sunnuntai 24. toukokuuta 2026

Vielä ehdit osallistumaan arvontaan!

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Blogissani on parhaillaan meneillä arvonta, jossa on kolme ihanaa palkintoa. Ehdit osallistumaan arvontaan vielä tämän sunnuntaipäivän ajan: tästä pääset mukaan! Arvonnan palkinnot on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha
.

Molemmat puutarhaliikkeet ovat hienoja kotimaisia perheyrityksiä. Puutarhanikkarit toimii pääkaupunkiseudulla ja Honkasen puutarha Kangasalla Tampereen kupeessa.

Aloitetaan tutustuminen Puutarhanikkareiden
Herttoniemen myymälään sisätiloista, joissa 
muun muassa tervehtii tämä hauska
koristepapukaija :)
Puutarhanikkareilla on pääkaupunkiseudulla kolme runsasta ja ihastuttavaa myymälää:  Espoonlahdessa, Espoon keskuksessa ja Herttoniemessä. Myymälöistä jokainen on omanlaisensa, joten kannattaa vierailla vaikka kaikissa! 

Kävin tutustumassa Puutarhanikkareiden Herttoniemen myymälän runsaisiin valikoimiin muutama viikko sitten. Mitä pidemmälle taimipihassa eteni, sitä enemmän sai hämmästellä hienoja esillelaittoja, valikoimien runsautta ja sitä, mitä kaikkea sinne oli saatu mahtumaan! 


Kasvi- ja siemenvalikoimat ovat runsaat ja monipuoliset.
Kasvien yhteydestä löytyy myös kivoja 
ohjelappuja.






Niin trendikästä kultalakkaa oli
mitä moninaisimmissa väreissä. 
Näistä saisi ihania, pörriäisiä
houkuttelevia väriläiskiä erilaisiin istutuksiin :)
Puutarhanikkareilta on saatavilla myös konsultointi-, pihasuunnittelu- ja viherrakennuspalveluita. 

Tarjolla oli myös monenlaisia kivoja koristeita ja rakennelmia. 
Tällainen pieni metallisilta olis aika ihana :) 

Alueen keskellä on hieno kasvihuone, jonka seinustalla oli viinirypälettä
lukuisina erilaisina lajikkeina.

Raparperia oli ainakin kymmentä lajiketta - nyt täytyy
myöntää tietämättömyyteni - en todellakaan tiennyt, että 
siitä on olemassa niin monia lajikkeita :)
Orvokkivalikoimat olivat tuolloin muutama viikko sitten
mahtavan runsaat.





Honkasen puutarhalla on Kangasalla sijaitsevan suuren puutarhamyymälän lisäksi kesäaikaan myös kesäkukkamyymälä Tampereen Lielahdessa. 

Kangasalan myymälä sijaitsee Honkasen puutarhan yhteydessä. Yhteensä 7000 m2:n suuruisissa kasvihuoneissa kasvatetaan monipuolisesti erilaisia sesonkikasveja - siis todellista lähituotantoa :) 

Suuresta myymälästä löytyy myös laaja valikoima siemeniä, runsaasti monenlaisia puutarhatarvikkeita ja kesäaikaan myös kahvio.
Keväisessä ammattikasvihuoneessa on aina mahtavaa pistäytyä - ei malttaisi
millään lähteä pois :) 

Vielä tänään sunnuntaina 24.5.26 ehdit osallistumaan blogiarvontaani kirjoittamalla arvontapostaukseen (ei siis tähän postaukseen) kommentin siitä, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Näitä kommentteja on ollut jo tähän mennessä tosi ihana lukea. Enimmäkseen innoittajat ovat olleet äitejä ❤️ - tai isovanhempia 💕 Mutta on joukkoon päässyt myös pappa, Erkki ja isä. 

perjantai 15. toukokuuta 2026

Nyt vihdoin: miljoona-arvonta... 😊

Postaukseen sisältyy kaupallista yhteistyötä 

Nyt on arvonnan aika! Lupasin teille ahkerille lukijoilleni arvonnan sen juhlistamiseksi, kun blogissani tuli hiljattain täyteen miljoona katselukertaa 😊

Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:

Ensimmäinen palkinto. 
Toinen palkinto. 
Kolmas palkinto. 

Pääset osallistumaan arvontaan kirjoittamalla tähän postaukseen kommentin, jossa kerrot, kuka tai mikä on tai on ollut suurin innoittajasi puutarha-asioissa?

