lauantai 27. kesäkuuta 2026

Niin satumaisia näkymiä 😊

Piipahdin ohi ajaessani pienessä Hörtsänän arboretumissa Orivedellä.

Odotukseni eivät olleet kaksiset. Edellinen käyntini - taisi olla viime kesänä - oli melkoinen pettymys. Arboretum oli silloin pahoin umpeen kasvanut ja pusikoitunut, Ajattelin silloin, että se on jo "menetetty".

Nyt oli kuitenkin tapahtunut jotain hyvin merkittävää. En tiedä kuka tai ketkä arboretumissa olivat ahkeroineet, mutta sitä oli huomattavasti raivattu ja siistitty, ja kaikki upeasti kukkivat kasvit sekä komeat sammaloituneet kivirakennelmat pääsivät taas oikeuksiinsa. 

Upeiden varjoliljojen kukinta oli juuri parhaimmillaan.
Purppurapihta oli tosi jännän näköinen 😊




Vaikka alue ei ole suuren suuri, siellä on kuitenkin paljon
monenlaista nähtävää. Kasvilajisto on runsas ja monipuolinen.
Tässä vielä yksi ja ainoa kuva, minkä olin
viimekesäisellä visiitilläni ottanut.
Kaikki polut olivat kasvien valtaamat,
ja pienemmät kukkakasvit peittyneet
isompien kasvien alle.
Suuri oli siis muutos nyt tähän käyntiini.
Suosittelen siis lämpimästi käymään Hörtsänässä, jos sattuu siellä päin liikkumaan. Se on aina avoinna ja maksuton kohde.

Tästä pääset aiempaan juttusarjaani Hörtsänästä koronavuodelta 2020 :)

#arboretum #Orivesi #Hörtsänä

2 kommenttia :

  1. Oi että miten satumaisen kaunista. Kiitos ihanasta arvontavoitosta. esittelin sen https://enkulinkasityot.blogspot.com/2026/06/arvontavoitto.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos enkulin käsityöt, hienoa että tuli palkinto perille, täytyypä kurkata esittelysi! Vieläkin hävettää saamattomuuteen palkintojen toimittamisessa - no, parempi myöhään kuin ei... 😊 Ajattelin tässä jo, että ehkä parempi pitäytyä arvonnoista jatkossa, katsotaan! Mulla on kyllä nuo blogit.fi -sivuston muutokset aiheuttaneet aikamoisen matalapaineen tähän bloggaamiseen 😞

      Poista

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!