lauantai 27. kesäkuuta 2026

Yhtä haavetta toteuttamassa...

Täällä sitä ollaan, Tukholmassa päivää ennen Tusen trädgårdar -tapahtumaa. Se on Ruotsin vastine meidän Avointen puutarhojen tapahtumalle.

Isoin ero on se, että Ruotsissa tapahtuma on vain joka toinen vuosi, aina parillisina vuosina. Tykkään kovasti ruotsalaisesta rennosta, mutta silti huolitellusta puutarhatyylistä. Siksipä tapahtumaan osallistuminen on ollut pitkäaikainen haaveeni - päästä kurkistelemaan näihin ihaniin ruotsalaispuutarhoihin.

Koska tapahtuma järjestetään toisin kuin meillä vain joka toinen vuosi, reissu ei ole mahdollistanut aiemmin, aina on ollut jotain muuta. Nyt viimein koitti sopiva tilaisuus 😊

Reissusuunnitelmani muuttui useampaan kertaan. Auton kuljettaminen laivassa osoittautui kovin hintavaksi, niin hylkäsin sen vaihtoehdon jo varhaisessa vaiheessa. Yksi suunnitelmani oli, että vuokraisin paikan päällä auton, jotta ehtisin vierailemaan mahdollisimman monessa puutarhassa.

Lopulta päädyin kuitenkin yksinkertaisimpaan ja helpoimpaan ratkaisuun, liikkumaan julkisilla, ja vierailemaan niin monessa paikassa kuin sillä tavoin kerkiää.

Ei ollut mikään helpoin tehtävä valita kiinnostavat kohteet tuhansien puutarhojen joukosta. 

Puutarhojen sijainnista tuli tärkeä kriteeri, joka helpotti valintaa huomattavasti. Päädyin majoittumaan Bromman alueelle, ja niinpä puutarhatkin ovat siitä lähistöltä.

Ennen muuta hyötypuutarhurina toiveeni oli erityisesti kohteet, joissa kasvaa syötäviä vihanneksia. Toivoin myös persoonalliselta vaikuttavia puutarhoja, joissa olisi vaikka itse tehtyjä rakennelmia, ja/tai hyödynnetty kierrätysmateriaaleja.

Näillä kriteereillä pääkohteikseni valikoitui kolme paikkaa. Jännä nähdä, mitä tuleman pitää- etenkin kun lämpötilan pitäisi pyöriä huomenna 30 asteen paikkeilla!

Tänään kävin vähän lämmittelemässä ihanalla siirtolapuutarha-alueella Södermalmilla, sieltä tässä pieni kuvakavalkadi. Ihan ensinnä muutama kuva hauskalta Trädgård på spåret-alueelta, eli vanhojen ratakiskojen varteen perustetusta laatikkopuutarhasta.

Aivan lopussa taas muutama kuva asiasta, joka varsinaisesti lähdin etsimään - huikeista Abdullahin tomaateista, joiden kasvatuksessta hän kertoo eri tomaattiryhmissä.



Jasmikkeet tuoksuivat huomaavina 😊


Tomaatteja joutui nyt katsomaan vähän kauempaa  
kun Abdullah ei sattunut olemaan itse paikalla.

#Tukholma @Tusenträdgårdar

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiva kun kävit, tulethan toistekin!
Ja laitathan mieluusti kommenttia,
jos sinulla on mielessä toiveita tai muuta blogini suhteen!