Kommentissa tulee olla myös jokin tunnistetieto, esim. sähköpostiosoite tai vähintään nimimerkki, jotta tavoitan voittajan.

Arvonta päättyy su 24.5. Kustannan palkinnon postituksen Suomessa. 

Mikäli en tavoita voittajaa toukokuun puoliväliin mennessä, arvon tilalle uuden.

Osallistumisaika on päättynyt, kiitos kaikille ihanista vastauksista ❤️ Kerron voittajat pikimmiten 😊

#arvonta #blogiarvonta #palkinto #siemen #puutarha

lauantai 9. toukokuuta 2026

Taimijengi odottelee ulospääsyä... 😊

Varmasti vähintään yhtä kuumeisesti kuin meikäläinen, joka odottelee, että saisi heivattua taimet huoneennurkista pihalle....

Isoimmat tomaatintaimet on jo siirtyneet
etujoukkona päiväulkoilulleen.

Ihanan aurinkoinen ja lämmin kevät on varmaan sotkenut sisäistä kalenteria, tuntuu kuin kevät olisi jo huomattavasti pidemmällä. Täytyy kuitenkin yrittää muistuttaa itselleen, että nythän eletään vasta toukokuun alkupuolta. Ei tässä vielä mikään erityinen kiirus ole.

Tykkään myös tehdä pieniä kylvöjä ulos mahdollisimman varhain pienellä riskillä, jotta saisin aikaista satoa. Hyytävät yöt on kuitenkin toimineet tehokkaana jarruna.

Vähänkään herkempiä kasveja ajatellen tämä toukokuun alkupuoli on toki vielä hyvin aikainen ajankohta.

Nyt näyttäisi kuitenkin lupaavasti siltä, että tilanne on viimein muuttumassa lämpimämpään suuntaan. Se saa tietenkin multasormet syyhyämään kahta kauheammin 😊

Nämä härkäpavuntaimet pitäisi saada
pikaisesti vähän väljemmille vesille.
Minulla ensimmäisinä jonossa ovat härkäpavut, joiden taimet on jo ehtineet venähtää melko pitkiksi, ja jotka eivät ole kasvina ollenkaan herkimmästä päästä.

Härkäpapua ei tarvitsisi välttämättä esikasvattaa sisällä, mutta koska tykkään niistä niin paljon, toivon saavani satoa mahdollisimman aikaisin. Siksi esikasvatan ne. 

En ole vielä onnistunut löytämään härkäpavuille täydellistä paikkaa pienessä ja vähän haastavassa rivaripihassa. Ensimmäisenä vuonna kokeilemani paikka oli turhan varjoinen, viimevuotinen kohta vähän liian aurinkoinen. Nyt on tarjolla vielä kolmas paikka, joka sijoittuu näiden kahden välille, toivottavasti se olisi nyt hyvä.

Ihanaa äitienpäiväviikonloppua!

Ps. blogikaverit, oletteko huomanneet, miten blogit.fi-sivusto on muuttunut? Ei vissiin enää näe puutarhablogien keskinäistä sijoittumista? Höh 😞

#taimi #taimikasvatus #piha #puutarha #rivitalo #kevät #härkäpapu


maanantai 4. toukokuuta 2026

Paprikat vähän pidemmällä...


Tällä kertaa paprikat ovat varsin hyvällä 
mallilla, ne ovat saaneet ulkoilla päivisin 
parvekkeella jo hyvän aikaa. 

Ensimmäisenä auennut kukka yrittää 
vähän piilotella, mutta ei jäänyt silti
minulta huomaamatta 😊
Olen tänä vuonna erityisesti iloinnut paprikantaimistani. Sain kylvettyä ne tällä kertaa jo maaliskuulla, huomattavasti aiemmin kuin viime vuonna,  ensimmäinen kukka aukesi juuri 😊













Viime vuonna olin toukokuun alussa 
iloissani tällaisista paprikantaimista 😊
En ole aiemmin juuri paprikoita kasvatellut, 
enkä varsinkaan siinä onnistunut, joten 
siksi olin niistä erityisen innoissani.


















Onnistuin löytämään viimevuotisen kuvan paprikoista kuvattuna ihan samoihin aikoihin kuin nämä nyt, on vähän eroa taimissa 😊

Myöhäisestä kylvöstä huolimatta paprikat ehtivät tuottamaan viime vuonnakin melko runsaan sadon. Jännä nähdä, mitä tänä vuonna tuleekaan tapahtumaan... 😊

#paprika #taimi
Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!