että ne saattavat palvella ensisijaisesti palvelun ylläpitäjiä, ei niinkään käyttäjiä 😞